Kan jag mata mina fiskar med....?

#1 - 15 februari 2008 18:09
Jag skulle vilja starta en tråd för alla oss nybörjare och veteraner som är lite osäkra på vad man kan och inte kan mata sina fiskar med.
Jag vill järna att mina små firrar ska få en så varierad kost som möjligt och sammtidigt vill man ju inte kasta i vad som hällst till dom - man vet ju aldrig om de kan vara skadligt för dom.

SÅ är de nått ni är osäkra på så kan ni skriva frågor och svar här så fyller jag på listan på bra och dåliga saker.

[COLOR=black]Ljust bröd: [COLOR=Red]NEJ[/COLOR]
Mörkt bröd: [COLOR=Red]NEJ[/COLOR]
Knäcktebröd: [COLOR=Red]NEJ[/COLOR]
Daggmask: [COLOR=SeaGreen]JA[/COLOR]
Banan: [COLOR=SeaGreen]JA[/COLOR][COLOR=Red]
[COLOR=Black]Färska Räkor: [COLOR=SeaGreen]JA
[COLOR=Black]Gurka: [/COLOR]JA
[COLOR=Black]Squash:[/COLOR] JA
[COLOR=Black]Ärtor:[/COLOR] JA
[COLOR=Black]Salladsblad:[/COLOR] JA
[COLOR=Black]Flugor:[/COLOR] JA
[COLOR=Black]Bladlöss:[/COLOR] JA
[/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=Red][COLOR=Black][COLOR=SeaGreen][COLOR=Black]Grodyngel: [COLOR=Red]NEJ [COLOR=Black](fridlysta)[/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR]
#2 - 15 februari 2008 18:10
Först så undrar jag själv då om de är bra eller dåligt att mata fiskar med ljust bröd? mörkt bröd? knäckebröd? eller vanlig svensk daggmask?
#3 - 15 februari 2008 18:12
Det är en stor fördel om man vet vad det är för fisk som ska matas med fodret ifråga;).
#4 - 15 februari 2008 18:22
Ja tänkte mer generellt - vad som kan vara direkt skadligt eller farligt och vad dom käkar utan att kola vippen eller bli sjuka :D
men just nu har jag bara fem tigerbarber...
#5 - 15 februari 2008 19:20
Jag kanske är lite konservativ, men vad är det för fel på flingfoder och fryst foder mm? Jag förstår vad du är ute efter, men samtidigt är det lite riskabelt att föreslå folk att ge dem en sorts foder bara för att det funkar i mitt kar, så ändras förutsättningarna lite hos någon annan och kanske all fisk i karet dör.
Men till din fråga i början skulle jag nog hoppa över det som föreslagits som mat till barberna. Det är isf daggmasken som kan finhackas i små bitar om masken är tillräckligt liten från början:).
#6 - 15 februari 2008 19:56
Jag har hört folk tipsa om ärtor, salladsblad & gurka tillexempel...
Varierad kost ska väl leda till gladare fiskar? :D
#7 - 15 februari 2008 20:09
Grodlund skrev:
Jag har hört folk tipsa om ärtor, salladsblad & gurka tillexempel...

Varierad kost ska väl leda till gladare fiskar? :D

Beror helt ocj hållet på vilken fisk det är. En del är rovfiskar, andra växtätare o.s.v
#8 - 15 februari 2008 20:11
Jo jo - men frågan var ju om det är *FARLIGT* för fiskarna.
Inte om dom gillar det eller inte :p
#9 - 15 februari 2008 20:25
Det som är farligast är att mata dem med något de inte gillar och det blir liggande och ruttnar i karet och nitrit och annan skit kommer som ett brev på posten.
#10 - 15 februari 2008 20:28
om de inte käkar så får man ju fiska upp de eller suga upp de med en slang.
De gäller ju all mat oavsätt vad det är - blir de liggande så är det dåligt...
#11 - 15 februari 2008 20:45
Banan kan vi nog räkna bort eftersom det torde skita ner som fan :) I övrigt förstår jag inte meningen att mata fiskarna bröd, det föredrar jag att mata mig själv med. Dock antar jag att växtätande fiskar skulle kunna matas med fiberrikt bröd, fast det blir ju ganska konstigt.
#12 - 15 februari 2008 20:48
Ok...antar att ja får skrota tråden.
Den kanske var för kontroversiell :p

man kan ju dessutom googla...
ha de gött!
#13 - 16 februari 2008 08:53
Fiskar ska äta det som är mest naturligt för dem. Bröd är inte naturligt, även om de kanske äter det utan att dö?

Att många matar sina fiskar med gurka, sqhash, etc, är ju för att denna mat är naturlig och innehåller i princip samma saker som de växter/alger som dessa växtätande fiskar skulle ha ätit annars. Dessutom ger man inte BARA såna grönsaker utan kompletterar med algtabletter.

Tigerbarber är vad jag vet köttätare främst. Vill du variera deras mat finns det ju flingfoder, svarta eller vita mygglarver (ej röda), räkmix och liknande som du kan pröva.

Dessa blir ju varierande, men kommer ändå nära vad de skulle ha ätit i naturen.

Att mata fiskar med bröd och liknande är för mig som att mata hästar eller kaniner med popcorn och chips som en del tycker är jätteroligt. Dessa djur ÄTER snacks, men det är inte bra för dem bara för att de inte dör av det.

Lycka till med din varierade kost och prova inte vad som helst :)
#14 - 16 februari 2008 09:09
Mina firar älskar skalade färska räkor och jag kör med malawi
#15 - 16 februari 2008 21:59
mina körsbärsräkor blev förtjusta i bananbiten dom fick, såg knappt den för alla räkorna.
#16 - 16 februari 2008 22:00
Det har jag med hört att de ska gilla, men man får vara väldigt observant då det snabbt blir dåligt och lätt förpestar vattnet så vips, har du inga räkor mer;).
#17 - 17 februari 2008 00:37
Nån som har testat levande insekter?
Typ nån liten fluga eller myra?
Guest
#18 - 17 februari 2008 00:50
Grodlund skrev:

Jepp! Funkar fint med flugor, men har inte testat myror.
#19 - 17 februari 2008 13:41
Grodlund skrev:

Bananflugor kan man ju odla om man vill :) Hoppstjärtar är en annan insekt som är lätt att odla och funkar bra som fiskmat.
#20 - 17 februari 2008 13:44
Att använda foder där bäst före datumet passerats för att spara pengar är inte bra i längden.
Köra med bara laxfoder är ju inte heller så bra men ok någon gång ibland
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 17 februari 2008 14:16
Grodlund skrev:
Jo jo - men frågan var ju om det är *FARLIGT* för fiskarna.

Inte om dom gillar det eller inte :p

Som flera redan har nämnt så varierar farligheten mellan olika foder beroende på vilken fiskart det handlar om. Det perfekta fodret för en art, kan vara livsfarligt för en annan.

Så att göra någon slags generell lista för alla fiskar är "farligt";)
#22 - 17 februari 2008 15:32
Bladlöss till Malawis i allmänhet och till Rödzebror + Demasonis i synnerhet? Nån som har provat?
#23 - 17 februari 2008 15:51
Bladlöss till guppier har jag provat någon enstaka gång. Det uppskattades.
#24 - 19 februari 2008 15:22
om man har levande fiskar äter de kompostmaskar. har köpt hem några till mina salamandrar och tänkt ge dom först och främst, sen såg jag detta och vart lite nyfiken för jag har inte hört att de ska tycka om det?

gör dom det, någon som vet?

Har ifs dvärgklogroda i karet, de borde äta sånt istället för röda mygglarver.
#25 - 19 februari 2008 15:51
ja de ska till lite större fiskar om dom ska få i sig en hel dagg/kompostmask
#26 - 19 februari 2008 18:04
men hur länge räcker det men en hel (fast delad i två delar) kompostmask till en groda tror ni .
Bilagor:
#27 - 19 februari 2008 18:12
Bröd brukar Guldfiskarna få när vi matar dammen nära skolan,det är till för Ankorna men Fiskarna älskar detta också så farligt kan jag inte hålla med om inga dödsfall där inte.
#28 - 19 februari 2008 20:34
borde de inte vara väldigt fiberrikt med nedblött knäckebröd?
#29 - 19 februari 2008 21:04
Matade mina ciklider med grodyngel på somrarna, det uppskattades:D
#30 - 20 februari 2008 00:01
Grodyngel och alla amfibier och reptiler är fridlysta så även om går att äta så absolut inget man ska göra
#31 - 20 februari 2008 06:30
MEN!!! :eek: hoppas du har växt ur de dumheterna - de är ju utrotningshotade!

Matade mina ciklider med grodyngel på somrarna, det uppskattades:D
Bilagor:
#32 - 20 februari 2008 07:21
Grodlund skrev:
J

SÅ är de nått ni är osäkra på så kan ni skriva frågor och svar här så fyller jag på listan på bra och dåliga saker.

[COLOR=black]Ljust bröd: [COLOR=Red]NEJ[/COLOR]

Mörkt bröd: [COLOR=Red]NEJ[/COLOR]

Knäcktebröd: [COLOR=Red]NEJ[/COLOR]

Daggmask: [COLOR=SeaGreen]JA[/COLOR]

Banan: [COLOR=SeaGreen]JA[/COLOR][COLOR=Red]

[COLOR=Black]Färska Räkor: [COLOR=SeaGreen]JA

[COLOR=Black]Gurka: [/COLOR]JA

[COLOR=Black]Squash:[/COLOR] JA

[COLOR=Black]Ärtor:[/COLOR] JA

[COLOR=Black]Salladsblad:[/COLOR] JA

[COLOR=Black]Flugor:[/COLOR] JA

[COLOR=Black]Bladlöss:[/COLOR] JA

[/COLOR][/COLOR][/COLOR][/COLOR]
[SIZE=4][COLOR=Red]Grodyngel: JA[/COLOR][/SIZE]

Det är förbjudet att mata med grodyngel eftersom de är fridlysta
#33 - 20 februari 2008 07:36
ok - listan uppdatead.
Fortsätt järna rekommendera eller avråda bra eller dåligt foder! :)
#34 - 20 februari 2008 16:44
mina fiskar får i blad en hemmagord räkmix på ihop mixade räkor och ärtoe som jag sedan fryst. mycket uppskattat!
#35 - 6 juli 2018 12:58
går det att mata fiskar med små bittar mört och abbore som man själv fiskar upp
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 6 juli 2018 13:23
Det går väl att göra eftersom de flesta fiskarter äter det som erbjuds. Sedan är det ju en helt annan sak om det är nyttigt - det varierar ju mellan olika arter
#37 - 15 oktober 2018 08:19
Nu kommer en dum fråga: men gäller den här listan de flesta fisksorterna?
#38 - 26 oktober 2018 04:36
Ingen dum fråga alls, utan en mycket bra fråga! Fiskar är en mycket stor djurgrupp där olika arter har olika anpassningar både vad gäller foder och mycket annat. Att fråga vilket foder som är bra för fiskar är alltså nästan samma sak som att fråga vad som är bra för däggdjur. Jag tror knappast att någon skulle ge en häst och ett lejon samma foder. Tyvärr kommer man inte förbi detta med att man måste sätta sig in i vad olika fiskarter (eller åtminstone artgrupper) äter. Växtätande fiskar ska främst ha vegetabiliskt foder, köttätande fiskar animaliskt och allätare en blandad kost. Att fiskar gärna äter en viss sorts foder måste inte betyda att det är jättebra för fisken, utan det ska innehålla artriktig näring också. Sedan är det förstås farligt att ge fiskarna sådant de inte äter, som blir kvar och ruttnar med dåligt vatten som följd.

Annons