Kan jag mata mina fiskar med daggmask?

#1 - 13 april 2005 15:03
Hej, jag hittade massor av daggmask på jobbet idag. Jag samlade upp dom i en påse med lite jord för att ge dom till karperna vi har på mitt jobb. Nu undrar jag om jag kan ge dom minsta till mina fiskar här hemma. Jag har Kongotetror, Praktbotior, Fjärilsciklider och Ancistrusmalar.
Går det bra att ha maskarna i kylskåpet?
#2 - 13 april 2005 15:22
fjärilsciklider vet jag kan äta daggmaskar i alla fall såg någon annan på det här forumet som hade tagit en bild på när den åt men jag vet inte hur det är med de andra men det borde nog inte vara något problem (men jag har inga riktiga fakta på det så du kanske borde vänta på att någon har testat svarar, kände bara att jag nästan visste =P =) )
#3 - 13 april 2005 16:07
Undrar också detta....Har 1 dvärggurmipar, lite neontetra, betta imbellis å lite bottendjur...
#4 - 13 april 2005 16:25
Nu har jag "tvättat" mina maskar, lagt dom i en burk med blött hushållspapper och ställt dom i kylskåpet. (Tänkte det var bra så dom får bajsa ur sig all jord...)
Nu väntar jag bara på att någon ger ett bra svar :-P
#5 - 13 april 2005 17:02
Ja, daggmask är bland den bästa mat som finns (finns faktiskt en studie på guppies om det). Den sägs vara fet, och att man inte skall mata med det mer än nån gång i veckan; jag är lite tveksam till om det stämmer, men det är väl alltid bäst att variera.

Dina fiskar har ganska små gap, så du kan nog behöva finhacka masken för att de skall kunna äta.

Det går bra att frysa in den hackade daggmasken.
#6 - 13 april 2005 17:10
Så de bästa är att hacka den först? Okej, jo jag har ju också småfisk (än) så jag finhackar då. Kanske man ska mata en 1/veckan till varannan typ..Får se. Kan vara bra tillskott!
#7 - 13 april 2005 17:29
Jag tror det här är tråden som Azur avser:
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=61452
Och tråden till studien ifråga:
http://www.ifga.org/articles/feeding6.htm
#8 - 13 april 2005 17:29
Malwi

Hur skulle det vara att mata malawi med mask???? låter kul
#9 - 13 april 2005 18:29
Finhacka levande, slemmiga daggmaskar? Huuuu!!
Tror jag testar att frysa ner dom och sedan hacka dom :-P
#10 - 13 april 2005 18:39
Om man inte har så små fiskar som guppysar och neontetror då? Skulle det funka att ge en levande (hel) daggmask tro?

Funderar på att ge mig ut o leta upp en daggmask o prova med. Fast det har ju blivit mörkt ute nu. Så jag väntar på svar eller morgondagen :)
#11 - 13 april 2005 18:42
På mitt jobb har vi guldfiskar och andra karpefiskar i olika storlekar. Jag matar dom med daggmaskar och dom äter dom flesta hela. Om det är riktiga maskbjässar så klipper jag dom i mindre bitar med sekatör :-D
Kul att titta på när dom slåss om maskarna *s*
#12 - 13 april 2005 19:18
Daggmask går utmärkt men de bör hackas, och bara små maskar till små fiskar. De har små osynliga borst på sidorna, jag har tyvärr råkat ut för att fiskar kvävts när det fastnat maskbitar i munnen på dem. Annars är det mycket uppskattat. Jag brukar inte låta dem bajsa ur sig jorden utan sköljer bara på ytan. Jorden och grusen verkar inte skada fiskarna.
#13 - 13 april 2005 19:31
De där borsten som de har på kroppen verkar lite roväckande. Vore tragiskt o mista sina fiskar :) Så, jag får börja att proa med småmask.
Lucas_no1
#14 - 14 april 2005 06:48
[QUOTE=Gimbo]De där borsten som de har på kroppen verkar lite roväckande. Vore tragiskt o mista sina fiskar :) Så, jag får börja att proa med småmask.[/QUOTE]

Små maskar ska gå fint hela till bla discus.
Själv har jag inte matat med det än men tänker göra det så fort jag får tag på hink och spade! *s*
#15 - 15 april 2005 11:42
Har precis regnat här. Så det blir att hänga på altanen efter jobbet idag och rota efter daggmask. Undrar vad polarna säger om det fredagsnöjet? :D :D :D
#16 - 15 april 2005 11:46
Jag tycker att man ska lämna dem åt Stararna o Koltrastarna (och igelkottarna) som börjar fixa bo nu. (I södra Sverige/Danmark i alla fall). Fast, en o annan kanske man kan norpa.
#17 - 15 april 2005 12:05
Bor man lite avsides kan man ju bygga en "maskhög" löv och potatisskal... Då får ni snart mask så det räcker åt både fåglar, fiskar och igelkottar :). Men det kanske inte är att rekomendera om man bor i centrala stockholm eller liknande?
#18 - 15 april 2005 12:20
kaffesump är bra
#19 - 15 april 2005 15:00
[QUOTE=Babbett]Finhacka levande, slemmiga daggmaskar? Huuuu!!
Tror jag testar att frysa ner dom och sedan hacka dom :-P[/QUOTE] Babbett tänk på maskarna - skulle du vilja blir nerfryst? Hmm... Fram med stora kniven och sedan föreställar dig att du är Mat-Tina och hacka lök - då skall det nog gå.

Fast - hur är det i egentligen: Lever daggmaskar inte vidare trots att de blir delade? Hur fint måste man hacka tills de är verkligen döda?

Hejhopp. ralp
#20 - 16 april 2005 08:47
[QUOTE=ralp][QUOTE=Babbett]Finhacka levande, slemmiga daggmaskar? Huuuu!!
Tror jag testar att frysa ner dom och sedan hacka dom :-P[/QUOTE] Babbett tänk på maskarna - skulle du vilja blir nerfryst? Hmm... Fram med stora kniven och sedan föreställar dig att du är Mat-Tina och hacka lök - då skall det nog gå.

Fast - hur är det i egentligen: Lever daggmaskar inte vidare trots att de blir delade? Hur fint måste man hacka tills de är verkligen döda?

Hejhopp. ralp[/QUOTE]

Vaddå tänk på maskarna? Då skulle man väl inte skära i dom heller :-P
Nu ligger dom i frysen och väntar på kniven!
#21 - 16 april 2005 18:53
[QUOTE=ralp]Fram med stora kniven och sedan föreställar dig att du är Mat-Tina och hacka lök - då skall det nog gå.

Men hon ser ju ut som mat-tina!

Hejhopp. ralp[QUOTE=ralp]

[QUOTE=ralp]
[QUOTE=ralp]
tror att om du våldar dom en stund så är dom döda..
#22 - 18 april 2005 16:49
[QUOTE=jolon][QUOTE=ralp]Fram med stora kniven och sedan föreställar dig att du är Mat-Tina och hacka lök - då skall det nog gå.

Men hon ser ju ut som mat-tina!

*asg* den va bra :-P
#23 - 18 april 2005 17:20
Jag har kört en hink med kompostmas i badrummet hela vintern, en vecka sedan rensade jag ur hinken och fick ihop 1,5 dl mask.
För att få dom i lagom bitar lite halvhumant dessutom så lade jag dom i ett litermått och hällde kokande vatten över dom 0,5 dl mask åt gången.
Masken dog direkt, och då kan man frysa in masken så dom ligger på raka rader som blir lätta att hacka till lagom munsbitar för diskusen.
Mvh NiXoN
#24 - 18 april 2005 17:23
[QUOTE=NiXoN]Jag har kört en hink med kompostmas i badrummet hela vintern, en vecka sedan rensade jag ur hinken och fick ihop 1,5 dl mask.
För att få dom i lagom bitar lite halvhumant dessutom så lade jag dom i ett litermått och hällde kokande vatten över dom 0,5 dl mask åt gången.
Masken dog direkt, och då kan man frysa in masken så dom ligger på raka rader som blir lätta att hacka till lagom munsbitar för diskusen.
Mvh NiXoN[/QUOTE]

Vilket bra tips! Jag hittar MASSOR med mask på jobbet...fast dom flesta går åt till karparna där men jag brukar ta hem endel, spec. nu när jag vet att mina fiskar kan äta dom!

Annons