Kan jag öka styrkan på lysrören?

#1 - 6 september 2006 10:53
Detta kanske är en dum fråga men jag sticker ut min hals ändå.

Jag har ett Jewel rekord 110L med en heltäckande kåpa. I kåpan sitter det två lysrör på vardera 18 W och min undran är nu om jag kan sätta in starkare lysrör utan att riskera att förstöra prylarna. Jag hittar ingen information om detta på vare sig deras hemsida eller i manualen.
#2 - 6 september 2006 11:17
Det enda du kan göra, som inte är så dåligt iofs, är att sätta rikitga reflektorer på rören. Du får då nästan dubbelt så mycket ljus ner i karet.
#3 - 6 september 2006 12:00
Jag hade ett 180 liters juwel kar innan det jag har nu. Jag målade täcklocken matt vita för att jag hörde att det skull vara både bra och billigt. Ett par reflektorer går på ca 200kr. Sen är ju frågan varför du skall ha mer jus. Är det för att växterna skall trivas bättre? I sådana fall skulle jag ta och titta på lysrören först. Vad är det för sort? Gynnar det växterna eller inte.

Har du i standard rören från akvarie handel så sitter det säkert ett varm vitt rör och ett dagsljus i.
#4 - 6 september 2006 19:32
Har funderat lite på det här med att byta ut reflektionerna men tänkte kolla om det gick att byta ut rören först. Det är standardrör i locket och det får det vara ännu ett tag då det inte verkar gå att sätta starkare rör.

Får ta och tänka på det här med att måla kåpan. Ingen dum idé...
#5 - 7 september 2006 06:17
Draupner skrev:
Det är standardrör i locket och det får det vara ännu ett tag då det inte verkar gå att sätta starkare rör.

Då tycker jag att du skall byta ut det ena räret mot Philips aquarelle eller Hagens Flora-glo. Behåll ditt daylight.

PS. Hagens Flora-glo + Daylight hade jag i mitt juvelkar. Det tyckte jag var snyggt.
[ATTACH]3783[/ATTACH]

Så här såg det ut med standard rören.
[ATTACH]3785[/ATTACH]
#6 - 7 september 2006 07:32
Helt klart en förbättring. Skall hålla kvar denna tråden tills den dag jag byter rör. Tack!
#7 - 7 september 2006 08:02
Quick and dirty: tejpa i aluminiumfolie. (men låt inte folien komma i kontakt med elen! - och jordfelsbrytare är aldrig fel)

Annons