kan köra program men windows "funkar" inte

#1 - 20 augusti 2008 17:57
Hej!

Jag har ett problem- jag ser bara en bakgrundsbild och kan endast via aktivitetshanteraren starta program som nu när jag använder firefox. Däremot verkar inte windows fungera som det ska då det inte syns några ikoner på skrivbordet el windowsmenyn. Datorn stod på och sen helt plötsligt såg man bara bakgrundsbilden. Startade om datorn och då syntes ikoner osv i några sekunder och sen försvann dem igen, vilket sen upprepades tills bara bagrundsbilden syntes. Hur kan jag starta program utan att windows verkar fungera som det ska och vad kan jag göra för att fixa detta?

/Per
#2 - 20 augusti 2008 18:51
ja du! det verkar var lite klurigt, men har du provat att start datorn i felsäkert läge? kan ju vara ett virus som smugit sig in i ditt system och ställer till oreda..har du uppkoppling så prova att göra en online scanning av datorn om du inte har något antivirus
#3 - 22 augusti 2008 14:48
Tycker det låter som om det är processen "explorer.exe" som inte vill rikitgt, orsaken till det är ju naturligtvis svårt att orda om.

Är processen "explorer.exe" igång över huvud taget? (kolla "aktivitetshanteraren och fliken processer)

Vad händer om du försöker starta "explorer.exe" från "aktivitetshanteraren" -> "ny aktivitet"?
#4 - 22 augusti 2008 18:33
Du har inga återställningsskivor?
Fick använda det som sista utväg på polarens dator.
Dock lyckades ja rädda alla bilder och annat han ville ha kvasr.
#5 - 26 augusti 2008 18:46
ja du! det verkar var lite klurigt, men har du provat att start datorn i felsäkert läge? kan ju vara ett virus som smugit sig in i ditt system och ställer till oreda..har du uppkoppling så prova att göra en online scanning av datorn om du inte har något antivirus

har kunnat starta datorn och köra program så jag kunde scanna datorn efter virus men den hittade inget så det är nog inte det men tack!
#6 - 26 augusti 2008 18:49
heeke skrev:
Tycker det låter som om det är processen "explorer.exe" som inte vill rikitgt, orsaken till det är ju naturligtvis svårt att orda om.

Är processen "explorer.exe" igång över huvud taget? (kolla "aktivitetshanteraren och fliken processer)

Vad händer om du försöker starta "explorer.exe" från "aktivitetshanteraren" -> "ny aktivitet"?

det kan mkt väl vara explorer.exe, såg den i aktivitetshanteraren och sen försvann den och sen kom den tillbaka. har ingen aning varför bara...
#7 - 26 augusti 2008 18:52
Tenkare skrev:
Du har inga återställningsskivor?

Fick använda det som sista utväg på polarens dator.

Dock lyckades ja rädda alla bilder och annat han ville ha kvasr.

det har jag nog, nånstans...ville slippa såklart. det verkar dock som att det är nåt mer med den förutom att explorer.exe inte funkar som det ska för när jag försökte starta precis så startade inte datorn överhuvudtaget. den verkade inte hitta hårddisken nu...
#8 - 26 augusti 2008 18:52
Häromdagen körde explorer.exe minimum 50% ibland nästan 100%.
Thank God för återställningsskivorna...
Men vilket hästjobb att sedan installera alla program man tror man behöver...
#9 - 27 augusti 2008 09:57
Återställningsskivor är i mina ögon helt värdelösa.

En "riktigt" windows-skiva är ju det man behöver. Då kan man installera om windows utan att andra program och filer försvinner.

Om det inte hjälper så är det betydligt bättre om man gör en "bild" (image) av hårddisken ibland (när datorn funkar naturligtvis) så man kan återställa till det man själv hade iställetför det som tillverkaren tycker man ska ha när datorn är nyköpt.

erikthur: ibland kan explorer.exe få för sig att ta upp en herrans massa sytemresurser, men ofta hjälper det att bara stänga ner processen (den startar sig själv automatiskt sen). Ett tips för framtiden (om du nu inte redan hade provat det)

Det viktigaste i allt är ju att surfa/isntallera med sunt förnuft. Jag har förvisso antivirusprogram installerat på datorn men jag har aldrig fått upp någon varning om varesig befintliga virus eller intrångsförsök.
Det enda som dyker upp vid tex en Adaware scan är sk. tracking cookies men dom kan man ju slippa med "rätt" inställningar för cookie hantering om man nu vill.
#10 - 27 augusti 2008 10:14
heeke skrev:

erikthur: ibland kan explorer.exe få för sig att ta upp en herrans massa sytemresurser, men ofta hjälper det att bara stänga ner processen (den startar sig själv automatiskt sen). Ett tips för framtiden (om du nu inte redan hade provat det)

Jag stängde av processen (explorer.exe) vid flertalet tillfällen men den startade inte upp automatiskt igen vid något tillfälle utan det krävdes omstart av datorn och så blev det samma visa igen....
#11 - 29 augusti 2008 19:26
erikthur skrev:
Jag stängde av processen (explorer.exe) vid flertalet tillfällen men den startade inte upp automatiskt igen vid något tillfälle utan det krävdes omstart av datorn och så blev det samma visa igen....

ctrl+alt+del /alternativt med att högerklicka på "systemtray" (listen längst ner) välja fliken program---->ny aktivitet blädra till: C:\Windows\explorer.exe

Att Explorer.exe inte funkar som den ska är ett tecken på virus/trojan/mask/skit
enklaste steget är då
1. tanka ner www.avast.com (till USB minne om så behövs)
2. starta datorn i felsäkert läge "F8" under uppstart
3. installera http://files.avast.com/iavs4pro/setupswe.exe (gratis)
4. Följ instruktioner, välj ja vid fråga om skanning vid nästa start
5. starta sedan om

Om detta nu inte skulle fungera beror det troligtvis på rot i registret
och då är minst en reparation (ominstallation som de skriver) nödvändig.

Alternativt att man tar en backup på det som är viktigt och formatterar om datorn, den blir då som ny men det är mycket arbete att "komma igen"

Annons