kan malar (typ pleco) bitas?

#1 - 12 maj 2007 12:55
Ha sett kort på dom som håller i olika malar när dom e stora,kan dom inte bitas då? Typ som denna bild http://discus.ms/isda.asp?fishname=L95%20Pseudorinelecis%20pellegrini&picfilename=L95.jpg&picdirname=malar
#2 - 12 maj 2007 13:11
L-malar har inte mycket att bita med så de är helt ofarliga (däremot kan en del arter vara rejält taggiga på kroppen)
Men jag skulle inte frivilligt stoppa in fingrarna i munnen på en sån här mal.
#3 - 12 maj 2007 13:15
Okej,nää de skulle ja inte heller vilja stoppa in fingret :)
Nu när ja ändå ha gjort en tråd i "malar" så kan ja väl passa på å fråga om de är nån som ha kunskap om Jättegrenmal, jätte piskstjärtsmal.Vet att den finns att köpa här,vart lite intresserad av den.

Edit: Daniel,hur ha du bytt namn på länken du länkade?
#4 - 12 maj 2007 13:39
dom har taggar vid munnen som som kan anfalla med anars är L malen ofarlig har en L 27a som anföll ett svampfilter lite då och då det slutade med att lite av svampen flöt omkring i akvariet
#5 - 12 maj 2007 14:16
Cold skrev:
Daniel,hur ha du bytt namn på länken du länkade?

Man skriver så här - fast parenteserna ska bytas ut mot hakar (AltGr + parentes på pc):
(url=http://denadressduvilllänkatill.se)den här länken(/url)
Grenmalar är inte ovanliga i handeln. Det finns en massa Sturisoma-arter, och alla är trevliga, inte ett dugg skygga, skapligt lättskötta och inte omöjliga att odla.
#6 - 12 maj 2007 14:16
alcar skrev:
dom har taggar vid munnen som som kan anfalla med anars är L malen ofarlig har en L 27a som anföll ett svampfilter lite då och då det slutade med att lite av svampen flöt omkring i akvariet

Okej,men ingen som vet mera om inlägg
#7 - 12 maj 2007 14:31
Man skriver så här - fast parenteserna ska bytas ut mot hakar (AltGr + parentes på pc):

(url=http://denadressduvilllänkatill.se)den här länken(/url)

Nu måste jag vara trög,för ja fatta inget:confused:

Grenmalar är inte ovanliga i handeln. Det finns en massa Sturisoma-arter, och alla är trevliga, inte ett dugg skygga, skapligt lättskötta och inte omöjliga att odla.
Okej,de va ju bar,kan den gå med ancistrus malar? 3cm stå de att den kan bli,men den den blir väl inte så hög,ha för mig att den som jag kollade på va ganska platt.
#8 - 13 maj 2007 16:41
L-malar har inte mycket att bita med så de är helt ofarliga (däremot kan en del arter vara rejält taggiga på kroppen)

Men jag skulle inte frivilligt stoppa in fingrarna i munnen på en sån här mal.

Gonch =).. Från tibet eller nå sånt va
#9 - 14 maj 2007 16:47
hmmmm, danne min L114 kan alltså inte göra illa mig genom ett bett? taggar har den massor av, det vet jag =) inga vassa halvfarliga tänder dock ?
#10 - 14 maj 2007 17:48
Amaro skrev:
hmmmm, danne min L114 kan alltså inte göra illa mig genom ett bett? taggar har den massor av, det vet jag =) inga vassa halvfarliga tänder dock ?

Nä, tänderna behöver du inte frukta. Så här såg det ut i truten på min Acanthicus hystrix (salig i åminnelse).
#11 - 14 maj 2007 17:54
Själv tycker inte jag det var behagligt (gjorde inte ont) när min royal pleco nafsade mig i benet genom påsen.. Hade honom i knät efter inköp då han passade på att nafsa lite på mitt ben :D Döpte honom till Taffsen.. :rolleyes:

En gibbi har en gång gnagt sig ur påsen när han skulle koppas i från affärn. Men jag antar att det inte gör speciellt ont om de biter en.. snarare obehagligt.

//Camilla
#12 - 14 maj 2007 18:02
Det känns inget när de nafsar på fingrarna, bara ungefär som om man kliar sig lite lätt;) Då är det värre med en stor Black ghost som bits lite mer:p .
#13 - 14 maj 2007 18:07
Jag har alltid undrat hur det skulle kännts om jag blivit biten av min echidna rodochillus (sötvattensmuräna).. :D H*n simmade alltid förbi enns fingrar när man bökade i akvariet.. *rys
//Camilla
#14 - 14 maj 2007 18:15
Du kanske skulle ha testat:p ?
#15 - 14 maj 2007 18:22
H*n var så snäll.. skrämde bara skiten ur en jämnt och ständigt :D Jag är ju endast 2 äpplen hög och att nästan stå på tå för att komma ner i akvariet... och har man inget lyse för att se vart odjuret var så vart man RÄTT surprizad när den antingen ploppa upp huvudet under näsan på en eller simmade och strök sig vid händerna.. lite scary... :D
#16 - 15 maj 2007 13:48
c.ciklid nu blev jag väldigt intresserad :) sötvattensmuräna?? ser dessa ut som saltvattensmuränor??`har du ingen bild på den? kanske kan länka någon bild??
#17 - 15 maj 2007 18:13
Ja, detta är den enda vettiga bild på den. :) Sedan har jag nÅgra här: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=919&page=1&ppuser=33131

Eg. går de i bräckt vatten, så "sötvattens" muräna är lite missvisande..

//Camilla
#18 - 6 juni 2007 21:06
Min stora Plecostomus stack mig med sidotaggarna.
Gjorde lite småont och det domnade och värkte lite från sticket och typ en 6-7 cm runtom.
Försvann efter en timme cirkus.
Likadant hände min man med en ancistrus.

Anledningen var att jag råkade tränga in honom i en hörna av misstag, när jag bökade med lite stenar.

Annons