Kan man?

#1 - 8 oktober 2005 12:49
Kan man ha en ensam kampiskhane i en 8l kupa?

Är det djurplågeri?

Har för mig att jag har läst någonstans att en kupa rubbar balansen hos fisken...

Hjälp?! :confused:
#2 - 8 oktober 2005 13:01
Jag skulle inte ha det, tycker nog att ska skaffa ett minst 20l akvarie.
Det där om de kan få balansrubbningar skulle jag också vilja veta(i en rund skål)
#3 - 8 oktober 2005 18:18
8L är alldeles för lite.
sen ger formen en skål har skeva bilder av verkligheten efter vad jag läst som är förvirrande för fisken.
#4 - 8 oktober 2005 18:51
Ja jag tycker åxå det verkar för lite... varför säljs så små kar för?

Vilka fiskar trivs i ett sånt?
#5 - 8 oktober 2005 18:58
För flyttnigar under en kort tid eller när man tvätatr akavriet så kan fiskarna vara där . Eller yngel .
#6 - 8 oktober 2005 19:04
hehe ja självklart :)
#7 - 8 oktober 2005 19:05
Jag har ett plast akvarium på 5l som jag använder när jag gör rent yngel akavriet till mina guppy yingel.
#8 - 8 oktober 2005 20:02
[QUOTE=iTaZ]Kan man ha en ensam kampiskhane i en 8l kupa?

Är det djurplågeri?

Har för mig att jag har läst någonstans att en kupa rubbar balansen hos fisken...

Hjälp?! :confused:[/QUOTE]

Ingen bra idé. Välj ett fyrkantigt. Kampfisken trivs bara bra att bo själv, och ett 10 l kar duger gott och väl. Det är ungefär vad utländska uppfödare har till sina. Finns en del som har mindre... men ju större desto bättre.
#9 - 9 oktober 2005 10:13
[QUOTE=iTaZ]Kan man ha en ensam kampiskhane i en 8l kupa?

Är det djurplågeri?

Hjälp?! :confused:[/QUOTE]

Fiskar får inte balansrubbningar av att vara i en rund skål. De orienterar sig inte bara med ögonen utan även med sin sidolinje, de "känner" hela tiden av sin omgivning med kroppen. Eftersom det inte finns fyrkantiga sjöar i det vilda är det inte heller naturligt för fiskar att bo i fyrkantiga akvarium. Sen är det ju bra om man sätter ner ngt i skålen, någon växt eller lite stenar, för ju mer fisken har att orientera sig efter desto bättre.

Kampfiskar mår nog bra av att ha ngnstans att gömma sig och det kan ju vara lite svårt att täcka en sida av en rund skål. Krukor går lika bra.

Annons