Kan man bygga eget ytterfilter?

#1 - 9 december 2004 08:32
Ja, det är precis det jag undrar, och isf HUR man gör? Detaljerade bilder, teckningar, bruksanvisningar önskas!
Det jag har hemma nu är: En stor bit filtermatta ppi 10, två pumphuvuden (aquaclear 802 tror jag) samt diverse slangar och sånt. Jag är ute efter att få störrefiltervolym till mitt 105 liters (har nu fluval 3+ där och den sätts igen HELA TIDEN).
Har inte råfd att köpa ett ytterfilter, men har plats att ha ett....
Kom gärna med länkar, goda råd eller tips!
MVH/Marit
#2 - 9 december 2004 08:36
Visst går det, flera har gjort det, jag har ett som jag kört i.. hmm tror det är snart i 2 år.. men man ska nog fråga sig om det är värt det! (försäkringar som inte gäller osv- inte för att jag har kollat men de reserverar sig för allt.. ) bilder på min zoon...
mitt byggdes för ett 450 liters, om du har ett fluval 3 i så gissar jag att akvariumet inte är så stort, isåfall har defdac byggt en trevlig lösning :)
#3 - 9 december 2004 09:02
Nej, det är bara ett 105liters, så det är inte stort...
Så du menar att det kanske inte är värt det med tanke på risken? Kanske ska köpa ett fabriksfärdigt då, får väl ta mig råd... Men vilket märke är att rekommendera då, med tanke på effektivitet kontra pris och ljudnivå?
Har detta akvariet i sovrummet, så det får INTE låta mycket. Eheim är ju svindyra. Är jättenöjd med mina andra fluval- är deras ytterfilter nåt att ha?
/Marit
#4 - 9 december 2004 09:08
Ursprungligen skickat av gugges

- inte för at tjag har okllat men de erserverar sig för allt.. )

Har tryckfelsnisse varit i farten?????[;)][:-100]
#5 - 9 december 2004 09:11
Fluval ytterfilter är bra på allt utom möjligtvis just ljudnivån, jag hade inte velat haft det brevid sängen. Men annars är jag mycket nöjd med mitt Fluval 304.
#6 - 9 december 2004 09:13
jag har inte någon egen erfarenhet av Fluval ytterfilter men hör emellanåt lite knorr om just ljudnivån, i överig verkar de funka bra.
Kolla begagnat marknaden på eheim.. de håller länge! jag har köpt alla man eheim begangande och har inte haft problem med ett enda av dem, dessutom till bråkdelen av nypriset, senast ett Eheim Ecco filter till mitt 120liters, visserligen bara med 2,5liter filtermedia och 300 L/tim men till en behagliga kostnaden av 250kr lite använt, funkar hur bra som helst och man måste lägga örat intill för att höra att det är igång!
#7 - 9 december 2004 09:16

- inte för at tjag har okllat men de erserverar sig för allt.. )

Har tryckfelsnisse varit i farten?????

Det vet du! man måste vara snabb med svaren när man sitter på jobbet ;)
#8 - 9 december 2004 09:21
ok, då verkar ju fluval vara uteslutet också, eftersom jag är extremt ljudkänslig när jag ska sova! =)
Vilken modell av Eheim ska man hålla utkik efter då? Som sagt har jag 105 liters med skapligt mycket fiskar (det är därför jag vill ha större filtervolym)...
Och VAR hittar man beg eheim då?
#9 - 9 december 2004 09:28
Jag har Eheim 2213 till sambons 100 litare... den funkar kanon.... fick den begangnad när jag fick mitt (inta samma som sambons) 100 litare... den är på 440L/h...har en filtervolym på 3 liter....rekommenderas verkligen!! är helt ljudlös... måste lägga örat till för att höra om den går.....
#10 - 9 december 2004 10:01
Kolla defdacs sida (jag tror det var han), han har byggt ett ytterfilter av en glasburk och grejer. Verkar funka jättebra.

Annons