kan man byta sand?

#1 - 2 mars 2011 14:02
hej, jag har just nu engelsk sjösten ( om jag inte minns fel ) men skulle vilja ha sand istället, går det att byta?
#2 - 2 mars 2011 14:11
Jodå, men ta ur inredning, växter och fisken först, men försök ha pumpen igång i baljan du har fisken i. Byt inte ut allt vatten samtidigt som du byter bottenmaterialet, utan spara en del av bösvattnet så slipper du se karet som nystartat.
#3 - 2 mars 2011 14:17
jag skulle rekomendera att du häller i något medel med nyttobakterier i - typ SERA Nitrivec.
detta för att när du bytar all sand så försvinner många nyttobakterier som bryter ner fiskarnas avföring och annat skräp.
#4 - 2 mars 2011 15:10
okej, finns det några för och nackdelar med att ha sand?
#5 - 2 mars 2011 15:12
+
vissa växter trivs bättre
billigare
SNYGGARE

-
kan bli så att skit syns tydligare men inte om man har ett bra filter
risk för att sanden blir så packad att gaser uppstår, men lätt åtgärdat om man har tex malajsiska sandsnäckor eller har ett lager bränd bentonit under (kattsand)

jag kommer nog aldrig gå tillbaka till engelsk sjösten.
#6 - 2 mars 2011 15:24
okej, får fundera ;)
Bilagor:
#7 - 2 mars 2011 15:52
holler med hannesc.
det är KLART mycket snyggare än engelsk sjösten!
Bilagor:
#8 - 2 mars 2011 20:01
okej, men vad ska man göra av fiskarna medans? har bara ett akvarium..
#9 - 2 mars 2011 20:41
okej, men vad ska man göra av fiskarna medans? har bara ett akvarium..
Jag tycker det kan vara snyggt att ha lite grus kvar bland sanden och är inte gruset du har väldigt grov så kan man suga ut det mesta med en slang och sen försiktigt strö/fylla ut med den sköljda sanden;) så har jag gjort en gång och det gick väldigt smidigt! Jag lämnade gruset runt växtrötterna och stenarna!
#10 - 2 mars 2011 20:52
du får ha fiskarna i en spann eller så. hade jag när jag bytte.

titta här så får du lite inspiration.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139022
#11 - 8 mars 2011 20:18
hannesc skrev:
+

vissa växter trivs bättre

billigare

SNYGGARE

-

kan bli så att skit syns tydligare men inte om man har ett bra filter

risk för att sanden blir så packad att gaser uppstår, men lätt åtgärdat om man har tex malajsiska sandsnäckor eller har ett lager bränd bentonit under (kattsand)

håller me mr Hannesc där..once you go sand..jaja..mycket bättre å mina corrysar älskar de..
#12 - 8 mars 2011 21:19
jag har bytt till sand, körde på julas blästersand o det funkar jättebra. undrar bara, när man slamsuger, följer inte sanden med då? :)
#13 - 8 mars 2011 21:22
beror på vad du suger med :P
#14 - 8 mars 2011 21:25
jaa du, någon sorts slamsug från djuraffären.. :)
#15 - 8 mars 2011 22:16
hannesc skrev:
+

Och jag säger tvärtom, blästersand en gång-aldrig mer;)!
#16 - 8 mars 2011 22:22
whaat ansjo? varför detta? vad har du varit med om för skit?

jag slamsuger aldrig mina kar. har aldrig behövt. men om du nu måste så får du suga lite försiktigt. inte trycka ner den för långt.
#17 - 8 mars 2011 22:31
Jag testade blästersand i ett 105 liters kar för ett par år sedan med inget vidare resultat. Växterna växte mycket sämre, pumpen flyttade runt sanden, sanden blev väldigt kompakt och "tung", mycket skit som blir liggande ovanpå osv...
Det finns säkert många fördelar, men inga som jag upptäckte den tiden jag testade sanden:p. Nu finns det flera olika sorters blästersand som tur är, och smaken är ju som baken säger folk...

Däremot skulle jag kunna tänka mig köra med sand från en strand eller liknande, där får du dels olika naturliga storlekar på kornen, inte samma färgskala på sanden utan det ser nog mer naturligt ut :).
#18 - 8 mars 2011 23:01
okej då förstår jag. inget jag har upptäckt än

o du. grattis i förskott :P
#19 - 8 mars 2011 23:06
hannesc skrev:
okej då förstår jag. inget jag har upptäckt än

o du. grattis i förskott :P
#20 - 8 mars 2011 23:07
:) haha! tackar! :D

Annons