kan man få tips?

#1 - 11 april 2005 13:04
hur ska man inreda ett akvarium spieielt för guppy?
tillexempel temp, inredning, bottenmatriall foder alltså inte för dyrt får bara 250kr i månaden

(jag menar så man får yngel ofta och att dom mår bra)
#2 - 11 april 2005 15:08
jag har en burk med yngelfoder måste jag ha levande foder till yngel
#3 - 11 april 2005 15:13
För friska, starka yngel är de bra med artemia etc.
#4 - 11 april 2005 15:18
måste man ha det dom är vel jätte dyra
#5 - 11 april 2005 15:37
är nån här??!
#6 - 11 april 2005 15:55
Har du guppys av en bra stam så behövs inget mer än lite finbladiga växter och flingfoder. Men om man köpt guppyn i zooaffärer så får man ofta rätt känsliga exemplar och då får man vara väldigt noggran med vattenbytena, gärna variera fodret lite mer. Artemia kan tyckas vara dyrt men man behöver inte använda mer än ett kvarts kryddmått åt gången eller så om man bara ska mata guppys.

/olivia
#7 - 11 april 2005 15:56
rent generellt sett är det nästan omöjligt att hindra guppys från att leka, har hemma hos mig varit tvungen att separera honor från hanar för att slippa mer yngel. dock kan antalet yngel variera beroende på vad honorna får för kost, det finns en artikel som jag tyvär inte har länk till, men oxhjärta är ett frystfoder som ska göra att det blir riktigt mycket yngel.
Rent inredningsmässigt tror jag det spelar roll, ett bra sätt att få yngel att överleva är någon typ av flytväxt dem kan gömma sig i så inte andra vuxna äter upp dem. Även javamossa skall vara bra för detta ändamål.

Mvh Vidar
#8 - 11 april 2005 16:02
jag har javamossa och myket växter men vad kostar martimirer (ca)
#9 - 11 april 2005 16:14
artemia finns fryst om man inte vill kläcka själv, dock är inte den frysta artemian speciellt lämplig till små guppy-yngel eftersom den frysta artemian i huvudsak bara innehåller "vuxna" artemia som är lite för stora för guppyynglens munnar, mitt tips är att mata med finmalt flingfoder tills dem kommit upp lite i storlek, en vuxen guppy äter utan problem den frysta artemian. Fryst artemia brukar kosta runt 30-40 kr för 100 g. som räcker LÄNGE om det bara är guppy som ska ha...
#10 - 11 april 2005 16:44
oki men det är nog mer firarr som vill ått dom min singnatur stemer
och då räker det ine så länge eller?????
#11 - 11 april 2005 17:32
Min son har ett litet kar med 3 guppysar i, 1 hane och 2 honor.
Ena honan ser ut att spricka.. men så har hon sett ut i flera veckor.

Haft karet sen i januari och jag har bara sett 1 kull.
Visst kan de fått fler som då blivit levande föda.. :P
Tycker den stackars hanen är så liten *hehe* honorna verkar inte gilla honom och han verkar lite blyg eller nåt.
Tveksam till om han får till det. :p

Annons