Kan man ge fiskar.....

#1 - 7 april 2003 13:29
Kan man ge dessa fiskar Fiskrom, Insektslarver (t ex Mygglarver) cyklops, mask mm

Metallpansarmal
Neontetra
Dvärggurami

#2 - 7 april 2003 13:30
ja om det är köttatande fiskar så tycker dom nog det är riktigt gott..

Tea/GoSatta
#3 - 7 april 2003 13:49
ja guramisarna iaf
#4 - 7 april 2003 15:45
Mina fiskar äter väldigt gärna räkrom! (Kardinaler, Regnbågar och Guramisar)
#5 - 7 april 2003 15:49
Att man kan ge mygglarver till alla köttätande fiskar stämmer inte riktigt. Malawi ciklider ska man tex. inte ge mygglarver.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk
2*25l Kampfisk+Guppy yngel
#6 - 12 april 2003 14:28
det är sant
#7 - 12 april 2003 14:38
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Att man kan ge mygglarver till alla köttätande fiskar stämmer inte riktigt. Malawi ciklider ska man tex. inte ge mygglarver.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Mja... Det är i första hand mbuna som inte skall ha mygglarver, eftersom de inte är köttätare, utan algätare. De äter faktiskt en del mygglarver i naturen (fjädermygglarver bland algerna) men ger man dem det i akvarium blir de lätt feta och får tarmproblem. Samma sak med Tropheus från Tanganyikasjön. Däremot får rena kött/planktonätare från både Malawi och Tanganyika gärna äta mygglarver.

Alla fiskarna som listades här är antingen bottenätare (malen) eller planktonätare (guramin och tetran) så mygglarver är finemang för dem.

Annons