Kan man räkna utt hur många liter man har ?

#1 - 26 oktober 2007 18:39
Jag har ett akvarium som jag vill veta hur många liter . Kan man räkna utt det ? Eller måste man typ hälla i liter efter liter ?
Mvh Alexandra
#2 - 26 oktober 2007 18:44
Tja, har du ett vanligt rektangulärt kar så får du volymen i liter genom att multiplicera längd, bredd och höjd i decimeter.
#3 - 26 oktober 2007 21:43
Hur många liter vatten du får i kan du räkna ut genom karets INRE dimensioner minus att man inte fyller ända upp samt minus eventuell inredning och fiskar.
Att få fram hur mycket plats inredningen och fiskarna tar är det svåra. Men du kan t.ex. räkna fram volymen ur vikten eller mäta mängden vatten de tränger undan i en överfull hink.
#4 - 26 oktober 2007 21:51
Jag räknar alltid på akvariets yttermått. Det ger inte ett exakt mått men man får ett hum om det.

Mitt kar är 150cm x 60cm x 60cm
det räknar man såhär:
15dm x 6dm x 6dm = 540 liter

1 dm3 = 1 liter
#5 - 26 oktober 2007 22:02
http://web.telia.com/~u41304321/akvarie.htm

Klicka på "räkna ut storlek"
Ladda hem filen, skriv in måtten på ditt akvarie - Klart..

Har funkat för mig i ALLA lägen så det är ingen virusfil eller liknande. :)
#6 - 27 oktober 2007 07:26
För att göra det ytterligare besvärligt är det så att tillverkarnas angivelser är baserade på de ungefärliga ytterdimensionerna och inte det verkliga literantalet.

Mitt akvarie såldes som 325L och har de dimensioner som "alla" andra 325L har 130x50x50cm men i verkligheten rymmer det 285L förutom inredning m.m.

Har även hört att det är ännu värre på de akvarie som har böjd frontruta där man inte ens räknar med att rutan böjer utan räknar "maxmåtten".
#7 - 27 oktober 2007 18:46
Det finns ju vissa kar som är lite besvärliga att räkna ut volymen på, iaf så länge man inte letar rätt på en trigonometrisk formelsamling.
Men det finns det en lösning på.

Testa Volymkalkylatorn på min blogg.
Den fixar rektangulära, välvt-rektangulärt, hörn, välvt-hörn, panorama, 6-kantigt och 8-kantigt.
Bara att mäta lite på karet och knappa in.

Annons