Kan man släppa ut sniglarna?

#1 - 20 januari 2009 18:37
Jag har fått en snigelinvasion i akvariet och jag undrar hur ni gör med era sniglar. Jag trodde inte att det skulle bli fler när jag fick fiskar eftersom jag antog att de skulle äta upp rommen och de små sniglarna.

Några gör ingenting men nu är de överallt och de är glupska, de smaskar i sig bladen på mina akvarieväxter.

Vad jag undrar är om man kan släppa ut sniglarna i t.ex. en älv? Finns det någon risk med detta i och med att de förökar sig så pass snabbt eller kommer de bara att bli fiskmat? Vad föredrar de för temperaturer så att jag vet när jag kan släppa ut dem?
#2 - 20 januari 2009 18:44
Släppa ut sniglarna? Gullig tanke, men dem skulle inte klara de svenska temperaturerna. Även om du släpper i dem när vattnet är som varmast på sommaren så klarar dem sig inte länge sen när hösten och kylan sätter in...

Nej man får vara elak istället, krossa dem mot glaset och låt fiskarna smaska i sig dem eller helt enkelt ta upp så många man kan se som möjligt och bränna dem 30min på snigeljakt. Annars om du vill vara snigelvän så får du låta dem finnas kvar i akvariet eller spola ner dem i toan eller ge dem en egen liten skål med log och ogräsväxter...
#3 - 20 januari 2009 19:24
Släpp absolut inte ut dem. Behöver du reducera dem, avliva dem. Lägg dem i en plastpåse och frys dem, släpp dem i kokande vatten, krossa dem, vad som helst, tillochmed spola ned dem på toan, men släpp absolut inte ut dem.
#4 - 20 januari 2009 19:29
Då får det bli en egen skål ifall de blir alldeles för många.
Men borde inte fiskarna äta upp äggsäckarna och de små sniglarna?

Azur: varför är det så dåligt att släppa ut dem? Fara för ekosystemet?
#5 - 20 januari 2009 19:30
hur många liter är ditt kar på ? och vilken längd har det ?

ett alt är ju att du skaffar någon Botia-art
#6 - 20 januari 2009 19:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Blir snäckorna för många så är det en indikation på att man matar för mycket. Snäckorna lever av överflödet i form av matrester och förökar sig gladerligen om det finns god tillgång på föda.[/COLOR][/FONT]
#7 - 20 januari 2009 21:27
Nauti skrev:
Då får det bli en egen skål ifall de blir alldeles för många.

Men borde inte fiskarna äta upp äggsäckarna och de små sniglarna?

Ja definitivt, även om de inte överlever länge kan de t. ex. bära på sjukdomar och parasiter som kan sprida sig. Världen överfinns det exempel på ekologiska katastrofer av större eller mindre slag, som beror på att människan frivilligt eller ofrivilligt släppt ut organismer som inte hör hemma där.

Titta på kaninerna i Australien....
#8 - 21 januari 2009 07:32
Anledningen att man inte skall släppa ut några nya djur in svenska naturen är dels att de kanske inte klarar förhållandena (onödligt djurplågeri) men framför allt att de kan bli en oönskad invaderande art som orsakar stora skador och ibland även sprider sjukdomar.
Särskilt sniglar, snäckor och insekter kan orsaka stora problem. Se tex. den spanska skogssnigeln!
#9 - 21 januari 2009 08:48
en fråga, varför vill du släppa ut dem?
#10 - 21 januari 2009 17:11
Nauti skrev:

Ja. De kan överleva, eller vara bärare av sjukdomar.
#11 - 28 januari 2009 20:37
smurfmats skrev:
en fråga, varför vill du släppa ut dem?

För att jag inte har hjärta nog att döda dem :P
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 januari 2009 20:42
Nauti skrev:
Vad jag undrar är om man kan släppa ut sniglarna i t.ex. en älv?

Som flera redan sagt.
Släpp ALDRIG ALDRIG ut något från ett akvarie eller utomhusdamm i ett naturligt vatten eftersom det finns en risk att sjukdomar sprids.
Avliva dom istället. Gör du detta är är du djur och miljövän - inte om du släpper ut dom i naturen.
#13 - 28 januari 2009 20:48
Det skadar nog akvariehobbyn dessutom om sånt kommer fram. Det är såna frågor man blir lite kallsvettig av.
#14 - 30 januari 2009 10:09
Varför reagerar ni såhär? Jag frågade ju innan för att jag ville veta om det gick bra. Nu gör det ju tydligen inte det så självklart skall jag inte släppa ut dem. De får leva kvar i akvariet och smaska på växterna i fred :P
#15 - 30 januari 2009 11:28
Eller skaffa ett par Anentome Helena så blir du sakta men säkert av med problemet. Det är dessutom en väldigt söt snäcka...(som äter de andra snäckorna).
#16 - 30 januari 2009 14:35
Nauti skrev:
Varför reagerar ni såhär?

Åh, du skall inte ta illa upp, det är inte riktat mot dig.
Saken är bara att utsläppta djur orsakat problem på andra ställen, så såna här frågor gör folk oroliga.
#17 - 30 januari 2009 21:42
miaz skrev:
Eller skaffa ett par Anentome Helena så blir du sakta men säkert av med problemet. Det är dessutom en väldigt söt snäcka...(som äter de andra snäckorna).

Bra tips men dom förökar sig så småningom dom oxå men man får ha koll på dom rackarna.
Har hört folk som köpt en sån och ändå slutat med en himla massa.
Dock så köper ju folk dom för att få bort ohyresniglar så dom är säljbara till skillnad från dom andra.

Annons