Kan någon komentera denna samansätning

#1 - 9 januari 2004 18:09
Hej
Min första tråd här(hoppas någon svarar)
Älskar forum, underbardt sätt att lära sig mer om saker man är intreserad av.
Efter mycket läsande här och 8 lånade böcker på bilioteket, plus ofantliga besök på div. aquarie affärer tror jag att jag fått till en samansättning som skall bli bra.(har inte börjat inrätt och köppt fiskar ännu)
Sanden jag tänkt köra med är biltemas blästringssand(enligt rekomendationer här)
Aquariet är ett 112 liters aquael(80x35x40)

Fisk och övrig samansättning.(komentera gärna samansättningen och antal)
4 kulhi ålar(2 hane o 2 hona)
2 Ancistrus malar (1 hane o 1 hona)
2 st MosaikGurami(1 hane o 1 hona)
2 st regnbågsciklider (1 hane o 1 hona)
2 st bolivianska fjärilsciklider(alt. vanliga)(1 hane o 1 hona)
10-12 st kardinaltetror(alt. glödbanstetror heller röd fantomtetra)
5-6 almo räkor(alt annan mer färgad sort)
2 st afrikanska dvärg klogrodor(1 hane o 1 hona)

Hade tänkt mig en temp på ca 25. med ett ph på strax under 7.
Tror ni detta blir för överbefolkat i mitt 112 L?

Skulle gärna ha ett guppy par(1 hane o 1 hona) alt.Botia striata par men är rädd att det kan bli för trångbot samt att dessa stressar dom övriga.

Tacksam för komentarer.

#2 - 9 januari 2004 18:12
Det känns lite mycket för dom blir ju någolunda stora. Vet inte så bra om det blir överbefolkat eller inte. :( Sen så tror ja du kommer få det svårt att hitta hane/hona när du köper dom i zoo. Dom är så små när dom säljs
#3 - 9 januari 2004 18:26
Känns helt klart överbefolkat. Mycket fisk som ska samsas om liten bottenyta (2 agassizii, 2 bol.fjäril, 2 ancistrus, 4 kuliålar, 5-6 räkor och 2 grodor på 35*80 cm).

Jag hade nog bantat ner det hela till:
-2-3 agassizii
-2 ancistrus
-10-15 kardinaltetror
-2 dvärggurami

+ eventuellt ytterliggare något som använder den övre delen av karet (kanske marmorbilbuk)

#4 - 9 januari 2004 22:19
Inte att rekomendera så mycket fisk för en nybörjare. Nöj dig med en stimmfisk en bottenlevare och ett dvärgciklidpar
MVH
Magnus
#5 - 9 januari 2004 22:36
Det där låter som en fisksoppa med risk för problem. Risken är att du inte kommer att se dina fiskar för alla fiskar om man säger...
Mitt förslag blir:
2 Kuhliålar (tänk på att stora ex blir över en dm långa)
1-2 Ancistrus malar (med ett par får du räkna med yngel som inte kommer att få plats i ditt kar)
2 st MosaikGuramihonor(har du en hanne måste du ha två honor och hannen kommer att ställa till kaos i karet om han får för sig att leka)
2 st dvärgciklider.(ev flera honor om det behövs)
10-12 st tetror
Med detta har du fiskar vid ytan, i mellanskiktet och vid botten. Du har också en städpatrull som tar hand om alger och matrester (malar och kuhlii)

Jag kan tillägga att det där redan är mera fisk än vad jag har i mitt 150 l kar! Vad du än gör så köp inte all fisk samtidigt, ska du ha så här mycket så gäller det att du sätter i några fiskar i veckan under rätt lång tid.

Du skrev även att du funderar på Botior, dessa är stimfiskar och bör vara 6 individer minst.

Jag förstår inte varför du ska ha par av alla fiskar. Jag kan säga på en gång att några yngel kommer det inte att bli, somliga är svårlekta och de ev yngel som blir kommer nog att ätas av övriga fiskar. De yngel som kommer att överleva är nog isåfall Ancistrusynglen och de behöver 1 l vatten/individ för att växa och äter dessutom plantor....

Om det däremot är så att du tänker skaffa någon sorts lekkar och testa att leka av de olika fiskarna så blir det annat... en kul och inspirerande hobby....
#6 - 10 januari 2004 10:48
Jag som verkligen gillar grodor måste ju råda dig att minska på någon fisk för att få plats med några grodor.. [:)]

//Jenny
#7 - 10 januari 2004 11:09
oj oj oj! alldeles för mycket fisk.
#8 - 10 januari 2004 12:17
Jag tackar för alla värdefulla råd, Det var som jag misstänkte för mycket fisk.
Från början var mina planer ungefär som Nacy´s förslag, men sen när jag pratade med dom i aquarie affären, så tyckte dom jag skulle ha mer fiskar.
Känns lite som onoff/siba/ elgiganten att prata med aquarie affärerna(finns säker sådana som ger 100% rätt råd också), allt måste tas med en nyppa salt.
Svårt att planera detta, men skall skära ner i beståndet.
Det svåra som nybörjare med ett aquarie, är att man vill ha alla fiskar!!!
Två som jag inte vill ta bort är kuhliålen men ha endast 2 st är helt okej(vill gärna ha 2 där för att dom blir väl mer vågade då) samt ett Dvärgciklid par, här kan jag välja en mindre sort typ kakadu heller agassizii, men tycker bolivianska är så otroligt sött och skulle vilja ha någon fisk som har lite storlek iallfall.
Och då gissar jag att lägga till en Ancistrus för att hålla bort, alger inte är helt fel.
Grodorna och räkerna får vänta till nästa aquarie.(men det kommer en väl innom snar framtid om jag inte mysslyckas med detta katastrofallt)
Då har vi kardinaltetrorna, vill gärna ha någon stimfisk, men här kanske jag kan välja någonsom blir lite mindre typ, glödbandstetra heller kanske drottningsabbora, dessa bör väl bli mindre än kadrinaltetran( enl böckerna o iallfall).
Sedan har vi mosaik guramin, antligen tar jag bort den helt, heller möjligvis väljer något annat, som är mindre, mosaikguramin verkar kunna bli rätt stor(men verkar snäll, kanske för tråkig?), Dvärgguramin gillar jag tyvär inte så mycket, möjligvis 2 hounungs gurami, dom är ju betydlingt mindre än mossaik, Verkar kunna blí otroligt fin om den trivs.
Behöver ju inte vara en gurami, kan var någon annan yt fisk istället, men vet inte vilken i sådanna fall.
Nej usch vad svårt det är att kombinera fiskar, skulle ha plats för ett riktigt stort aquarie istället men tyvär går det ej för tillfälligt.

Hade för övrigt planerat just vad Nancy sa att under låg tid, plantera in fiskarna , ny art var 5-7dagar.
Kan någon säga om vilken ordning jag bör börja plantera in dom i? plus vill dvärg cikliderna gärna ha sin grotta på sanden heller kan dom trivas med en grotta lite högre upp( har en ide!) , för att miska ev. trängsel på botten.

Marmorbilbuk skall jag ha i åtanke för framtida aquarie, verkar som en rolig fisk.

Att kombinera fiskar känns lite som att lägga ett 3d pussel.
Tycker redan innan jag har börjat, att detta verkar som en mycket inspererande och rolig hoppy.

Än en gång tack så mycket för alla värdefulla svar.
#9 - 10 januari 2004 14:01
Apropå stimfisk.. Jag har både neontetror och glödbandstetror (i olika kar). Jag måste få lufta min åsikt att glödbandstetrorna känns mycket fräschare, kan ha en grund i att jag har sett neontetrorna en längre tid..:)
#10 - 10 januari 2004 16:27
Eftersom du har dvärgcikliderna så kanske du kan hoppa över Guramin och köra billbukar i stället.... en fundering bara...
Angående turordningen så skulle jag vänta längst med cikliderna eftersom de är ganska känsliga... Börja med stimfisken... sedan Ancistrus och Kuhli.... sedan de andra... bara ett förslag!
Vad gäller neoner och kardinaler så tycker jag att de är snygga i början, men de krånglar ofta, är dåliga att gå i stim och blir långt i från vackra efter en par år...
Min älsklingsstimfisk som är liten nog... är kilfläcksrasbora... kolla dem!!!
#11 - 10 januari 2004 20:34
Skall kolla in billbukarna nästa gång jag kommer till A. affären samt kolla mer på vilken stimfisk, lutar för närvarande åt svart neontetra, men glödbandstetran och aboran känns också mycket intresant.
När jag senast var inne så vissade dom mig en abbora, som killen också nämde som sin favorit stim fisk, tror det var en drottning men kan oskså vara en kilfäcks, den skulle iallfall utveckla en knallröd färg, några få av dom hade blivit mycket röda(men han sa dom skulle bli ännu mer röd, efter ett tag)
Får vänta lite med att ta det beslutet till jag ser hur min inredning blir.
RödmunsTetran är annars min favorit tetra, men hört så mycket om att dom skall vara känslig. Sådan får det bli vid något framtida aquarie.
köpte biltemas blästringssand OJ vad fin den var, presis sådansand har jag letat efter.
#12 - 10 januari 2004 21:42
Tycker absolut att du skall pröva på rödmunstetran. Har den i ett realtivt stort stim på ca 30 stycken och de stimmar väldigt fint och går bra ihop med scalarer och chokladciklider. Att de skulle vara särskilt känsliga har jag absolut inte märkt någonting av.

De stimmar väldigt fint och är väldigt vackra. Kan rekomenderas å det varmaste.

David B.
#13 - 11 januari 2004 00:41
Ett litet påpekande här... han har ett 112 l kar... 30 rödmunnar i detta skulle bli trångt :-) Det är härligt att se ett jättestim rödmunnar svepa fram och tillbaka i karet, men det lär ju knappast ske i ett 112...
Jag har dessutom hört att rödmunnar mår bäst i stora kar, men det kanske är fel? Jag försökte ha rödmunnar i mitt 720 l kar, men de mådde aldrig bra, riktigt struliga var dom... men ack så vackra!
#14 - 11 januari 2004 01:01
Angående neontetror och kardinaltetror är min erfarenhet den att dessa fiskar gör sig bäst i ett separat akvarium med svart sand och väldigt blå belysning (tex. Marine-Glo) för att lyfta fram deras färger, något som inte kommer passa dina övriga fiskar. Om du ändå vill ha dessa fiskar kan du ju liksom jag köpa ett litet extra akvarium och inreda just för dom. Lycka till!
#15 - 11 januari 2004 09:25
Jag skulle nog inte rekomendera bilbukar till nybörjare, domkan vara känsliga. Jag tycker dessutom att det känns som ett för litet akvarium för bilbukar.
MVH
Magnus
#16 - 11 januari 2004 16:46
Har funderat mycket nu, verkar vara lättast att bytta upp mig i storlek på aquariet.
Resonerar så att om jag bytter upp mig till ett 200 L, 100x40x50 så borde jag få plats med följande,
2 kuhli ålar Total läng max 12 x2= 24
1-2 Ancistrus Total läng max 12x2= 24
10-12 svata neontetror. 12 x4= 48
2 bolivianska fjärilsciklider. 2x10=20
2 st av renbågs ciklider. 2x9=18(alt kakaduer heller röd dvärg)
2 mosaik gurami. 2x12=24
Total fiskläng max 158 cm utav en volym på -200
Borde funka bättre heller?
I sådanafall skall ringa butiken imorgon och se om jag kan få bytta ut mitt(ej uppackad) till ett större.

#17 - 11 januari 2004 18:18
Ordning och reda Patric, bara dumt att börja med för litet kar! Tror att det kan bli bra, med reservation för cikliderna eftersom jag inte har så bra koll på dessa.
Bara för att göra det lite extra besvärligt för dig så vill jag påpeka att om du byter ut Kuhli ålarna mot Corydoras och hoppar över Guramisarna, så har du en ren Sydamerikabiotop.... men biotoptänkandet kanske du inte känner för än????
#18 - 11 januari 2004 19:35
Jo tanken har slagit mig att presic som du säger bytta ut kuhlisarna mot någon Corydoras och bytta ut guramin tidigare föreslagna marmor bilbuken.
Men kuhlisar är så söta, det är iförsig vissa pansar malar också, specielt Leopard-pansarmalen
#19 - 11 januari 2004 19:41
Jag har 10 st Corydoras Julii i mitt kar, och det är ett helt underbart gäng!!!! Du kommer helt klart att se mera till dina Corydoras än dina Kuhlisar, så är det i alla fall hos mig.
Du kollar väl upp det där med Bilbukarna, om karet är nog stort och sånt du vet...????
#20 - 12 januari 2004 16:55
Nu är mitt gamla oanvända aquarie tillbaka lämnat, och ett nytt 200 l bestält.
Fisk samanstättningen är också bestämd.
Och det blir.
5 st lepardpansarmalar
2 st ancistrus
12 st glödbandstetror.
6 st marmorderade bilbukar
2 st bolivianska fjärils ciklider.
3 st(1 hane 2 honor) kakadua ciklider.

Kommer även bygga grottor på höjden (enligt tips jag sätt när jag sökt här på zoopet) för att minska trycket på booten nivån.

Tackar så mycket, för alla tips.

Nu är det bara att vänta på aquariet, sedan börja inreda och bygga grottor.
#21 - 12 januari 2004 17:34
Lycka till grabben!!!! Det är så kul när man ser att någon har planen klar INNAN man beställer kar... Tänk om du inte gjort så, då hade du haft för litet kar från början...
Själv har jag i dag sparkat i gång början till ett Snäckskalslekarkar....

Annons