kan nån förklara?

#1 - 1 mars 2007 19:40
Hej.

Jag skulle verkligen vilja att nån snäll själ förklarar hur fiskarna beter sig vid typ för högt ph, för lågt ph, nitrit, nitrat och allt annat vad det nu heter.
Tack för svar.

Mary
#2 - 1 mars 2007 19:44
Måste väl bero på typen av fisk.
Vet att det nog inte va det du ville höra.. ;)
#3 - 1 mars 2007 20:34
Mary skrev:
Hej.

Jag skulle verkligen vilja att nån snäll själ förklarar hur fiskarna beter sig vid typ för högt ph, för lågt ph, nitrit, nitrat och allt annat vad det nu heter.

Tack för svar.

Mary
som regel vid nitrit, ammoniumförgiftning kan man väl säga att fisken blir lättskrämd och skygg och lägger sig vid botten eller ytan och andas häftigt!
#4 - 2 mars 2007 09:13
Mary skrev:
Hej.

Tack för svar.

Mary

Det finns hur mycket trådar som helst om detta:)
#5 - 2 mars 2007 09:40
acinna skrev:
Det finns hur mycket trådar som helst om detta:)

vid alderles för höga värden flyter dom uppochner. :P

Vissa fiskar får tjockare slämmhinnor när ph är fel
Vissa blir skygga
Andra blir sjuka

Slutresultatet är att dom Dör

Barber brukar simma som dom har svalt en massa luft o flyter när nitriten är för hög.

Enklast är o köpa vattentest för har de gått för långt fins inga hjälpmedel utan fisken dör
#6 - 2 mars 2007 10:20
Enligt min erfarenhet...

Vid för lågt pH börjar fisken flämta, blir mörk, och dör; ibland ställer den sig och andas vid ytan. Du måste ner under 6,5, för en del fiskar ända ner mot 2-3, för att döda fisk. Jag skulle vilja påstå att det aldrig inträffar om du inte tillsätter CO2 elle pH-sänkande kemikalier till akvariet.

Vid för högt pH börjar fisken slemma kraftigt, och kliar sig mot föremål; vid ännu högre pH får den blödningar på fenor och hud, fenorna blir trasiga - den får helt enkelt frätskador. Du måste ha pH 10 eller högre för att döda fisk. Det inträffar garanterat aldrig om du inte tillsättter pH-höjande kemikalier till akvariet.

Finns det ammoniak i karet så blir fisken mörk, andas häftigt, och kan dö mycket snabbt, med munnen låst i vidöppet läge. Du torde bara få problem med ammoniak i nystartade akvarier med pH på 8 eller högre.

Finns det för mycket nitrit, eller för lite syre, i karet blir fisken mörk; kan få plötsliga "ryck" och dessemellan bara ligga still och andas häftigt; i vissa fall börjar den andas vid ytan. Så småningom börjar den få svårt att hålla sig på rätt köl. När den är död är den färggrann och har munnen låst i vidöppet läge och gälarna utspärrade - det är typiskt för när fisk kvävs, och det är precis vad som händer både vid syrebrist och nitritförgiftning.

I stort sett utan undantag är "dåligt vatten" nitrit och/eller ammoniakförgiftning, ofta i kombination med höga bakteriehalter, och i stort sett utan undantag är det nystartade akvarier eller akvarier som medicinerats eller på annat sätt fått sina filterbakterier ihjälslagna som drabbas.
Det är ofta men inte alltid lätt att känna på lukten om ett akvarium har nitrit/ammoniak/bakterieproblem - luktar vattnet ruttet är det fara å färde, och man bör göra stora vattenbyten per snarast. Friska akvarier kan lukta damm eller multna löv, men luktar vattnet direkt illa bör man göra någonting åt det!

Jag har en riktlinje: om vattnet ser ut eller luktar så jag tror jag skulle bli sjuk av att dricka av det, då anser jag vattenkvaliteten är för dålig, och att det är dags för stora vattenbyten.
Bilagor:
#7 - 4 mars 2007 21:30
Tusen tack för era svar speciellt till dig Azur som skrev så att jag förstod, du kanske skulle satsa på att ge ut "akvarium för dummies" på bok. Tack än en gång.

Annons