Kan nattbelysning påverka något negativt?

#1 - 1 december 2008 21:46
Hej

hade lite tråkigt idag och satte mig helt enkelt och pillade ihop en liten uppsättning med dioder 4st. tre st blåa och en vit. dessa monterades på utsidan av glaset på baksidan (saknar bakgrund)
Nu lyser de in med 4 små strimmor med ljus.den vita mera riktad mot växterna i en av klungorna i bakkant.
Blå ljuset lyser nedåt frammåt. ich ger ett månblått skimmer i vattenrörelserna.

Är detta störande mån tro för invånarna eller för växter på något sätt? Lyser inte in o grottor eller liknande.

Tacksam för svar så jag vet om jag ska ta bort dem. eller sätta dem med på en timer. som blir kvällsljus/morgonljus.
#2 - 1 december 2008 21:55
wassen skrev:
Hej

hade lite tråkigt idag och satte mig helt enkelt och pillade ihop en liten uppsättning med dioder 4st. tre st blåa och en vit. dessa monterades på utsidan av glaset på baksidan (saknar bakgrund)

Nu lyser de in med 4 små strimmor med ljus.den vita mera riktad mot växterna i en av klungorna i bakkant.

Blå ljuset lyser nedåt frammåt. ich ger ett månblått skimmer i vattenrörelserna.

Är detta störande mån tro för invånarna eller för växter på något sätt? Lyser inte in o grottor eller liknande.

Tacksam för svar så jag vet om jag ska ta bort dem. eller sätta dem med på en timer. som blir kvällsljus/morgonljus.

Kan inte tänka mig att det på något sätt skulle vara skadligt men det är nog rekommenderligt att du bara har tänt i några timmar, fiskarna behöver nog likt vi människor mörker för att kunna slumra helt och hållet.
#3 - 2 december 2008 16:03
Nej, nattbelysning gör ingen skada (förutsatt att den inte är så stark att den triggar algväxt, knappast ett problem för dig).
Tvärtom hindrar det panikattacker & medföljande uthopp/skador om nån fisk skräms under natten.
#4 - 2 december 2008 16:07
Azur skrev:
Nej, nattbelysning gör ingen skada (förutsatt att den inte är så stark att den triggar algväxt, knappast ett problem för dig).

Tvärtom hindrar det panikattacker & medföljande uthopp/skador om nån fisk skräms under natten.

Här har det varit tvärtom.
ALLA mina 9 Scalarer var vettskrämda efter en natt med nattbelysning.
#5 - 2 december 2008 16:26
Jenny054 skrev:
Här har det varit tvärtom.

ALLA mina 9 Scalarer var vettskrämda efter en natt med nattbelysning.

Det blir nog så om man har ett stroboskop som månljus. :p;)

Det var underligt att de blev skrämda, har jag aldrig varit med om.
#6 - 2 december 2008 16:50
Du ska inte rikta ljuset så dom ser dig sittandes på huk med näsan tryckt mot akvarieglaset Jenny, sånt kan skrämma slag på den hårdaste av fiskar..
#7 - 2 december 2008 16:56
*hahaha* Nu var ni roliga grabbar.. :P
Faktum var att ja jobba natt så jag kollade inte ens på fiskarna. =D
Guest
#8 - 2 december 2008 16:58
Hur vet du då att de var skrämda :p
#9 - 2 december 2008 16:59
Narii skrev:
Hur vet du då att de var skrämda :p

Touche! :)
#10 - 3 december 2008 15:22
Hahaha härliga påhopp ;)

Ja nu har jag hafft ett par nåtter att utvärdera. Å kan säga att gyppysarna slåss om den lilla strimma ljus som kommer genon glaset. Men frammåt natten till så går de ner djupare eller åt sidan för att vila i det mörka. Verkar inte vara några problem alls med det.
Men ska ta att montera bort tvp blåa dioder då det endast ser onaturligt ut. men blandningen av blåvitt ger ett härligt ljus och är populärt i guppykretsar ;P

nej nu ska jag spana vidare på nya "reflektor" ljuset som verkar funka fint.

Annons