Kan rotfärgat vatten blockera ljusstrålarna?

#1 - 19 februari 2007 18:03
Hej,jag undrar om rot färgat vatten gör så att växterna får sämmre ljus?
#2 - 19 februari 2007 18:40
enkelt men tråkigt svar:
ja.
#3 - 19 februari 2007 18:45
Jupp, men det är ju inte så att man blir av med hälften av ljuset, men visst lite mindre når växterna, helt klart.
#4 - 19 februari 2007 18:47
Tack då var mitt 50 l vattenbyte behövligt(hatar den färgen jag fick av rötterna)
#5 - 19 februari 2007 19:55
va ska jag göra så dom slutar att färga?
#6 - 19 februari 2007 19:56
Kenny*92 skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Koka eller låta dom dra i hett vatten tills dom slutar[/COLOR][/FONT]
#7 - 19 februari 2007 19:59
Släng dem;)!
Nej, jag skojade bara, ta du och koka rötterna, men de kommer att färga ändå lite en tid. Vattenbyten var vecka är en annan idé för att inte det ska synas så mycket.
Annars finns det olika sorters rötter att köpa som färgar olika mycket och Mopanirötter är nog de som färgar av sig mest.
Själv tycker jag det är snyggt med tefärgat vatten i karet!
#8 - 19 februari 2007 20:26
I mitt fall e de kast mina lysrör får de att bli gult,Okej jag la dom i en 10 l hink med varmt vatten
#9 - 19 februari 2007 20:43
Kenny*92 skrev:

Det kan ta tid men de flesta rötter färgar betydligt mindre med tiden.

Under tiden kan du filtrera över aktivt kol som finns att köpa i alla bättre akvarieaffärer. Det tar effektivt bort färgen.
#10 - 19 februari 2007 20:50
tack!,funderrar på att ta en tur i naturen imorrn å leta rötter dom färgar vell inte av?
#11 - 19 februari 2007 21:18
Kenny*92 skrev:
tack!,funderrar på att ta en tur i naturen imorrn å leta rötter dom färgar vell inte av?

jo. troligen mer än de du köper i butik dessutom.
#12 - 19 februari 2007 21:22
F*n jag vill ju ha rötter.får vell koka dom då.vill ha klart vatten
#13 - 19 februari 2007 21:24
Synd att du inte gillar det så lever scalarerna, jag färgar mitt vatten med torvextrakt för att det ska bli så.
#14 - 19 februari 2007 21:41
Okej,men mitt vatten e inte te färgat utan gult va de
#15 - 19 februari 2007 22:26
Kenny*92 skrev:
Okej,men mitt vatten e inte te färgat utan gult va de

Beror på vilket te du väljer att doppa i vattnet ;)

Plockar du i naturen sådanna rötter som legat i vatten, så kan du nog komma undan med mindre färgning. Men om du gillar rötter så är det nog bara att gilla läget och göra 50% vattenbyten en gång i veckan eller prova några olika rötter. Att koka rötterna hjälpa, har jag hört, men inte alla rötter.
Alternativt kan du ju låna ut roten till någon som vill ha gult vatten ett tag, tills den inte färgar lika mycket (eller det i vart fall inte synns lika mycket).

Det går ju även att göra konstgjorda rötter av frigolit, som man gör vanlig "bakgrund". Kan bli riktigt fint. De färgar inte om man gör rätt.
#16 - 20 februari 2007 09:08
Okej ska försöka koka dom idag.Frigolit är vell inte min smak.vill helst ha naturliga delar för malarnas skull.
#17 - 20 februari 2007 09:37
Jag upprepar det jag skrev högre upp: filtrera med aktivt kol. Det tar bort färgen.
#18 - 20 februari 2007 18:21
Jag upprepar det jag skrev högre upp: filtrera med aktivt kol. Det tar bort färgen.

Jag är lite fundersam över hur många som lyckats med aktivt kol, jag har provat de några gånger utan frammgång. Hur bra de fungerar har kanske att göra med hur mycket roten färgar av sig.
Min variant för rötter som är för stora att kokas har varit att lägga dom i en bäck under några månader.
#19 - 20 februari 2007 19:33
daniel i malmö: Har inte provat själv, men det är ju det som aktivt kol är till för, att filtrera bort kemikalier. Tål att prova.
Men jag är annars allmänt skeptiskt till att använda aktivt kol vid permanent filtrering, den filtrerar alla kemikalier, även det man kan vilja ha kvar. Det är dessutom lätt hänt att ha den för länge, och då kan den ställa till med skada istf nytta. Men i detta fallet lär du ju se om vattnet börjar bli gult igen.

kenny*92: Värt att prova, tala gärna om senare hur det har gått.
#20 - 21 februari 2007 09:31
Fakta

Aktivt kol är bra på att binda kolväte kedjor och andra opolär grupper och i princip alla färgämnen som inte är metallsalter kommera att bindas ganska bra i aktivt kol.

Men kolet kommer bara att ta upp en bestämd mängd färgämne så efter ett tag (?) kommer färgen tillbaka i akvariet och kolet måste bytas.

Fråga?

Borde det inte gå att knäcka färgämnena i en UV C kuvett (kostar från 600 kr och uppåt tror jag)
#21 - 21 februari 2007 09:37
Tror de skulle fungera.ska ta å duscha dom nu.:D
#22 - 23 februari 2007 18:16
Kokade mina rötter 24h i en pannmur. Har inte färgat vattnet efter det.

Annons