kan svärdsplantan repa sig?

#1 - 7 mars 2004 19:04
Hej!
efter att en ancistrus käkat mycket på en svärdsplanta och man sedan avlägsnat malen, kan plantans blad då repa sig?
#2 - 7 mars 2004 19:17
Jag hade två svärdsplantor som blev uppätna av malar och jag avvaktade i två månader för att se om de repade sig, men idag slängde jag dom för de växte ingenting
#3 - 7 mars 2004 19:18
okej!
#4 - 7 mars 2004 19:22
Bladen som är ätna på kan inte repa sig. Men om allt i övrigt är bra i karet så skjuter den nya blad hela tiden. Ta bort dom mest förstörda bladen så hjälper du den att sätta fart igen.
MVH
Magnus
#5 - 7 mars 2004 19:32
ok.. men ska man ta bort bladen presis där själva bladet börjar och inte hela stjälken?
#6 - 7 mars 2004 19:38
Jag hittar inte länken nu men jag läste på en amerikansk sida att man skulle kunna klippa av svärdsplantornas blad så det bara var 1/3 för att stimulera dem att skjuta nya blad och när de kommit upp ska man klippa bort hela de förstörda bladens stjälkar. Jag vet inte om det fungerar alls. Jag har det omvända "problemet" min svärdsplanta som jag köpte för 15 dagar sedan har hunnit få fem nya små plantor och växer ohyggligt fort.

/olivia
#7 - 7 mars 2004 22:09
Hej!
Visst kan den repa sig. Gör som Topfrog skrev, ta bort de mest förstörda bladen (hela bladet med stjälk, klipp inte utan plocka med fingrarna) så kommer det snart att komma nya blad som är mycket finare. Det kan också vara bra att ge plantan lite näring (om du inte brukar göra det) t.ex. Ferrogan (trycks ner i gruset).
Mvh Maria
#8 - 8 mars 2004 06:26
ok.. men asså ska man klippa av längst nere vid bottnen eller där bladet börjar?
#9 - 8 mars 2004 06:32
Hej,
du ska klippa av hela bladet, alltså inklusive stjälken nere vid botten.

Hälsningar
Linn
#10 - 8 mars 2004 06:45
Klipp ner dom dåliga bladen tillför växtnäring och ge malen fodertaletter för algätande malar 2ggr i veckan.
#11 - 9 mars 2004 14:34
Hej!
Jag tycker inte att du bör klippa av bladen, utan rycka bort dem med bara dina händer. Tror att det är bättre för växten, mer naturligt eftersom det händer nog väldigt ofta i naturen och då kan växten också bättre klara av det.
Mvh Maria
#12 - 9 mars 2004 15:32
Brukar folk rycka loss bladen med händerna i naturen??? ;-)

Mitt råd är att ta bort så mycket som möjligt av de gula bladen eftersom det som blir kvar kommer att ruttna.

Peter
#13 - 10 mars 2004 12:45
Hej!
Nej självklart brukar inte folk rycka bort blad med händerna i naturen. Utan det jag menade var att om man rycker bort bladen i stället för att klippa bort dem så lossnar dem där det är meningen att de ska lossna. Det blir inte som ett "öppet sår" i växten utan den lossnar mer naturligt. Jättesvårt att förklara, men hoppas att ni förstår.
Mvh Maria
#14 - 10 mars 2004 12:50
Problemet med att rycka/knipsa bort blad är att man ibland drar upp hela växten från botten. En del plantor är otroligt sega.
Sen tror jag inte att det skulle spela nån roll om man klipper. Nu på våren är man ju (om man har trädgård) ute och beskär buskar o träd och det är ju inte skadligt. Tvärtom. Växer som f-n.

Annons