Kan vi förändras?

#1 - 29 januari 2007 12:05
Efter att sett bla Schindlre slist för ett tag sedan och tittat i tråden om delfinslakt så kan jag inte sluta tänka på om vi människor verkligen innerst inne är onda rakt igenom...

Vi kan ju gå långt tillbaks i tiden och titta på hur korstågen intog Jerusalem och slaktade dess invånare, hur "de vita" tog slavar, förintelsen, Israel-Palestina konflikten, World trade center flygen. Listanm kan ju byggas på i evigheter...

Jag har alltid hävdat att man människan med kunskap kan bättra sig, men inte f-n hjälper det, titta vad bra det gick när några smarta gubbar kom på atombomben...

Är vi helt enkelt en destruktiv art?
#2 - 29 januari 2007 12:18
Jag tror att vi helt enkelt är för smarta för vårt eget bästa...
#3 - 29 januari 2007 12:19
mm, det kan ligga nåt i det. det och att vi är ett flockdjur som gärna följer med i upptrampade spår... hur förklarar man annars hur (nästan) hela tyskland kunde bli nazister?
#4 - 29 januari 2007 12:26
Precis :) Vi är helt enkelt både smarta och riktigt korkade... Smiter undan när något blir obehagligt eller jobbigt. Tar alltid den lättaste vägen. Bryr oss ofta inte om konsekvenser.

Bla bla bla... ;)
#5 - 29 januari 2007 12:28
Jag tror att dom allrs flesta är för rädda att sticka ut från den stora massan. I nazist Tyskland på 40 talet så ledde ju det till att man själv också blev förd till koncentrationsläger. Alla som inte rättade in sig i leden blev avrättade. Grupptryck är helt klart en faktor att räkna med när det gäller människor. :(
Tragisk att en såpass smart, intelligent, art kan vara så noga med att vara strömlinjeformad och bara vilja följa där andra gått.
#6 - 29 januari 2007 12:35
Ibland tror jag att det är något som finns i den vita människans gener - nästan överallt dit den vite mannen har kommit har det bara blivit elände... Att erövra andra kontinenter på bekostnad av den inhemska befolkningen och naturen, att härska och anse sig vara förmer än andra "raser" är något som den vite mannen är bra på, både i det förgångna men även i modern tid. Men jag tror inte att människan är ond av naturen. Det är bara det att vissa (ganska många) behöver få ett annat perspektiv på tillvaron. Vad är det som säger att vårt sätt att leva är på något vis bättre än t ex aboriginernas eller nordamerikas indianer?
#7 - 29 januari 2007 12:38
men om man nu ser på människan som helhet och inte i "raser"... jag menar vissa indianstammar skalperade ju folk även fast de levde i harmoni med naturen.

i afrika har det ju skett och sker även nu folkmord så det är ju inte bara "den vite människan" som är ond
#8 - 29 januari 2007 12:44
Håller med...

miiaoo skrev:
Jag tror att dom allrs flesta är för rädda att sticka ut från den stora massan. Grupptryck är helt klart en faktor att räkna med när det gäller människor. :( Tragisk att en såpass smart, intelligent, art kan vara så noga med att vara strömlinjeformad och bara vilja följa där andra gått.

Det gick en film om flockinstinkten för ett tag sedan... läskig... det fanns ingen ansvarskänsla för flockens/gruppens tilltag hos de enskilda medlemmarna utan ansvaret låg helt enkelt på gruppen... :mad: De som sticker ut och inte följer gruppen utan tänker själva blir gärna utstötta och om de inte är tillräckligt dominanta blir de mobbade...

Tantaglia: Tycker du att det är bättre i Afrika... Det har nog inte med hudfärg att göra utan att vi har släppt närhet till djur och natur tror jag...

Sen vet jag inte om jag tycker att det har blivit värre... För sjutton, förr tog folk sina barn och gick och tittade på avrättningar för nöjes skull!!!
#9 - 29 januari 2007 12:44
Du hann före...

smurfmats skrev:
men om man nu ser på människan som helhet och inte i "raser"... jag menar vissa indianstammar skalperade ju folk även fast de levde i harmoni med naturen.

i afrika har det ju skett och sker även nu folkmord så det är ju inte bara "den vite människan" som är ond

;)
#10 - 29 januari 2007 12:56
Svår fråga detta... jag har också undrat varför många gånger..
Flockdjur? Ja, kanske.. vi blundar mycket för saker som händer (även i vår närhet) för att få tillhöra "flocken". Det är svårt för människor som är sk. "annorlunda". T.ex. veganer eller en sådan enkel sak som att man inte har smör på smörgåsen längre. Om inte någon dricker kaffe så blir det tjafs om det. Alla vuxna dricker kaffe!
Det finns också många sekter, religioner, diktaturer i världen och det är ju en grupptillhörighet som heter duga...
Sedan (på senare tid) så tycker jag att jag kan skylla mycket på kapitalismen... särskilt som djuren blir behandlade.. snabbare tillväxt-mer mat-billigare uppfödning....
Vi vill bara ha mer och mer (jag också;)) och detta har redan "sprängt taket" på världens tillgångar.... men ingen säger något för vi är en feg samiling människor som är alla slav under grupptrycket, tror jag :)
Jag vet faktiskt inte om vi är så intelligenta? Då skulle vi använda vår hjärna lite bättre...
#11 - 29 januari 2007 13:04
Flockens samansättning...

... är också en sak vi har pratat mycket om i min vänskapskrets... På en arbetsplats eller redan när man gick i plugget så finns det alltid samma sammansättning människor... En aktiv ledare, en snabbtänkt problemlösare (som gärna kan bli kritiserad av dem som går efter), en gnällspik och en hackkyckling... Om någon slutar så blir den personen snabbt ersatt av en ny...

Gnällspiken som försämrar stämningen är värst, den personen är oftast mest aktiv i att mobba ut andra också, klagar på andra för att känna sig bättre själv...
Sen är det flocken av "hyenor" som bara följer utan att tänka själva... ;)

Fick jag ihop flocken rätt eller missade jag någon... :D Jooo, jag missade clownen, han som alltid flyter ovanpå... attans avundsvärd typ... har jag alltid velat vara...
#12 - 29 januari 2007 14:04
Människan är det enda djur som sågar av grenen den själv sitter på.....
#13 - 29 januari 2007 14:16
smurfmats skrev:

Är vi helt enkelt en destruktiv art?

Så det fet räcker! Vi är likt en cancersvulst som vars enda uppgift är att kvadda så mycket som möjligt.Jag kan ärligt säga att jag inte känner till en enda sak som mänskligheten har gjort som är bra för planeten som inte är en reaktion på tidigare kvaddande. På något sätt så känns det som om det här beteendet rotar sig bitvis i kristendommen vi är satta som härskare över djuren och jorden, (typ så tror jag det stod iallafall)
#14 - 29 januari 2007 14:33
Det är ju inte bara kristna som uppför sig dåligt. Tyckar att alla religioner och statsskick är lika goda kålsupare.

I det stora tycker jag dock att människan är snäll och vänlig. Att leva så tätt inpå varandra som man gör i städerna UTAN att bråka, det är en bedrift som väl bara myrorna klarar.
#15 - 29 januari 2007 14:35
men bråkar vi inte då i städerna? hur många mord sker det inte i städerna varje dag? misshandel, våldtäkt?
#16 - 29 januari 2007 14:55
Profetior...

smurfmats skrev:
men bråkar vi inte då i städerna? hur många mord sker det inte i städerna varje dag? misshandel, våldtäkt?

... från gamla urbefolkningar från t ex Peru säger att den vita mannen under denna period kommer att vara mer öppen för naturfolkens liv... när vi har börjat att upptäcka att vi inte blir lyckligare av att konsumera mera... Schamanerna har kommit ner från bergen där de gömde sig när Concuistadorerna kom på (1500-talet ?) :p Profetiorna säger att det ska bli värre först och vi ska bli mer "rovgiriga" och sedan ska vi "vakna upp"...

Det lustiga är att de säger att det vände under 1990 talet och då skulle solen ändra sin strålning för att skynda på saker och ting... i Mexico stod de och välkomnade den "nya" solen och efter det har vi haft så här mycket naturkatastrofer... :D Vi får väl hoppas att de har rätt... ;)
#17 - 29 januari 2007 15:41
smurfmats skrev:
mm, det kan ligga nåt i det. det och att vi är ett flockdjur som gärna följer med i upptrampade spår... hur förklarar man annars hur (nästan) hela tyskland kunde bli nazister?

Flera försök har gjorts enligt nedan:

http://www.moviemix.nu/filmrec.asp?ID=2090

Ett forskningsprojekt vars syfte är att studera individens aggressiva beteende i en fängelsemiljö.

För att åstadkomma detta väljer man ut 20 frivilliga män, som genom en annons i tidningen har lockats att delta.

Mot en betalning av 2000 dollar ska dessa män spendera två veckor i ett specialbyggt fängelse, noga övervakade av kameror.

Åtta av männen har fått rollerna som fångvaktare, de övriga tolv som fångar och de måste därmed lyda och underställa sig väktarnas krav på disciplin.

Från att i början ha varit något av en lek för deltagarna tar experimentet en problematisk vändning allt eftersom dagarna går.

Maktspel uppstår och personligheter spelas ut mot varandra.
Snart har ingen kontroll över situationen.
Nu kan vad som helst hända.

Denna film är baserad på en verklig händelse som kallats The Stanford Prison Experiment.

1971 genomfördes just detta experiment på Stanford University fast då med studenter som försökkaniner.

Precis som i denna film blev man tvungen att avbryta experimentet långt innan det var tänkt.

Den verkliga händelsen pågick bara under sex av de tänkta fjorton dagarna.

Det var inte alls lika hightech som här och det gick inte heller lika långt som i filmen, men tillräckligt långt för att man ansåg att det inte var hälsosamt att fortsätta projektet.

Men det kanske mest uppmärksammade experimentet i hur lätt människor manipuleras in i roller är från 1968.

Det utfördes av lärarinnan Jane Elliott som med sin skolklass genomförde ett experiment för att belysa rasism.

Hon bestämde plötsligt en dag att blåögda barn hade alla privilegier och att alla brunögda var tvungna att bära en markering för att dem inte var ”lika smarta”.

Det märktes omedelbart en förändring i barnens beteende.

De blåögda blev elakare och de brunögda allt mer deprimerade.

Sen vände hon på steken och bytte roller.

Effekten blev densamma.

1995 utförde hon detta experiment igen fast denna gång med vuxna från olika etniska grupper i USA.

Otroligt belysande och effektfullt.

Jane Elliotts filmade experiment borde vara obligatoriska i den svenska skolgången för dem lär oss hemskt mycket om hur vi människor fungerar – vuxna som barn.

----------------------------------------------------------------
Ja, det är ju mänskligt att fela.........
#18 - 29 januari 2007 15:57
Spännande...

... sånt där... jag tror att kunskap är vad som kan bryta liknande mönster och jag inbillar mig att vi blir bättre och bättre på sådant... Jag vidhåller att det var värre förr och att det är värre i mindre kunskapsutvecklade länder... :p

Bara att smurfmats tänker tanken... skulle han kanske inte ha gjort om han inte hade bott i Sverige eller liknande utvecklat land?!?
#19 - 29 januari 2007 16:01
intressanta försök bear!

tänkte på flugornas herre och breaking the waves, det anspelar väl lite på samma tema (dock är båda filmer)... människor som lätt försvinner in i en grupp...

men varför igen, är vi så destruktiva? eftersom det alltid varit såhär med oss människor, så borde det ju vara något som gör att vi förstör så mycket. handlar det kanske bara om egoism, vilket inte bara vi människor har utan andra djur...?
#20 - 29 januari 2007 16:06
Katharina skrev:
... sånt där... jag tror att kunskap är vad som kan bryta liknande mönster och jag inbillar mig att vi blir bättre och bättre på sådant... Jag vidhåller att det var värre förr och att det är värre i mindre kunskapsutvecklade länder... :p

Bara att smurfmats tänker tanken... skulle han kanske inte ha gjort om han inte hade bott i Sverige eller liknande utvecklat land?!?

men om vi nu anser oss som utvecklande? vi dödar ju även fast vi har kunskap? vi har våldtäkter i dessa delar av världen med, pensionärer slås ner i sina hem och blir brutalt rånade...

jag tyckte som sagt som dig förut katharina, om kunskap som botemdel, men jag börjar tvivla...
#21 - 29 januari 2007 16:10
människor är en av det värsta sortens djur!
Med det anser ja att vi människor är ännu ett steg i naturen och snart är la vi helt bort döda precis som förtidsdjuren:D
#22 - 29 januari 2007 16:14
smurfmats skrev:
intressanta försök bear!

tänkte på flugornas herre och breaking the waves, det anspelar väl lite på samma tema (dock är båda filmer)... människor som lätt försvinner in i en grupp...

men varför igen, är vi så destruktiva? eftersom det alltid varit såhär med oss människor, så borde det ju vara något som gör att vi förstör så mycket. handlar det kanske bara om egoism, vilket inte bara vi människor har utan andra djur...?

eller robinsson...........
tror också det handlar om egoismen som frodas.......

Ta från de arbetslösa och ge till ..........

oops blev änna lite politik där.......
#23 - 29 januari 2007 16:25
Marcus.N skrev:
människor är en av det värsta sortens djur!

Med det anser ja att vi människor är ännu ett steg i naturen och snart är la vi helt bort döda precis som förtidsdjuren:D

men kanske tar vi resten av jorden med i fallet?
#24 - 29 januari 2007 16:37
smurfmats skrev:
men kanske tar vi resten av jorden med i fallet?

Ja tror att jorden dör innan vi människor gör det faktist och så avslutas allt
#25 - 29 januari 2007 16:42
smurfmats skrev:

Nazismen var något nytt då och inte lika svartmålat som det är nu, dessutom ville folk ha en förändring. För de andra så kanske vi ska nämna kommunismen som tog död på ännu fler människor.
Ja människor är onda, de kommer vi alltid att vara, men vi är också goda och snälla ibland.
#26 - 29 januari 2007 17:24
Känner igen mig i din förtvivlan också...

smurfmats skrev:
men om vi nu anser oss som utvecklande? vi dödar ju även fast vi har kunskap? vi har våldtäkter i dessa delar av världen med, pensionärer slås ner i sina hem och blir brutalt rånade...

jag tyckte som sagt som dig förut katharina, om kunskap som botemdel, men jag börjar tvivla...

Been there... Jag tänkte att det måste vara en miljöskada i skallen på alla karlar som våltar småbarn... att gifter har gjort att någon "mänsklig" väsentlig del i hjärnan har blivit skadad... :D Jag har inte släppt den tanken riktigt än..:D

Jag tror att vi har gjort ett stort steg bakåt i vår utveckling när vi har skurit ned den offentliga sektorn... Om det inte finns vuxna kring barnen så blir barnen oharmoniska och det i sin tur blir oharmoniska vuxna.. Bondesamhället där alla brydde sig om barnen och mormor och morfar fanns i barnens liv varje dag är det idealiska tror jag... :p
#27 - 29 januari 2007 18:01
Jag har sett den där filmen.. männen talar tyska? Man blir sinnes sjuk av att bara se den.

Ibland undrar jag om religonen inte fanns, fanns det då krig? Dessa "heliga" krig, inbördeskrig osv. är ju i mitt sinne helt sjukt. Vad fan har religion med krig att göra? Står det att man skall spränga sig själv osv i böckerna eller? Varför måste man utplåna sin egna ras? Makthysteri på hög nivå.

Men det typiska för människan är avundsjukan. Hur ofta har man inte fått kniven stucken i ryggen för att man lyckats. Avundsjukan tror jag är en del i samhället som orsakar missöden. Om man räknar bland sina vänner, tänker efter, villka kan jag verkligen lita på, de som verkligen ÄR din vän. Slår vad om att du kan räkna dem på en hands fingrar.

Jag tror att människan kommer att utplåna sig själva med något dundervirus. Eller så är det rymdisar som leker med oss, har oss som sina testdjur osv.. ;)
#28 - 29 januari 2007 20:28
Ha ha...

.. testdjur... Men helt klart är att om det finns kloka utomjordingar så vill de inte visa sig för oss grottmänniskor :D

Religion är människans påhitt för att få makt över andra, tror jag, och där kommer ju även krig in... man stal friskt från naturfolkens tro när man skapade sina religioner :p Obs tror jag...

Pengar är också makt och där kommer avundsjukan in... vi tror att vi blir lyckliga om vi bara får den... attans grannen har en sån... måste ha...;)
#29 - 29 januari 2007 20:40
Katharina skrev:
.. testdjur... Men helt klart är att om det finns kloka utomjordingar så vill de inte visa sig för oss grottmänniskor :D

Religion är människans påhitt för att få makt över andra, tror jag, och där kommer ju även krig in... man stal friskt från naturfolkens tro när man skapade sina religioner :p Obs tror jag...

Pengar är också makt och där kommer avundsjukan in... vi tror att vi blir lyckliga om vi bara får den... attans grannen har en sån... måste ha...;)

sammanfattat i egoism alltså?
#30 - 29 januari 2007 20:51
Katharina skrev:

Du vet att ditt resonemang ligger väldigt nära LaVeys satanism, och att slutledningen visar på en beskaffenhet mot TAO?
#31 - 29 januari 2007 20:52
När man kommer till överdrigen konsumption och avundsjuka så ser jag det mest som brist på trygget i sig själv. Var den otryggheten kommer ifrån, det är en komplex fråga som jag inte vågar ge mig in på.

Förövrigt tror jag att kärleken och äkta vänskap kommer att rädda världen:)
#32 - 29 januari 2007 20:57
Blir tvungen att saxa in ett inlägg från altnet,, "Djälusdyrkare är korkade fän som åkallar baal och grabbarna, bränner kyrkor och beter sig, satanister inriktar sig på jaget,egot,, inga gudar, ingen högre makt det enda väsentliga för en satanist är en själv och sin direkta krets, vänner familj etc,,"
(jag saxade bort en del rena personangrepp som jag skrev,, känns inte som att dom är viktiga)
#33 - 29 januari 2007 21:03
Långås skrev:
När man kommer till överdrigen konsumption och avundsjuka så ser jag det mest som brist på trygget i sig själv. Var den otryggheten kommer ifrån, det är en komplex fråga som jag inte vågar ge mig in på.

Förövrigt tror jag att kärleken och äkta vänskap kommer att rädda världen:)

Men är inte det faktum att vi har akvarium ett tecken på överdriven konsumtion?
Annars så håller jag med dig till 120%
#34 - 29 januari 2007 21:10
C.Ciklid skrev:
Jag har sett den där filmen.. männen talar tyska? Man blir sinnes sjuk av att bara se den.

jupps den är på tyska och den heter das expriment. Har sett den på psykologilektionerna i skolan när vi arbetade med rollkonflikter:)
#35 - 29 januari 2007 21:12
jolon skrev:
Men är inte det faktum att vi har akvarium ett tecken på överdriven konsumtion?

Annars så håller jag med dig till 120%

Nej, det tillhör de mest grundläggande behoven som måste tillfredställas;)
#36 - 29 januari 2007 21:17
Ha ha...

jolon skrev:
Du vet att ditt resonemang ligger väldigt nära LaVeys satanism, och att slutledningen visar på en beskaffenhet mot TAO?

Satanism är väl en religion... nej mitt resonemang ligger väldigt nära vetenskapen... :p Buddismen är den bästa religionen tycker jag, som går mycket ut på att vara snäll och vänlig...

Otrygghet kommer väl från dålig självkänsla?! Det är väl till skillnad från självförtroende något som är beroende på vad man presterar eller åstadkommer eller som i vårat fall pengar, makt och karriär?! :p Självförtroende får man väl från uppväxten oftast, förhoppningsvis... ;)

Jag tycker ju mest om livet i akvariet och då tycker jag inte att det blir konsumtion men attans vad jag skulle vilja ha den där lyxvillan, BMW:n osv.. :p
#37 - 29 januari 2007 21:24
Katharina skrev:
Otrygghet kommer väl från dålig självkänsla?!

Eller kommer dålig självkänska ifrån otrygghet:confused:
#38 - 29 januari 2007 21:28
Jag vet inte...

Långås skrev:
Eller kommer dålig självkänska ifrån otrygghet:confused:

kunskapen tryter... det är väl därför vi fortfarande är grottmänniskor :p

Men Jolon... du skriver att satanister inte tror på någon högre makt, har jag missat nått, jag trodde det var satan de tillbad??? :confused:
#39 - 29 januari 2007 21:37
Katharina skrev:
kunskapen tryter... det är väl därför vi fortfarande är grottmänniskor :p

Men Jolon... du skriver att satanister inte tror på någon högre makt, har jag missat nått, jag trodde det var satan de tillbad??? :confused:

får be dig att titta på inlägg 32, men en snabb recention är att satanister inte tillber något utan känner sin plats som rovdjur eller som vissa vill, herbivora djur (olika åsikter kommer inte gå in på det här) sak samma vi är djur, punkt. vi har inte en överordnad roll i skapelsen pga skapelsen inte finns! Darwin är det närmaste du kommer komma gud typ.
Vi försöker hela tiden skaffa oss ett samvete som vi kan falla tillbaka på men vad vi inte inser är att varje gång som vi gör det så går vi emot det vi är byggda för,.(det är det som kristendomen är skräddarsydd för)lite grovt så kan man säga så här,, vi är inviduella egon men religionen gör oss till ett gemensamt ego, ett ego som du själv inte har ansvar för. Satanismen tvingar dig att ha ansvar för ditt eget ego, det finns ingen annan att skylla på det är bara du INGEN ANNAN.
#40 - 29 januari 2007 21:40
Äh...

... känner mig inte så intresserad av satanister eller övriga liknande typer... sekter och skit... Jag tror att man ska simma lugnt bara helt enkelt... :D
#41 - 29 januari 2007 21:47
Katharina skrev:
... känner mig inte så intresserad av satanister eller övriga liknande typer... sekter och skit... Jag tror att man ska simma lugnt bara helt enkelt... :D

En av dom farligaste sekterna som finns idag är scientologerna och dom kallas religion av många,, vart går gränsen?
edit: Bör tilläggas att TAO ligger nära LaVey, TAO är vettigare ;)
#42 - 29 januari 2007 22:35
Sekter ja... kändisarna verkar falla mer och mer på scientologerna och Tom Cruise är deras Jesus.. :D Sedan har vi ju Hans Scheike och Knutby pastorn. Normala? Men några jag kan bli sne på är Jehovas vittnen. Att de orkar springa runt och knacka dörr!! En gång vart jag tom på hoppad mitt på stan av en virrig tant från Jehovas som bokstavligen tryckte upp deras flygblad i ansiktet på mig! De hade pippi på att besöka mig väldigt ofta en tid. Tillslut sa jag: Jag tror på Tor och Freja och alla andra asagudar. :D De tackade för sig och kom aldrig mer och störde.

Vad man vill tro på är upp till var och en. Varför skall det propageras hela tiden? Om folk idag väljer att vara fria från allt vad religion heter, kanske är det en start på framtidens religionfria land och fred?

Att många i dagens samhälle tappat sin värdighet tycker jag är synd. Överallt poseras det ena skönhets ideal efter det andra. Såhär SKA du se ut. Någon som tänkt att det helt plötsligt är "nyttigt" över allt. Pizza m. fullkornsbotten, fullkornskorv- och hamburgerbröd. "Du är vad du äter" manar oss att se fettman, villket kan vara helt ok, men även farligt för de som redan har lågt självförtroende och hetsbantar osv. Att dagens samhälle ser ut som det gör tror jag dels beror på uppdelningen i samhället. För skickten finns, även om man inte vill se det så.

Tycker att man skall ta vara på sig själv och tänka på det ni har, inte vad man kan få. Man får önska, drömma osv. men alldrig låta girigheten och avundsjukan ta en. Oftast behövs det så lite för att man skall inse vad man verkligen har och att man är lyckligt lottad!

//Camilla
#43 - 30 januari 2007 13:42
Sekter var det ja.. :rolleyes:
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,988093,00.html
Nä men vad är det här? Vad är det med oss människor!?
#44 - 30 januari 2007 15:18
Intressant fråga Smurfmats!

Det som skiljer oss från andra arter är naturligtvis en hjärna. Jag tror att människans hjärna är det som kommer att fördärva oss själva. För vi har lärt oss utnyttja allt levande och icke levande till max och utan hänsyn. Människan bestämmer vilka arter som skall försvinna (både aktivt och passivt) och vilka naturresurser vi behöver och inte behöver.

Vi har utvecklats till att vara själviska, krävande och hänsynslösa. Det duger inte med det vi har utan vi skall/vill ha mer. Hade vi egentligen haft en hjärna som hade varit värd att ha hade vi levt i harmoni med naturen. Utnyttjat de resurser som behövs för att vara mätta, torra och varma och varit nöjda.

Vet någon egentligen hur mycket mat som årligen slängs p.g.a. att den inte lyckas säljas eller blir för gammalt?

Någon sa någon gång att fjärde världskriget kommer att utkämpas med pil och båge. (Om det överhuvudtaget kommer att finnas människor kvar på jorden)

Jag är inte alls stolt över att vara en människa.

Nej, jag tror inte att vi kan förändras, inte nu länge. Det hela har gått för långt. Det räcker inte att några få kommer till insikten att vi borde förändras. Utan en katalysator (en mycket bra sådan) kan inte några kilon salt göra att hela Vättern blir salthaltig.
#45 - 30 januari 2007 16:10
Det var bättre förr...

...har människor sagt i alla tider men det var det inte!!! Det finns massor med saker som blir bättre hela tiden... bara att vi pratar om våldtäkter, misshandel, djurmisshandel och dyligt... det gjorde man inte förr... men det betyder inte att det inte fanns då... :) Jag tror att vi kan fortsätta att bli bättre och bättre... domedagar har profeter, gärna religiösa, pratat om i all evighet... :p

Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, sägs det... :D
#46 - 30 januari 2007 23:22
Jag har fortfarande kvar min naiva tro på att vi kan förändras och på en bätte värld...
Men så har jag gett mig på att försöka vara med att "rädda" världen och göra den bättre också... (eller vill göra rättare sagt).
#47 - 31 januari 2007 12:33
C.Ciklid skrev:
Sekter var det ja.. :rolleyes:

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,988093,00.html

Nä men vad är det här? Vad är det med oss människor!?

Jahapp, då var jag gay!
(Gay still means happy!) :D
#48 - 31 januari 2007 13:34
det finns inget som är rätt och fel.
ni måste lära er att se på saker från ett annat perspektiv.
#49 - 31 januari 2007 13:39
Många människor mår idag så dåligt att de famlar efter varje halmstrå som kan få dem att må bättre. Religion är ett exempel. Olika former av sekter en annan. Lyssnade på radion i går där s k "medier" diskuterades. Alltså människor som anser att de fått förmågan att se/höra övernaturliga fenomen som t ex att tala med döda.... För en ateist som jag blir det övermäktigt att ta in. Har alltid varit realistisk till tråkighet. Skulle nog inte heller kunna bli hyptnotiserad.... Men - om en människa mår bättre av allt hokus-pokus är det väl OK, bara hon inte UTNYTTJAS!
#50 - 31 januari 2007 14:01
Malinitzi: Ateister som jag har pratat med har alltid varit självgoda och trott att de är mer upplysta och vet allt, det är bara att säga e=mc2 och darwin vilket de själva inte ens kan förklara.

Själv var jag på en föreläsning i sthlm i somras där föreläsaren totalt lekte med alla som var där. han fick tex halva gruppen att skratta varge gång de hörde ordet rulltårta. och andra halvan att räcka upp handen varge gång han hosta.
Hyptnos handlar inte om tro utan att spela det undermedvetna ett spratt.
och det är bara ett fåtal om ens någon som kan kontrollera sitt undermedvetna.

Gud finns så länge någon tror på honom, kan en ateist bevisa att det inte stämmer?
#51 - 31 januari 2007 14:43
Fiddan skrev:
Malinitzi: Ateister som jag har pratat med har alltid varit självgoda och trott att de är mer upplysta och vet allt, det är bara att säga e=mc2 och darwin vilket de själva inte ens kan förklara.

Själv var jag på en föreläsning i sthlm i somras där föreläsaren totalt lekte med alla som var där. han fick tex halva gruppen att skratta varge gång de hörde ordet rulltårta. och andra halvan att räcka upp handen varge gång han hosta.

Hyptnos handlar inte om tro utan att spela det undermedvetna ett spratt.

och det är bara ett fåtal om ens någon som kan kontrollera sitt undermedvetna.

Gud finns så länge någon tror på honom, kan en ateist bevisa att det inte stämmer?

;) Om jag som ateist skulle anses som självgod så bjuder jag på det. Ganska upplyst är jag men att jag skulle veta allt är väl förmätet att tro. Men lättlurad är jag definitivt inte. Men jag unnar verkligen de som har något att gripa tag i, när livet känns för djäkligt, en förhoppning om att de ska överleva alla hemskheter som idag finns i samhället. Men jag klarar mig utan allt hokus-pokus som somliga vill pådyvla en. [:o]
#52 - 31 januari 2007 14:50
Hokus pokus...

... jag tror inte på utomjordingar t ex men jag kan absolut inte säga att det inte finns, hur skulle jag kunna veta det, lilla enkla människan... och som sagt tidigare, om jag vore en intelligent högt utvecklad varelse från rymden så skulle jag definitivt inte vilja visa mig för galningarna på jorden :D

För trodde man att jorden var platt och att det inte fanns några bakterier... De som påstod något annat sattes på dårhus... Människan tror allt bara på vad den vet... Jag måste säga att jag inte tror på TV heller och inte telefonen/mobilen... fattar inte hur de skulle kunna fungera... ;)

Summa: Jag tänker inte stänga några dörrar för någonting som jag inte vet och definitivt inte slänga i ansiktet på folk som tror på mobilen att det inte finns några mobiler!!!!!!!! :D :D :D
#53 - 31 januari 2007 15:28
Malinitzi skrev:
;) Om jag som ateist skulle anses som självgod så bjuder jag på det. Ganska upplyst är jag men att jag skulle veta allt är väl förmätet att tro. Men lättlurad är jag definitivt inte. Men jag unnar verkligen de som har något att gripa tag i, när livet känns för djäkligt, en förhoppning om att de ska överleva alla hemskheter som idag finns i samhället. Men jag klarar mig utan allt hokus-pokus som somliga vill pådyvla en. [:o]

Det är just därför! det är bevisat att det finns en del utav hjärnan som har med tron att göra, enligt darwins lära så hör tron till människans evolution. När vi började få kännslor och allt så fick det även en avi sida depritioner osv och då har man alltid kunnat trösta sig till gud.
#54 - 31 januari 2007 15:50
Fiddan skrev:
det finns inget som är rätt och fel.

ni måste lära er att se på saker från ett annat perspektiv.

Precis vad jag tänkte på, http://www.miniature-earth.com/
(bra länk)

Annons