Kaniner

#1 - 9 februari 2007 15:23
Hej!

Jag har två söta kaniner. Den ena kommer från en berömd uppfödning altså heter hon: Lylocks Stella McCartney.;) Stella är hennes vanliga namn. Jag har en som jag har köpt från djuraffär okså.. Hon heter Ninen. Jag tävlar med dom. Stella har fått 7 rosetter och 1 bokal. Ninen har fått 5 rosetter och 1 bokal.:) :) Jag har en fråga.. Jag vill hålla mina kaniner riktigt snygga inför tävlingen. Så jag undrar om det är bra att bada kaninerna? bara i typ 1 cm hög vatten och tvätta dom och så? och om man gör det så hur många dagar innan tävlingen ska man göra det? :) :p ;) svara gärna! <3
#2 - 9 februari 2007 18:34
Om man kan ska man undvika att bada kaniner och andra smådjur då de lätt blir förkylda. Men köp en kam/borste och borsta dem riktigt ordentligt. Ställer du dem eller hoppar du med dem? (kan ingenting om utställningar ect. :p) Men mitt råd är iaf att du borstar dem varje dag. Det ger extre bra gläns i pälsen och tar bort döda hårstrån också :)
#3 - 10 februari 2007 20:15
ok tack för min kanin stella börjar få lite tuvor i sin päls vid svansen! ska köpa borstar.. Men det finns väl inte kaninborstar? jag har sett hun/katt borstar! funkar dom okså? :):)
#4 - 10 februari 2007 20:39
En liten kardborste och en tät, mjuk borste som tex. cat it liten borste skulle jag rekomendera.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/kattillbehoer-borstar-kammar-kardor-c-79_131?osCsid=1bb22dc07d2cbd1c6797dc52e234b15e
//Camilla
#5 - 11 februari 2007 17:07
ok :)
#6 - 25 februari 2007 12:30
men lixom.. går det bra att bada sin kanin? :) så fall hur och hur mycket vatten??
#7 - 3 mars 2007 14:35
Amanda321 skrev:
men lixom.. går det bra att bada sin kanin? :) så fall hur och hur mycket vatten??

Nej man badar inte kaniner inte ens före utställning! Den enda gången då man "badar" en kanin är då den haft diarré och är mycket kladdig i rumpan, i så fall tvättar man kaninen med lite ljummet vatten i rumpan, man kan ev. oxå använda lite oparfymerad tvål eller hundshampo. Bor kaninen utomhus måste den göras helt torr i pälsen innan den får gå ut igen (det bästa är då att föna den).

Men man badar alltså INTE kaniner i vanliga fall, inför hopptävlingar behöver dom dessutom inte vara snygga utan bara i bra fysiskkondition (friska och vältränade).

Lycka till på hopptävlingarna/utställningarna framöver. :p

Mvh Theresa
Tussens kaninuppfödning www.tussens.se
#8 - 3 mars 2007 16:53
okej... för att en av skånes bästa uppfödare (altså expert) sa att man kunde bada en kanin om året och så om man ville att den skulle va fin eller må bra! jag har mina kaniner ute när det regnar och det är ungifär samma sak ellr? :S
#9 - 12 mars 2007 12:20
Amanda321 skrev:
okej... för att en av skånes bästa uppfödare (altså expert) sa att man kunde bada en kanin om året och så om man ville att den skulle va fin eller må bra! jag har mina kaniner ute när det regnar och det är ungifär samma sak ellr? :S

Kaninerna har väl skydd när det regnar? Det är inte bra för dem att vara ute i öppet regn.

Kaniner är väldigt renliga djur som man inte ska behöva bada. De tillfällen då man kan göra det är när djuret inte själv klarar av att tvätta sig, tex om det fastnat avföring i pälsen. Men då räcker det att tvätta rent med en tvättlapp doppad i ljummet vatten. Annars finns det ingen anledning till att utsätta kaninen för en "förkylningsrisk". Att borsta dem, klippa klor och göra rent buren regelbundet så de har det rent och fint omkring sig räcker gott och väl.
#10 - 12 mars 2007 15:34
du man ska träna när det regnar för att vänja dom vid regn det vet alla kanin hoppare och kaninerna skadas inte alls av regn... jag brukar att passa på att ta ut dom när det regnar!
#11 - 14 mars 2007 20:19
Ja det var något nytt för mig, kanske just för att jag inte hoppar med mina niner . Men vad jag menade var att ha dem ute i exempelvis rastgård under mer ihållande regn. Men jag står fast vid att jag inte ser någon anledning att bada en kanin om det inte finns anledningar som jag gav ovan. Om nu sagda nin inte har en förkärlek till vatten =)
#12 - 15 mars 2007 16:00
okej :p men jag passar också på att ta dom i rast hagen när det regnar för det tycker dom är skönt! en av mina kaniner försöker fånga droppar med tungan :p:p:p:D
#13 - 15 mars 2007 22:11
det ända du kan bada/tvätta är könen om de kissat ner sig eller dyligt samt tassarna ifall de är gula av att ha gått på snuttsigt underlag eller halm som färgar av sig. isf är det varmt vatten som gäller och lite galltvål.
om det är petklass utställning (som jag antar det är då man inte kan ställa zookaniner i standard) så spelar inte gula tassar någon roll
#14 - 17 mars 2007 14:33
zoo kaniner?????????????????????????????????? menar du djuraffär kaniner?????????????????????????????????? du jag köper kaniner med hoppning i blodet! min kanins mormor är sveriges mästare i hoppning år 2002 i krok bana så jag köper inte kaniner med gose blod i sig! hoppe blod eller utställnings! men jag gillar ändå gose kaniner men jag vill ha tävlings kaniner!
#15 - 19 mars 2007 17:41
hahaha goseblod och hoppeblod?
kaniner är mat från början varken hopp eller gos;)
#16 - 19 mars 2007 18:40
Amanda321 skrev:
zoo kaniner?????????????????????????????????? menar du djuraffär kaniner?????????????????????????????????? du jag köper kaniner med hoppning i blodet! min kanins mormor är sveriges mästare i hoppning år 2002 i krok bana så jag köper inte kaniner med gose blod i sig! hoppe blod eller utställnings! men jag gillar ändå gose kaniner men jag vill ha tävlings kaniner!

Vet du om att du kan köpa en kanin med full stamtavla och är utställningsklassad dessutom i en zooaffär om man är petig. Har haft en vädurskille, köpt på ett zoo med denna kvalite´. Så det är inte alltid gosseniner på zooaffärer som du vill ha det till.

//Camilla
#17 - 21 mars 2007 18:19
ja men jag vill ha hopp knappt nått med utställning! :) måste komma från en berömd uppfödare! och vadå MAT!!????????????????????????????
#18 - 21 mars 2007 19:21
Amanda321 skrev:
ja men jag vill ha hopp knappt nått med utställning! :) måste komma från en berömd uppfödare! och vadå MAT!!????????????????????????????

Vad jag menar är att du kan hitta hopp/utställnings stamtavlade kaniner även i en zoobutik, så du behöver inte döma något du inte verkar veta mycket om! Uppfödare tar sig ibland hjälp av zoobutiker för att sälja sina kaniner, inget konstigt med det. Vad det gäller matfrågan är väll upp till var och en hur de vill ha deras kaniner "serverade".

//Camilla
#19 - 22 mars 2007 18:10
:mad: hur kan du skriva "serverade" :mad: du är väl hjärtlös!! :mad:
#20 - 22 mars 2007 18:31
Amanda321 skrev:

Tyck vad du vill. Men i vissa kulturer äter man kanin, är väll inget konstigt i det!! Jag skulle inte välja kanin på talriken om man säger så.
#21 - 22 mars 2007 19:58
Amanda321 skrev:

Angående badningen och regnet så gnuggas inte regnet in till huden utan hamnar mest ovanpå pälsen medans man gnuggar både schampo och vatten in till huden när man badar.
Sen kan man fråga sig varför du ställer frågor du redan vet svaret på :confused:

Till sist, från början var kaniner ett matdjur för munkar i kloster som åt dem under fastan då annat kött var förbjudet.
#22 - 22 mars 2007 20:34
uhhss och nej jag kunde inte svaret på badfrågan! men jag tvättar inte med champoo jag menar lixom bara svätta vatten över den så man får den ren :p
#23 - 23 mars 2007 17:02
finns de som äter fisk oxå;) menar det är väll lika hjärtlöst att skriva isf;):D
vad jag menar är att en kanin hoppar lika fin fint från tallrik till tallrik.... oj nej mena att en kanin från zoo hoppar lika bra som en kanin från uppfödare, allt beror på hur man stimulerar sin kanin:)

ja å sen är ju inte angoran den bästa å smidigaste hopparen då om man jämför med "vanlig bonna kanin".......

att säga att en kanin har goseblod å hoppeblod är som att säga att en hund har jaktblod.. dom har inte det fast dom kommer från meriterade föräldrar, allt beror på vad man uppfostrar sin jycke till sen att vissa är bättre lämpade är en annan femma :) förstog du nu då ts??
#24 - 24 mars 2007 08:23
ne men asså min kanin har fått jätte stora bakben så den ska kunna hoppa bra! första gången jag prova med hoppning gick den över direkt utan att tveka för att den har ärvt så bra hopp instinkter och sånt grajs. medan min djuraffärs kanin tog ner alla bommar. .. :(
#25 - 24 mars 2007 09:06
Amanda321 skrev:
ne men asså min kanin har fått jätte stora bakben så den ska kunna hoppa bra! första gången jag prova med hoppning gick den över direkt utan att tveka för att den har ärvt så bra hopp instinkter och sånt grajs. medan min djuraffärs kanin tog ner alla bommar. .. :(

Det är ju klart att man odlar fram vissa individer för just hoppning, utställning osv. Beror även på hur psyket är. Tycker den om att hoppa eller inte? Man avlar ju inte vidare på "icke godkända individer". Så är det hos alla sorters uppfödare av olika djurarter. Men man kan få en hoppglad kanin av en "vanlig" kanin med. Själv har jag haft en vädur som hoppade glatt över 70 cm (inte av min vilja då, rymmningsbenägen) och en annan kanin jag hade (en större modell) var sååååå lat! Dock var hon mer som en hund och följde efter en vart man än gick. Väduren var en välstammad herre (utställning) köpt på zoo, honan köpt från en uppfödare. Bara för att man köper en kanin med hopp-blod behöver den inte vara hopp-glad osv. Man märker rätt snart vad kaniner, travare, hundar tycker är kul att göra och vad de totalt ignorerar.

//Camilla
#26 - 24 mars 2007 17:36
ja men det är hur man behandlar den ´!! köpte precis en kanin från uppfödning och han är VÄLDIGT hopp glad! det är hur du tränar juu själv har jag 3 riktiga hinder.. ska snart få ett till! plus s¨in går inte detta i ämnet!
#27 - 25 mars 2007 10:57
Du kan aldrig få en trött travare att spring på travbanan om han aldrig vill. Din inställning tycker jag är lite motarbetande, precis som någon nämnt redan. Vill du ha svar, eller vill du bevisa för dig själv att du redan kan?? Alla har vi olika syner här i livet, tur är väll det! Här försöker vi bara hjälpa till, men vi som hjälper tröttnar snart på alla bezerwisrar som tydligen redan kan svaret på sin egna ställda fråga och blir förbannade så fort en mening inte passar dem. Du är den första som sagt rakt ut att jag är hjärtlös på detta forum, läs min min signatur och tänk efter igen. Det logiska tänkandet.

Här har jag inget mer att säga.
//Camilla
#28 - 28 mars 2007 18:53
bra att du inte skriver mer! jag ställde inte en fråga om avling jag fråga om tvättning så du gick in på ett annat ämne! hej DÅ!
#29 - 29 mars 2007 08:00
Amanda321 skrev:

OBS! här kommer ett inlägg i kaninfrågan som är helt off topic! :)
Min moster födde för bara några år sedan upp stora, rejäla kaniner enbart för att stoppa i frysen. Hon födde också upp lamm/får för detta syfte. Även egenuppfödda ankor hamnade på tallriken... Kaniner har alltid (särskilt under fattiga tider, krig t ex) varit matdjur - snabba och lätta att föda upp, billigt kött som kräver lite ansträngning och lite pengar. Mina föräldrar som växte upp under andra världskriget har berättat att på nästan varje bakgård fanns det en bur med kaniner - och det var inga gosekaniner... Det var ju ransonering på all mat då, även kött, så man var tvungen att skaffa billig mat på annat sätt än från affären. Inte alls särskilt hjärtlöst, bara ett sätt att överleva... Kanske inte så vanligt nuförtiden. Och jag tror inte att någon vettig människa skulle komma på tanken att göda upp en liten söt och gosig dvärgkanin i syftet att äta den... Kaninen har ju gått från matdjur till sällskapsdjur, och det märks ju inte minst på antalet raser med olika utseenden och temperament. Samma sak med tex katten. Fanns bara bondkatt förr, för att hålla undan råttor. Nu finns det massor med raser och den hålls nästan mest som sällskap.
Som sagt off topic, jag vet - ber om ursäkt - men jag kände att det behövdes mer info i matfrågan innan man börjar slänga ur sig tillmälen och bli otrevlig... ;)
#30 - 31 mars 2007 10:24
du ska veta att jag står imot alla som äter kaniner, fiskar, och lamm tillexempel! själv är jag stor vegetarian!
#31 - 31 mars 2007 21:20
Själv äter jag nästan bara kött eftersom jag är köttätare och det kommer jag vara hela livet. När jag inte äter kött så äter jag chocklad.
#32 - 2 april 2007 20:02
Amanda321 skrev:
du ska veta att jag står imot alla som äter kaniner, fiskar, och lamm tillexempel! själv är jag stor vegetarian!

Jasså är du en stor vegetarian? Hur stor är du då?

Det är inget fel i att äta kött, varför skulle det vara det.
Att det skulle vara hjärtlöst att äta djur är ju befängt att påstå, att det skulle vara annorlunda med specifika djur är likaså.

Vad är det för skillnad på en ko och en kanin, när man ser till hur "hjärtlöst" det är att äta dem? Det som skiljer är att en ko står inträngd i en box och mår illa tills du avlivar den för att sedan slakta osv. En kanin gulligullar man med och så lever den ett gott liv, men igentligen vad är hjärtlösast att äta? Kaninen som växt upp under bra förhållande med "kärlek" och omsyn, eller kon som fått stå i ett stall eller ute i en hage utan en trevlig människa som gulligullat med den. jaja detta kan disskuteras i evighet.

Vore kul att veta vad ni "innehavare av hjärta" tycker?
#33 - 4 april 2007 18:39
jag kan inte förklara men ni "djur ätare" behöver inte skriva i denna länken! önska man kunde ta bort den så att man inte såg vilket fruktansvärt drabbel ni har skrivit! :mad: när jag menar STOR så menar jag med att jag aldrig skulle tänka mig att äta kött! och jag tycker lika synd om en ko som en kanin ska du veta! ska kanske själv ha kor när jag flyttar (efter lägenhet) och dom ska INTE gå till slakt! :mad: så om ni nu har vet så mycket om att äta kor och kaniner så kan ni visa en bild här ellr nått men jag bryr mig inte om det (ellr jo synd om djuret ju) för jag ska inte svara en ända gång mera i den här länken så det så! :mad:
#34 - 6 april 2007 19:01
tur att vi köttätare finns när vegitarianerna äter upp djurens mat så djuren slipper svälta ;) sorry unde inte låta bli:D
#35 - 28 april 2007 23:12
Jag gillar inte bensinbolagens monopol, så därför tankar jag inte bensin i min bil utan bara häller i vatten...den mår ju inte bra av det, men vad gör det, jag är ju miljömedveten.

(e.g. "jag äter inte kött...") Det är synd om din "Motor".

Betänk att köttätare äter avlivat protein, mot vegetarianerna som äter levande föda......är inte det plågeri så är inget det:rolleyes:

Annons