"Kaninfjärilsciklider" och "pumptillbedjande skalarer"

#1 - 10 september 2007 08:26
Vi har haft två par fjärilsciklider i ett 70 liters akvarium, 10 rödmunstetror och ett par malar. Fjärilarna ser ut att trivas men har haft revir gnabb. Dom leker minst en gång i månaden och lägger rom som dom sedan äter upp. Vi har haft dom i mer en ett halvår. Eller är det malarna som äter upp deras rom?
Vi bestämmde att flytta ett par till vårat "lilla" tänkta yngelakvarium på 80 liter. Genast satte dom igång att leka och att lägga rom, får se vad som händer. Om det inte funkar kan någon vara snäll och tala om för mig vad jag gör för fel!!Snälla[:o]
Sedan har vi dom tillbedjande skalarerna i ett annat akvarium som står och stirra på pumpen så jag tror att ögonen ska ploppa ut. Dom har lagt rom två gånger och ätit upp den lika många gånger. Ska jag ta bort rommen från pumpen och lägga den i yngelkaret och hur gör jag då? Eller vad gör jag för fel här. Eller har dom gått på samma rommkusr som fjärilscikliderna![:o]

Tack!!!
#2 - 11 september 2007 14:05
Det finns en teori om de akvariefiskar vi köper i affärerna är väldigt dåliga på yngelvård, eftersom de själva har blivit tagna från sina föräldrar i flera generationer. De har helt enkelt inte fått lära sig hur det går till.

Sedan är det också så, att de flesta fiskarter med yngelvård behöver leka flera gånger innan de lär sig hur man gör.

Lår dom försöka gång efter gång, så kanske de lär sig. Annars får du göra som fiskodlarna, och ta rommen ifrån dom.
#3 - 12 september 2007 09:09
Du får nog lättare svar om du postar i rätt forum, Amerikanska ciklider i det här fallet då.
#4 - 12 september 2007 09:45
skalarer måste ha ett par ggr på sig ibland att leka för att kunna klara av ta hand om ynglen....är nog likadant med fjärilciklider...de vill osså ha lite surare ph för att leken ska kunna gå bättre till :/....har jag för mig, rätta mig om jag har fel:p

Annons