Känner mig helt vilse - ang. belysning

#1 - 29 oktober 2011 12:19
Jag har ett hörnakvarium på 275 liter som jag måste fixa belysning till. Har funderat och funderat och det bästa verkar helt enkelt vara att lägga en "vanlig" ramp (som brukar ligga på alukar) på täckglaset, den kommer då döljas av "ramen" (luckorna ovanpå ska bort).

Eventuellt skulle man kunna montera nån slags belysning i luckorna, men då måste de ändras om, för monterar man lysrör kommer inte luckorna gå att öppna (luckorna består av två trianglar som öppnas "bakåt", ut från mitten) ... Frågan är ju då om "täckglashållarna" håller för en ramp ovanpå, och hur krångligt det blir att dona i karet, lär bli att man måste lyfta av rampen för att kunna "öppna" täckglaset *stön*

Behöver en ramp som är ungefär 70-80 cm lång, men 70-80 cm långa lysrör, helst två stycken ... Sen kommer ju frågan, T5 eller T8? Har verkligen noll koll på lysrör känner jag, och har egentligen ingen aning om varför man "ska" välja T5 om det går? Jag planerar ju inte något hichtech-kar, men vill ändå kunna ha hyfsat med växter, om än inte de mest ljuskrävande. Hjälp!

Om ni var tvungna att fixa belysning till det här akvariet, hur skulle ni bygga/fixa då?

[ATTACH=CONFIG]48657[/ATTACH]
#2 - 29 oktober 2011 12:33
Fattar jag rätt att den där grunkan med grönsaker som står framför akvariet skall träs på akvariet så det blir stolpar i hörnen och en träsarg med luckor ovanför akvariet? Tog en stund att räkna ut det.

Skulle jag göra nåt åt det där så skulle jag skicka luckor och täckglas åt fanders och sen sätta en metallhalogen mitt över karet, antingen hängande i wire eller fäst i väggen. Bra ljus och lättjobbat. Däremot säkert inte billigaste lösningen.

Alternativet är då en lysrörsramp, även den då hängd i taket. Det finns ju många olika bredder så att hitta nåt som funkar bör vara lösbart. Eftersom du har en sarg upptill så skulle det kanske rent av gå att använda nån helt vanlig lysrörsramp, med krav på viss fukttålighet visserligen men annars skulle det gå att köpa vart som helst, sargen skymmer ju om det inte är det snyggaste.

T5 kan vara lite effektivare men hittar du en lämplig T8 ramp så funkar det också.
#3 - 29 oktober 2011 12:42
Jo grunkan med grönsaker (grönsakerna är slängda åt fanders nu, usch vad fula de var!) ska stå ovanpå akvariet. De tidigare ägarna hade löst det genom att ha tre glödlampor hängande i taket, som lyste ner genom hål i luckorna ... *stön*
#4 - 29 oktober 2011 12:49
Funderar på om det är möjligt att göra såhär: (är det nån som fattar nånting?)

[ATTACH=CONFIG]48658[/ATTACH]

Och i så fall kan jag ha täckglaset kvar beroende på om jag skaffar hoppande fiskar eller ej. Tror det borde bli en smidig lösning ... Var köper man lysrör + hållare att montera fast i en skiva, 70-80 cm långa? :confused: pwss?
#5 - 29 oktober 2011 15:06
Låter som en vettig lösning, PWSS är ett bra ställe att börja leta på sen som bygert säger så häng inte upp dig på T5 eller T8, problemet som jag ser är mera att det inte finns lysrör på 70-80cm annat än juwelrör och det är inte det bästa att låsa sig till ;)
#6 - 29 oktober 2011 16:38
Du kan göra så där och problemet med olämpliga längder på lysrören kan hanteras genom att sätta dem omlott. Det kan dock bli lite opraktiskt, genom den öppna framkanten kan du ju mata och sånt och du lär också komma åt att greja i framkant på akvariet. Skall du håva upp en fisk eller göra nåt längre bak i burken så lär du nog lyfta bort skiva och rör och allt och det blir ju dels lite bök och sen är det mörkt i burken när du skall jobba där. Därmed inte sagt att du skall lägga ner iden men tänk igenom hur det blir praktiskt.
#7 - 29 oktober 2011 17:45
Bygert: Med omlott menar du såhär antar jag?

[ATTACH=CONFIG]48665[/ATTACH]

Har hittat Glo-lysrör på PWSS som är 75 cm (och vet att det finns T8-rör på DM som är 71,5 cm), men däremot inga passande lysrörshållare (men då är jag å andra sidan rätt kass på att leta [:o]).

Tack Bygert, har också tänkt på det, men de andra idéerna (de som verkar genomförbara och som jag har råd med) jag har fått hittills innebär ännu mer krångel än den här idén [:o] Tror att man kan komma åt ganska bra ändå med plantering och liknande med lite finurliga "redskap" och fiskar ska jag förhoppningsvis inte behöva håva. Ska leta vidare efter lysrörshållare!
#8 - 29 oktober 2011 18:49
Jag hade byggt en heltäckande ramp av trä, har gjort ett par sådana själv och är alltid skitnöjd med dem, och så hade jag gjort en lucka med gångjärn på den sidan jag ville mata ifrån. Vad är måtten på den långa sidan och de korta? då kan man räkna på vad du kan ha för rör. T8/T5 spelar inte så stor roll om du inte ska ha ett high-tech kar med mkt ljus tycker jag. T5 kan dock ha lite mer tryck i ljuset, men med tanke på den något udda formen så kanske det vore bättre med fler mindre t8 för att få ett jämnare ljus ( du ville ju inte ha så mkt ljus ju). Kan visa exempel på vad jag menar med rampbygget om det är en intressant idé =)
#9 - 29 oktober 2011 21:41
http://www.akvariumbutiken.se/kapor_belysning_6/lysrorshallare_90/aquael_zs-25_t_8_lysrorshallare_1x25w_2416.html

finns inte så många lysrörshållare för 25w men där har du iaf en, väldigt ovanlig längd så du lär troligtvis inte kunna köpa nya lysrör i den lokala djuraffären heller sen ;)

Annons