Jag har ett hörnakvarium på 275 liter som jag måste fixa belysning till. Har funderat och funderat och det bästa verkar helt enkelt vara att lägga en "vanlig" ramp (som brukar ligga på alukar) på täckglaset, den kommer då döljas av "ramen" (luckorna ovanpå ska bort).
Eventuellt skulle man kunna montera nån slags belysning i luckorna, men då måste de ändras om, för monterar man lysrör kommer inte luckorna gå att öppna (luckorna består av två trianglar som öppnas "bakåt", ut från mitten) ... Frågan är ju då om "täckglashållarna" håller för en ramp ovanpå, och hur krångligt det blir att dona i karet, lär bli att man måste lyfta av rampen för att kunna "öppna" täckglaset *stön*
Behöver en ramp som är ungefär 70-80 cm lång, men 70-80 cm långa lysrör, helst två stycken ... Sen kommer ju frågan, T5 eller T8? Har verkligen noll koll på lysrör känner jag, och har egentligen ingen aning om varför man "ska" välja T5 om det går? Jag planerar ju inte något hichtech-kar, men vill ändå kunna ha hyfsat med växter, om än inte de mest ljuskrävande. Hjälp!
Om ni var tvungna att fixa belysning till det här akvariet, hur skulle ni bygga/fixa då?
[ATTACH=CONFIG]48657[/ATTACH]