Känner mig lurad...

#1 - 25 oktober 2005 18:03
Var ner till zoo-butiken idag och skulle köpa växter till mitt nyppstartade sällskapsakvarium. Jag föll för ciklidgräs.. köpte tre stora växter.
Nu kommer jag hem och läser här på zoopet att det inte är en akvarieväxt jag har köpt utan en sumpväxt.
Hur länge håller den sig i akvarium? Är det värt att ha den tills den dör eller gör den bara skada?? Känns som bortslösade pengar..
#2 - 25 oktober 2005 18:34
Jag har läst att eftersom det inte är en vattenväxt så kommer den inte att klara sig en längre period i vattnet, den kommer att ruttna och då skita ner i akvariet, och även lukta (!!!) väldigt illa. Det sägs att den kan vara giftig för fiskarna också.. kanske därför ciklider inte tuggar på det..?
Nä, jag tycker du ska slänga den!!! Eller plantera i en kruka, det är ju rätt fint :)

Köp skruv-valisinera, en mycket tålig växt som är lättskött, eller vanlig valisinera som växer snabbt. Det finns så många fina växter som är bättre än cilklidgräset.
#3 - 25 oktober 2005 18:48
Kan du inte be att få lämna tillbaka växterna istället? Om du gör det med en gång och ber snällt så har de ingen anledning att inte ta tillbaka dem!

Lycka till!
#4 - 25 oktober 2005 18:53
har redan tagit ur dem ur krukorna så att läma tillbaks dem är nog ingen idé...
någon som har en bild på hur ciklidgräs ser ut... han i butiken kan ju ha fel namn på den. det fanns väldigt många plantor av just ciklidgräs...
#5 - 25 oktober 2005 19:08
Gå tillbaka och säg att du inte ska ha dom, även om du plockat ut dom ur krukorna, går väl att stoppa ner igen på något sätt...har dom sålt en växt och sagt att den ska vara i ett akvarie som inte kan vara i ett akvarie har dom gjort fel och måste ta tillbaka det
#6 - 25 oktober 2005 19:34
På denna bild har vi ciklidgräs i mitten. Kanske syns lite dåligt, men kanske en liten ledtråd.

http://www.zoonen.se/res/user/464513/galleri/474111/fisknytt035_orig_SE.jpg

Vet inte om affären kommer ta tillbaka växten, men jag tycker du ska gå tillbaka och säga till. Nackdelen är dock att så många affärer säljer det som en akvarieväxt, den håller sig bra tills kunden tror att det är 'ålder' den dör av.. så dom tjänar ju på det.
Vårat vatten började lukta riktigt illa innan växten ens såg det minsta hängig ut, det var då vi anade oråd och hittade info om den på internet.

http://www.djurportalen.nu/vaxtarkiv.php?go=visa&id=175&site=1
#7 - 25 oktober 2005 19:54
Borde väl kunna dra det så långt som att man anmäler det till konsumentverket?
Och "hota" med det så tar dom väl tillbaka den...
#8 - 25 oktober 2005 20:14
Hej

Att hota med konsumentverket hjälper nog inte.Stog själv bakom servicedisken i en av våra stora elektronikkedjor och det enda man tänkte när folk "hotade" med det var "ja gör du det..".Berätta för dom att det dom sålt inte är en växt avsedd för det ändamål som dom har sagt.Printa ut artbeskrivningen och ta med för säkerhetsskull.Vips så är dom torsk på att ta tillbaka varan.
Fredrik
#9 - 25 oktober 2005 20:16
[QUOTE=fredrikakesson]Hej

Att hota med konsumentverket hjälper nog inte.Stog själv bakom servicedisken i en av våra stora elektronikkedjor och det enda man tänkte när folk "hotade" med det var "ja gör du det..".Berätta för dom att det dom sålt inte är en växt avsedd för det ändamål som dom har sagt.Printa ut artbeskrivningen och ta med för säkerhetsskull.Vips så är dom torsk på att ta tillbaka varan.
Fredrik[/QUOTE]
'håller med frederik
mvh janne
#10 - 25 oktober 2005 20:26
TYVÄRR! så är en del zoopersonal riktiga skrällen. Jag köpte en fredlig räka, denna fredliga räka har ätit upp; 6 pansarmalar, 1 ancistrus longfin, 1 kuhlii och två guppy. Dessutom har den kostat 1500:- eftersom jag var tvungen att köpa ett eget akvarium till den. Hade jag lämnat tillbaka den hade de sålt den till någon annan ovetande... Jag fick efter mycket om och men det latinska namnet av dem, i tysk handel kallar räkan i fråga "Sabines monster"....

Händelse två; en annan zooaffär, min sambo förälskade sig i ett par dvärgguramisar, och det skulle gå såååå bra med mina andra fiskar! I dag efter 4 dagar är de båda uppätna.

1. Köp inget som du inte kollat upp
2. Använder expediten utryck som, "det går så bra så" eller "de här är så lugna och fredliga" så är det bara att vända på klacken.
3. Var extra försiktig med skaldjur.
4. Köp inte nitrittest som är gjorda i västtysklad (västtyskland har inte funnits sedan 1985) även om de påstår att det är det absolut senaste.
5. En del är bara okunniga, en del är rent jävliga. Har du hittat den jävliga delen så kläm till dem. Ingen skall lura dig till att ha revhajar i ditt guppykar utan konsekvenser...

/// Naivt godtrogen räkmamma
#11 - 25 oktober 2005 20:34
Jösses! Jag känner verkligen att jag har en otrolig tur som har en underbar handlare!!
Jag blev "lurad" på min mal (vittata) som troligtvis är en Maccus, så jag talade om det för min handlare och hon blev jättebesviken och just i detta fall var det heller inte hennes fel, utan grossistens.
Då min första gurami dog, var det bara att gå ner och hämta en ny. Är det något som är fel, går det bra att ringa henne även kvällstid (privat) och tala om det, så löser vi det så fort butiken öppnar.
Hon talar också om ifall fiskarna går bra med övriga arter.
Mycket mycket seriös och gör i stort sett allt för sina handlare, så länge man är ärlig och vänlig.

Tycker det är jätte tråkigt att många här inne råkar ut för skithandlare. Och säger även:
Lämna tillbaka växten, få pengar eller annan växt tillbaka.
#12 - 25 oktober 2005 20:36
Var handlar du qenzo?
#13 - 25 oktober 2005 22:01
Han som jobbar i butiken verkar mycket kunnig i övrigt. Har köpt alla mina fiskar där (har även fått några gratis som har blivit ensamma kvar av en sort) och även andra växter och allt har fungerat super! Men han verkar resonlig så jag ska nog gå tillbaka och fråga om jag inte kan byta mot några växter som passar till mitt akvarium och inget annat. Det är iof. inga summor vi pratar om 3 x 35:- men det är principen. Om jag får byta tänker jag fortsätta handla där! Tycker verkligen om att kika på deras 3000 liters akvarium!
#14 - 26 oktober 2005 07:55
Sälvklart! Det kan ju vara ett ärligt misstag ifrån deras sida. Är zooaffären bra i övrigt så finns det ingen anledning att inte ge dem en andra chans.

Min närmsta zooaffär fick ca 9 chanser, nu åker jag hellre till borås. :D Bli inte överkörd bara, utan ta med alla fakta till butiken så att ingen kan påstå att du har fel.
#15 - 26 oktober 2005 08:11
har han sålt växterna som akvarieväxter när det själva verket är en sumpväxt är han skyldig att ta tillbaka de även om du tagit ur det ur krukorna.
skcika ett mail till din lokala avdelning hos konsumentverket och skriv ut svaret och ta med det till butiken.
många butiker blir så väldans trevliga när man gör så.
#16 - 26 oktober 2005 09:04
Sökte nyss på ciklidgräs och på Hjortgatans Zoo står det inget om att detta skulle vara skadligt eller dylikt för fiskarna?? Har i andra trådar läst om att de tydligen varit väldigt duktiga på akvarieväxter och väldigt populära att beställa ifrån så jag tycker det är lite konstigt. Länken till deras sida med information om ciklidgräs är: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=125

Har själv ciklidgräs i mitt akvarium och det är jättefint och favorittillhåll för mina glasmalar då stråna böjer/skruvar sig och bildar som gångar till dem att kura inunder. :) Ska dock efter att ha läst denna tråd hålla koll på både växt, lukt och fiskar. Har öppet akvarium så det borde ju kännas snabbt om det luktar unket.
#17 - 26 oktober 2005 10:07
Min zoobutik har jag än så länge bara haft positiva saker att säga om. Ibland kan de ha personal som det fått in via arbetsförmedlingen, och istället för att säga at de inte kan, verkar de allvetande.
En tjej tänkte lägga alla fiskar jag köpte i samma påse, sa att alla fiskar går bra att ha i ett 42 liters akvarium, det var bara att välja.
Medan senast jag var dit så var denna tjej väldigt noga med att fiskar från olika akvarium i affären fick olika påsar. Och när min lillebror villa he fiskar till sitt akvarium, avrådde hon de som kan bli för stora för ett 112 liters.
Han som äger butiken verkar också ok. Fick byta in fiskar som jag fick med ett begagnat akvarium.
Visst har jag sett en död fisk där nån gång, men jag vet ju inte om den dött nu eller för 1 vecka sen. Men det har sett ut som de har dött nyligen, då de sett fräsha ut. Jag brukar säga till om jag ser en död fisk och de tar bort direkt. Alla kan ju missa en död fisk ibland.

Annons