Kanske en dum fråga

#1 - 13 november 2006 20:11
Hej !
Har tänkt att köpa ett så kallat möbelakvarium.Tyvärr så har dom jag tittat på bara en enkel strömbrytare så att man måste ha båda lysrören tända hela tiden.Ibland kanske man bara vill ha ett rör tänt.Någon som vet något knep så att man kan tända ett rör i taget ?
#2 - 13 november 2006 20:49
tyvärr är dessa ramper seriekopplade och kan bara lysa tillsammans...
#3 - 13 november 2006 21:38
åheim skrev:
tyvärr är dessa ramper seriekopplade och kan bara lysa tillsammans...

Tror inte att dom är serie kopplade, dom är Paralell kopplade fram till strömbrytaren där plus/minus sladen från varje rör går förbi och bryts med hjälp av strömbrytaren, så om man vill går det borra till ett lite hål till och sätta in en strömbrytare till och koppla om sladarna.

Det jag menar med att dom är paralellkopplade är ju att det finns 2 glimm tändare, finns det bara en är dom seriekopplade. Så sloknar en ska ju inte den andra slokna.
#4 - 13 november 2006 21:41
har liknande ramp och tar man ur den ena (av 2) glimtändaren så slocknar båda rören...
#5 - 13 november 2006 21:45
åheim skrev:
har liknande ramp och tar man ur den ena (av 2) glimtändaren så slocknar båda rören...

Skumt så ska det inte vara, vad har du för ramp? Det är ju av den anledningen man har två glimtändare...Jag kan ta ut den ena och den andra lyser.
#6 - 14 november 2006 06:54
Rör upp till 18W (20W) brukar i regel vara seriekopplade. Att rören är seriekopplade innebär inte att det bara finns en glimtändare.
Det finns alltid en glimtändare per rör.
Seriekopplade rör har däremot bara en gemensam reaktor/drossel/ballast.
Seriekopplade rör går inte att tända var och ett för sig.

Längre rör (>20W) är i regel singelkopplade. Fortfarande gäller en glimtändare per rör, men vid singelkoppling har varje rör en egen reaktor/drossel/ballast.

Är rören singelkopplade kan dom mycket väl ha bara en strömbrytare, men i detta fall kan man (om man har nödig kännedom) modifiera så att man får en brytare till respektive rör.

http://www.osram.se/Bilder/PDF/Allm%c3%a4nbelysning/lysr%c3%b6r-socklar-kopplingsscheman%20f%c3%b6r%20konventionella.pdf
#7 - 14 november 2006 07:19
Har två olika möbelkar. I mitt Juwel så är det bara en brytare för båda rören, men i mitt Akvastabil så är det en brytare för varje rör (är 4 rör). Jag antar att detta gäller även för deras mindre kar, så det finns möbelkar med brytare för varje rör :). (Sen är det i och för sig bara en sladd till två rör, så vill man köra med timer på varje lampa så får man fixa lite...)

Annons