Kanske gjort ett misstag...

#1 - 2 juni 2008 17:33
Hade 4 svärdbäraryngel i ett 20 liters yngelkar och sen kom en kull till på ca. 50 yngel. :)
Har numera också ca 10 endlersyngel som jag förärats av herr. Nirvana. :)

Tyckte att 20 litersbaljan skulle bli lite trång om ett par veckor så jag drog iväg till ikea med damen och där hittade jag genomskinliga förvaringsbackar i plast i alla storlekar... Så jag fick med mig en 65 liters plastback..
I med växter och ny och gammal sand, (från lomma) vred ur ett inkört filter, byggde några grottor och fyllde på med vatten från ett annat kar, tempererat kranvatten och slutligen vattnet och fiskarna från 20 litersbaljan som tjänstgjort i en hink under projekttiden. (ca 45 min)
Det blir ju grumligt med urvridet filter och sådär såklart men sen så är ju inte backen heller HELT genomskinlig heller.., står man en bit bort så ser det grumligt ut men sitter man nära så ser man ganska ok in i karet.
Lite besviken, men å andra sidan så är det bättre att fiskarna mår bra och har plats att växa och utvecklas än att jag som åskådare kan se de till 100%.
Kunde ju såklart också hittat nåt billigt på blocket eller köpt ett 54 liters set ganska billigt men det är inte så fett just nu och vi skulle ändå till ikea så jag fick ett av mina infall![:-54] som är ganska svårstoppade... ;)[:o]

69 spänn kom jag undan med och jag hoppas att fiskarna gillar det!
Nu såhär en timme efter det hela så simmar de runt och utforskar och verkar trivas jättebra så jag hoppas på det bästa!
Foton med skärpa kan ni glömma... Uppifrån i såfall, om ett par timmar..
Dessa är tagna direkt efter sista vattendroppen hälldes i... [B)]
#2 - 2 juni 2008 18:20
Nöden har ingen lag eller man tager vad man haver!:)
Har själv en 125-liters plastbalja som reserv vid olika situationer när samtliga kar är "upptagna"...
#3 - 2 juni 2008 18:23
Nice NIC. Kan vi få se bilder när vattnet klarnat sen? och kanske en bild på hela baljan? :)
#4 - 2 juni 2008 18:25
Coolt!:Ta en helbild!
#5 - 2 juni 2008 18:26
A C-son skrev:
Nöden har ingen lag eller man tager vad man haver!:)

Har själv en 125-liters plastbalja som reserv vid olika situationer när samtliga kar är "upptagna"...

Skönt att höra :)

Några bilder till uppifrån följer nedan.
Fiskarna verkar må bra! :)
#6 - 2 juni 2008 18:27
beerzon skrev:
Nice NIC. Kan vi få se bilder när vattnet klarnat sen? och kanske en bild på hela baljan? :)

Bilderna framifrån ser skit ut...
Men om ni vill så kan jag lägga upp en ändå..
#7 - 2 juni 2008 18:34
Nu 1,5 timme efter det hela så ser man in ganska ok framifrån om man sitter på en meters håll... Bilderna är dock värre... Det är inte så grumligt som det ser ut på bilderna framifrån, men på begäran kommer här en helkroppsbild! [:o]

Måtten på baljan är (lxdxh) 57x39x42, som enligt ikea ska bli 65 liter.., jag får det till 93... Någon som håller med:confused:
#8 - 2 juni 2008 18:54
Fattar inte riktigt varför det skulle vara ett misstag? Det ser väl bra ut!:)

Med de måtten du nämner får jag också baljan till 93, men en sådan är ju inte helt kvadratisk heller. Botten är mindre än ytan, hörnen rundade och kortsidorna är inte raka, så det kanske blir 65 liter ändå?
#9 - 2 juni 2008 19:30
Fattar inte riktigt varför det skulle vara ett misstag? Det ser väl bra ut!:)

Med de måtten du nämner får jag också baljan till 93, men en sådan är ju inte helt kvadratisk heller. Botten är mindre än ytan, hörnen rundade och kortsidorna är inte raka, så det kanske blir 65 liter ändå?

Tackar för det!!

Toppen är 57 på bredden och botten är 52, så helt kvadratisk är den ju inte.. Men får ändå svårt att få ihop det till 65 liter men, wtf, fiskarna har mer plats, det är det som räknas :)
Bilagor:
#10 - 2 juni 2008 19:48
Det var väl en bra ide. Tror att fiskarna trivs alldeles utmärkt.
#11 - 2 juni 2008 20:09
- Billigt är att gott! Ser inget fel i din ambition att lösa ett problem på att billigt sätt.
Nöden är uppfinningarnas moder - lär någon ha sagt!
#12 - 2 juni 2008 21:47
miluhe skrev:
Det var väl en bra ide. Tror att fiskarna trivs alldeles utmärkt.

Tack!
Ja, än sålänge verkar det gå bra :)
#13 - 2 juni 2008 21:49
- Billigt är att gott! Ser inget fel i din ambition att lösa ett problem på att billigt sätt.

Nöden är uppfinningarnas moder - lär någon ha sagt!

Japp! :)
Det störiga är egentligen bara det att det är lite grumligt att se igenom på håll.. + att jag inte var hundra på hur ynglen skulle reagera med en så tidig flytt... Men det verkar ha gått bra :)
#14 - 3 juni 2008 18:17
Du ska vara glad över att det inte var livsmedelstankar.
Ska köpa en på 600liter för att ha som karantän och senare som yngel tank för mina koi och guldfiskar.
#15 - 13 juni 2008 20:15
Ynglen mår fortfarande bra och växer så det knakar, kanske inte var ett misstag ändå... :)
#16 - 14 juni 2008 08:25
Kul att de växer och mår bra. Kan inte tänka mig att det var ett misstag, bara en smart idé! :)
#17 - 18 juni 2008 08:43
Passat skrev:
Kul att de växer och mår bra. Kan inte tänka mig att det var ett misstag, bara en smart idé! :)

[:o]
#18 - 18 juni 2008 10:02
NIC lite mer bilder skadar inte. :) ;)
#19 - 18 juni 2008 10:07
beerzon skrev:
NIC lite mer bilder skadar inte. :) ;)

Blir inte så bra bilder bara men som du vill.
Kommer bilder när fiskarna vaknat. :)
#20 - 18 juni 2008 13:59
Jag tror jag ska åka till IKEA nu också för att köpa en sådan balja :) Vet du om det finns större?
Bilagor:
#21 - 18 juni 2008 14:11
XenOn skrev:
Jag tror jag ska åka till IKEA nu också för att köpa en sådan balja :) Vet du om det finns större?

De har 130 liters backar för ca en å en halv hundring eller nåt ditåt.
#22 - 18 juni 2008 14:20
NIC kan vi inte få se en bild tagen en liten bit från dunken, vill se hur den ser ut, kanske köper en sån själv en vacker dag. :)
#23 - 18 juni 2008 14:22
beerzon skrev:
NIC kan vi inte få se en bild tagen en liten bit från dunken, vill se hur den ser ut, kanske köper en sån själv en vacker dag. :)

Aha, ok.
Håller precis på att ladda upp foton, men vänta lite så ska jag ta en sån också.
#24 - 18 juni 2008 14:28
beerzon skrev:

Som på beställning. :)
#25 - 18 juni 2008 14:33
Ser bra ut ju! Vart har du gjort med dina yngel då? :)
#26 - 18 juni 2008 14:36
beerzon skrev:
Ser bra ut ju! Vart har du gjort med dina yngel då? :)

Finns bara ett fåtal kvar, de flesta har blivit mat..
Jag har ett annat yngelkar med ett tiotal yngel, i detta går det 5-6 stycken och 3 endlersyngel nu bara + ett lekpar svärdbärare.
#27 - 18 juni 2008 17:35
Kommer det alltid vara så grumligt? Kan man slipa plasten utanpå? Låter säkert urlöjligt i NICS öron men man kan ju alltid fråga ;)
#28 - 18 juni 2008 17:56
XenOn skrev:
Kommer det alltid vara så grumligt? Kan man slipa plasten utanpå? Låter säkert urlöjligt i NICS öron men man kan ju alltid fråga ;)

det e ju inte en helt genomskinlig plast vi pratar om så då får du nog putsa så att du går igenom.. hade önskat att baljorna var transparanta o då hade det varit ett tokbilligt akvarieköp :D
#29 - 18 juni 2008 18:36
XenOn skrev:

Håller med ibanez, hade de varit helt transparenta hade det varit kanon!! :)
Det är grumligare på fotot än i verkligheten, det är inte så grumligt som det ser ut, men dock inte som ett glas.
(ps. det låter inte löjligt alls..) ;):p
#30 - 21 juli 2008 15:28
Hej,

Bra idé det här med IKEA-lådor som yngelkar.
Jag var runt här i stan (Sthlm) och tittade i butikerna efter yngelkar. 250-300 kr skulle de ha för de minsta akvarierna (15-25 L). Det tyckte jag var mycket, så jag var i väg idag och köpte en transparent IKEA-balja för 19 kr (25-30 liter).

Materialet är propenplast - det kan väl inte vara skadligt för fiskarna?

Annons