Kanske läge för lite vadslagning?

#1 - 7 december 2006 19:43
Läget är följande: På jobbet har vi ett 1000-literskar, där simmar framförallt frontosor (gamla firman hette Frontosa men är nu uppköpt av Office), den stora hannen är ca. 35 cm lång. Där finns även ett stim storvuxna C. moori.

Karet flyttades i våras och i höstas när solen började stå lågt nådde solstrålarna in i halva tanken, det gillade tofsalgerna som sedan raskt fyllde alla ytor som solen kom åt.

Siamesisk algätare verkade vara lösningen (vi har även 8 st. guldancistrus och en jättestor pleco som inte verkar gilla de nya grönsakerna)!

Nå, nu ikväll inköptes 12 st. siameser, ett gäng tropheus (av ngn sort), några gula ciklider, ett gäng av en prickig ciklid (ska lära mig vad de heter :)) och 6 nya frontosor. Innan de sattes i byggde vi ett röse av ett par krossade lavastenar (har fått ny respekt för de som bryter sådana) för att framtida yngel skulle få bättre odds.

Tur att vi byggde röset!! Siameserna är bara 3-4 cm långa, jag riktigt hörde ledmotivet ur hajen spelas för mitt inre sinne när de sattes i och de gamla frontosorna fick syn på dem!

Så nu är frågan: Kommer de att bli ett exklusivt levandefoder för frontosorna, vad tror ni - finns de kvar när jag kommer till jobbet imorgon? [B)]

Första pris= En påse tofsalger :p
#2 - 7 december 2006 19:57
jag gissar på att det går bra. *hoppas jag vinner*
#3 - 7 december 2006 20:15
Hade jag vetat vad en frontosorn är så kunde jag varit med och slagit vad :D.
Hur stora var siameserna?
#4 - 7 december 2006 20:29
Titta på artbeskrivning: Cyphotilapia frontosa. Kan man rösta på att enstaka har försvunnit? :D
Guest
#5 - 7 december 2006 20:46
det är kört frontosorna vinner 3-4 cm mot 35 cm ja oddsen är emot siameserna men de kanske klarar sig tills imorgon....

tror nämnligen så här vid skymning/natt att frontosorna kommer jag dom som gösar gör...
#6 - 7 december 2006 21:09
Jag uppfattar inte siameser som den typen av fiskar som trycker i ett stenröse. Jag tror att siameserna är slut inom en vecka, men de kanske klarar sig till imorgon.
#7 - 7 december 2006 21:28
För två-tre år sedan var det någon som stoppade ner en stor spindel i karet, den spolades ner av trycket från strilröret ända ner till botten. Blev den uppäten? Nä, frontosorna ställde sig runt den i ring och blev jätterädda när den viftade på ett ben! (Jag tog upp spineln och den överlevde..)

Med detta i minne trode vi att rovdriften gått ur frontosorna efter de generationer de varit akvariefiskar...
#8 - 7 december 2006 21:47
någon enskaka överlever ett tag. jag skulle satsa mina pengar på att alla är borta inom en vecka.
#9 - 7 december 2006 21:55
ja tror frontosorna kommer låta dem va...ingen har ju sagt de än så.
#10 - 7 december 2006 22:00
palleh skrev:

undrar vad oddsen skulle vara på att frontoserna blir slaktade ;)
#11 - 8 december 2006 05:12
palleh skrev:

har du missat mitt första inlägg eller? :)
#12 - 8 december 2006 07:16
Rapport: Jag har hittills kunnat räkna in 7 siameser, det kan mycket väl vara så att alla 12 har överlevt. 2 såg jag i lavastensröset och där kan det mycket väl gömma sig 5 stycken till, eller i de djupa springorna mellan BTN-modulerna, eller.., ja ni vet hur det är. :)

Skönt att se att minst 7 har överlevt natten i alla fall! Förutom att det är trist om de ska dö pga vår dumhet tillhör de mina favoriter, har några hemma och de är vackra, underhållande och dessutom effektiva algätare.
#13 - 8 december 2006 14:57
Alla siameserna lever!

Första pris går till Andreas, meddela adress så kommer lite avskrapade tofsalger inom kort :D
#14 - 8 december 2006 15:03
Grattis,

det är inte utan att jag blir lite avundsjuk. Kunde de inte åtminstonde fått tag på en enda siames så att jag hade vunnit det fina priset
Bilagor:
#15 - 8 december 2006 21:06
JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Äntligen vinner jag en tävling.. ni anar inte hur glad jag är :p

min adress kommer.. längtar tills mitt pris kommer med posten ;)
#16 - 8 december 2006 22:14
En iaktagelse kan göras i denna annars både onödiga och larviga tråd. :p Siameserna håller ihop i ett tätt sammanhållet stim, äter gemensamt etc. Ett helt annat beteende än hos siameserna i karet hemma, där finns ingen firre storkäftad nog att svälja dem och de är därför* spridda över hela karet.

*) Min onödigt tidigt dragna slutsats. :rolleyes:
#17 - 8 december 2006 22:17
dom kanske håller ihop sig och käkar upp frontosorna tillsammans istället :)
#18 - 8 december 2006 23:21
Piscator skrev:
Alla siameserna lever!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hur skall det gå med Andreas pris då? Blir det några tofsisar kvar egentligen [:-82] :rolleyes: ?[/COLOR][/FONT]
#19 - 8 december 2006 23:22
hmm, det har ja ju inte tänkt på.. nu blir jag nervös här ;)
#20 - 9 december 2006 14:27
hmm, det har ja ju inte tänkt på.. nu blir jag nervös här ;)

Kanske kan någon låna ut en siameskatt, de äter väl siamesiska algätare? Katten gör det jobb frontosorna inte gör, så att siameserna inte hinner göra sitt jobb innan Andreas fått sitt pris å sedan får vi börja om med nya siamesiska algätare ..och då kanske vi kan ha en ny vadslagning? :D
#21 - 9 december 2006 14:52
haha , nu blev de rörigt :p
#22 - 10 december 2006 21:35
En av de roligaste trådar jag läst på länge. Gubben kom in och frågade vad som var sååå himla roligt och efter att ha visat honom så förstod han ingenting, det var ju inte kul, sa han. Jaja alla kan inte ha samma humor och intressen.
MVH/kkk
#23 - 10 december 2006 22:12
Det fanns någon som frågade om det gick bra att ha pulversläckare till co2, jag fnittrade för mig själv när jag jobbade en hel natt när jag tänkte på det. Nu menade personen att det var en tom pulversläckare som han skulle fylla med co2.......
Min man tyckte inte heller det var så kul...
Hur går det med siameserna? Fiskarna alltså inte katterna...verkar det illa så måste du flytta de!
#24 - 10 december 2006 22:34
kkk skrev:
En av de roligaste trådar jag läst på länge. Gubben kom in och frågade vad som var sååå himla roligt och efter att ha visat honom så förstod han ingenting, det var ju inte kul, sa han. Jaja alla kan inte ha samma humor och intressen.

MVH/kkk

solbacka skrev:
Det fanns någon som frågade om det gick bra att ha pulversläckare till co2, jag fnittrade för mig själv när jag jobbade en hel natt när jag tänkte på det. Nu menade personen att det var en tom pulversläckare som han skulle fylla med co2.......

Min man tyckte inte heller det var så kul...

Hur går det med siameserna? Fiskarna alltså inte katterna...verkar det illa så måste du flytta de!

Jag ser ett tydligt samband här: Är man inte fisknörd så har man heller ingen humor..! ;) :D
#25 - 10 december 2006 22:36
Nitra98 skrev:
Jag ser ett tydligt samband här: Är man inte fisknörd så har man heller ingen humor..! ;) :D

instämmer :D

Annons