Kantnål

#1 - 4 november 2007 16:39
Jag är mycket intresserad av att ha kantnål i mitt växtakvarium (sötvatten). Jag har förstått att det finns några arter som lever i sötvatten, är Microphis deocata en av dom?
Jag hade uppskattat ett latinskt namn =) Även kanske nåt kännetecken, så att man vet att det är en sötvattens-kantnål i affären.

Han i affären sa att dom helst skulle ha neutralt eller lite högre pH, men jag antar att 6.5 funkar bra. Dom äter bara små-mat, så det har jag också koll på.

All info uppskattas!!! =)
#2 - 4 november 2007 17:39
http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=25100&genusname=Microphis&speciesname=deocata
Verkar vara sötvatten i så fall.
Mata helst med smått levande foder är mitt råd.
#3 - 5 november 2007 12:17
Artemia lär funka bra till sådana. :)
#4 - 5 november 2007 12:32
Jag har aldrig hållit sötvattenskantnålar, men däremot saltvattens. Problemet var dels att de är usla simmare, vilket gör att de blir utkonkurrerade om maten om det finns annan fisk i akvariet, dels att de bara tar smått levandefoder.
I övrigt var det tacksamma fiskar.
#5 - 5 november 2007 16:27
Jag odlar mikromask, så det gillar dom nog. Kan även tänka mig att kläcka artemia om det skulle behövas.
Dom borde ta frysta bosmider också tycker jag.

Jag tror jag ska köpa denna och testa i mitt kar, får se hur den funkar =) Dom var grymt coola iaf!
#6 - 19 november 2007 19:58
Har nu skaffat 3st av dessa cooingar! Tycker dom är jättehäftiga! =)
#7 - 20 november 2007 14:18
Leonard skrev:
Har nu skaffat 3st av dessa cooingar! Tycker dom är jättehäftiga! =)

Ta gärna några bilder och posta här. :p
#8 - 20 november 2007 14:50
Jens A. skrev:
Ta gärna några bilder och posta här. :p

Finns bilder på hans blogg :)
#9 - 20 november 2007 15:52
Megafint akvarium! Lite kontrast mot mina klipp- och stenburkar. :)
#10 - 28 november 2007 21:43
Hej igen!
Kantnålarna lever fortfarande ;) men de verkar inte äta så mycket eller jag har iaf inte sett att dom har ätit någonting någon gång...
Är det någon här som vet om dom gillar något speciellt extra mycket? Jag har provat levande mikromask som dom bara nosar på. Dom har varit lite mer intresserade av har varit Frysta Daphnia (Åleds), Cyclop-Ezee, Granulat för skaldjur (Hikari). Det som verkar gilla mest är rommen från snäckorna i karet :) De tuggar även på de minsta snäckorna, men verkar inte kunna äta dom vad jag har sett!
#11 - 29 november 2007 05:05
Kläck artemia eller försök med moina.
Överlever större moina kommer de att producera mindre moina i burken.
:)
#12 - 29 november 2007 08:23
Jag tror inte vuxna moina kommer överleva med Endlers och Dvärgrasboror, men jag ska fundera på att leta efter en kultur!
#13 - 29 november 2007 08:55
Aha, jag trodde du hade dem i ett artakvarium - det är min rekommendation iaf. Azur har ju också rekommenderat det tidigare i tråden. Jag höll mina kantnålar separat när jag hade dem på 1980-talet.
#14 - 8 december 2007 13:51
Efter lite svältning käkar dom nu iaf levande mikromask :)
Har fortfarande inte provat att kläcka Artemia, och Moina är jag nog alldeles för oambitiös för ;) Klarar knappt skötseln som krävs för att kläcka Artemia ägg :D
#15 - 12 december 2007 17:23
De äter det mesta jag matar med nu (som dom kan få in i munnen).
Då har även fått en knallröd färg på buken, jag antar att dom är på gång att börja leka, eller vad tror ni?
http://bp3.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/R2AX1C3d2LI/AAAAAAAAA9E/eZm9-BqjM2E/s1600-h/41.jpg
http://bp0.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/R2AWtS3d2KI/AAAAAAAAA88/3nPfWjM30es/s1600-h/42.jpg
#16 - 12 december 2007 17:57
Menar du att de äter dött foder? Grattis! Just utfodringen är det stora problemet med kantnålsfiskar, de flesta tvärvägrar att äta sånt som inte hoppar runt precis framför nosen på dem.

Den röda buken betyder säkert nåt, ja. Vet du könen på dem?
#17 - 12 december 2007 18:29
Ja dom äter flingfoder (spirulina helst) och lite granulat o tabletter kan dom nafsa på lite.
Jag vet inte könen, men fiskarna är inte helt lika, olika i storlek, kroppsform, färg (se bilderna: ljus o mörk), beteende.

Annons