Kaos i fiskfabriken :(

#1 - 14 januari 2007 10:18
Halloj,

Karet började läcka för mig i förrgår. Suck. Upptäckte det mitt i natten, och fick inte någon sömn alls.

Har bestämt mig för att inte silicona om karet, utan att köpa ett nytt. Men det tar ju någon vecka innan det nya kommer...

Tilll min fråga:

Har köpt en megaback (samla 138 liter) från ikea, med lock.

Flyttade över mina fiskar dit, tillsammans med lite sand, 2 powerheads med filtermatta. lite växter och några stenar.

Frågan är hur de kommer klara sig där... De ser ut att må bra just nu...

Idag är det 30 mbunas, alla är ungdjur mellan 5-7 cm. Några större, några mindre. Genomsnitt däromkring.
Backen är på 138 liter. Dock så går det inte att fylla hela vägen upp, så jag tippar på runt 100 liter efter att jag räknat bort allt svinn.
Har som ni förstår med två powerheads bra med rening och cirkulation. har sänkt pumpeffekten till att gå på hälften så att det inet blir storm i akvariet.

Hur går detta? Ska jag göra delvattenbyte varje dag? Mata? Mörklägga? Alla tips och tricks gör mig nu till en lugnare människa... :)

Skulle tippa på att jag måste ha fiskarna i backen i ungefär en vecka...
#2 - 14 januari 2007 10:45
100 liter låter på tok får trångt för 30 mbunas. Hur stort akvarium har du haft dem i tidigare? Kan du inte köpa fler backar? Använd filter och grus med färdiga bakteriekulturer från det gamla akvariet och se till att det finns gott om gömställen.

Hoppas det löser sig, det är inte skoj när olyckan är framme.
#3 - 14 januari 2007 10:56
Micke skrev:
100 liter låter på tok får trångt för 30 mbunas. Hur stort akvarium har du haft dem i tidigare? Kan du inte köpa fler backar? Använd filter och grus med färdiga bakteriekulturer från det gamla akvariet och se till att det finns gott om gömställen.

Hoppas det löser sig, det är inte skoj när olyckan är framme.

540 innan...

Japp. har använt filter/grus med bakteriekultur i.

Mbunas-arna är som sagt små. Ska jag pallra mig iväg och köpa en back till? Vill inte att fiskarna ska dö nu. Men samtidigt så kan de kanske inte ha lyxen att plaska runt i ett 540...

Det är kanske lite mer i backen nu när jag tänker efter. 120 liter troligen..!
#4 - 14 januari 2007 16:06
upp upp :)

Ganska brådskande fråga detta...!
De ser ut att må bra nu. Har varit i lådan i runt 24 timmar. De simmar runt som vanligt ungefär. Åt friskt förrut.

Hur ska jag göra?
#5 - 18 januari 2007 07:44
Allt bra än så länge i alla fall.. Fiskarna ser "glada" ut. Mumsar på mitt finger när jag stoppar ner det.

Nitrit/nitrat ok.

2 dagar kvar.

Annons