karantänakvarium?

#1 - 17 oktober 2009 11:55
Hej!
Hade tänkt köpa ett mindre akvarium (ca 50-60l) att ha som karantänakvarium men jag har en fråga först:

Det akvariet blir ju då ett nystartat akvarium, så betyder det att jag endast kan köpa in 3-4 fiskar åt gången?
Hur gör ni?
#2 - 17 oktober 2009 11:58
Du kan faktiskt ha det befolkat under tiden med tex en liten mal eller liknande, annars är det väl lämpligast att ha ett innerfilter gående i ett akvarium som alltid är igång, och vid behov flytta filtret till karantänskaret:).
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 oktober 2009 12:03
Karantänsakvarier tycker jag skall stå helt tomma och inte innehålla grus.
När man behöver använda det så tar man vatten från huvudakvariet, lägger i lite inredning (större stenar, rötter) så att fiskarna känner sig trygga och kör igång en cirkulationspump.
Förutsatt att vattnet i huvudakvariet är bra och att man matar försiktigt så funkar ett sådant akvarie bra i ett par veckor. Efter användandet så töms det igen och plockas undan till nästa tillfälle.
Bilagor:
#4 - 17 oktober 2009 12:23
Men Kjell, vet du inte hur det till 99,9% slutar:p?
Det finns knappast någon som har ett tomt kar till karantän längre, det brukar alltid få några invånare då det är dumt att ha ett tomt kar hemma....sen att man bör ha det är en annan femma:D!
#5 - 17 oktober 2009 12:27
Hehehehe...håller med bägge er lite faktiskt :D

Mitt s.k "karantänskar" befolkades i helgen av ett ancistruspar med yngel och där i stoppa jag den nyligen hämtade zebrapleckon från helgens kungsbackaresa.
Tänkte iofs flytta zebran till dom andra nu under dagen men ancistrusparet får nog gå kvar med sina små men som tur e så har jag en kub ledig nu oxå.
Fick ju hem lite diskus i helgen oxå som nu simmar ute i 720 karet istället för kuben som dom vantrivdes i.
#6 - 24 oktober 2009 19:19
Karantänsakvarier tycker jag skall stå helt tomma och inte innehålla grus.

När man behöver använda det så tar man vatten från huvudakvariet, lägger i lite inredning (större stenar, rötter) så att fiskarna känner sig trygga och kör igång en cirkulationspump.

Förutsatt att vattnet i huvudakvariet är bra och att man matar försiktigt så funkar ett sådant akvarie bra i ett par veckor. Efter användandet så töms det igen och plockas undan till nästa tillfälle.

Kan jag då stoppa i ca 10 (små)fiskar eller kan jag bara köpa in 3-4 åt gången?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 oktober 2009 20:33
ansjo skrev:
Men Kjell, vet du inte hur det till 99,9% slutar:p?

Det finns knappast någon som har ett tomt kar till karantän längre, det brukar alltid få några invånare då det är dumt att ha ett tomt kar hemma....sen att man bör ha det är en annan femma:D!

Kan i och för sig förstå problemet, om man har lite dålig karantär så, vilket de flesta har:d
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 oktober 2009 20:36
Kan jag då stoppa i ca 10 (små)fiskar eller kan jag bara köpa in 3-4 åt gången?

Det är inte mängden fisk som ger obalans utan mängden mat. Så matar man ytterst försiktigt och slamsuger, om det blir matrester på botten (vilket är lätt i ett rent akvarium), bör det funka med 10 småfiskar.

Annons