Karantänkar

#1 - 2 april 2007 12:24
Var i djuraffären idag och köpte medicin mot pricksjuka. Killen i djuraffären berättade då att mina malar inte kommer att klara av medicinen, och rekommenderade mig att köpa ett litet plastkar att ha min sjuka fisk i under medicineringen. Så ett plastkar blev det, och en liten syrepump med.

Frågan är, bör jag inreda karet? Grus vill jag inte gärna gå och köpa, men jag skulle ju kunna ta lite växter och någon sten från akvariumet och lägga i. Blir fisken stressad om den får gå i ett helt tomt kar?

Har även lite funderingar på hur man ska kunna reglera temperaturen i karet, det finns inget hål för sladdar alls, så jag kan ju inte få i någon doppvärmare. Jag vet inte hur länge man bör ha fisken isolerad, men kan den klara av rumstemperatur under den tiden? (Det är en fjärilsciklid jag har.)
#2 - 2 april 2007 12:39
Grus är inte så viktigt, därimot någonstans för fisken att gömma sig. Så lägg i lite stenar eller så så att den kan söka skydd.

Den blir troligen stressad av att gå i ett tomt kar.

Vad hade du för temp i det gamla karet? det kan vara bra att höja tempen lite när du ska medicinera mot vita prick. Dock klarar fjärlilen rumstemp.
Jag brukar helt enkelt stoppa ner pump/värmare i ett hörn. Sedan lägga över en bricka eller en badhanduk (ren) över hela karet, och lämna ett hörn fritt för sladdarna till elektroniken.

Lycka till!
#3 - 3 april 2007 08:41
Vad är det för malar du har?? :confused:
Mina ancistrus & clownpleco klarar då av vitaprickmedicinen.

Risken om du behandlar i ett karantänkar - är att parasiten överlever i själva inredningen i vanliga akvariet...

Annons