Kardinaler som dör

#1 - 25 juli 2008 11:55
Slänger iväg en snabb fråga utan att studera forumet, måste snart iväg igen och blir borta resten av dygnet.

Köpte 15 nya kardinaler till min tidigare grupp på 30 igår, i morse såg jag underliga fläckar under ryggfenan på några av dem: Ljusgulbeiga, nästan som avpigmentering (neonsjukan, suck...?). Nu mitt på dagen fann jag två döda, men jag är inte säker på att just de hade fläckar? De med fläckar verkar pigga och raska för övrigt.

Vad kan jag drabbats av? Och inte minst - vad göra? Planerar att lägga ut foton så snart jag får lite tid. :(
#2 - 25 juli 2008 22:55
Ingen...?:confused:
#3 - 26 juli 2008 09:50
Ett dygn har gått sedan första dödsfallet och nu har 12 kardinaler dött, troligen av de nyinköppta 15-17 st. Just nu visar ingen annan sjukdomssymptom - ljus fläck - så kanske är det över.

Jag försökte ta bilder för att visa hur det ser ut, någon fiskfotograf är jag inte men jag tror det framgår hur fläcken ser ut. Börjar alltid under ryggfenan och sprider sig.

Det ser ut som om stjärtfenan är borta men det är nog bara en illusion, ingen av de andra har haft skadade fenor men stjärtfenan är ju i princip transparent.

Det mesta stämmer väl med de symptom på neonsjukan jag läst om, men inte "insjunknen buk, dåligt allmäntillstånd" osv. Jag tycker den har fin form och ser spänstig ut, sista timmarna i livet är den såklart inte så käck men frånsett fläcken tycker jag inte man anar något förrän plötsligt dödskampen börjar.

Kloka råd skulle verkligen värdesättas...
#4 - 26 juli 2008 10:11
Jag köpte också nya kardinaler igår, 10 st. När jag släppt dem i karet såg jag att en hade en avpigmenterad fläck vid ryggfenans bas. Jag plockade bort den ur karet och avlivade den för säkerhets skull. Jag misstänker att det var neonsjukan den hade och jag tror att det är det dina också har.

Om jag vore du skulle jag plocka bort alla fiskar som har dessa förändringar i ditt kar oavsett om de verkar pigga i övrigt och hålla noga koll på de kvarvarande, så att du direkt ser om någon mer får dessa förändringar och kan ta bort dem omgående.

Det är jättetrist men nödvändigt. Vad jag läst finns det inte något botemedel mot neonsjukan.

Hoppas inga fler av dina (eller mina) har blivit smittade.
#5 - 26 juli 2008 11:59
Gå tillbaka till affären!!
#6 - 26 juli 2008 13:43
Jag har varit i kontakt med affären som bekräftat att även de drabbat av ett större bortfall bland kardinalerna i morse. Får nya fiskar...

Jag har varit och köpt nifurpirinol-preparatet Furanol, som kanske kan hjälpa men definitivt lär ta kål på bakteriekulturen... så nu blir det att backa utvecklingen någon månad tillbaka. Återkommer med erfarenheter.
#7 - 15 augusti 2008 15:20
JeanM skrev:
Jag har varit i kontakt med affären som bekräftat att även de drabbat av ett större bortfall bland kardinalerna i morse. Får nya fiskar...

Jag har varit och köpt nifurpirinol-preparatet Furanol, som kanske kan hjälpa men definitivt lär ta kål på bakteriekulturen... så nu blir det att backa utvecklingen någon månad tillbaka. Återkommer med erfarenheter.

I sista stund bestämde jag mig för att inte medicinera utan avvakta uttvecklingen ett par dar. Jag gjorde ett vattenbyte på 50% och bidade min tid.

15 inköpta kardinaler, 15 döda. Det är omöjligt att skilja de inköpta från dem jag redan hade men sannoliketen är väl rätt stor att jag hade 100% dödsfall bland de nyinköpta. Av någon anledning klarade sig de gamla tetrorna. Kanske gjorde jag något fel när jag koppade in de nya, kanske hade de en sjukdom från början som inte längre smittade. Hur som helst tycks krisen vara över.
#8 - 15 augusti 2008 17:57
Kanske inte någon sjukdom utan förgiftning, den på bilden såg dessutom ut som om den var anfrätt av något.

Annons