Kardinaltetra eller Neontetra..hur är det nu då....???

#1 - 9 augusti 2011 13:27
Vilken utav dom är den bättre stimfisken av dom två??

Var inne på zoobutiken, där hade dom ett akvarium med karinaltetor, och när man gick förbi dom så stimmande dom till som bara den. När jag gick förbi neonerna så var det inte alls stim på dom när man kom nära.

Båda akvariumena var lika stora och hade bara respektive fisk i varje akvarium.

Kan det stämma att Kardinalen är den bättre stimfisken av dom två sorterna??

Står i valen och kvalet om jag ska göra som jag först tänkte när jag skaffade mitt akvarium, 250 liters juwel.
Att bara ha en sorts stimfiskar...som stimmar i akvariet...
#2 - 9 augusti 2011 14:07
Jag skulle nog vilja påstå att de är lika usla stimmare båda sorterna. Så fort de är trygga i ett kar så stimmar de knappast alls, men de är snygga för det och en god färgklick i karet:)!
Ska du ha en tetra som stimmar är Rödmunstetran den tetra du ska köpa...
#3 - 9 augusti 2011 15:36
Håller me, mina rödmunstetror e mycket roligare än mina kardinaler. Kardinalerna rör sig ju bara om de e helt nödvändigt, som vid matning. :)

Sent from my CM7 loaded Light.
#4 - 9 augusti 2011 18:31
Hmm, undrar om vi har samma art. Mina kardinaler simmar högt och fritt och de stimmar hela tiden. Kanske inte världens simtokigaste, men de står ju inte stilla. Som de flesta andra fiskar skulle jag tro.

Rödmunstetrorna stimmade förvisso, men de höll sig nära botten hela tiden, vilket jag tycker är litet trist.

Kardinaltetror är riktigt fina fiskar!
#5 - 9 augusti 2011 18:35
ett bra trick för att få tetror att stimma bra är att ha en större fisk i karet. som "skrämmer" dom en del. då stimmar de bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 augusti 2011 19:01
ansjo skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att de är lika usla stimmare båda sorterna. Så fort de är trygga i ett kar så stimmar de knappast alls, men de är snygga för det och en god färgklick i karet:)!

Ska du ha en tetra som stimmar är Rödmunstetran den tetra du ska köpa...

Håller helt med. Jag har ju t.ex. kardinaltetra och rödmunstetra i samma akvarium. Kardinalerna har aldrig stimmat, medan rödmunnarna är hyfsade på det.
#7 - 9 augusti 2011 19:40
Om man med stimmat menar att firrarna simmar omkring i en grupp så gäller bara en sort enligt mig, och det är rödmunstetran.

Om man med stimmat menar att firrarna håller ihop och står mer eller mindre still hela tiden utom vid matdags så kan kardinaltetran funka.

Sedan finns det en del firrar som håller ihop i stim när de känner sig osäkra. T.ex. vinkeltetran kan hålla tätt ihop några dagar/en vecka när de flyttas till ett nytt kar eller när karet är ommöblerat eller nya större firrar flyttas in eller när man gör ändringar i lystider. Men de anpassar sig snabbt och börjar hävda revir så fort de känner sig trygga. Det är annars en kul firre som mest håller till vid ytan.

Om man vill ta steget från tetror till mindre firrar som håller ihop så är galaxyn (den heter säker något annat nuförtiden) en kul fisk som håller sig till sina egna. En regnbågsöring i miniatyr skulle jag beskriva den som. :) Men då skall man nog inte ha några scalare i karet då dessa gör processen kort med galaxyna.

Även pygmécorysar är stimmande och jag kallar dem själv för "dansande pyjamasfiskar":D Jätteroliga firrar!
#8 - 9 augusti 2011 20:50
TinaM skrev:
Även pygmécorysar är stimmande och jag kallar dem själv för "dansande pyjamasfiskar":D Jätteroliga firrar!
Jepp, det är nog den bästa stimfisken jag har haft i mina kar:D!
#9 - 9 augusti 2011 21:01
hannesc skrev:
ett bra trick för att få tetror att stimma bra är att ha en större fisk i karet. som "skrämmer" dom en del. då stimmar de bra.
Det brukar inte vara så länge innan de blir vana av dessa fiskar med, och då slutar de med stimbeteendet igen...
#10 - 10 augusti 2011 13:50
Hej på er!
Tack för alla svar =)

Jo, hade ju tänkt mig stim som går i grupp...och när jag var på Zoo...så var nämligen hotet förmodligen JAG, då jag gick förbi karet...

Och karet som jag har hemma, går vi förbi "hela tiden" (dålig placering, men det enda) Men nåt som också är fint är BARA kardinaler som även får "stå"i karet, men då ska det ju bara vara kardinaler..

Idag har jag bl a rödmunstetra ca 20 st...jättebra stim, MEN, dessvärre har vi ju inte dom starka färgerna...

Har sett på youtube lite, och visst är det fräckt med många i karet...

Sen beror det väl på också hur många dom är..är dom fler så känner dom sig väl tryggare.
#11 - 10 augusti 2011 13:53
hannesc skrev:

Har ju 6 st stora scalarer...räcker det, haha men mina neoner (som jag också har) stimmar inte för det inte... haha. =)))
#12 - 10 augusti 2011 14:04
candra skrev:
Har ju 6 st stora scalarer...räcker det, haha men mina neoner (som jag också har) stimmar inte för det inte... haha. =)))
Det är just det, de har vant sig mot hotet och bryr sig inte längre. Även en sådan sak som att man går förbi karet lär sig fiskar att strunta i efter ett tag, däremot om man matar dem lite var gång man går förbi så kommer de fram istället:)....
#13 - 10 augusti 2011 14:55
Ja, det är det jag märkt. Dom kommer
Fram när det är mat, känns bara för lite
Grötigt nu, och har tappat sugen.
Men samtidigt så har man dom ju kära.

Zoo frågade om jag skulle sälja fiskarna till dom...

Står i valet och kvalet.... :-(
#14 - 10 augusti 2011 15:01
Stim eller inte, kardinaltetrorna är ju en otroligt mycket färgladare fisk. Sen tycker jag nog att mina håller ihop helt ok. Men jag har ju bl.a. en eldstjärt i karet också. Sälj hellre rödmunstetrorna, trist färglös fisk. (det gjorde jag).

[ATTACH=CONFIG]46393[/ATTACH]
#15 - 10 augusti 2011 20:55
Ja, jag är ju inte bara ute efter själva stimmet.
Men sen har jag 6 scalarer. 5 siamesiska algätare, 5 praktbotior.
Khuli ålar 4 st .Och malar. och det är väldigt
Korkat att offra dom, för kardinaler kan jag tycka.

Det är det som är lite dilemmat här...
Praktisarna och siameserna har jag haft sen
Dom var små, och dom är rätt stora nu...

Men skulle det bli nåt så blir det nog kardinaler,
Nån som kan rekommendera nåt bra ställe i Sthlm so
Har fina ?? Jag tänkte mig bromma zoo...
#16 - 11 augusti 2011 06:52
Bromma Zoomarknad har fina kardinaler tycker jag, helt ok pris också. 10 för 180 har jag för mig. Rekommenderas.
#17 - 11 augusti 2011 08:53
candra skrev:
Ja, jag är ju inte bara ute efter själva stimmet.

Men sen har jag 6 scalarer. 5 siamesiska algätare, 5 praktbotior.

Khuli ålar 4 st .Och malar. och det är väldigt

Korkat att offra dom, för kardinaler kan jag tycka.

Det är det som är lite dilemmat här...

Praktisarna och siameserna har jag haft sen

Dom var små, och dom är rätt stora nu...

Men skulle det bli nåt så blir det nog kardinaler,

Nån som kan rekommendera nåt bra ställe i Sthlm so

Har fina ?? Jag tänkte mig bromma zoo...

Kan du inte lägga ut en bild på praktbotiorna? Skulle vara skoj att se hur stora de kan bli, jag har också praktisar och siameser.
#18 - 11 augusti 2011 10:16
En tetra som jag tycker med stimmar bra är vinkeltetran. Ingen färgglad fisk men tycker om den ändå :).
#19 - 12 augusti 2011 06:31
Kan du inte lägga ut en bild på praktbotiorna? Skulle vara skoj att se hur stora de kan bli, jag har också praktisar och siameser.

Ja, Bromma är ju helt okej..köpte mina scalarer där, superfina är dom nu.

Praktbotian kan ju blir väldigt stor vad jag förstår...jag har sett en del på youtube.. men jag skaffade mina som väldigt små...och jag har 5 och den som är störst är väl 9-10 cm och 3,5-4 cm hög. roliga små rackare...där kan vi snacka stimfisk, eller parfisk, dom är alltid tillsammans. =)
Kan försöka ordna en bild ikväll... =)
#20 - 12 augusti 2011 06:43
macke_fisk skrev:
En tetra som jag tycker med stimmar bra är vinkeltetran. Ingen färgglad fisk men tycker om den ändå :).

Nä, inte vinkeltetran, det ska vara nåt som man verkligen ser...glömmer aldrig akvariet jag såg..med bara ett stim kardinaler i...riktigt läckert.
#21 - 12 augusti 2011 07:05
Är det OK om jag kontaminerar tråden lite?
Det är ju inget snack om att det är tjusigt med stora tetrastim i karen. Här är två filmer; den första tog jag förra året i Duisburg när vi var där på Discusmässan - ett riktigt skönt kar med ett fint Kardinalstim. Den andra filmen är från mitt eget 960-litare med bland annat 200 Glödbandstetror. Lite inspiration, kanske..?

Sedan har det ju snackats ganska mycket i många trådar om hur och varför tetror stimmar - jag har en del teorier, men skall inte dra dom här. Grejen är att tetror efter ett tag i karet, stannar upp mer och inte håller tajta, homogena stim - förutom vid få, speciella tillfällen.

Kardinalstim i Duisburg;
" target="_blank">

200 st. Glödbandstetror i 960-liter;
" target="_blank">
#22 - 12 augusti 2011 07:30
Tack Mats! Precis dom filmerna jag letat efter... Var det du som hade dom =). Ja, men mindre stim i ett större kar..tror jag på..får nog ta en sväng till hornbach och köpa mig ett större kar...har ju bara 250 l juwel idag...vill bara börja om på nåt vis...gör om, gör rätt som man säger =)))).
#23 - 12 augusti 2011 07:38
Kan inte smälta hur läcker det är!!!!! Sådär ja, då var beslutet taget... =) Glödbandstetrorna såg ju inte så illa ut här iallafall =)

Är det nåt ni tycker att jag ska behålla av dom fiskarna jag har idag, i sånna fall, Tänkte mest angående scalarer praktisarna, siameserna..

5 st praktbotia
khuliål 4 st
kasnke 15 neoner
20 st rödmunnar
5 st siemesiska algätare
6 st stora scalarer silver svarta.
1 Stor mal , ca 25 cm ( han ska nog bort iallfall i detta kar)
1 ancitusmal ca 5 cm
1 Golden Nugget ca 4 cm.....(han lever fortfarande..på min diet haha.)
#24 - 12 augusti 2011 19:02
Kardinalstim i Duisburg;

" target="_blank">

Den där är riktigt cool! Otroligt snyggt akvarium och med så många fiskar i stim att de måste trålat upp alla kardinaltetror.:D Några rödmunnar, scalarer och diskus slank visst med också. (ser bra ut i 1080p och fullskärm)
#25 - 12 augusti 2011 20:38
Den där är riktigt cool! Otroligt snyggt akvarium och med så många fiskar i stim att de måste trålat upp alla kardinaltetror.:D Några rödmunnar, scalarer och diskus slank visst med också. (ser bra ut i 1080p och fullskärm)

Jag tycker den andra filmen är mycket bättre, snyggare kar och allt!;):)
#26 - 12 augusti 2011 22:27
Jag jäklar anamma vilket skönt stim du hade där mats. Gillar hur de svängde där på högra sidan av karet. MVG på den burken.
#27 - 16 augusti 2011 13:50
Mmm, så nu står det mellan ett stim eller..... Malawi...Hannes är på mig...haha..
Ska fixa bilder nu...men det blir inte på denna sidan, jag får länka...
#28 - 16 augusti 2011 13:54
Malawi? Prova du om du vill, men jag vet hur det kommer att gå;)...
#29 - 16 augusti 2011 14:11
klart det kommer gå bra! men då är det ju helt nystart som gäller.
#30 - 16 augusti 2011 14:17
Vet inte om man ser storleken så bra här, men man ser lite skillnad på den lilla och den stora..

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=782140&gid=2848751

Tyvärr, har fantasin av akvariet tagit slut...om ni undrar varför det ser ut så...
#31 - 16 augusti 2011 14:18
ansjo skrev:
Malawi? Prova du om du vill, men jag vet hur det kommer att gå;)...

Du menar att jag kommer blir fast totalt eller haha =)
#32 - 16 augusti 2011 14:23
hannesc skrev:
klart det kommer gå bra! men då är det ju helt nystart som gäller.

Jo, en nystart kan väl vara roligt...har ju haft detta akvariet i 2 år nu...
#33 - 17 augusti 2011 09:49
#34 - 17 augusti 2011 10:22
Ja, något kan ju vara kul att göra med karet då det kanske gått i stå för tillfället. Det är bara att fundera lite vilken väg du vill ta, afrikanska ciklider (inte bara Malawi), SA eller kanske Asien eller rent av en fisksoppa:p...Nu är det iofs tetror den här tråden handlar om, så kanske du bör starta en projekttråd istället:)....
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 17 augusti 2011 11:08
Angående stimmen i Mats länkar ovan så är ju det lite "falsk varudekleration" som jag också har kört med på mässor. BtN-akvariet har definitivt anammat iden från mig.
Tipset:
1/ Köp en jäkla massa med kardinaler (funkar säkert med andra också) och med en massa menar jag minst 1.000 st i ett 720 liters.
2/ Sedan kommer de garanterat att stimma tills de vant sig med akvariet. Det brukar ta ett par dagar när man har så många och längre varar ju inte en mässa :D
#36 - 17 augusti 2011 17:05
ansjo skrev:
Ja, något kan ju vara kul att göra med karet då det kanske gått i stå för tillfället. Det är bara att fundera lite vilken väg du vill ta, afrikanska ciklider (inte bara Malawi), SA eller kanske Asien eller rent av en fisksoppa:p...Nu är det iofs tetror den här tråden handlar om, så kanske du bör starta en projekttråd istället:)....

Ja, vi får väl se... =) Men då jag vill ha en ganska "stilrent akvarium" så blir det antingen malawi eller tetrorna... =)
#37 - 17 augusti 2011 17:12
Angående stimmen i Mats länkar ovan så är ju det lite "falsk varudekleration" som jag också har kört med på mässor. BtN-akvariet har definitivt anammat iden från mig.

Tipset:

1/ Köp en jäkla massa med kardinaler (funkar säkert med andra också) och med en massa menar jag minst 1.000 st i ett 720 liters.

2/ Sedan kommer de garanterat att stimma tills de vant sig med akvariet. Det brukar ta ett par dagar när man har så många och längre varar ju inte en mässa :D

Jasså, är det så det fungerar...hmmm =)

Men frågan är ju då varför stimmet på zoobutiken stimmar varje gång man går förbi??? Det är ju sådana där många kar i ställning som dom har på zoobutiker, och dom är ju inte så stora. Vad kan det vara 70-100 liters akv. och kanske 30-40 kardinaler i....

Dom måste ju ha vant sig nu tycker man... =) Och dom är ju inte bara för i några timmar...

Skulle jag köpa hem 30 stycken, så ger jag f-n på att dom slutar stimma....hahaha, men inte på zoo inte....
#38 - 17 augusti 2011 17:23
på zoo rör sig massa nya människor hela tiden. vilket skrämmer. hemma är det bara de som de känner igen. då slutar de stimma. mina fiskar kan gömma sig rätt ordentligt om man har nya vänner hemma.
#39 - 17 augusti 2011 17:28
Är det sant....! Näää lägg av nu...=)=) Men visst, det kanske stämmer...ska kolla det nästa gång vi har besök =)
#40 - 17 augusti 2011 20:02
Ja... nu kollade Kjell bara på filmerna - som enbart visar större "stim" i någorlunda stora kar. Jag har i massor av trådar diskuterat (och nämnde även lite i själva inlägget) teorier om varför tetror inte stimmar i någon större utsträckning i akvarium, speciellt inte några dagar efter att de introducerats i karet. Så, någon falsk varudeklaration var inte filmerna menat som - bara ren "ögonfröjd" - då jag anser att tetror, vilka som helst, inte stimmar i våra kar - iallfall inte på ett naturligt sätt.
Glöm nu allt gagg om att ha en eller flera stora fiskar i karet - eller att de "stimmar" bara för att "okänt" folk går förbi burken! När de har vant sig vid miljön och kan denna, och inte på naturlig väg kan simma mot nya betesmarker eller nytt näringsrikt vatten så stimmar de helt enkelt inte. (kolla vad som händer med tetrorna när du byter vatten - och riktar det nya vattnet i en ström i karet... hmmm? Det här handlar enbart om nytt vatten, inte det som kan riktas från filtret).
Att de ibland rör sig lite mer samlat i grupp är en annan sak - men detta är inte det stmmande vi vanligtvis förknippar med - stimmande!
Jag kan berätta att de 200 glödbandstetrorna på min film var hyfsat nyisläppta i karet när jag filmade - efter någon vecka var de - precis som alltid med tetror i kar - utspridda. De stimmade aldrig på detta sättet mer - förutom vid några få tillfällen då de höll ihop hyfsat - när det var lite roddande i burken eller större vattenbyte.
:)
#41 - 17 augusti 2011 20:23
Ja... nu kollade Kjell bara på filmerna - som enbart visar större "stim" i någorlunda stora kar. Jag har i massor av trådar diskuterat (och nämnde även lite i själva inlägget) teorier om varför tetror inte stimmar i någon större utsträckning i akvarium, speciellt inte några dagar efter att de introducerats i karet. Så, någon falsk varudeklaration var inte filmerna menat som - bara ren "ögonfröjd" - då jag anser att tetror, vilka som helst, inte stimmar i våra kar - iallfall inte på ett naturligt sätt.

Glöm nu allt gagg om att ha en eller flera stora fiskar i karet - eller att de "stimmar" bara för att "okänt" folk går förbi burken! När de har vant sig vid miljön och kan denna, och inte på naturlig väg kan simma mot nya betesmarker eller nytt näringsrikt vatten så stimmar de helt enkelt inte. (kolla vad som händer med tetrorna när du byter vatten - och riktar det nya vattnet i en ström i karet... hmmm? Det här handlar enbart om nytt vatten, inte det som kan riktas från filtret).

Att de ibland rör sig lite mer samlat i grupp är en annan sak - men detta är inte det stmmande vi vanligtvis förknippar med - stimmande!

Jag kan berätta att de 200 glödbandstetrorna på min film var hyfsat nyisläppta i karet när jag filmade - efter någon vecka var de - precis som alltid med tetror i kar - utspridda. De stimmade aldrig på detta sättet mer - förutom vid några få tillfällen då de höll ihop hyfsat - när det var lite roddande i burken eller större vattenbyte.

:)

Okej, ja jag förstår vad du menar. =) Men om jag ska göra om helst nu, så tror jag nog att det att det blir Malawi...det är ju också fridfullt att titta på...och sen blir det ljusare i karet, vilket jag vill ha. Så nu är det bara att boka en helg och sätta fart..

Kanske ska sälja en del fiskar till mitt zoo i helgen då...=)

Men frågan är vad jag ska ta för priser...???
#42 - 17 augusti 2011 20:26
candra skrev:
Okej, ja jag förstår vad du menar. =) Men om jag ska göra om helst nu, så tror jag nog att det att det blir Malawi...det är ju också fridfullt att titta på...och sen blir det ljusare i karet, vilket jag vill ha. Så nu är det bara att boka en helg och sätta fart..

Kanske ska sälja en del fiskar till mitt zoo i helgen då...=)

Men frågan är vad jag ska ta för priser...???

Visst, OK.:)
Du kan kanske byta in dina fiskar mot några malawi? Lycka till med din makeover i karet!:)

Annons