Kardinaltetra med mörka fläckar?!

#1 - 15 januari 2011 12:54
I morse var en av mina kardinaltetror döda. Den låg mot insuget till filter/pumpenheten. Min man tog bort den men tyvärr hann en scalare ta några bett. Satt och kikade och såg att en annan kardinal har mörka fläckar på kroppen och andas häftigare samt simmar ryckigare än de andra. Kan dessa två vara sjuka? Måste man göra något eller ska jag avvakta? Har lagt den mörka kardinalen i karantän i en påse med samma akvarievatten och i akvariet för att behålla tempen på vattnet.

Har tagit bilder men jag vet inte riktigt hur jag ska visa dem...

//Kristina
#2 - 15 januari 2011 15:13
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Fyller på med information i hopp om att någon kan säga vad jag ska göra... eller berätta vad de själva skulle ha gjort i min sits..

1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE][COLOR=darkred] 260L[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE][COLOR=darkred] Juwels bioflow filtersystem[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]mitten av december 2010[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]Hmm, började med malar, 1st typ L018, 1st typ L114[/COLOR], [SIZE=2][COLOR=darkred]1st[/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=darkred] Sewellia lineolata, Efter ca två veckor 30 st kardinaltetror och 1st gibbiceps. Efter en halv vecka igen 4st scalarer och 1 st praktbotia. Som nu har fått 4 kompisar.[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]Se ovan[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]En vattenpest, tre stycken små, låga växter, en större med stora blad och två stora plantor, uppdelade, med långa smala hårda blad.[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]Vet inte men mjukt vatten[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]Med sticka så verkar det vara bara bra värden enligt akvariebutik[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]Ca en gång på två veckor ~30%[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE][COLOR=darkred]4 dagar sen ~30%[/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT] [COLOR=darkred]nej[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT] [COLOR=darkred]en gång per dygn, flingor -endast så mkt som tar slut på ca en minut, ibland mygglarver och igår satte jag i räkmix för L114:s skull, efter släktning[/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE][COLOR=darkred]nu[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]en har dött, vet ej orsak[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE] [COLOR=darkred]den är mörkare i färgen[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[COLOR=darkred]-försöker, dock han en scalare nafsa på den döde innan jag hann slänga den[/COLOR]
[/FONT][/SIZE]
#3 - 15 januari 2011 15:18
Lägg in bilderna på tex www.photobucket.com och länka hit dem. Det skulle hjälpa en hel del förhoppningsvis:).
#5 - 15 januari 2011 18:44
Det är troligen bara något som den tetran drabbats av, den har nog mått lite dåligt ett tag då den ser ut att vara ganska mager. Det är inte så mycket du kan göra än att hålla tummarna för att den ska klara sig, trots att det inte ser så bra ut...
#6 - 15 januari 2011 20:50
Mmm, jag hoppas inte fler fiskar drabbas bara...
#7 - 15 januari 2011 21:33
Runsten skrev:
I morse var en av mina kardinaltetror döda. Den låg mot insuget till filter/pumpenheten. Min man tog bort den men tyvärr hann en scalare ta några bett. Satt och kikade och såg att en annan kardinal har mörka fläckar på kroppen och andas häftigare samt simmar ryckigare än de andra. Kan dessa två vara sjuka? Måste man göra något eller ska jag avvakta? Har lagt den mörka kardinalen i karantän i en påse med samma akvarievatten och i akvariet för att behålla tempen på vattnet.

Har tagit bilder men jag vet inte riktigt hur jag ska visa dem...

//Kristina

Hej! Vet inte om jag missade det, men vad har du för temperatur i karet??
#8 - 16 januari 2011 07:08
mellan 25 och 26 grader...
#9 - 17 januari 2011 22:13
Runsten skrev:
mellan 25 och 26 grader...

Okej, för när jag hade mina kardinaler förut med diskus...i ca 29 grader, då blev mina kardinaler svartskimriga..det var inte den bästa kombinationen heller tycker jag...men man lär sig så länge man lever...

Men då var det ju inte temperaturen iallafall...
#10 - 17 januari 2011 22:20
Såg att du skrev att du byter vatten *ca en gång på två veckor 30%*...på 260 liter. Jag är inte kanske så jättehaj, haha, på att ge råd, men jag gör ett delvattenbyte en gång i veckan 40%, Jag har 240 l, du kanske skulle testa det....istället för en gång på 2 veckor.... =)

[COLOR=darkred]

[/COLOR]
#11 - 18 januari 2011 07:23
Mmm, kanske det. Är så svårt att veta exakt hur man ska göra.. På affären där vi köpte så skulle vi inte göra särskilt ofta alls men här på forumet så verkar det som att man ska byta en gång i veckan... Hur mycket har vad filter man har för betydelse? Vad jag förstod tyckte säljaren att det var så bra filter och därför behövde man inte byta så ofta. Men, jag ska prova byta oftare. Det försvinner inte en massa extra bakterier som ska vara kvar då?
Bilagor:
#12 - 18 januari 2011 07:34
Jag har lärt mig att det är bättre att byta en fjärde del 1/4 varje vecka - att byta mer vatten kan ge en del arter av fiskar och små djur ett onödigt stressmoment eftersom man förändrar vattenvärdena så mycket. Här gäller det att ha artkunskap för visa fiskar vill ha många och stora vattenbyten oxå har jag förstått.
Jag vet dock att växtakvarister för att kontrollera vattenkemin kan byta 50% varje vecka samtidigt som de tillför växtnäring hela tiden (det som här på trådarna diskuteras som PMDD).
#13 - 18 januari 2011 08:30
Jag slamsuger försiktigt min botten med en slamhävert, så jag får upp lite skit på botten. Jag byter ca 40-50% varje lördag, men jag gör INTE rent filtret, det gör jag när jag märker att trycket börjar bli dåligt bara, då är filtret igenslammat, och behöver rengöras lite lätt. Det är i filtret alla bra bakterier sitter. Och ska du rengöra filtret så gör jag det i en hink med det vattnet jag tömt, så man inte gör det i kranvattnet. Delvattenbyte regelbundet tycker jag är a och o, då jag vet att dom har bra vatten. Sen vet man aldrig om det har legat, som i ditt fall ibland döda fiskar i karet, och då kanske den legat där i 2 veckor innan du byter vattten...=)
#14 - 18 januari 2011 08:51
022helpek skrev:
Jag har lärt mig att det är bättre att byta en fjärde del 1/4 varje vecka - att byta mer vatten kan ge en del arter av fiskar och små djur ett onödigt stressmoment eftersom man förändrar vattenvärdena så mycket. Här gäller det att ha artkunskap för visa fiskar vill ha många och stora vattenbyten oxå har jag förstått.

Jag vet dock att växtakvarister för att kontrollera vattenkemin kan byta 50% varje vecka samtidigt som de tillför växtnäring hela tiden (det som här på trådarna diskuteras som PMDD).

Man ska alltså alltid tillsätta växtnäring? Det kan inte bli för mycket då? Är det inte så att om man har en bra balans mellan fiskar och växter mm då ska sådant sköta sig själv? Eller är det en "gamal" skola kanske?
#15 - 18 januari 2011 08:53
candra skrev:
Jag slamsuger försiktigt min botten med en slamhävert, så jag får upp lite skit på botten. Jag byter ca 40-50% varje lördag, men jag gör INTE rent filtret, det gör jag när jag märker att trycket börjar bli dåligt bara, då är filtret igenslammat, och behöver rengöras lite lätt. Det är i filtret alla bra bakterier sitter. Och ska du rengöra filtret så gör jag det i en hink med det vattnet jag tömt, så man inte gör det i kranvattnet. Delvattenbyte regelbundet tycker jag är a och o, då jag vet att dom har bra vatten. Sen vet man aldrig om det har legat, som i ditt fall ibland döda fiskar i karet, och då kanske den legat där i 2 veckor innan du byter vattten...=)

Det där med filter också.. har ett antal olika filter och vad jag förstår så ska jag byta ut en del och en del tvättar jag lite lätt. Känner mig ruggigt grön om allting.
#16 - 18 januari 2011 09:21
Om du tycker att dina växter är fina och inte behöver mer tillgång till näring eller så, så låt det vara.

Jag är inte så himla bra på växter, men det jag brukar göra och det fungerar in mitt kar...

Jag byter vatten, sen har jag i beredningmedel (happy life) och några timmar senare har jag i Happy plant gödning och sen har jag i happy life carbo (kol) .

Och vid min svärdplanta (svärtplantor har inte varit min bästa växt förut) men nu köpte jag en igen och satte ner gödningskulor vid rötterna under sanden, och svärdplantan är jättefin, och sen har jag satt den lite i skymundan för min stora mal.=)

Sen har jag i carbo 4 ml varje kväll ( 4 ml då jag har mycket växter) Men om dina växter fungerar och är fina, så skulle inte jag göra nåt...man ska inte börja mixtra med nåt som fungerar...det är min regel =)
Bilagor:
#17 - 18 januari 2011 10:12
Gör så som funkar för dig, det finns inga "måsten" när det gäller vattenbyten under normala omständigheter:).
Det är olika hur man gör med den biten och vad man har för kar/invånare. I ett par av mina kar kör jag små vattenbyten mer sällan då de inte har mycket fik eller växter, i Dennerlekuberna byter jag ca 10% ett par ggr i veckan samt i min stora kub 30% i veckan, för det funkar i de karen:).
#18 - 18 januari 2011 10:14
Hmm, alltså, jag tror ju absolut att min a växter skulle kunna må bättre. Men jag är mer mån om mina fiskar. Men om det inte spelar någon roll för firrarna så ska jag nog ge växterna lite mer gödsel
#19 - 18 januari 2011 10:41
ansjo skrev:
Gör så som funkar för dig, det finns inga "måsten" när det gäller vattenbyten under normala omständigheter:).

Det är olika hur man gör med den biten och vad man har för kar/invånare. I ett par av mina kar kör jag små vattenbyten mer sällan då de inte har mycket fik eller växter, i Dennerlekuberna byter jag ca 10% ett par ggr i veckan samt i min stora kub 30% i veckan, för det funkar i de karen:).

Det gäller alltså att få en känsla för sitt kar och testa sig fram till det som fungerar... Har då inte haft några fler dödsfall så det är ju positivt =)
#20 - 18 januari 2011 13:33
candra skrev:
Om du tycker att dina växter är fina och inte behöver mer tillgång till näring eller så, så låt det vara.

Jag är inte så himla bra på växter, men det jag brukar göra och det fungerar in mitt kar...

Jag byter vatten, sen har jag i beredningmedel (happy life) och några timmar senare har jag i Happy plant gödning och sen har jag i happy life carbo (kol) .

Och vid min svärdplanta (svärtplantor har inte varit min bästa växt förut) men nu köpte jag en igen och satte ner gödningskulor vid rötterna under sanden, och svärdplantan är jättefin, och sen har jag satt den lite i skymundan för min stora mal.=)

Sen har jag i carbo 4 ml varje kväll ( 4 ml då jag har mycket växter) Men om dina växter fungerar och är fina, så skulle inte jag göra nåt...man ska inte börja mixtra med nåt som fungerar...det är min regel =)

Nyfiken fråga varför tillsätter du kol på kvällen - växter kör sin fotocyntes enbart på dagen och borde ha mer nytta av kolet på morgonkvisten än på kvällen.. har du någon tanke?
#21 - 18 januari 2011 14:27
Det har bara blivit så..och sen har jag barn på morgonen som kräver sitt...och därmed så har det blivit av när jag kommer hem ifrån jobbet...
Hur menar du? Menar du att jag ska ha i kolen innan det blir dagsljus ute? Eller verkar det bättre när akvariet tänds upp på morgonen?

Jag är inte så bra på det där med växtmedel... men växterna dör ju inte och dom är jättefina.
#22 - 18 januari 2011 15:10
candra skrev:
Det har bara blivit så..och sen har jag barn på morgonen som kräver sitt...och därmed så har det blivit av när jag kommer hem ifrån jobbet...

Hur menar du? Menar du att jag ska ha i kolen innan det blir dagsljus ute? Eller verkar det bättre när akvariet tänds upp på morgonen?

Jag är inte så bra på det där med växtmedel... men växterna dör ju inte och dom är jättefina.

Ja du har nog mer effekt av det om du slänger ner det när du vaknar så att mest kol kommer till växterna under ljusa perioden... mer valuta för pengarna
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 januari 2011 15:19
Observera att tråden handlar om "Kardinaltetra med mörka fläckar" och är inlagt i kategorin "Fisksjukdomar" - så håll er till ämnet och diskutera fisksjukdomar. Annars låses tråden

Annons