Kardinaltetror

#1 - 8 oktober 2004 20:27
Hej, mina Kardinaltetror verkar kivas lite gran. Har hafft ett stim sedan något år och har inte direkt tänkt på att de skulla bråka. Men nu verkar det som att det går och småbiter på varandra, och idag saknades en av tetrorna (misstänker att den är uppäten :().Är detta normalt, finns det någon som har ett tips på vad man kan göra?
#2 - 8 oktober 2004 21:53
Det är nog inte normalt att tetrorna äter upp en av sina egna. De kivas så, alltså bitts, för att göra upp rangordningen. Det intesifieras inför leken.
#3 - 9 oktober 2004 08:39
Ja det verkar som vara lite "alla mot alla" kiv. Kan säkert vara att det är lekdax så de smånaffsar lite på varandra, rangen borde de väll gjort upp för länge sen, eller?

Vet ju att andra fiskar brukar äta upp en fisk som mår dåligt eller som har dött. Tror ni att mina tetror kan ha gjort det? Hittade en stjärtfena med ryggrad igår så det är helt klart att den är död och inte gömt sig :-(

Tror inte att det är min mal som har dödat den, han brukar simma omkring med tetrorna men aldrig göra ett utfall mot dem eller så. däremot kanske han har hjälpt till att äta upp den när den redan var död. Lite tråkigt i alla fall :-(

Om det nu är så att de leker, kan det tänkas att jag får yngel eller kommer de själva att äta upp eggen (om det nu skulle bli några)?
#4 - 9 oktober 2004 08:42
Tetran kan ju ha dött "naturligt". Sedan tror jag absolut mer på att malen kastat sig över den döda tetran då de gillar att äta fisk tydligen. Jag har sett detta när jag fått dödsfall i mina akvarium...om jag inte lyckats plocka upp fisken som dött i tid så har nästan alltid en mal visat mig vad som skett genom att de ätit av den.

Anna: Du kan ändra rubriken genom att trycka på "ändra meddelande" på ditt första inlägg...då får du även chansen att ändra rubriken.
#5 - 9 oktober 2004 08:56
Ja tack, fisken var ju flera år gammal så den kan nog ha dött naturligt, fasst visst kan fiskar bli äldre än så. Bra att veta att det inte är tetrorna som håller på att ta kål på varandra i alla fall. Nu är de bara 4 st kvar, kanske måste vara fler för att trivas? Det är min mamma som köppte ett stim för flera år sedan och det här är de som är kvar. Fem stycken har ändå kännts som okej men nu känns det som att de kanske känner sig otrygga när de bara är fyra stycken. Vad tycker ni? Ska försöka ändra rubriken, tack för tipset :)
#6 - 9 oktober 2004 09:13
Tetror är ju i naturen i närmare hundratal, tusental...så fyra stycken får nog anses som lite. Jag tycker definitivt att du skall skaffa fler...ända upp till 20st beroende på din akvariestorlek och medinvånare.

Jag hade ca 20 Kardinaltetror tillsammans med Discus och de trivdes verkligen.
#7 - 9 oktober 2004 09:55
Jag har bara ett 75 liters kar men någon till tetra skulle jag gärna skaffa. Just nu har jag en vändmal, en kinesisk eldbukssalamander, dessa 4 kardinaltetror och så en annan mal som snart flyttar till ett större hem.

Vändmalen fick jag också när jag var rätt så liten för flera år sedan, min familj har inte hafft en aning om vad det var för någon sort (för djuraffärerna är inte direkt så bra på att informera alltid). Kollade dock upp den för ett tag sedan när jag upptäckte att djuraffären sålt en annan mal till mig som blir för stor. Fick reda på att min vändmal egentligen ska ha ett 100 liters kar så jag hade inte köppt den nu om jag vetat det. En läxa har jag i alla fall lärt mig om man ska få ut något gott av det hela. Tror dock att min vändmal trivs väldigt bra hos mig. Han brukar komma ut ur sitt gömställe när jag kommer in i rummet och så. Av andra har jag hört att de ska vara väldigt skygga, men men nu var det inte det som var ämnet.

Hursomhellt vill jag inte ha för mycket fisk för det blir en sån obalans, försöker att ha så lite fisk och så mycket växter som möjligt. Hur många till tetror tror du att jag kan skaffa utan att det blir allt för trångt?
#8 - 9 oktober 2004 19:29
min lillebror har 20 kardinaltetror, 2 fjärilsciklide och en liten ansictrus som ska få hoppa över till mitt 310L när hon blir större. Massa växter har han oxå o de växer så det knakar... utan non form av gödning! så du kan iaf ha 20 kardinaler till utan att skapa non obalans lr trängsel.
#9 - 10 oktober 2004 19:58
Tror mig veta vad som hänt med den kardinal tetran nu... Idag när jag skulle mata fiskarna hade hela bunten vita prick, kanske var den som dog den som fick det först :( Hur som hellst har alla fått medecin och jag hoppas det ger med sig. Brukar sitta och titta på fiskarna varje dag och sjukan verkar ha brett ut sig i natt. En till tetra saknas så nu är det bara tre :( Blir till att köpa nya när sjukan försvunnit. Tror att det kan ha uppstått efterssom jag nyligt flyttat upp akvariet och gjort om helt i det, dessutom har det kommit nya växter och så en mal. Det lustiga är att den malen är den enda som inte har några prickar, hoppas att han klarar sig från det också. /Anna
#10 - 26 oktober 2004 22:40
Jag tycker du borde skaffa minst 7 till när dina har blivit friska. 10 kardinaltetra är definitivt inte för många.
#11 - 5 november 2004 15:26
Hej, tyvär dog fler ur stimmet innan jag blivit av med sjukan. Det visade sig vara vita prick och sedan fick de andra sjukdommar också efterssom emunförsvaret blev dåligt :-(

En stackare klarade sig men nu finns det i alla fall ett stim med 11 stycken kardinaltetror i mitt kar. Så jag behöver inte längre ha dåligt samvete.

Annons