Kardinaltetror pussar vattenytan efter ph-sänkning

#1 - 13 september 2004 16:19
Skaffade PH/KH-sänkare idag från Tetra. Hällde i 50ml eftersom jag vill ha ner ph med ca 2. Funkade det? Jovisst.... men kardinaltetrorna beter sig konstigt nu. De är visserligen mer aktiva (stimmar dock mindre) men direkt efter ihällandet så började de kippa efter luft vid ytan. Är det normalt? Har jag gjort fel? Gått för fort fram?

Värt att nämna var att bruksanvisningen på ph-sänkningen var endast på språk som jag inte kan förstå. Dvs. inte svenska, norska, danska eller engelska. Det enda jag kunde förstå var från den tyska texten. 25ml per 100l vatten för att sänka 2 steg. Har ett 222l.
#2 - 13 september 2004 16:24
Jösses! sänkte du två hela steg momentant? Byt genast typ hälften av vattnet med en gång om du vill att en endaste av dina Kardianltetror skall överleva. Fiskarna tål inte så snabba ändringar av vattenvärden.

Peter
#3 - 13 september 2004 17:06
Sluta att kladda med vattnet om du inte vet vad du håller på med. Dina tetror trivs bättre i ett lite högre ph än med ett ph som går uppochner som en jojo.
MVH
Magnus
#4 - 13 september 2004 17:20
vad är anledningen till att du vill ha surare vatten?
#5 - 13 september 2004 18:25
Mina kardinaltetror går i pH 7 - 7.5 (GBG vatten) och mår hur bra som helst...
#6 - 13 september 2004 18:34
Jisses! Då har jag lärt mig ett och annat om ph iaf. Som tur är så ser kardinaltetrorna ut att må prima nu och ph:t sänktes bara med ett steg. Surare vatten vill jag ha pga andra fiskar och tetrorna ska visst tåla det.

PS. Tack Tropfrog för ditt stöd i denna krissituation...
#7 - 13 september 2004 18:41
en sänkning med 2 enheter betyder att vattnet blir 100 gånger surare (pH har en logaritmisk skala)

Annons