Karet

#1 - 27 maj 2004 20:12
Jag har varit runt och kollat på lite olika akvarium och sett att det finns lite att välja på. Det jag letar efter är ett i 100 liters-storlek. Har sett både med aluminiumram och utan ram, men då med ett svart plastlock där också lampan satt (både med välvd och plan framruta). Vad finns det för för- och nackdelar med de olika karen?
#2 - 27 maj 2004 20:20
Det handlar enbart om personliga preferenser. Köp det du tycker är snyggast. Det finns bra och dåliga tillverkare av alla sorterna.
MVH
Magnus
#3 - 27 maj 2004 20:23
Mitt yngelkar är av typen med svart plastlock, den största nackdelen med det är att man inte har en lucka (modell större) som man kan öppna för rengöring, växtansning mm, utan man måste lyfta av hela locket och därmed oxå ljuset som kan vara bra att ha kvar.
Ångrar att jag inte tänkte så långt när jag köpte detta.
#4 - 27 maj 2004 20:24
Hej

Ja fördelar och nackdelar det är nog en smaksak.Men rent generellt kan man säga att dom med plastlock har fördelen att du inte har något täckglas som blir skitigt och dämpar ljustillförseln.Alu ram eller inte tja.Fördelen med alu ramarna är ju att man inte behöver ha något under karet i form av frigolit.....En sak som du däremot ska se till är att det är lysrör och INTE lampor till akvariet....Varför inte köpa ett 200 liters på engång.Det är lättare att sköta karet destu större det blir.Köpte själv ett 128 liters i julas och tycker redan att det är lite klent.Är lite sugen på ett 375 liters med scalarer...
Fredrik
#5 - 27 maj 2004 20:30
Vad gäller smak tycker jag nog att de med svarta plastlock har ett lite billigt utseende - så ur den synvinkeln föredrar jag nog de med aluminiumram och täcklock....

Jag har också hört att det svarta plastlocket smälter efter när man använt det ett tag, så att värmen från lysröret gör att det blir bubblor i plasten. Stämmer det??

Svar till Fredrik: Anledningen till att jag inte köper ett större kar är att det här är mitt första. Det är ganska mycket pengar och jag vet inte hur länge intresset håller i sig - inte förrän jag provat ett tag. Men skulle jag bli "biten" finns ju alltid möjligheten att skaffa sig ett större också.

#6 - 27 maj 2004 20:31
Men t.ex Juwel har oxå svart heltäckande "plastlock", men mycket mer "användarvänliga"
[;)]
#7 - 27 maj 2004 20:35
Det är möjligt att Juwel är mer användarvänliga, men de kostar ju också därefter.... å så mycket är jag inte beredd att lägga på mitt första kar.

Måste säga att det är väldigt bra att få era åsikter. Hoppas på att hitta ett kar den närmsta veckan, så att jag kan komma igång nu.
#8 - 27 maj 2004 20:50
Var i landet finns du?
Ett akvarium med plastlock är nog utmärkt att starta med. De flesta "startpaket" som säljs till vettiga priser är av denna typ.

Att plasten skulle smälta har jag svårt att tro. Det låter ju inte speciellt säkert.

Köp det du får ett bra pris på. Det är viktigt att känna att man gjort en bra affär.
#9 - 27 maj 2004 20:54
Jag finns i Skåne. Tänkte köra till Zoogiganten i Lomma och kolla. De ska tydligen ha bra priser på startpaket.

Annars har det inte skiljt speciellt mycket på de olika jag tittat på.

Smälta och smälta.. men bli lite bubbligt var vad jag hörde.
#10 - 27 maj 2004 21:38
Om du kan tänka dig att åka lite så finns det i Kungsbacka och Göteborg affärer med bra priser på Juwel akvarier.
Fördelen med Juwel är att allt ingår i priset. Filter, värmare, bänk, ljusramp + lysrör. De är kanske lite dyrare, men min personlinga erfarenhet efter 3 Juwel akvarier är att de är kanonbra och i helt annan klass än de andra akvarier jag haft.

Plastlocket har en annan nackdel också... när man lyfter av den så måste man täcka golvet med handdukar pga allt kondensvatten som rinner av från locket.

Hoppas du hittar ett fint akvarium och lycka till med den nya hobbyn!!!
Mvh
Elana
#11 - 27 maj 2004 21:47
Jag har också precis börjat med den här fin-fina hobbyn och jag dividerade också hit och dit med mig själv innan jag tillslut bestämde mig. Jag har helt enkelt gått in på linjen: "billigt är bra", och konstaterat att det går att köpa ypperligt billiga och _bra_ saker begagnat. Där nere där du bor är ju säkert chansen att hitta ett bra begagnat ännu bättre än här uppe i nord. Jag hade dock tur och hittade ett 100L alukar för 350:- som jag köpte igår, med ramp t o m! Men som någon tidigare sa - det absolut viktigaste är att du känner att det du tillslut väljer känns rätt för dig!!

Lycka till!
#12 - 27 maj 2004 22:00
Jo det finns mycket begagnat här i Skåne, leta på www.blocket.se. Jag har köpt många begagnade akvarium, inget enda har krånglat.
#13 - 27 maj 2004 22:48
Tack för alla tips. Det där med plastlock låter inte riktigt som min grej - Elana övertalade mig att det inte är så himla roligt att ta bort locket iom kondensvattnet. Ska ta en tur i morgon till diverse zoobutiker och så får vi se vad det slutar.

Tack än en gång!
#14 - 28 maj 2004 19:45
Ok, nu har jag varit ute och tittat på lite olika alternativ och jag har mer ångest än någonsinn... ;-)

Det jag väljer mellan är ett med svart plastlock på 104 liter. 1700 kr inkl möbel. Försäljaren sa att filtret var rätt kass och behöver bytas för nästan 1000 kr. Vad säger ni om det???
Dessutom kollade jag under locket - där fanns ingen reflektor för lysröret..... fungerar ändå??

Det andra alternativet är ett med alu.ram för 1300 kr (samma storlek). Här är problemet vad jag ska sätta det på. Har kollat på ltie tv-möbler, men de tål max 100 kg. Det ingick lite mer "extraprylar" (typ mat, mediciner etc) till det här än det ovan.

Skulle bli jätteglad om ni gav lite feedback på mina två alternativ... :-)
#15 - 28 maj 2004 19:50
Tycker du skall söka på blåbörsen oxå! Där kan du söka efter både stadiga bänkar och begagnade akvarier.
Tjosan från Jenny
#16 - 28 maj 2004 19:56
Röstar på alu-karet! Fast jag tycker ju att du ska kolla begagnat-marknaden med ;-) Kanske finns en bra möbel för karet där.
#17 - 28 maj 2004 20:00
Viktigt att tänka på att det är "lätt = roligt" att jobba med, då é det inte lika stor risk att man tröttnar.
Samt att man köper nå´t som man tycker om, så man slipper "reta" sig på det.
Tror säkert du hittar nå´t som passar dig!
#18 - 28 maj 2004 20:01
Jag har kollat på blocket, men inte hittat något av intresse. Fanns mest mindre kar där...
#19 - 28 maj 2004 20:41
Hej tjosan,

kolla Djurboden i Vellinge, de har bra priser. Köpte mitt 112liters akvarium där med innerfilter, doppvärmare osv, alltså ett startpaket för ca 900 pix. Plus en bakgrund på Jägerzoo, totalt 1400kr. Dock var detta i julas, så det kan ha varit "julpris". Tyvärr är det modell "plastlock" och det är verkligen kasst att man måste ta bort ljuset vid rengöring..
#20 - 29 maj 2004 07:28
Tack alla. Det lutar nog mot att det blir alu.karet. Låter som att det är smidigast att sköta för att slippa för mycket vatten på golvet, ha ljus när jag rengör etc... Dessutom är det ju lite snyggare (om än dyrare) :-)

Så snart jag löst vad jag ska ställa det på, kör jag till zooaffären och köper det.
#21 - 29 maj 2004 11:30
Har funderat vidare de sista timmarna och nu bestämt mig (gissa om det känns skönt... nu kanske jag får sova i natt :-) ).

Det blir ett kar med alu.ram och så köper jag en benställning till det, för att vara på den säkra sidan i stabilitet och hållbarhet (inte lätt att vara nybörjare).

Å då till min fråga.. Behöver jag lägga frigolit under karet när jag ställer det på en benställning?
#22 - 29 maj 2004 14:10
Å då till min fråga.. Behöver jag lägga frigolit under karet när jag ställer det på en benställning?

Behöver....Om du bara justerar in benen ordentligt så behöver du inte nej.
MVH
Magnus

Annons