kärlekstrubbel?

#1 - 7 juli 2007 17:24
Har ett par JD som lekt ett flertal gånger men tyvärr inte lyckats klara några yngel vid liv. De har precis blivit av med sina senaste yngel och jag gjorde då ett rejält vattenbyte och möblerade om i i akvariet samtidigt. När jag släppte i fiskarna igen var hanen jätte aggressiv mot honan och är så hela tiden. Så fort hon visar sig ger han sig på henne rejält så nu står hon allt som mest bakom pumpen och trycker och är grå, nästan genomskinlig. Är det normalt/vanligt att dom gör så här? Honan ser uppenbarligen ut att må dåligt. Kan det vara så att hon är sjuk och att det är därför hanen ger sig på henne? Någon som har en teori eller fler? // Carina
#2 - 7 juli 2007 17:40
Om den ena partnern i ett par blir lekmogen före den andra, så kan han/hon bli aggressiv. Om de blir av med ynglen tidigt, så försöker nog honan att börja producera ägg snart igen, vilket tar på krafterna, särskilt om hon la ägg nyligen. Om de får ha ynglen ett tag, hinner hon nog samla krafter för att producera nya ägg, och när ynglen väl är borta/självständiga, är hon förhoppningsvis lika lekmogen som hanen. Är hon inte det, kan hanen bli aggressiv, särskilt om paret inte drar riktigt jämnt. Om de blir av med ynglen tidigt efter varje lek, och leker ofta, så kan de nog växa dåligt, eftersom äggläggning och lek tar på krafterna.
#3 - 7 juli 2007 17:49
Hej Jockisillen!

Jag har en teori...

Om vi bortser från de vanliga frågorna; Hur stort kar har du? Vad gär det för fiskar förutom dina JD i karet? O.S.V....

Jag antar att du har enbart en hona och en hane i karet. När dessa ciklider i sitt naturliga tillstånd leker avsätter de ett rejält revir - mycket större än det du har i ditt kar just nu...
När en lek tar slut eller blir avbruten infaller en vilopaus. I naturen simmar då hona och hane i lite större "cirklar", de äter och laddar för nästa lek. Reviret finns dock kvar och dess gränser är mycket känsliga.
Om man lyfter ur alla de kännetecken som bildar ett revir i den kända miljön dina JD:s har - ditt kar - så ställs förhållandet på sin spets. JD:s är parbildande och uppför sig inte som vissa andra ciklider - som "bara" gräver en grop och leker lite lite snabbt där (ofta munruvare) och som så att säga skiter i om miljön ändras - det är bara att gräva en ny grop...

När du nu vänder uppochner på hela miljön får dessa två JD:s "börja om" - honan som nyligen lekt är då inte på humör och är undfallande, och vill gå för sig själv ett tag - ladda batterierna - hanen har fått ett nytt "kungarike" - och sätter igång med att muta revir. Vill inte honan då - och det inte finns andra lekvilliga honor i närheten - blir det jaga i karet...
#4 - 7 juli 2007 19:04
Om man möblerar om akvariet totalt och inte låter honan gå in i akvariet först, då blir det sådär. Hanen blir aldeles för aggressiv
#5 - 7 juli 2007 19:46
Tack så jätte mycket för era svar. Jag lär mig mycket här på forumet :-) // Carina

Annons