Lovades det inte att kärnkraften skulle avvecklas i Sverige????
Nu verkar det ju som att det ska sparkas igång FLER kärnkraftverk!! :confused:
Vad har jag missat?
Det skall inte sparkas igång fler kärnkraftverk. Tyvärr. De existerande skall uppgraderas/effektiviseras.gladys skrev:Lovades det inte att kärnkraften skulle avvecklas i Sverige????
Nu verkar det ju som att det ska sparkas igång FLER kärnkraftverk!! :confused:
Vad har jag missat?
De måste få igång dessa kärnkraftverk som har varit avstängda! Annars klarar vi inte vår elförsörjning till vintern.
Hade varit bra om det hjälper till att sänka elpriserna.
Kjell Fohrman skrev:Så vad som höjt priset på el i Sverige är avregleringen och inget annat.
petnym skrev:Sossarna vill helt enkelt inte ha lägre elpris. Om dom verkligen ville det skulle de använda statliga vattenfall till att pressa priserna... Nu gör dom inte det.
Kjell Fohrman skrev:
Vattenfalls VD sa en gång om det höga elpriset och som förklaring till de skyhöga priser att priset inte sätts efter vad det kostar att producera el utan efter vad man kan få ut det när man säljer elen. Idag är ju elpriset högre i länder söder om Sverige och då blir också priset högre.
Så vad som höjt priset på el i Sverige är avregleringen och inget annat.
Plus då förstås moms och koldioxidskatt och "avvecklingsfonder" för kärnkraften som tillsammans står för cirka hälften av priset. Sen subventionerar hushållen elen till industrin (industrin betalar INTE en krona kilowatten, om nu nån trodde det, utan i storleksordningen 20-30 öre).Kjell Fohrman skrev:Så vad som höjt priset på el i Sverige är avregleringen och inget annat.
Azur skrev:
Om jag får välja mellan att bo vid fem kolkraftverk eller ett kärnkraftverk, väljer jag kärnkraftverket. Om jag får välja mellan att våra sista outbyggda älvar byggs ut och att kärnkraften behålls, väljer jag kärnkraften.
Tillochmed ur miljösynpunkt är kärnkraften att föredra framför kol, vatten, eller naturgas - och det är de inom överskådlig framtid de enda realistiska alternativen, sen kan miljöpartiet få drömma om solenergi och vindkraft hur mycket de vill.
Plus då förstås moms och koldioxidskatt och "avvecklingsfonder" för kärnkraften som tillsammans står för cirka hälften av priset. Sen subventionerar hushållen elen till industrin (industrin betalar INTE en krona kilowatten, om nu nån trodde det, utan i storleksordningen 20-30 öre).
Om jag får välja mellan att bo vid fem kolkraftverk eller ett kärnkraftverk, väljer jag kärnkraftverket
För tyskarna har inte billig vatten-el. Vatten-elen, i sin tur, är billig delvis eftersom man inte behövde lösa ut en massa människor för att bygga magasinen, och eftersom man inte behövde ta miljöhänsyn. Och gud skall veta att det gjorde man inte heller.Kjell Fohrman skrev:Faktum kvarstår att i Tyskland betalade jag då för 10 år sedan mer än 2 spänn per kilowattimme.
Vilken förnyelsebar energi? Sol och vind har inte kapacitet att ersätta kärnkraften. För att ersätta EN reaktor, den allra minsta som idag är i drift, pratar vi FEM TUSEN stora vindkraftverk. Enligt en uppskattning på nätet (ta den för vad den är värd) skulle det kosta 480 miljarder bara att bygga tillräckligt många vindkraftverk för att ersätta kärnkraften, sen tillkommer det omfattande underhållet.Anledningen till att man måste välja mellan pest och kolera är att det investeras för lite pengar i forskning om förnyelsebar energi.
Koldioxid & svavelutsläpp, liksom hanteringen av den miljöfarliga askan, är i allra högsta grad ett problem för framtida generationer.Sedan så tycker jag att det i och för sig är mer "ärligt" att med kolkraftverk eftersom det där blir vi själva som får stå ut med vad vi ställer till med.
Med kärnkraftverken skyfflar vi överproblemen på kommande generationer - men det är väl så samhället funkar idag - dvs att man bara tänker på sig själv
För tyskarna har inte billig vatten-el. Vatten-elen, i sin tur, är billig delvis eftersom man inte behövde lösa ut en massa människor för att bygga magasinen, och eftersom man inte behövde ta miljöhänsyn. Och gud skall veta att det gjorde man inte heller.
Vilken förnyelsebar energi? Sol och vind har inte kapacitet att ersätta kärnkraften. För att ersätta EN reaktor
Koldioxid & svavelutsläpp, liksom hanteringen av den miljöfarliga askan, är i allra högsta grad ett problem för framtida generationer.
Återigen, även sett ur framtida generationers synvinkel, är kärnkraft mindre miljöfarligt än kolkraft/naturgas
cgr skrev:Men får elbolagen minsta motiv för att höja priserna gör dom det direkt vid en sådan här situation så tex låga vattennivåer ger 1 öre höjning rent praktiskt och 30 öre höjning för att dom vet att dom nu har chans pressa konsumenterna på mer pengar.Privatiseringar försämrar alltid för svenskarna.
jarinen skrev:Det ligger ju i sakens natur å andra sidan. Själva ordet "privatisering" betyder inte samhällsansvar, det betyder inte nöjda konsumenter, det betyder "vi står till svars för aktieägarna". Alltså ska vi inte vara missnöjda med elbolagen utan det faktum att det privatiserats.
Mvh Jari