Katastrof & massdöd på gång eller ??

#1 - 4 februari 2007 17:02
Jaha !

Vad har nu hänt !?!?!?!?!?

kort historia.
Nytt kar i början på jan. Uppstartat enligt diverse konstens regler.
Aldrig någon allvarlig nitrit. Ingen fisk som har dött.

Idag finns det följande invånare:

7 korallplatys + 1 litet yngel
4 bol. fjärilar
8 colombia tetror
2 ancistrus.

För en timme sedan upptäcker vi att en av platyhanarna ser vääääldigt mager och slö ut. Snabbt ut med honom i ett hastigt iordningställt karantänskar.

Samtidigt upptäcker vi att alla boloivianer har "tappat färgen" och ser "håglösa" ut. Colombianerna ser lika håglösa och färglösa ut. Alla står nere vid botten. Andas kanske inte snabbt, men stötigt. Tycker mig oxå se att en av Colombianerna har tappat lite fjäll. I övrigt inga synbara tecken.

Övriga platys simmar runt som om inget har hänt.

Bytte lite vatten innan idag. Då var alla pigga och färgglada.

Alla åt som om det inte skulle bli mer mat innan idag, dvs glupska.

Kollade nitriten.......den är så nära noll man kan komma på Tetras test.
Tempen är 26 grader

VAD KAN DETTA VARA ????

Bukvattensot på alla.....eller ???????

Snälla ...... tips.....
#2 - 4 februari 2007 17:06
Att de magrar trots att de äter - brukar tyda på inre parasiter.
#3 - 4 februari 2007 17:10
En liten kommentar, så många fiskar på en månad är inte uppstart enligt konstens alla regler, dock tror jag du har gjort så gott du visst.

Hur stort är karet? Hur ofta byter du vatten? Hur mycket matar du?
#4 - 4 februari 2007 17:11
Kensa glömde eller var inte så tydlig är bara en (platyn) som är mager.

Celia
#5 - 4 februari 2007 17:15
Det är 240L , de första 2 veckorna varje dag efter det var 3:e dag . Första 2 veckorna mat varannan dag (utom det allra första 3 dagarna då ingen mat ) . Nu är schemat mat i 2 dagar sen en "svältdag" , matas sparsamt äts upp inom en o enhalv minut
#6 - 4 februari 2007 17:25
Kensa skrev:

Celia

Parasiter märks mest på de som från början är svagast. Och det är "på slutet" de magrar. Jag säger inte med bestämdhet att det är just det ni har problem med, men det KAN vara det. Visst var det flera som var hängiga/håglösa?

De flesta fiskar bär normalt på parasiter, men är de i halvtaskig kondition kan parasiterna liksom ta över och göra dem sjuka.
#7 - 5 februari 2007 22:36
Kensa skrev:

Celia

Vart kommer ditt svarta skiffer ifrån ?.

Har du byggt grottorna själv ?.

Skiffer kan ibland avge skadliga ämnen till akvarievattnet, så det skulle kunna vara någon form av förgiftning.

MVH/Anita
#8 - 5 februari 2007 22:54
limia1 det är väll endå en omöjlighet att akvariebutiker säljer den/de typer av skiffersten som är skadligt/giftigt?

ställer denna fråga pga jag själv har skiffer som jag köpt från akvariebutiken.

blir lite nojjig nu
#9 - 6 februari 2007 08:19
skiffern kommer från en av de mer respektabla akvarieaffärerna i malmö city.

kollade dessutom med att repa den i affären, blev inte rött streck som indikerar fel sorts skiffer.

nu har den klenaste platyn gått bort.

har lyft bort en till som ser klen och håglös ut.

suck....
#10 - 11 februari 2007 19:08
det märkliga i kråksången, är att i det stora karet går ett litet pytteyngel i en kasse som växer så det knakar.......

om det var nått "skit" i vattnet.....borde inte ynglet stryka med först ???????
#11 - 11 februari 2007 19:27
platy är ganska kännslig, nitrit är den extremt kännslig för, hälften av mina dog vid hög nitrit men inte en annan fisk strök med, men du borde inte ha några problem med nitrit, tycker inte helelr du släppt i förmycket fisk, 21st på 240 liter vatten borde inte va några problem...

har du inte kollat platyhanen innan? de är ju rätt ovanligt att den bara blir mager sådär över dagen?

Funkar pumpen så de blir bra med syre i karet?

De är inte nått du fått med dig från affären? hur bra affären än är så finns de ju faktiskt en liten risk att någon fick fått med sig en sjukdom, kanske tom någon fisk som burit på sjukan men inte själv drabbats?
#12 - 11 februari 2007 20:41
hoppas att det är en sjukdom som enbart drabbade den ena hannen.

liiiiite trist om hela beståndet stryker med.

särskilt mina älskade bolivianer...... som för övrigt har glömt sina äktenskap...
trogna par i butiken,.....nu slåss alla med alla......

Annons