Ursprungligen skickat av Mathias Dahlström
Sära på honan och hanen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sen undras det varför du tog ur sten och sånt för rengöring?
vad vad det för sak?? bild??
sen kanske dom akvaristerna hade sett att de var lek men inte du?! och att deras par betede sig på ett annat sett!?
Ursprungligen skickat av Devvie
Du borde kunna hålla den i bajan ett bra tag, jag har haft fisk i baljor ganska nyligt medans jag limmade om ett av mina akvarier, och har du bara en fisk i en 1m balja bör det funka, den borde få tillräckligt med syre, eftersom du inte har en pump där så bör du byta vatten ofta och mycket. Men det är ju bara en temporär lösning, som skulle fungera ett kortare tag, om det skulle kunna vara till någon hjälp. Jag hade själv fiskarna i balja en vecka ungefär, men det är ju en ökad risk för fisken. Jag antar att man borde kunna ha dom rätt länge, men det är en changsning, som sagt.
Som peppito skrivit så är det inte en dum ide att skaffa ett mindre akvarium som backup, det kan behövas ibland, sjukdom, yngel osv. Men det är ju inte ett måste.
Jag håller med om att det folk skriver (ibland som fakta) är ju bara enskillda åsikter. Så även det jag skriver.
Hoppas du lyckas få till det igen.
Ursprungligen skickat av Nils Holmström
Det är ju väldigt synd att du råkat ut för det hör MEN jag tycker du ska ta det lungt och inte låt din besvikelse för dåligt inköp, ouptäckt rom och rasande stenar över alla de duktiga "sk" akvarister här på zoopet som aldrig varit ute efter annat än hjälpa.
har cikliderna lagt rom en gång så kommr de väl göra det igen.
och innan du köper nån rengöringsgrej igen: jag använder en slang att tömma vattnet med och ett rakblad att rensa rutorna. varför skulle du behöva köpa nåt annat? gruset är bara onödigt att rengöra.
Ursprungligen skickat av Azur
Steveo: vad snackar du om? Här är tråden där du frågade. Läste du nånsin svaret?
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35550
En annan tråd där "folk som vet" säger till dig att de håller på att leka:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35356
Ursprungligen skickat av Sonja
Med den attityd du har kommer du inte få svar på någonting här på Zoopet.
Ursprungligen skickat av stahl_mikael
Om jag läste rätt så har du haft ditt akvarium igång i 2 veckor? Och nu så har du alltså plockat ur all inredning och fiskar och börjat rengöra botten?
Ursprungligen skickat av datawizzard
Hej!
Jag har läst Hela tråden. Jag tycker att kritiken du haft, (mot zoobutik, "kunniga personer" och Zoopet-folk överlag varit obefogad, visar att du inte lyssnat på råd och inte insett att de misstag du gjort kunnat undvikas. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Det är då tillrådligt att hålla en låg profil, för att lära av dem som varit med längre, och därtill inte ha en attityd som avskräcker från vidare konversation...
Ursprungligen skickat av hampus
vet hur det känns steveo! hoppas du får ordning på det :)!
Ursprungligen skickat av nattportier
Nu är det ju som det är med saker och ting...
Försök att "limma" (m silikon) ihop stenarna till fina grottor och rösen, låt allt torka o stoppa ner...
(Då kan du sova tryggt o veta att det inte kan rasa)
Låt bli att rengöra gruset, byt vtn med jämna intervaller och mata som vanligt ska du se att det ljusnar igen :o)
Och du, som skrivits ovan, har de lekt en gång kommer de helt säkert att leka igen!
Ha´t bra!
Ursprungligen skickat av steveo
[quote]Ursprungligen skickat av Azur
Steveo: vad snackar du om? Här är tråden där du frågade. Läste du nånsin svaret?
Och alla "experters" beskrivningar på hur dessa fiskar alltid gör och beter sig när dom leker stämde ju verkligen jättebra(not). Honan såg inte alls ut som folk beskrivit det i huvudtaget, så jag har åtminstone lärt mig en läxa, att skita i vad hobbyexperter säger. Hade jag vetat om att dom lekt så hade jag inte rört en pryl i akvariet.
Ursprungligen skickat av Lenmar
Våra sajicor har spottat mycket sand när de grävt fram sina lekplatser. De är precis som Micke skriver grottlekare och vill gärna ha sin lekplats i en undanskymd, mörk plats i akvariet. Man får acceptera att fiskarna själva "bygger sina bon" och ibland inte alltid som man själv har tänkt sig (sorry steveo men du får nog acceptera att det är de som bor i karet och inte du [;)]). Hos oss har de inte ställt till med nåt större förtret, visst har de grävt men det är ju själva charmen med fisken som gör den intressant!
[quote]Ursprungligen skickat av Sonja
Mitt råd till alla är: ge fan i att plocka med era akvarium om det inte är absolut nödvändigt. Och lita hellre på era egna iaktagelser än att lyssna för mycket på hur alla andra säger att saker o ting ska vara.
Vadå inte behöver rengöra gruset? Det blir ju skitäckligt om man inte damsuger botten. Snacka om nitritproblem!
Aranea
[quote]Ursprungligen skickat av datawizzard
Hej!
Jag har läst Hela tråden. Jag tycker att kritiken du haft, (mot zoobutik, "kunniga personer" och Zoopet-folk överlag varit obefogad, visar att du inte lyssnat på råd och inte insett att de misstag du gjort kunnat undvikas. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Det är då tillrådligt att hålla en låg profil, för att lära av dem som varit med längre, och därtill inte ha en attityd som avskräcker från vidare konversation...
[quote]Ursprungligen skickat av steveo
[quote]Ursprungligen skickat av Azur
Och alla "experters" beskrivningar på hur dessa fiskar alltid gör och beter sig när dom leker stämde ju verkligen jättebra(not). Honan såg inte alls ut som folk beskrivit det i huvudtaget, så jag har åtminstone lärt mig en läxa, att skita i vad hobbyexperter säger. Hade jag vetat om att dom lekt så hade jag inte rört en pryl i akvariet.
Våra sajicor har spottat mycket sand när de grävt fram sina lekplatser. De är precis som Micke skriver grottlekare och vill gärna ha sin lekplats i en undanskymd, mörk plats i akvariet. Man får acceptera att fiskarna själva "bygger sina bon" och ibland inte alltid som man själv har tänkt sig (sorry steveo men du får nog acceptera att det är de som bor i karet och inte du [;)]). Hos oss har de inte ställt till med nåt större förtret, visst har de grävt men det är ju själva charmen med fisken som gör den intressant!
[quote]Ursprungligen skickat av Sonja
Mitt råd till alla är: ge fan i att plocka med era akvarium om det inte är absolut nödvändigt. Och lita hellre på era egna iaktagelser än att lyssna för mycket på hur alla andra säger att saker o ting ska vara.
En kaxig attityd tyder oftast på osäkerhet.I övrigt har jag inget att be om ursäkt för. Jag trivs så bra så med min "kaxiga" attityd som såklart är för mycket för jantelagsverige.
Jag har gång på gång tvingats att förklara samma sak om och om igen för människor som tror att min kritik riktats mot människor på detta forum, därav min aggresivitet.
Och den kritiken var heller inte riktad mot någon speciel på det här forumet? Men jag håller med dig om att man faktiskt kan prova andra saker för att hitta nya och eventuellt bättre metoder att lösa ex. rengöring. Nu tror jag inte att personen som tyckte att annat än rakblad var onödigt menade att du var en idiot för att du testat något nytt, det var din tolkning.Sen tyckte jag en annan person skrev en rätt dum sak. Varför man ska rengöra akvariet med något annat än rakblad?? DaaAAAaa?? För att det kanske kan vara praktiskt om man hittar en produkt som fungerar bra. Nä precis det gjorde ju inte min så därför är jag en idiot. Men utan oss som vågar pröva nya saker så skulle aldrig ni smarta typer få reda på ifall dessa produkter är bra eller dåliga.
Ursprungligen skickat av strider
Host...puberteten...host..hrmmm
Och ""!FÖR!"" övrigt så kan det lätt bli såhär om man har din lite crazy attityd, och vågar gå mot strömmen, för du verkar ju ha fattat att det bara är de döda fiskarna som flyter med strömmen....
Sen kan det även vara så att man kan vara för psykiskt klen för att ha ett akvarium med allt det innebär, du kanske skall växa på dig nåt år och fortsätta med akvarier när du inte blir så frustrerad och knäckt.
Vänliga men bestämda hälsningar/
Sant rindberg, jag vart bara så FRUSTRERAD...
Nej men nån måtta får det väl ändå vara?
Tycker bara att nivån var lite väl låg, och då är jag själv en ung, halv dyslektisk bråkstake:-)
Tänkte inte på att steveo kan ta illa upp... men å andra sidan är det väl så att man blir behandlad som man behandlar andra?
Vore jag steveo skulle jag be alla om ursäkt, nu när hormonerna lagt sig.
God jul steve du dyrkar ju tv...
Förlåt.
Ursprungligen skickat av jackson
Slutsats man kan dra av denna "diskusion" är att som man behandlar andra kommer man få tillbaka samt att det är svårt att debattera i elektroniska forum. Alla nyanser som finns i det talade språket (tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk) kommer inte fram. Detta måste man ta i beräkningen när man skriver OCH läser.
Dvs, det är viktigt att inte övertolka svaren, vilket är lätt. Är man upprörd, så bör man inte svara direkt, utan vänta 10-20 minuter (det är ett bra råd, som jag tyvärr inte alltid följer själv [;)]).
Föregående stycke får man alltså tolka som man vill, hitta ideer som fungerar hos sig själv och gör som det passar hos sig. Jag kommer inte att ta några ansvar om man glömmer att slå av vattnet, för att man satt sig vid datorn och spelat datorspel eller något annat. Ej heller om gör några andra misstag.
Ursprungligen skickat av rindberg
[quote][i]
Jag tömmer och fyller på samma sätt som du. Senaste när jag fyllde på vatten så fastnade jag i tvn och glömde helt akvariet (tvn står bredvid akvariet!). När jag som vanligt i mitt tv tittande vred på huvudet för att titta lite på firrarna (sitter ca 50 cm från karet) kom jag helt plötslig ihåg vad jag höll på med och rusade i panik in på toa och stängde av vattnet. När jag sen skulle kolla hur mycket vatten som runnit över upptäkte jag att täckglasen på akvaret var helt vattentäckta men inte en enda droppe hade runit ner på golvet, phuuu. Hade jag vridit på huvudet ca 10-20s senare hade jag nog blivit påmind om vad jag höll på med av ljudet av vatten som rinner ner på parketten istället. Så gör man på det viset så ska man <u>inte</u> göra något annat under tiden! Specielt inte vi män, vi lär ju ha sämre simultankapacitet än vad kvinnor har.
Ursprungligen skickat av Marie J
Härligt med män som erkänner sin lägre kapacitet *asg*
Åter till ämnet.
Jag håller med dig steveo, låt inredningen vara om det inte är nödvändigt! Jag sålde för ett tag sedan några fiskar och var tvungen att lyftaut alla stenar och likt dig fick jag en massa problem sen när jag skulle försöka att byggaupp grottorna igen. Jag hade uppenbarligen mer tur en vad du hade i alla fall för jag fick till några grottor igen (efter ett antal timmar) och lyckades faktiskt rätt bra.
Den där mojängen du köpte vad var det för nått? Har du någon länk till produktinfo. för den?
Är det speciellt smart att uppmuntra sånt här?
Och det måste vara skönt för vissa att kunna få utlopp för sina hormoner, på forum då man slipper visa sin identitet, och inte kan få stryk.
<font color="red">Man är så synlig som privatperson som man vill. Det är uppmuntran att man talar om att man gillar en person men hoppas på att inte träffa den på en liknande tråd igen</font id="red">
För det är fan varken smart, sundt, eller friskt att vara så kaxig när man är en nybörjare som behöver lära sig en del.
<font color="red">Jag har bara hållt på sen jag var 7 så jag är nybörjare jag med (32 år) . En helt vanlig hobbyakvarist. Finns de som haft kar i bara ett par år som kan 10 ggr så mycket som jag.</font id="red">
Blir nästan lite förbannad, men man vet ju hur det va...kan inte sluta:-)
<font color="red">Jag har lite svårt att sluta med när jag känner mig helt missförståd. Hjälper inte alltid att man är äldre heller.
Ser ju att du inte förståt vad jag menar heller så jag skriver väl lika luddigt som honom eller så får du sluta läsa trådar när du halvsover *asg*</font id="red">
Vem är du då? Knappast någon som skriver nåt för att hjälpa någon. Läs vad du själv skriver! De provocativa rader du skriver nu när hettan har lagt sig.Ursprungligen skickat av Karon
Steveo, vem är det, knappast någon som skriver här för att lära sig något.
Förmodligen bara någon som vill provocera utan att stå för något och det har han ju lyckats med ;)
Förresten, kaxighet som självändamål, vad är det för vits med det ?
Är det speciellt smart att uppmuntra sånt här?
Och det måste vara skönt för vissa att kunna få utlopp för sina hormoner, på forum då man slipper visa sin identitet, och inte kan få stryk.
För det är fan varken smart, sundt, eller friskt att vara så kaxig när man är en nybörjare som behöver lära sig en del.
Blir nästan lite förbannad, men man vet ju hur det va...kan inte sluta:-)
Du har rätt Marie J.
Jag har aldrig fattat vad du menar när du skrivit *asg* hahaha.
Jo jag förstår vad du skrivit, men vet ej om jag gillar hur du handskas med steve:.)
Vem är du då? Knappast någon som skriver nåt för att hjälpa någon. Läs vad du själv skriver! De provocativa rader du skriver nu när hettan har lagt sig.Ursprungligen skickat av Marie J
[quote]Ursprungligen skickat av Karon
Steveo, vem är det, knappast någon som skriver här för att lära sig något.
Förmodligen bara någon som vill provocera utan att stå för något och det har han ju lyckats med ;)
Förresten, kaxighet som självändamål, vad är det för vits med det ?
[quote]Ursprungligen skickat av rindberg
Åter till ämnet.
Jag håller med dig steveo, låt inredningen vara om det inte är nödvändigt! Jag sålde för ett tag sedan några fiskar och var tvungen att lyftaut alla stenar och likt dig fick jag en massa problem sen när jag skulle försöka att byggaupp grottorna igen. Jag hade uppenbarligen mer tur en vad du hade i alla fall för jag fick till några grottor igen (efter ett antal timmar) och lyckades faktiskt rätt bra.
Den där mojängen du köpte vad var det för nått? Har du någon länk till produktinfo. för den?
Ursprungligen skickat av Joker
Låter som att en riktig klåparvarning borde utfärdas, riva hela inredningen när ett lekpar just är i full gång mer eller mindre....
Ursprungligen skickat av Spijer
tycker det är dåligt drag i den här tråden inte som på den gamla goda tiden när man diskuterade fyrverkerier med kramfors o co...
snart dags igen >:)
[quote]Ursprungligen skickat av steveo
[quote]Ursprungligen skickat av rindberg
Åter till ämnet.
Varför skriver du en massa skit till mig för, är inte speciellt imponerad ditt skrivande.
Jag skrev till dig, kanske lite hårt, vissa tar ju illa upp.
Sen skrev jag förlåt.
Och efter det har jag inte tilltalat dig.
Det är inte mig du skall gräva ner någon strids yxa med, ta det med dem som du förolämpat.
Skärp dig nu.
Ursprungligen skickat av Joker
Låter som att en riktig klåparvarning borde utfärdas, riva hela inredningen när ett lekpar just är i full gång mer eller mindre....
Ursprungligen skickat av erikthur
Efter att ha försökt finna någonsomhelst tråd i detta av vilken kulör det än må vara...
Bara en enda kommentar - liksom citerad från "santa"...
Det är faktiskt högt i tak ibland på zoopet...
Men ibland får jag liksom svindel...
[quote]Ursprungligen skickat av erikthur
Efter att ha försökt finna någonsomhelst tråd i detta av vilken kulör det än må vara...
Bara en enda kommentar - liksom citerad från "santa"...
Det är faktiskt högt i tak ibland på zoopet...
Men ibland får jag liksom svindel...
Lenmar - när jag verkligen försöker se trådar måste jag ta av mej mina glasögon och på så sätt få makrovision...
<font color="red">OT-kommentar</font id="red"> till de närsynta runt 20 års ålder som överväger laserkirurgi - ni kommer ångra detta 20-30 år längre fram i tiden.
[quote]Ursprungligen skickat av erikthur
<font color="red">OT-kommentar</font id="red"> till de närsynta runt 20 års ålder som överväger laserkirurgi - ni kommer ångra detta 20-30 år längre fram i tiden.
Ursprungligen skickat av Azur
Diskus_Clabbe: Steveo frågade varför hans fiskar höll på som de gjorde, och fick två gånger svaret att de höll på att leka. Sen rev Steveo akvariet och blev "helt knäckt" av att hitta ägg. Då skrev han denna gnälltråd om hur "de som vet bäst" lurat honom.
Fast vem "de som vet bäst" egentligen är har han inte berättat, utom att det inte är nån på zoopet.
Resten av tråden har han ägnat åt att först skylla på experter och sin familj, sen kalla alla som tycker att det var hans eget jäkla fel "gläfsande hundar", och slutligen låtsas som om allt var skämt, och ni gick på det, hähä, era feta gamla torskar.
Hans problem är inte att han lyssnade för mycket på självutnämnda experter - hans problem är att han inte lyssnade alls.
Kort sagt från början till slut ingenting annat än skitsnack från en skitsnackare som inte vill ta ansvar för sitt eget misstag.
Och därmed lämnar jag denna tråd.
ÅÅÅÅÅÅÅ!!!!
jAG BLIR SÅ KNÄCKT!
jAG KLARAR INTE SKIT FRÅN KLÅPARE SOM INTE VET VAD DE SNACKAR OM!!!!
jAG BLIR SÅ FRUSTRERAD FÖR ATT VISSA EJ HAR VETT I SKALLEN....
JAG LÄMNAR DENNA DISKUTIONEN NU FÖR ATT FÖRHOPPNINGSVIS HÖJJA NIVÅN LITE.
OCH ALLA SOM FLYTER MED STRÖMMEN ÄR DÖDA FISKAR!!!!
Get the point steveo?
Haha hihi hoho moaha tihi fniss... jag förstod precis. Nu ska jag skotta snö och kasta yxa. Peace svempa.
*asg* hahahahaaaaaaaaaa