KATASTROF OCH TOTALT KNÄCKT!

#1 - 25 december 2004 15:59
Började med att jag köpte en skitpryl från ett märke som hette mix. Jättebra grej som skulle rengöra akvarierutorna och gruset på ett smack. Sedan visade det sig vara en skitpryl av stora mått, sugkraften var densamma som hos en bebis med dubbelsidig lunginflamation. Jaha, roligt roligt. Stenar ivägen, så dom var tvungna att plockas bort för att kunna rengöra på vanligt vis. Därefter fick man plocka upp fiskarna och lägga dom i en stor hink för att dom inte skulle behöva bli stressade när jag rengjorde akvariet. Tada, nu börjar det roliga. När jag plockat upp en sten ur badkaret (där jag för tillfället lagt dom) så upptäcker jag att mina Sajica Ciklider har lekt och att stenen är fylld av rom på undersidan... rom som nu såklart var totalt förstörd. JÄTTEROLIGT! Och alla "experters" beskrivningar på hur dessa fiskar alltid gör och beter sig när dom leker stämde ju verkligen jättebra(not). Honan såg inte alls ut som folk beskrivit det i huvudtaget, så jag har åtminstone lärt mig en läxa, att skita i vad hobbyexperter säger. Hade jag vetat om att dom lekt så hade jag inte rört en pryl i akvariet. Det enda jag har fått ut av det här är en hane som just nu när jag sitter och skriver detta håller på att döda honan. Sedan började nästa roliga grej. Att återigen försöka bygga upp något med alla stenar. Givetvis gick det åt helvete och allt rasade ihop mot rutan som höll som genom ett under. Gjorde (under en jävla stress) några panikartade försök till att bygga upp något, men det gick inte. Slängde stenarna och kände mig helt förkrossad. Sedan tog jag mig samman och la åtminstone ner lite sten i akvariet så fiskarna kan gömma sig bakom något, men just nu känns det för jävligt allt i hopa. Dels så har jag förstört alla snygga grottor som tog 4timmar att bygga upp, sedan har jag förstört leken för ett jäkligt fint sacijapar. Någon som varit med om något liknande? Mitt råd till alla är: ge fan i att plocka med era akvarium om det inte är absolut nödvändigt. Och lita hellre på era egna iaktagelser än att lyssna för mycket på hur alla andra säger att saker o ting ska vara.
#2 - 25 december 2004 16:06
Sära på honan och hanen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen undras det varför du tog ur sten och sånt för rengöring?
vad vad det för sak?? bild??

sen kanske dom akvaristerna hade sett att de var lek men inte du?! och att deras par betede sig på ett annat sett!?
#3 - 25 december 2004 16:29
Ursprungligen skickat av Mathias Dahlström

Sära på honan och hanen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen undras det varför du tog ur sten och sånt för rengöring?

vad vad det för sak?? bild??

sen kanske dom akvaristerna hade sett att de var lek men inte du?! och att deras par betede sig på ett annat sett!?

Dessa sk akvarister hade nog inte sett mer än vad jag själv sett... dom har nämligen inte visat något lekbeteende i huvudtaget men ändå (uppenbarligen) lekt. Man kan dra slutsatsen att alla fiskar skiljer sig litegrann, istället för att betrakta fiskar som hjärndöda djur där alla gör likadant. Att separera fiskar är inte alltid så enkelt. Alla människor har inte 10akvarier i sina hus... dom flesta har, precis som jag, ett akvarie.
Det enda alternativet är att stoppa ner hanen i den jättestora baljan jag har och låta honom hållas där. Men det känns inte så lyckat, men bättre det än att han tar död på honan. Du vet inte hur länge syret kan tänkas räcka i en 1meter lång balja, och hur länge bör dom vara separerade? Stenarna var jag tvungna att flytta för att kunna använda den där jäkla skitprylen man skulle rengöra med, det fanns annars risk att man stött imot stenuppbygnaderna så att dom rasat samman, plus att det hade blivit för trångt och ej varit möjligt att använda den, sedan visade det sig vara meningslöst ändån. Någon bild har jag tyvärr inte... inte just nu åtminstone. Jag är bara så förbannat besviken och ledsen för att jag sabbat så mycket när tanken bara var god från början.
#4 - 25 december 2004 16:37
Fast jag håller med Mathias. du bör kanske sära på dem.

Köp ett begagnat mindre akvarium som du kan använda vid sjukdom och liknande. Jag anser att det är helt nödvändigt.

Hoppas det går bättre i fortsättningen
#5 - 25 december 2004 17:30
Du borde kunna hålla den i bajan ett bra tag, jag har haft fisk i baljor ganska nyligt medans jag limmade om ett av mina akvarier, och har du bara en fisk i en 1m balja bör det funka, den borde få tillräckligt med syre, eftersom du inte har en pump där så bör du byta vatten ofta och mycket. Men det är ju bara en temporär lösning, som skulle fungera ett kortare tag, om det skulle kunna vara till någon hjälp. Jag hade själv fiskarna i balja en vecka ungefär, men det är ju en ökad risk för fisken. Jag antar att man borde kunna ha dom rätt länge, men det är en changsning, som sagt.

Som peppito skrivit så är det inte en dum ide att skaffa ett mindre akvarium som backup, det kan behövas ibland, sjukdom, yngel osv. Men det är ju inte ett måste.

Jag håller med om att det folk skriver (ibland som fakta) är ju bara enskillda åsikter. Så även det jag skriver.

Hoppas du lyckas få till det igen.
#6 - 25 december 2004 17:40
...Sätt ner pumpen i baljan....
#7 - 25 december 2004 20:05
Ursprungligen skickat av Devvie

Du borde kunna hålla den i bajan ett bra tag, jag har haft fisk i baljor ganska nyligt medans jag limmade om ett av mina akvarier, och har du bara en fisk i en 1m balja bör det funka, den borde få tillräckligt med syre, eftersom du inte har en pump där så bör du byta vatten ofta och mycket. Men det är ju bara en temporär lösning, som skulle fungera ett kortare tag, om det skulle kunna vara till någon hjälp. Jag hade själv fiskarna i balja en vecka ungefär, men det är ju en ökad risk för fisken. Jag antar att man borde kunna ha dom rätt länge, men det är en changsning, som sagt.

Som peppito skrivit så är det inte en dum ide att skaffa ett mindre akvarium som backup, det kan behövas ibland, sjukdom, yngel osv. Men det är ju inte ett måste.

Jag håller med om att det folk skriver (ibland som fakta) är ju bara enskillda åsikter. Så även det jag skriver.

Hoppas du lyckas få till det igen.

Tack för ett trevligt och uppmuntrande svar. Jag har ju bara haft mitt kar uppe i 2veckor, och hade inte räknat med att detta skulle hända såhär tidigt. Så när man såg romen blev man ju jävligt besviken över att man sabbat så mycket, plus att den stackars honan ska behöva bli halvt ihjäljagad tackvare mitt misstag. Hanen har åtminstone lugnat ner sig lite. Problemet är ju som sagt att jag just börjat med denna hobby, och då tänker man ju inte på att införskaffa allt från första början. Det har man inte ens råd med. Tyvärr så har jag två st riktigt torra föräldrar som inte förstår nånting om det här, och dom skulle aldrig acceptera att jag tog in ett akvarie till i mitt rum. Dom fattar inte ens vad nitrit är, eller att man måste göra delvattenbyte ibland, eller att fiskar faktiskt kan döda varandra. Det är ganska frusterande att försöka förklara något för två personer som inte förstår nånting men ändå ska lägga sig i och diskutera. Synd att man inte hade föräldrar som var akvarienördar för jag tycker det här är ganska roligt att hålla på med.
#8 - 25 december 2004 20:32
Det är ju väldigt synd att du råkat ut för det hör MEN jag tycker du ska ta det lungt och inte låt din besvikelse för dåligt inköp, ouptäckt rom och rasande stenar över alla de duktiga "sk" akvarister här på zoopet som aldrig varit ute efter annat än hjälpa.

har cikliderna lagt rom en gång så kommr de väl göra det igen.

och innan du köper nån rengöringsgrej igen: jag använder en slang att tömma vattnet med och ett rakblad att rensa rutorna. varför skulle du behöva köpa nåt annat? gruset är bara onödigt att rengöra.
#9 - 25 december 2004 20:43
Steveo: vad snackar du om? Här är tråden där du frågade. Läste du nånsin svaret?
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35550
En annan tråd där "folk som vet" säger till dig att de håller på att leka:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35356

#10 - 25 december 2004 20:48
Ursprungligen skickat av Nils Holmström

Det är ju väldigt synd att du råkat ut för det hör MEN jag tycker du ska ta det lungt och inte låt din besvikelse för dåligt inköp, ouptäckt rom och rasande stenar över alla de duktiga "sk" akvarister här på zoopet som aldrig varit ute efter annat än hjälpa.

har cikliderna lagt rom en gång så kommr de väl göra det igen.

och innan du köper nån rengöringsgrej igen: jag använder en slang att tömma vattnet med och ett rakblad att rensa rutorna. varför skulle du behöva köpa nåt annat? gruset är bara onödigt att rengöra.

Min kritik är inte riktad mot zoopets forumanvändare, utan människor i ren allmänhet (oavsett här eller nån annanstans) som utger sig för att kunna mer än vad dom egentligen kan. Vissa människor har ett behov av att briljera med sina "kunskaper", men när allt kommer om kring så är dom inte alltid så stora, och då är det kanske bättre att vara tyst för annars blir det mest besvär för den som hoppats att hans nya "kunsakper" kan vara honom till nytta. Jag har lyckats smälta det som inträffat litegrann, så det känns bättre nu. Men du förstår det blir ett förbannat liv i det här huset om jag ens tar in en hink och lägger den ena fisken där. Allt ska kontrolleras och kommenteras. Väldigt tjatigt. Så det är lite svårt att lösa det här på ett smidigt sätt för mig.
#11 - 25 december 2004 20:52
Ursprungligen skickat av Azur

Steveo: vad snackar du om? Här är tråden där du frågade. Läste du nånsin svaret?

Läs lite innan du gör ett påhopp! Jag har inte skrivit någonstans att NÅGON här har gett mig felaktiga tips. Det var snarare ett gott tips rent allmänt till människor som känner sig osäkra men ändå inte skriver detta utan väller ut med tips och kommentarer som om det vore det enda rätta. Vad beträffar människorna som jag fått faktan ifrån så ska jag ta det med dessa.
#12 - 25 december 2004 20:55
Med den attityd du har kommer du inte få svar på någonting här på Zoopet.
#13 - 25 december 2004 21:01
Ursprungligen skickat av Sonja

Tack. Men jag har redan fått massor av bra tips ifrån duktiga människor här på zoopet.
Om du tagit dig tid att kolla vad jag skrivit (innan du själv skrev) så hade du kanske lagt märke till att jag aldrig riktat någon kritik mot någon person här på zoopet.
#14 - 26 december 2004 04:22
Hej!
Jag har läst Hela tråden. Jag tycker att kritiken du haft, (mot zoobutik, "kunniga personer" och Zoopet-folk överlag varit obefogad, visar att du inte lyssnat på råd och inte insett att de misstag du gjort kunnat undvikas. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Det är då tillrådligt att hålla en låg profil, för att lära av dem som varit med längre, och därtill inte ha en attityd som avskräcker från vidare konversation...
#15 - 26 december 2004 05:06
Nu är det ju som det är med saker och ting...
Försök att "limma" (m silikon) ihop stenarna till fina grottor och rösen, låt allt torka o stoppa ner...
(Då kan du sova tryggt o veta att det inte kan rasa)
Låt bli att rengöra gruset, byt vtn med jämna intervaller och mata som vanligt ska du se att det ljusnar igen :o)
Och du, som skrivits ovan, har de lekt en gång kommer de helt säkert att leka igen!
Ha´t bra!
#16 - 26 december 2004 09:48
Om jag läste rätt så har du haft ditt akvarium igång i 2 veckor? Och nu så har du alltså plockat ur all inredning och fiskar och börjat rengöra botten?
#17 - 26 december 2004 10:39
vet hur det känns steveo! hoppas du får ordning på det :)!
#18 - 26 december 2004 11:41
Ursprungligen skickat av stahl_mikael

Om jag läste rätt så har du haft ditt akvarium igång i 2 veckor? Och nu så har du alltså plockat ur all inredning och fiskar och börjat rengöra botten?

Nej. Men det är som så att det finns fler invånare än mig i detta hus, som gärna tänder lyset lite för ofta och länge för att dom vill titta på fiskarna (vilket gjort att det bildats alger)eftersom lyset ibland stått på 14h/dygn och som tycker det är roligt att mata fiskarna och se när dom äter, därför har det blivit lite problem förstår du. Därför skulle jag fixa till saker o ting och därefter hålla efter mitt akvarie stenhårt. Och då gick inte saker så bra, vilket såklart medförde en del frustration.
#19 - 26 december 2004 11:45
Ursprungligen skickat av datawizzard

Hej!

Jag har läst Hela tråden. Jag tycker att kritiken du haft, (mot zoobutik, "kunniga personer" och Zoopet-folk överlag varit obefogad, visar att du inte lyssnat på råd och inte insett att de misstag du gjort kunnat undvikas. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Det är då tillrådligt att hålla en låg profil, för att lära av dem som varit med längre, och därtill inte ha en attityd som avskräcker från vidare konversation...

Du kan omöjligen ha läst HELA tråden, för då hade du också sett att INGEN här på zoopet har fått någon kritik av mig.
#20 - 26 december 2004 11:48
Ursprungligen skickat av hampus

vet hur det känns steveo! hoppas du får ordning på det :)!

Hej. Det var roligt att se att inte bara jag haft det jobbigt. Ska ta nya krafttag idag och få ordning på det hela.
#21 - 26 december 2004 11:51
Ursprungligen skickat av nattportier

Nu är det ju som det är med saker och ting...

Försök att "limma" (m silikon) ihop stenarna till fina grottor och rösen, låt allt torka o stoppa ner...

(Då kan du sova tryggt o veta att det inte kan rasa)

Låt bli att rengöra gruset, byt vtn med jämna intervaller och mata som vanligt ska du se att det ljusnar igen :o)

Och du, som skrivits ovan, har de lekt en gång kommer de helt säkert att leka igen!

Ha´t bra!

Tack för svaret. Ska ta nya krafttag idag =) I övrigt ska jag faktiskt överväga att limma ihop saker en annan gång. Får hoppas att dom leker igen. Har åtminsone lyckats att dämpa hanens aggresiva beteende, så han jagar inte honan längre = något positivt åtminstone.
#22 - 27 december 2004 00:23
Ursprungligen skickat av steveo

[quote]Ursprungligen skickat av Azur

Läs lite innan du gör ett påhopp! Jag har inte skrivit någonstans att NÅGON här har gett mig felaktiga tips. Det var snarare ett gott tips rent allmänt till människor som känner sig osäkra men ändå inte skriver detta utan väller ut med tips och kommentarer som om det vore det enda rätta. Vad beträffar människorna som jag fått faktan ifrån så ska jag ta det med dessa.

[/quote]
Med all respekt steveo, den som blev mest påhoppad här var Azur... Du borde nog ta åt dig av hans kritik istället. Jag gjorde nog vad jag kunde för att tala om för dig att det var ett lekbeteende de visade upp, eller??? Jag sa ju i den första tråden att hanen höll på att bygga ett bo för sin fru och sina framtida barn och att du skulle bli morfar?!?

Den andra tråden som Azur hänvisar till gav jag attan i att svara i för där förstod jag att mina svar inte var önskvärda för du vände dig bara till "de kunniga". Eftersom jag svarat så mycket i dina tidigare trådar och du inte hade någon användning av svaren så föll det sig naturligt att vara tyst. Så har jag också formulerat en fråga en gång, till experterna, och där fick jag inte många svar, mer tillrättavisningar om att man utesluter många genom att bara efterfråga "experthjälp", och det är ju sant så det har jag lärt mig att utelämna i framtiden. Alla svar kan ju vara bra oavsett om de kommer från experter eller inte och jag antar att om man anser att man kan svara på enfråga så måste man anses äga lite kunskaper i alla fall.

I början av denna tråden så säger du:

Och alla "experters" beskrivningar på hur dessa fiskar alltid gör och beter sig när dom leker stämde ju verkligen jättebra(not). Honan såg inte alls ut som folk beskrivit det i huvudtaget, så jag har åtminstone lärt mig en läxa, att skita i vad hobbyexperter säger. Hade jag vetat om att dom lekt så hade jag inte rört en pryl i akvariet.

Snicksnack, vi var några stycken hobbyexperter som talade om för dig hur det stod till.

Annat svar jag gav dig i en annan tråd:
Ursprungligen skickat av Lenmar

Våra sajicor har spottat mycket sand när de grävt fram sina lekplatser. De är precis som Micke skriver grottlekare och vill gärna ha sin lekplats i en undanskymd, mörk plats i akvariet. Man får acceptera att fiskarna själva "bygger sina bon" och ibland inte alltid som man själv har tänkt sig (sorry steveo men du får nog acceptera att det är de som bor i karet och inte du [;)]). Hos oss har de inte ställt till med nåt större förtret, visst har de grävt men det är ju själva charmen med fisken som gör den intressant!

Här försökte jag påpeka på ett fint sätt att du skulle acceptera att det är sajicornas hem och inte ditt och att du därför skall överlåta grävandet och placering av stenar till dem.

Det är ju tråkigt att du säger att du ska skita i vad hobbyexperter säger (mina råd bl a) för det innebär att jag kommer ignorera dina frågor hädanefter, eller har jag missuppfattat dig helt?

Lite knäppt att ge dig på Sonja:

[quote]Ursprungligen skickat av Sonja

Tack. Men jag har redan fått massor av bra tips ifrån duktiga människor här på zoopet.
Om du tagit dig tid att kolla vad jag skrivit (innan du själv skrev) så hade du kanske lagt märke till att jag aldrig riktat någon kritik mot någon person här på zoopet.
[/quote] Om du hade tagit dig tid till att läsa vad Sonja skriver på zoopet så hade du nog svarat henne med lite mer respekt och en ursäkt!

Till Nils Holmström så vill jag nog bara säga att steveo bara har fått bra svar på sina frågor även om han har haft en kaxig attityd och använt mycket svordomar. Jag har läst och följt med i alla hans trådar.

Mitt råd till alla är: ge fan i att plocka med era akvarium om det inte är absolut nödvändigt. Och lita hellre på era egna iaktagelser än att lyssna för mycket på hur alla andra säger att saker o ting ska vara.

Det här är två riktigt bra tips som man verkligen kan ha nytta av, två av grundpelarna i akvaristik!! Det är så här man lär sig, genom sina egna erfarenheter. Å sen kan jag nästan lova dig till 100% att dina sajicor kommer leka igen (å igen å igen). Nästa gång så kommer du vara förberedd å veta vad det handlar om.

Ett jättevarmt lycka till steveo.
De allra bästa hälsningar
Maria
#23 - 27 december 2004 10:12

[/quote]

Vadå inte behöver rengöra gruset? Det blir ju skitäckligt om man inte damsuger botten. Snacka om nitritproblem!
Aranea
#24 - 27 december 2004 10:45
Vadå inte behöver rengöra gruset? Det blir ju skitäckligt om man inte damsuger botten. Snacka om nitritproblem!

Aranea

Då matar du alldeles för mycket, det räcker att suga upp det slam som samlas ovanpå i samband med det veckovisa vattenbytet.

Guy
#25 - 27 december 2004 11:49

[quote]Ursprungligen skickat av datawizzard

Hej!

Du kan omöjligen ha läst HELA tråden, för då hade du också sett att INGEN här på zoopet har fått någon kritik av mig.
[/quote]
Nähä vem har du gett kritik då? Folk i allmänhet? Du skrev också att du fått felaktiga tips. Tips är just tips och inte fakta, det är faktiskt upp till dig att bedöma om du ska följa dom eller inte!

Om alla i huset helatiden går och tänder och matar fiskarna så får du väll säga ifrån och berätta att fiskarna inte mårbra av det.

En till sak, du låter överdrivet aggresiv. Den kritik du fått här är nog menad att vara konstruktivkritik men du verkar välja att ta den som destruktivkritik. Försök att tolka de svar du får som om folk vill hjälpa dig istället för att tolka dom som om personlig kritik, för jag tror inte det är syftet men svaren du fått.
#26 - 27 december 2004 20:02

[quote]Ursprungligen skickat av steveo

[quote]Ursprungligen skickat av Azur

[/quote]
Med all respekt steveo, den som blev mest påhoppad här var Azur... Du borde nog ta åt dig av hans kritik istället. Jag gjorde nog vad jag kunde för att tala om för dig att det var ett lekbeteende de visade upp, eller??? Jag sa ju i den första tråden att hanen höll på att bygga ett bo för sin fru och sina framtida barn och att du skulle bli morfar?!?

Den andra tråden som Azur hänvisar till gav jag attan i att svara i för där förstod jag att mina svar inte var önskvärda för du vände dig bara till "de kunniga". Eftersom jag svarat så mycket i dina tidigare trådar och du inte hade någon användning av svaren så föll det sig naturligt att vara tyst. Så har jag också formulerat en fråga en gång, till experterna, och där fick jag inte många svar, mer tillrättavisningar om att man utesluter många genom att bara efterfråga "experthjälp", och det är ju sant så det har jag lärt mig att utelämna i framtiden. Alla svar kan ju vara bra oavsett om de kommer från experter eller inte och jag antar att om man anser att man kan svara på enfråga så måste man anses äga lite kunskaper i alla fall.

I början av denna tråden så säger du:

Och alla "experters" beskrivningar på hur dessa fiskar alltid gör och beter sig när dom leker stämde ju verkligen jättebra(not). Honan såg inte alls ut som folk beskrivit det i huvudtaget, så jag har åtminstone lärt mig en läxa, att skita i vad hobbyexperter säger. Hade jag vetat om att dom lekt så hade jag inte rört en pryl i akvariet.

Snicksnack, vi var några stycken hobbyexperter som talade om för dig hur det stod till.

Annat svar jag gav dig i en annan tråd:

Våra sajicor har spottat mycket sand när de grävt fram sina lekplatser. De är precis som Micke skriver grottlekare och vill gärna ha sin lekplats i en undanskymd, mörk plats i akvariet. Man får acceptera att fiskarna själva "bygger sina bon" och ibland inte alltid som man själv har tänkt sig (sorry steveo men du får nog acceptera att det är de som bor i karet och inte du [;)]). Hos oss har de inte ställt till med nåt större förtret, visst har de grävt men det är ju själva charmen med fisken som gör den intressant!

Här försökte jag påpeka på ett fint sätt att du skulle acceptera att det är sajicornas hem och inte ditt och att du därför skall överlåta grävandet och placering av stenar till dem.

Det är ju tråkigt att du säger att du ska skita i vad hobbyexperter säger (mina råd bl a) för det innebär att jag kommer ignorera dina frågor hädanefter, eller har jag missuppfattat dig helt?

Lite knäppt att ge dig på Sonja:

[quote]Ursprungligen skickat av Sonja

[/quote] Om du hade tagit dig tid till att läsa vad Sonja skriver på zoopet så hade du nog svarat henne med lite mer respekt och en ursäkt!

Till Nils Holmström så vill jag nog bara säga att steveo bara har fått bra svar på sina frågor även om han har haft en kaxig attityd och använt mycket svordomar. Jag har läst och följt med i alla hans trådar.

Mitt råd till alla är: ge fan i att plocka med era akvarium om det inte är absolut nödvändigt. Och lita hellre på era egna iaktagelser än att lyssna för mycket på hur alla andra säger att saker o ting ska vara.

Det här är två riktigt bra tips som man verkligen kan ha nytta av, två av grundpelarna i akvaristik!! Det är så här man lär sig, genom sina egna erfarenheter. Å sen kan jag nästan lova dig till 100% att dina sajicor kommer leka igen (å igen å igen). Nästa gång så kommer du vara förberedd å veta vad det handlar om.

Ett jättevarmt lycka till steveo.
Maria
[/quote]

Haha, L Ä S mina kära vän, innan du gör påhopp. Det är en aning tröttsamt med människor som skriver INNAN dom har läst. Jag skrev KLART OCH TYDLIGT att min kritik I N T E är riktad mot någon användare här på zoopet, men likt förbannat hittar jag trådar där folk skriver att jag visst kritiserar människor här, bara för att dom ska få rätt. Ursäkta mig, men jag tror jag vet bäst själv vem eller vilka som min kritik är avsedd för. I övrigt har jag aldrig haft (det var nån korkad person som skrev så) nitritproblem. Inte en fisk har dött för mig. Sen helt plötsligt så svarar folk till mig, genom andras inlägg (dom har alltså missuppfattat "en del" och tror att jag skrivit saker som andra skrivit). Det här liknar ju bara en enda stor röra faktiskt. Ju fler kockar desto sämre soppa.
#27 - 27 december 2004 20:16
I övrigt ska jag tillägga att jag faktiskt aldrig såg ditt inlägg där du skrev att jag skulle bli "morfar". Vilket var synd. Men dom leker säkert igen. I övrigt har jag inget att be om ursäkt för. Jag trivs så bra så med min "kaxiga" attityd som såklart är för mycket för jantelagsverige. Jag har gång på gång tvingats att förklara samma sak om och om igen för människor som tror att min kritik riktats mot människor på detta forum, därav min aggresivitet. Det enda jag har skrivit är att ETT GOTT RÅD är att uttala sig när man känner sig någorlunda säker på sitt svar. Sen tyckte jag en annan person skrev en rätt dum sak. Varför man ska rengöra akvariet med något annat än rakblad?? DaaAAAaa?? För att det kanske kan vara praktiskt om man hittar en produkt som fungerar bra. Nä precis det gjorde ju inte min så därför är jag en idiot. Men utan oss som vågar pröva nya saker så skulle aldrig ni smarta typer få reda på ifall dessa produkter är bra eller dåliga. Men jag kan lova en sak. Om det skulle visa sig att dom var bra så skulle ni köpa en snabbt, och när dom är dåliga så går det bra att se oss som klantskallar.

Ett jättevarmt lycka till Maria.
Steveo
[/quote]
#28 - 27 december 2004 20:55
Host...puberteten...host..hrmmm

Och ""!FÖR!"" övrigt så kan det lätt bli såhär om man har din lite crazy attityd, och vågar gå mot strömmen, för du verkar ju ha fattat att det bara är de döda fiskarna som flyter med strömmen....

Sen kan det även vara så att man kan vara för psykiskt klen för att ha ett akvarium med allt det innebär, du kanske skall växa på dig nåt år och fortsätta med akvarier när du inte blir så frustrerad och knäckt.

Vänliga men bestämda hälsningar/
#29 - 27 december 2004 21:51
Men va arg man kan va. Har du slagit dig själv på tummen med en hammare?

I övrigt har jag inget att be om ursäkt för. Jag trivs så bra så med min "kaxiga" attityd som såklart är för mycket för jantelagsverige.
En kaxig attityd tyder oftast på osäkerhet.

Jag har gång på gång tvingats att förklara samma sak om och om igen för människor som tror att min kritik riktats mot människor på detta forum, därav min aggresivitet.

Okej du riktar inte kritik mot någon specifik.

Sen tyckte jag en annan person skrev en rätt dum sak. Varför man ska rengöra akvariet med något annat än rakblad?? DaaAAAaa?? För att det kanske kan vara praktiskt om man hittar en produkt som fungerar bra. Nä precis det gjorde ju inte min så därför är jag en idiot. Men utan oss som vågar pröva nya saker så skulle aldrig ni smarta typer få reda på ifall dessa produkter är bra eller dåliga.
Och den kritiken var heller inte riktad mot någon speciel på det här forumet? Men jag håller med dig om att man faktiskt kan prova andra saker för att hitta nya och eventuellt bättre metoder att lösa ex. rengöring. Nu tror jag inte att personen som tyckte att annat än rakblad var onödigt menade att du var en idiot för att du testat något nytt, det var din tolkning.

Det är upp till vara och en att bestämma vilken attityd man vill ha på ett forum, du verkar välja den kaxiga och aggresiva attityden. När man som du väljer att vara så får man också stå ut med att, som du nu får göra, hela tiden försvara sig. Det har inte något med jantelagen att göra. Du kommer säkert att fortsätta få svar, men det kommer förmodligen bli jobbigare att få svar men den attityden än utan.
#30 - 27 december 2004 21:55
Jadu Steveo... Vad kan man säga om detta dina två senaste inlägg?!?

Faktiskt så gillar jag din lite kaxiga och ettriga attityd men jag tog illa vid mig när du gick till angrepp eftersom jag vet att jag hade svarat på många av dina inlägg och därmed måste vara en av de hobbyexperter du pekade ut och jag kan inte påstå att du K L A R T och T Y D L I G T påpekade att det inte handlade om människor på zoopet. Det måste du förstå! Och du... jag läste faktiskt innan jag, som du säger hoppade på, det är något jag alltid gör extra noggrannt innan jag svarar. Hoppas du gör detsamma i fortsättningen för det gjorde du tydligen inte själv just nu.

Förmodligen så har du nu gjort dig ett namn på zoopet nu och kanske en del medlemmar tänker sig för innan de svarar på dina inlägg, ta med det i beräkningen.

Nu skriver jag inte mer i den här tråden så jag önskar dig, å jag menar det verkligen, ett jättevarmt jättelycka till med ditt akvarium. Hoppas stenarna stannar kvar där du parkerar dem och hoppas sajicorna leker igen så du kan bli morfar.

Maria
#31 - 27 december 2004 22:09
Ursprungligen skickat av strider

Host...puberteten...host..hrmmm

Och ""!FÖR!"" övrigt så kan det lätt bli såhär om man har din lite crazy attityd, och vågar gå mot strömmen, för du verkar ju ha fattat att det bara är de döda fiskarna som flyter med strömmen....

Sen kan det även vara så att man kan vara för psykiskt klen för att ha ett akvarium med allt det innebär, du kanske skall växa på dig nåt år och fortsätta med akvarier när du inte blir så frustrerad och knäckt.

Vänliga men bestämda hälsningar/

Oavsett sanigshalten i det du skriver så lär inte den typen av inlägg göra saken bättre. Att lära sig hantera kritik är för visso en mognads sak men att antyda på psykisk klenhet tycker jag är grovt. Om steveo bli förbannad på ditt inlägg så förstår jag han.
#32 - 27 december 2004 22:24
Sant rindberg, jag vart bara så FRUSTRERAD...
Nej men nån måtta får det väl ändå vara?
Tycker bara att nivån var lite väl låg, och då är jag själv en ung, halv dyslektisk bråkstake:-)

Tänkte inte på att steveo kan ta illa upp... men å andra sidan är det väl så att man blir behandlad som man behandlar andra?

Vore jag steveo skulle jag be alla om ursäkt, nu när hormonerna lagt sig.

God jul steve du dyrkar ju tv...
#33 - 27 december 2004 22:25
Förlåt.
#34 - 27 december 2004 22:32

Sant rindberg, jag vart bara så FRUSTRERAD...

Nej men nån måtta får det väl ändå vara?

Tycker bara att nivån var lite väl låg, och då är jag själv en ung, halv dyslektisk bråkstake:-)

Tänkte inte på att steveo kan ta illa upp... men å andra sidan är det väl så att man blir behandlad som man behandlar andra?

Vore jag steveo skulle jag be alla om ursäkt, nu när hormonerna lagt sig.

God jul steve du dyrkar ju tv...

Jo någon måtta får det ju vara.

Förlåt.

Tycker det är starkt att du svarar på det vis du gör, respekt.
#35 - 27 december 2004 23:43
Slutsats man kan dra av denna "diskusion" är att som man behandlar andra kommer man få tillbaka samt att det är svårt att debattera i elektroniska forum. Alla nyanser som finns i det talade språket (tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk) kommer inte fram. Detta måste man ta i beräkningen när man skriver OCH läser.
Dvs, det är viktigt att inte övertolka svaren, vilket är lätt. Är man upprörd, så bör man inte svara direkt, utan vänta 10-20 minuter (det är ett bra råd, som jag tyvärr inte alltid följer själv [;)]).

Att man i ALLA sammanhang själv måste göra en bedömning av relevansen av den information som man får är ens eget ansvar. Ovasett varifrån informationen kommer (böcker, samtal med expert, tv eller internet).

Svarens kvalite beror på dels vad man ger för information i frågan, hur de som läser tyder informationen, vilken kunskap och erfarenhet som de besitter och hur de besvarar frågan i forumet samt slutligen hur den som läser svaret tolkar det. Dvs många ställen som det kan gå helt fel.

Över till något annat.

Som till steveo: Man rengör ytterst sällan ALLT i ett akvarium. Det man behöver byta är vattnet, för att få ut slaggprodukter från fiskarna (dvs Amonium/amoniak, nitrit och nitrat). Även slam som ligger ovan grus och sand behöver man ta bort vid varje veckobyte av vatten. Ibland kan man dra ned en slamsugare en bit i sanden runt de platser som man matar fiskarna.

I sanden finns det bakterier som ser till att balansen i vattnet uppehålls (bla jobbar de i kvävecykeln). Så de behvöer man inte ta bort varje vattenbyte.

Så bra verktyg vid vattenbyten är en slang, hink och ev en slamsug (eller gammal PET-flaska utan botten att fästa på slangen).
Vill man göra det effektivare och inte har så långt till en slang och golvbrunn (ex dushrum), så är en lång slang som räcker till akvariumet, en sil (exempelvis till Eheims filter) samt anslutning mellan kran och slang bra tillägg (se gardenas grejor hos en trädgårdsbutik). Sätt filtret på ena änden av slangen och krananslutningen på anda änden. Sätt ned slangen i akvariumet, så att den sitter säkert fast av sig jälv. Fast slangen vid kran och slå på vattnet. När slangen är fylld och slutar bubbla, slå av kranen, lössa slangen och lägg den i golvbrunnen. Då börjar vattnet rinna ur akvariumet ned i brunnen (om man har små fiskar, kan man ju låta vattnet rinna i en hink innan det rinner ned i brunnen). Sedan är det bara att vänta tills man tömt 50% av akariumet. Då tar man och sätter fast änden som ligger vid golvbrunnen i kranen och skruvar på. Sedan är det bara att bevaka att man inte fyller för mycket. När man fyllt klart, tar man änden ur akvariumet och lägger i golvbrunnen. Tar lös slangen från kranen och tämmer den. Enkelt och smidigt sätt att byta mycket vatten (jag gör i vart fall så). Jag brukar fylla med vatten med en temperatur runt 15-20 grader, det sänker temperaturen i akvariumet med några få grader, ingen fara. Om jag vill rensa slam, så har jag en hink och slamsug som jag tömmer för hand vid sidan om detta "system".

Föregående stycke får man alltså tolka som man vill, hitta ideer som fungerar hos sig själv och gör som det passar hos sig. Jag kommer inte att ta några ansvar om man glömmer att slå av vattnet, för att man satt sig vid datorn och spelat datorspel eller något annat. Ej heller om gör några andra misstag.
#36 - 28 december 2004 00:10
Ursprungligen skickat av jackson

Slutsats man kan dra av denna "diskusion" är att som man behandlar andra kommer man få tillbaka samt att det är svårt att debattera i elektroniska forum. Alla nyanser som finns i det talade språket (tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk) kommer inte fram. Detta måste man ta i beräkningen när man skriver OCH läser.

Dvs, det är viktigt att inte övertolka svaren, vilket är lätt. Är man upprörd, så bör man inte svara direkt, utan vänta 10-20 minuter (det är ett bra råd, som jag tyvärr inte alltid följer själv [;)]).

Bra skrivet/formulerat.

Föregående stycke får man alltså tolka som man vill, hitta ideer som fungerar hos sig själv och gör som det passar hos sig. Jag kommer inte att ta några ansvar om man glömmer att slå av vattnet, för att man satt sig vid datorn och spelat datorspel eller något annat. Ej heller om gör några andra misstag.

Jag tömmer och fyller på samma sätt som du. Senaste när jag fyllde på vatten så fastnade jag i tvn och glömde helt akvariet (tvn står bredvid akvariet!). När jag som vanligt i mitt tv tittande vred på huvudet för att titta lite på firrarna (sitter ca 50 cm från karet) kom jag helt plötslig ihåg vad jag höll på med och rusade i panik in på toa och stängde av vattnet. När jag sen skulle kolla hur mycket vatten som runnit över upptäkte jag att täckglasen på akvaret var helt vattentäckta men inte en enda droppe hade runit ner på golvet, phuuu. Hade jag vridit på huvudet ca 10-20s senare hade jag nog blivit påmind om vad jag höll på med av ljudet av vatten som rinner ner på parketten istället. Så gör man på det viset så ska man <u>inte</u> göra något annat under tiden! Specielt inte vi män, vi lär ju ha sämre simultankapacitet än vad kvinnor har.
#37 - 28 december 2004 00:22
Ursprungligen skickat av rindberg

[quote][i]

Jag tömmer och fyller på samma sätt som du. Senaste när jag fyllde på vatten så fastnade jag i tvn och glömde helt akvariet (tvn står bredvid akvariet!). När jag som vanligt i mitt tv tittande vred på huvudet för att titta lite på firrarna (sitter ca 50 cm från karet) kom jag helt plötslig ihåg vad jag höll på med och rusade i panik in på toa och stängde av vattnet. När jag sen skulle kolla hur mycket vatten som runnit över upptäkte jag att täckglasen på akvaret var helt vattentäckta men inte en enda droppe hade runit ner på golvet, phuuu. Hade jag vridit på huvudet ca 10-20s senare hade jag nog blivit påmind om vad jag höll på med av ljudet av vatten som rinner ner på parketten istället. Så gör man på det viset så ska man <u>inte</u> göra något annat under tiden! Specielt inte vi män, vi lär ju ha sämre simultankapacitet än vad kvinnor har.

Härligt med män som erkänner sin lägre kapacitet *asg*

Skämt och sido så har jag överfyllt mitt kar 2 ggr då jag suttit här och knappat så det rådet hänger jag på till 100%
#38 - 28 december 2004 00:23
Åter till ämnet.

Jag håller med dig steveo, låt inredningen vara om det inte är nödvändigt! Jag sålde för ett tag sedan några fiskar och var tvungen att lyftaut alla stenar och likt dig fick jag en massa problem sen när jag skulle försöka att byggaupp grottorna igen. Jag hade uppenbarligen mer tur en vad du hade i alla fall för jag fick till några grottor igen (efter ett antal timmar) och lyckades faktiskt rätt bra.

Den där mojängen du köpte vad var det för nått? Har du någon länk till produktinfo. för den?
#39 - 28 december 2004 00:27
Ursprungligen skickat av Marie J

Härligt med män som erkänner sin lägre kapacitet *asg*

När jag tuggar tuggummi måste jag stå stilla [;)]
#40 - 28 december 2004 11:30
Tänk vad skönt det vore med kvinnor som kunde erkänna sina fysiska svagheter....hrmm :-)

Nu tror jag att denna tråden har fått ett bra slut trots en del hårda ord.

God fortsättning.
#41 - 28 december 2004 18:25

Åter till ämnet.

Jag håller med dig steveo, låt inredningen vara om det inte är nödvändigt! Jag sålde för ett tag sedan några fiskar och var tvungen att lyftaut alla stenar och likt dig fick jag en massa problem sen när jag skulle försöka att byggaupp grottorna igen. Jag hade uppenbarligen mer tur en vad du hade i alla fall för jag fick till några grottor igen (efter ett antal timmar) och lyckades faktiskt rätt bra.

Den där mojängen du köpte vad var det för nått? Har du någon länk till produktinfo. för den?

Hejsan hallå, här är den psysiska svagheten personifierad i textform, fastän jag redan växt från och växt ifrån dom flesta fån som inte ens vet vad dom får andan ifrån. Nåväl. NEJ, jag hade inte tänkt att sluta med akvariehobbyn. Jag är ganska psykiskt stabil faktiskt. Och jag är inte (som jantelagen säger) kaxig för att dölja min osäkerhet. Hahaha, det är faktiskt en av dom roligaste gamla klyschorna jag känner till. Nåväl, en slutprata. Om jag nu är så omogen och på en så låg nivå, då kan man fråga sig varför jag finner mig själv i denna diskussion (med fler inblandade än mig själv). Det finns alltid kompisar som vill vara med i sandlådan. Svar till Strindberg: Mixie heter märket som säljer denna produkt. Riktigt dålig pryl som man inte bör slösa pengar på. Någon annan (som VISST hade läst mina inlägg) skrev så fint till mig att man faktiskt inte ska rengöra hela akvariet. DaaAAaa, daaAAaa. Jag skrev ju att en och annan familjemedlem matat fiskarna lite för ofta och satt på lyset lite väl länge, därför var jag TVUNGEN att rädda det som räddas kunde. Innan det blev en nitritbomb.

Se så, se så, se så mitt kära akvariefjollk. Var nu riktigt hårda i framtiden, ignorera mina inlägg, frys ut mig, utöva jante i sin renaste form. Visa att inga nykomlingar med uppåtnäsa kan accepteras att komma här och ställa till att bland er gamlingar. Jag menar, man kan ju aldrig byta användarnamn ifall svaren uteblir? Där har ni eran nyårskaramell att sutta på! I övrigt så har mina Sajicor börjat att leka igen, så BLÄ på den som hoppats på något annat.
PUSS på er älsklingar!
#42 - 28 december 2004 18:37
F*n du nykommlingen där!
Kan inte låta bli att läsa detta inläggs sista meningar du nu skrev då jag älskar folk som har skinn på näsan. Du har en skön attityd som jag gillar på nåt sätt. Jag fick mig sannerligen ett gptt skratt!

Hoppas du kommer finnas kvar här så man vet hur det går med yngel mm. Hoppas bara det inte blir såna här tråkiga trådar då.

Lycka till med firrarna och jag tackar för pussen.
#43 - 29 december 2004 00:28
Är det speciellt smart att uppmuntra sånt här?
Och det måste vara skönt för vissa att kunna få utlopp för sina hormoner, på forum då man slipper visa sin identitet, och inte kan få stryk.
För det är fan varken smart, sundt, eller friskt att vara så kaxig när man är en nybörjare som behöver lära sig en del.

Blir nästan lite förbannad, men man vet ju hur det va...kan inte sluta:-)
#44 - 29 december 2004 00:38

Och det måste vara skönt för vissa att kunna få utlopp för sina hormoner, på forum då man slipper visa sin identitet, och inte kan få stryk.

<font color="red">Man är så synlig som privatperson som man vill. Det är uppmuntran att man talar om att man gillar en person men hoppas på att inte träffa den på en liknande tråd igen</font id="red">

För det är fan varken smart, sundt, eller friskt att vara så kaxig när man är en nybörjare som behöver lära sig en del.

<font color="red">Jag har bara hållt på sen jag var 7 så jag är nybörjare jag med (32 år) . En helt vanlig hobbyakvarist. Finns de som haft kar i bara ett par år som kan 10 ggr så mycket som jag.</font id="red">

<font color="red">Jag har lite svårt att sluta med när jag känner mig helt missförståd. Hjälper inte alltid att man är äldre heller.

Ser ju att du inte förståt vad jag menar heller så jag skriver väl lika luddigt som honom eller så får du sluta läsa trådar när du halvsover *asg*</font id="red">

#45 - 29 december 2004 08:05
Steveo, vem är det, knappast någon som skriver här för att lära sig något.
Förmodligen bara någon som vill provocera utan att stå för något och det har han ju lyckats med ;)
Förresten, kaxighet som självändamål, vad är det för vits med det ?
#46 - 29 december 2004 08:11
[:-18]
#47 - 29 december 2004 09:40
Ursprungligen skickat av Karon

Förmodligen bara någon som vill provocera utan att stå för något och det har han ju lyckats med ;)

Vem är du då? Knappast någon som skriver nåt för att hjälpa någon. Läs vad du själv skriver! De provocativa rader du skriver nu när hettan har lagt sig.

Du menar då att med så många inlägg du har skrivit här på zoopet under den här tiden som medlem så har du "rättighet" att uppträda på ett mer elakt sätt än en som är ny här?
#48 - 29 december 2004 10:08
Du har rätt Marie J.
Jag har aldrig fattat vad du menar när du skrivit *asg* hahaha.
Jo jag förstår vad du skrivit, men vet ej om jag gillar hur du handskas med steve:.)
#49 - 29 december 2004 10:10

Äschh svempa, chill out din gamle muräna. Du vet ju själv hur det var när du var ung och freebasade på dina hormonkickar. Man är ung och professionell akvarist, tränar på gym och knäcker svempa kvist, som aldrig kommer först men oftast...
Helt ärligt. Jag är ganska så seriös med denna hobbyn. Saker kan gå åt fanders för vem som helst, och då är det skönt att kunna skriva av sig. Men någon här på zoopet har jag aldrig beklagat för att ge mig falsk info, tvärtom. Detta är ett trevligt forum med mycket kunniga människor. Nu har jag åtminstone slängt iväg min stridsyxa, så om du vill fortsätta att skotta snö eller hugga kaffeved så får du fortsätta med detta i all din ensamhet. Nu ska jag nämligen använda detta forumet till vad det egentligen är bra till, nämligen att söka information från kunnigt folk.

En riktigt stor nyårskram till dig ditt gamla hund.
#50 - 29 december 2004 10:12

Du har rätt Marie J.

Jag har aldrig fattat vad du menar när du skrivit *asg* hahaha.

Jo jag förstår vad du skrivit, men vet ej om jag gillar hur du handskas med steve:.)

No hard fellings!!! *kavlar upp ärmarna och svongar med brödkaveln*

Skämt och sido....
Man kan snurra till sina ord ibland och det är så att smaken är som baken....delad..*s*
#51 - 29 december 2004 10:23
Ursprungligen skickat av Marie J

[quote]Ursprungligen skickat av Karon

Vem är du då? Knappast någon som skriver nåt för att hjälpa någon. Läs vad du själv skriver! De provocativa rader du skriver nu när hettan har lagt sig.

Du menar då att med så många inlägg du har skrivit här på zoopet under den här tiden som medlem så har du "rättighet" att uppträda på ett mer elakt sätt än en som är ny här?
[/quote]

Thanks my precious för att du försvarar mig mot dom nafsande hundarna. Du kanske kan förmedla detta julrim till sven hund från mig? Jag skulle gett honom ett avlusningsschampo i julklapp, men jag tappade bort det innan jag han slå in det i paketet. Men julrimmet blev visst kvar. Gott nytt allesammans.

Många smädelser jag hade på lager, sven hund tog åt sig och kom
i dålig dager. Nu han loppig på alla fyra kryper, jag tror visst
att jag honom med mina kvädelser stryper.
#52 - 29 december 2004 10:27
Shit vad kul jag och syrran har åt alla inlägg, dagens skratt är avklarde nu ;D Har ni hört skämtlåten "du får inte kasta koskit på mej för då kastar jag tillbaka på dej" Det skulle kunna vara denna tråds signaturmelodi! Allvarligt nu, hela diskussionen är jätterolig och har en sån sarkastisk humor som jag gillar. Bara fortsätt allihopa. ;D
#53 - 29 december 2004 11:02
Låter som att en riktig klåparvarning borde utfärdas, riva hela inredningen när ett lekpar just är i full gång mer eller mindre....
#54 - 29 december 2004 12:11

[quote]Ursprungligen skickat av rindberg

Åter till ämnet.

Hejsan hallå, här är den psysiska svagheten personifierad i textform, fastän jag redan växt från och växt ifrån dom flesta fån som inte ens vet vad dom får andan ifrån. Nåväl. NEJ, jag hade inte tänkt att sluta med akvariehobbyn. Jag är ganska psykiskt stabil faktiskt. Och jag är inte (som jantelagen säger) kaxig för att dölja min osäkerhet. Hahaha, det är faktiskt en av dom roligaste gamla klyschorna jag känner till. Nåväl, en slutprata. Om jag nu är så omogen och på en så låg nivå, då kan man fråga sig varför jag finner mig själv i denna diskussion (med fler inblandade än mig själv). Det finns alltid kompisar som vill vara med i sandlådan. Svar till Strindberg: Mixie heter märket som säljer denna produkt. Riktigt dålig pryl som man inte bör slösa pengar på. Någon annan (som VISST hade läst mina inlägg) skrev så fint till mig att man faktiskt inte ska rengöra hela akvariet. DaaAAaa, daaAAaa. Jag skrev ju att en och annan familjemedlem matat fiskarna lite för ofta och satt på lyset lite väl länge, därför var jag TVUNGEN att rädda det som räddas kunde. Innan det blev en nitritbomb.

Se så, se så, se så mitt kära akvariefjollk. Var nu riktigt hårda i framtiden, ignorera mina inlägg, frys ut mig, utöva jante i sin renaste form. Visa att inga nykomlingar med uppåtnäsa kan accepteras att komma här och ställa till att bland er gamlingar. Jag menar, man kan ju aldrig byta användarnamn ifall svaren uteblir? Där har ni eran nyårskaramell att sutta på! I övrigt så har mina Sajicor börjat att leka igen, så BLÄ på den som hoppats på något annat.
PUSS på er älsklingar!
[/quote]
? Efter som du citerade mig så undrar jag om allt du skrev vara riktat mot mig? Jag har alldrig påståt att jag läst allt, jag har heller alldrig på ståtatt du skulle vara psykiskt svag utan hävdat precis de motsatta! Jag har heller alldrig sagt att jag tycker att du ska sluta med akvarier heller alldrig påståt att du kommer att bli utfryst. Kaxighet kan många gånger vara ett tecken på osäkerhet, det behöver dock inte vara så i ditt fall.

När jag skrev att jag tycket att du skulle säga åt dom andra i hushållet så vara det bara ett tips/råd för att slippa sånt i framtiden.

Vet inte om det är så att jag missuppfattat dig men jag tycker det verkar som du missuppfattat mig totalt!? Det enda jag tycker du gör fel är att du verkar välja att tolka saker som skrivs på ett negativt sätt.
#55 - 29 december 2004 13:25
Varför skriver du en massa skit till mig för, är inte speciellt imponerad ditt skrivande.
Jag skrev till dig, kanske lite hårt, vissa tar ju illa upp.
Sen skrev jag förlåt.
Och efter det har jag inte tilltalat dig.
Det är inte mig du skall gräva ner någon strids yxa med, ta det med dem som du förolämpat.
Skärp dig nu.
#56 - 29 december 2004 13:59
Ursprungligen skickat av Joker

Låter som att en riktig klåparvarning borde utfärdas, riva hela inredningen när ett lekpar just är i full gång mer eller mindre....

Hmmm.... som jag förstog så visste han ju inte att dom lekte.

Vet inte varför jag försöker förvara... senast jag försökte göra det så fick jag skit för det.

Edit: Har inte fått skit, jag som missuppfatade det. Sorry.
#57 - 29 december 2004 15:23
tycker det är dåligt drag i den här tråden inte som på den gamla goda tiden när man diskuterade fyrverkerier med kramfors o co...

snart dags igen &gt;:)
#58 - 29 december 2004 15:28
Ursprungligen skickat av Spijer

tycker det är dåligt drag i den här tråden inte som på den gamla goda tiden när man diskuterade fyrverkerier med kramfors o co...

snart dags igen &gt;:)

Nej nej nej *håller för öron, ögon och mun*
Ingen sådan fyrverkeritåt i år igen tack! [:-108] [:-20] [}:)] [:-94] [:-27] [:-118] [:-5] [;)]
#59 - 29 december 2004 18:08

[quote]Ursprungligen skickat av steveo

[quote]Ursprungligen skickat av rindberg

Åter till ämnet.

PUSS på er älsklingar!
[/quote]
? Efter som du citerade mig så undrar jag om allt du skrev vara riktat mot mig? Jag har alldrig påståt att jag läst allt, jag har heller alldrig på ståtatt du skulle vara psykiskt svag utan hävdat precis de motsatta! Jag har heller alldrig sagt att jag tycker att du ska sluta med akvarier heller alldrig påståt att du kommer att bli utfryst. Kaxighet kan många gånger vara ett tecken på osäkerhet, det behöver dock inte vara så i ditt fall.

När jag skrev att jag tycket att du skulle säga åt dom andra i hushållet så vara det bara ett tips/råd för att slippa sånt i framtiden.

Vet inte om det är så att jag missuppfattat dig men jag tycker det verkar som du missuppfattat mig totalt!? Det enda jag tycker du gör fel är att du verkar välja att tolka saker som skrivs på ett negativt sätt.
[/quote]

Hejsan rindberg. Nej, det var inte dedikerat till dig. Tvärtom, du har bara varit trevlig så inga hard feelings mot dig inte! Jag skrev mer till allihopa, men jag svarade genom ditt citat, du får ursäkta för denna incident. Ha d bra.
#60 - 29 december 2004 18:24

Varför skriver du en massa skit till mig för, är inte speciellt imponerad ditt skrivande.

Jag skrev till dig, kanske lite hårt, vissa tar ju illa upp.

Sen skrev jag förlåt.

Och efter det har jag inte tilltalat dig.

Det är inte mig du skall gräva ner någon strids yxa med, ta det med dem som du förolämpat.

Skärp dig nu.

Äsch lägg av nu svempa, ta inte illa vid dig. Jag bara julrimmade lite om dig, och jag ska säga dig detta: När jag blir författare och ger ut min bok så är john blun... förlåt, sven hund, den första som ska få en. Nu får du skärpa dig sven, jag vet att jag är en skald av klass. Men nu är det slut med smädelser. Lycka till med dina?? Vad var det som var din stora passion?? Neontetror var det va? Ha d gott min vän!
#61 - 29 december 2004 18:31
Ursprungligen skickat av Joker

Men joker, spexare som du är, borde du inte tillföra något vettigt till diskussionen? Om du varit smart, istället för bara medi(j)oker, så hade du kanske noterat ett och annat om du läst alla inläggen ifrån början, istället för att bara göra en chansning. Men ok, det var ju ditt första inlägg så du kommer undan med gult kort idag, bara klåparvarning med andra ord. Se så, hoppa tillbaka till kortleken, rederietfärjan, batmanrullen, eller var du nu känner dig som mest hemma.
#62 - 29 december 2004 18:33
Efter att ha försökt finna någonsomhelst tråd i detta av vilken kulör det än må vara...
Bara en enda kommentar - liksom citerad från "santa"...
Det är faktiskt högt i tak ibland på zoopet...
Men ibland får jag liksom svindel...
#63 - 29 december 2004 18:50
Ursprungligen skickat av erikthur

Efter att ha försökt finna någonsomhelst tråd i detta av vilken kulör det än må vara...

Då får du putsa glasögonen erik för här är det bara kul hela vägen genom hela tråden, eller steveo? Tre trappsteg upp borde du klara med galans erik [:-68]! Till nyår erik, skall vi önska lite högre i tak eller [?]? Och extra fallskärm [:o)]? För att finna tråden får man gå tillbaka å söka genom lite gamla trådar, det vet jag att du gillar, eller oxå får man ha hängt med inlägg efter inlägg.

S T E V E O, gillar din attiyd och din ettrighet. Det har jag redan sagt till dig! No hard feelings eller?? HUR GÅR DET MED RENGÖRING, STENRÖSEN och SAJICOR??? Det är <u>det</u> jag vill veta nu!

Goa hälsningar
Maria [:-50]

edit: stavar så fort ibland...
#64 - 29 december 2004 19:18

[quote]Ursprungligen skickat av erikthur

Då fär du putsa glasögonen erik för här är det bara kul hela vägen genom hela tråden, eller steveo? Tre trappsteg upp borde du klara med galans erik [:-68]! Till nyår erik, skall vi önska lite högre i tak eller [?]? Och extra fallskärm [:o)]? För att finna tråden får man gå tillbaka å söka genom lite gamla trådar, det vet jag att du gillar, eller oxå får man ha hängt med inlägg efter inlägg.

S T E V E O, gillar din attiyd och din ettrighet. Det har jag redan sagt till dig! No hard feelings eller?? HUR GÅR DET MED RENGÖRING, STENRÖSEN och SAJICOR??? Det är <u>det</u> jag vill veta nu!

Goa hälsningar
Maria [:-50]
[/quote]

Hallå Maria. Inga hard feelings mot dig heller. Icke Icke. Sajicorna har faktiskt börjat med något som liknar ett lekbeteende igen. Dom simmar omkring brevid varandra sen helt plötsligt så simmar dom i cirklar runt varandra och snärjer sig mot varandra och ibland stannar dom upp och står bara och svajar med kropparna mot varandra. I början (direkt efter att jag förstört för dom första gången) så var hanen aggresiv mot honan och jagade henne, så han fick flytta till en balja och bo där några timmar medans jag byggde en grotta där honan kunde gömma sig för hans anfall. Men nu några dagar senare så är allt frid och fröjd igen. Hanen är RIKTIGT snygg och har färgat ut mer än någonsin. Kroppen är rostbrun med tydliga svarta streck, pastellblå kinder, medans fenorna är härligt mörkröda men ändå intensiva. Honan är också riktigt ordentligt utfärgad. Dock ingen lekdrekt. Hennes lekdräkt var väldigt konstig. Ögonen blev lysande gula, kroppen som en kolbit, medans fenorna var rosa och blå. Till en annan gång så vet jag åtminstone hur hon ser ut när hon ska lägga ägg. I övrigt går det bra. Inga alger kvar. Inga överflödiga matrester. Allt fungerar perfekt just nu och efter mitt förra misstag så är jag några erfarenheter rikare.
#65 - 29 december 2004 19:18
Lenmar - när jag verkligen försöker se trådar måste jag ta av mej mina glasögon och på så sätt få makrovision...

OT-kommentar till de närsynta runt 20 års ålder som överväger laserkirurgi - ni kommer ångra detta 20-30 år längre fram i tiden.

#66 - 29 december 2004 19:43

Lenmar - när jag verkligen försöker se trådar måste jag ta av mej mina glasögon och på så sätt få makrovision...

Underbart! Du har ju humor grabben *asg*

Skratta en lång stund och fick magknip!
#67 - 29 december 2004 19:45

<font color="red">OT-kommentar</font id="red"> till de närsynta runt 20 års ålder som överväger laserkirurgi - ni kommer ångra detta 20-30 år längre fram i tiden.

Vad menas med ovanstående?
(Kanske lite dum ibland men snäll i hemmat [:-29])
Mvh // Maria
#68 - 29 december 2004 19:49

[quote]Ursprungligen skickat av erikthur

<font color="red">OT-kommentar</font id="red"> till de närsynta runt 20 års ålder som överväger laserkirurgi - ni kommer ångra detta 20-30 år längre fram i tiden.

Vad menas med ovanstående?
(Kanske lite dum ibland men snäll i hemmat [:-29])
Mvh // Maria
[/quote]OT måste väl betyda off topic!
Man är väl akademiker! *s*
#69 - 29 december 2004 20:18
[:-103][:-74][:-75][:-82][:-100]
Visste väl att jag skulle ångra det där inlägget...

Det borde jag förmodligen klurat ut om jag hade fått fundera en stund...

Har ju trots allt en fil kand [:-46]
P & K
#70 - 30 december 2004 10:40
ÅÅÅÅÅÅÅ!!!!
jAG BLIR SÅ KNÄCKT!
jAG KLARAR INTE SKIT FRÅN KLÅPARE SOM INTE VET VAD DE SNACKAR OM!!!!
jAG BLIR SÅ FRUSTRERAD FÖR ATT VISSA EJ HAR VETT I SKALLEN....

JAG LÄMNAR DENNA DISKUTIONEN NU FÖR ATT FÖRHOPPNINGSVIS HÖJJA NIVÅN LITE.

OCH ALLA SOM FLYTER MED STRÖMMEN ÄR DÖDA FISKAR!!!!

Get the point steveo?

*asg* hahahahaaaaaaaaaa
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 30 december 2004 10:49
Tycker att en tråd med denna rubrik i dessa dagar känns minst sagt olustig - hur orkar ni hålla på[:(]
#72 - 30 december 2004 12:18
Fattar inte att en sådanhär tråd får fortgå över huvudtaget.
Syftet med Zoopet är ju inte att smutskasta, mästra och visa hur tuff man är.
Tycker att det är jättebra att Stevo säger att alla tips man får inte är bra, och Zoopet är knappast felfritt. Vad nu som är rätt och fel man man tala om i timmar efter som att ingen fisk är den andra lik.
Absolut ska man lyssna på dom gamla rävarna, men jag har ibland fått den uppfattningen att om man inte gör det är man dum i huvudet (SÅ HÄR ÄR DET OCH DET KAN INTE VARA PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT-attityden).

Kan vi inte dela med oss av våra erfarenheter på ett vuxet och öppet sätt tycker jag att man ska låta bli!

Detta står för vad jag tycker, långt ifrån allt men vill inte spilla mer av er och min tid på detta. Hoppas att ingen tar illa upp och i sådanna fall var det absolut inte syftet.

Gott Nytt År

Claes Envall - Örebro

#73 - 30 december 2004 13:23
ska vi ta en koll på hur det går för steveo och hans kar då lr??
hur går det?
blir det nån ordning?
#74 - 30 december 2004 14:37
Diskus_Clabbe: Steveo frågade varför hans fiskar höll på som de gjorde, och fick två gånger svaret att de höll på att leka. Sen rev Steveo akvariet och blev "helt knäckt" av att hitta ägg. Då skrev han denna gnälltråd om hur "de som vet bäst" lurat honom.
Fast vem "de som vet bäst" egentligen är har han inte berättat, utom att det inte är nån på zoopet.

Resten av tråden har han ägnat åt att först skylla på experter och sin familj, sen kalla alla som tycker att det var hans eget jäkla fel "gläfsande hundar", och slutligen låtsas som om allt var skämt, och ni gick på det, hähä, era feta gamla torskar.

Hans problem är inte att han lyssnade för mycket på självutnämnda experter - hans problem är att han inte lyssnade alls.
Kort sagt från början till slut ingenting annat än skitsnack från en skitsnackare som inte vill ta ansvar för sitt eget misstag.

Och därmed lämnar jag denna tråd.
#75 - 30 december 2004 16:24
Ursprungligen skickat av Azur

Diskus_Clabbe: Steveo frågade varför hans fiskar höll på som de gjorde, och fick två gånger svaret att de höll på att leka. Sen rev Steveo akvariet och blev "helt knäckt" av att hitta ägg. Då skrev han denna gnälltråd om hur "de som vet bäst" lurat honom.

Fast vem "de som vet bäst" egentligen är har han inte berättat, utom att det inte är nån på zoopet.

Resten av tråden har han ägnat åt att först skylla på experter och sin familj, sen kalla alla som tycker att det var hans eget jäkla fel "gläfsande hundar", och slutligen låtsas som om allt var skämt, och ni gick på det, hähä, era feta gamla torskar.

Hans problem är inte att han lyssnade för mycket på självutnämnda experter - hans problem är att han inte lyssnade alls.

Kort sagt från början till slut ingenting annat än skitsnack från en skitsnackare som inte vill ta ansvar för sitt eget misstag.

Och därmed lämnar jag denna tråd.

Inte för att verka stygg eller så, men det känns faktiskt frågan värd att fråga ifall du är efterbliven, eller så kanske du förstår svenska dåligt?
Jag fick två gånger svaret att det KUNDE vara ett tecken på lek, inte att det var det. Om du sedan prövat att läsa lite så hade du kanske upptäckt att ORSAKEN till att jag tvingades att städa akvariet och rengöra det beror på att ett nytt akvarium sällan lämnas orört i ett hus. Familjens medlemmar vill mata och ha lyset tänt dygnet runt för att titta på fiskarna, men eftersom du är helt blåst så förstod du inte detta. I övrigt så har jag och några andra personer (som förstod humorn) skojat om det hela. Men eftersom du är helt azlug så förstod du inte detta heller. Tack för att du lämnade denna diskussion. I övrigt var det inget misstag utan ett sätt att rädda fiskarna från en alldels säker framtida död i en nitrittopp. Vissa människor kan lägga ihop 1+1 när dom läser, andra tror att det blir 11.
#76 - 30 december 2004 16:26

ÅÅÅÅÅÅÅ!!!!

jAG BLIR SÅ KNÄCKT!

jAG KLARAR INTE SKIT FRÅN KLÅPARE SOM INTE VET VAD DE SNACKAR OM!!!!

jAG BLIR SÅ FRUSTRERAD FÖR ATT VISSA EJ HAR VETT I SKALLEN....

JAG LÄMNAR DENNA DISKUTIONEN NU FÖR ATT FÖRHOPPNINGSVIS HÖJJA NIVÅN LITE.

OCH ALLA SOM FLYTER MED STRÖMMEN ÄR DÖDA FISKAR!!!!

Get the point steveo?

Haha hihi hoho moaha tihi fniss... jag förstod precis. Nu ska jag skotta snö och kasta yxa. Peace svempa.

*asg* hahahahaaaaaaaaaa

Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 30 december 2004 16:39
Nä nu låser jag tråden och ni som kastat skit på varandra här i denna tråd med rubriken - KATASTROF OCH TOTALT KNÄCKT - i den situation som råder idag borde skämmas[:(!]

Annons