Katt+Akvarium=Sant

#1 - 29 december 2008 00:56
Hej!
Nu är det så att min lilla kattös är väldigt intresserad av mitt nya akvarium (vilket jag egentligen inte har nått emot, hon kan sitta lika länge som jag och bara stirra på det :p) Men hon har även upptäckt att ljusrampen är en väldigt varm och mysig plats där man kan ligga och fördriva dagarna... Nu undrar jag om rampen håller för henne fastän hon är en nätt katt, vill ju inte att hon ska ta sönder den eller trilla i, få en smärre chock och kanske riva ner det. Akvariet i fråga är ett 180 liters Juwel Rio med orginal delar.

Tacksam för svar/
Amanda och Tiger [:-62]
#2 - 29 december 2008 01:25
Ja, det håller. En kär vän har massa juwelakvarium hemma, och tre katter. Ligger alltid på lysrampen :)
#3 - 29 december 2008 08:26
Jag har två katter men bara den ena, kattflickan på två år, älskar att mysa på akvariumet. Den andra kattpojken är inte alls intresserad och det är jag glad över för han är mycket tyngre.
I början var jag också orolig för ljusrampen men den håller än :)
Guest
#4 - 29 december 2008 10:06
Jora de håller. Syrrans katt råkade glida ner från min ramp och in i karet för nån dag sen hehe.
#5 - 29 december 2008 10:22
haha ok tack för era svar! :) Det blir lilla gumman glad av att höra!
Då ska hon få ligga kvar på sin nya mysplats nästa gång ;)
#6 - 29 december 2008 13:25
min katt ramlade i några gånger när hon skulle hjälpa mig att få ordning i akvariet men nu när hon har växt till sig så ligger hon mest på lysrampen och njuter
#7 - 29 december 2008 14:11
Har själv ett 180L Rio, en katt ligger jämt där, den andra sitter på stolen bredvid och kraffsar på rutan efter malarna. Den tredje är inte så intresserad.. :)

Dom klättrar även på mina andra små akvarium och det har gått bra hittils.

Min katt Eldis har minst lika stort intresse för akvaristik som jag. :)
#8 - 29 december 2008 17:15
Markus1984 skrev:
Har själv ett 180L Rio, en katt ligger jämt där, den andra sitter på stolen bredvid och kraffsar på rutan efter malarna. Den tredje är inte så intresserad.. :)

Dom klättrar även på mina andra små akvarium och det har gått bra hittils.

Min katt Eldis har minst lika stort intresse för akvaristik som jag. :)

Haha, låter precis som Tiger. Hon tror t.o.m. att hon också ska få smaka när fiskarna blir matade :p
Ja en sak är säker, i mitt nästa liv ska jag komma tillbaka som katt ;)

http://i32.photobucket.com/albums/d47/photocopy_/DSC_0817.jpg
oj, glömde rotera, ajja, ni kan lägga huvet på sniskan :p
#9 - 29 december 2008 22:22
Mina katter gillar också ljusramperna, och ibland har det hänt att de halkat emellan ramperna med ett ben eller två när de sovit :d
Jag tejpar alltid fast den yttre rampen, för när katterna hoppar upp tar de tag i den och häver sig upp. Rampen hann dras ner i golvet med ett brak och krasch innan jag kom på det med tejpen [:(!] Det är en alldeles för dyr grej för att köpa ny titt som tätt.
#10 - 30 december 2008 14:36
Johanski skrev:
Ja, det håller. En kär vän har massa juwelakvarium hemma, och tre katter. Ligger alltid på lysrampen :)

Jag undrar vem du kan mena :d

Juwels ramper håller även för en fyrakiloskatt som hoppar på dom från rätt hög höjd, så matte håller på att få en hjärtinfakt. Har haft Juwelkar i tre år och hittills håller dom. Två katter ligger ofta samtidigt där uppe också.
Däremot kan det vara värre med täckglas. En kompis har katter och när den ena hoppade med täckglaset som avstampningspunkt kraschade det och föll ner i karet.
Jag hoppas kissen blev glad över nyheten om att hon får stanna uppe på karet :p
#11 - 30 december 2008 23:14
Inka skrev:
Jag undrar vem du kan mena :d

Juwels ramper håller även för en fyrakiloskatt som hoppar på dom från rätt hög höjd, så matte håller på att få en hjärtinfakt. Har haft Juwelkar i tre år och hittills håller dom. Två katter ligger ofta samtidigt där uppe också.

Däremot kan det vara värre med täckglas. En kompis har katter och när den ena hoppade med täckglaset som avstampningspunkt kraschade det och föll ner i karet.

Jag hoppas kissen blev glad över nyheten om att hon får stanna uppe på karet :p

Ok, bra att veta, lugnar nerverna lite :) Jo man blir smått nervös när de är där och spatserar och ska hoppa upp och ner.
Ja hon har verkligen utnyttjat alla chanser hon får :) Det kan vara riktigt kul att titta på henne och fiskarna. Hon lägger sig där uppe också hänger hon ner med ena tassen för att försöka få sig lite fisk, när fiskarna ser tassen så simmar de ditt i hopp om att det är mat som annalkas :D
#12 - 30 december 2008 23:30
Orchillies skrev:
Haha, låter precis som Tiger. Hon tror t.o.m. att hon också ska få smaka när fiskarna blir matade :p

Ja en sak är säker, i mitt nästa liv ska jag komma tillbaka som katt ;)

http://i32.photobucket.com/albums/d47/photocopy_/DSC_0817.jpg

oj, glömde rotera, ajja, ni kan lägga huvet på sniskan :p

Min oranga katt Eld älskar maltabletter och fiskfoder..han brukar slicka på akvarierna. :P

Annons