kattmamma skrev:Hej. Jag är verkligen tacksam för de svar jag fått. Jag vet ju inte om hon kan ha fått någon parasit eftersom hon är innekatt. Har iof varit ute i koppel några gånger, men ändå. Öronen är jättefina så troligtvis inte öronskabb. Jag tror i allafall stenhårt på att det var kattsanden. Köpte en på djuraffären som skulle va så bra. Hade några blå kulor i som doftade svagt. Känns dom hon vart känslig mot de. Jaja, vi får väl se. Jag saknar min lilla Smilla i alla fall och hoppas hon blir sig själv igen. På tal om foder, vad ska man prova för något? Är det nåt speciellt man ska undvika som katter kan va känsliga emot??
kattmamma skrev:Hej ( katharina). Har fått kortison tabletter till Smilla, Och ta i trä, idag lite bättre. Har även bytt foder till ett utan spannmål. Hon är väl x-tra känslig. Nu ska jag bada henne varje kväll i ett schampoo med, så hoppas de ger med sig. Ha de:-)
EvaLeva skrev:Hej
jag har en katthona som är allergisk mot fiskproteiner, sånna som det finns gott om i bla tonfisk.Tonfisk är dessvärre en väldigt vanlig del i kattmat.
Det enda hon kan äta är hills lamm.Det är det enda jag hittat som inte innehåller ren tonfisk.Däremot så har dom fiskolja i mycket mat med , men det är lite bättre än just ren fisk.
Har provat andra märken och antingen blir katterna smällfeta eller så reagerar hon med klåda.Dom gick upp säkert 1-2 kilo på att testa tex royalcanin.
MEn hur som haver så är hudreaktionen på henne då hon får fel mat följande;
Blir röd på magen den nedre regionen, tappar päls.Kliar sig dock inte så himla mycket, kan dock få som små krustor på,runt hennes bröstvårtor.
Vet sa då att många katter är känsliga för just fisk i foder, speciellt proteinet i fisken.
Så skall du testa något så börja med att ge foder som utelsuter fiskproteiner.
Burkmat är hon förvisso galen i men det är ytterst sällan det inte är fisk med på ett hörn i dom heller.
Men hon äter och mår bra på hills så jag håller mig till det, dessutom är ju torrfoder bra för tänderna.
Hoppas du finner en lösning som passar din katt så hon mår bra=))))
/eva
kattmamma skrev:som svarat. Jag får ringa vet i morgon igen och fråga om foderallergi. Men de är ju as-svårt att själv pröva nåt. Har ju köpt ett foder som heter "purina pro plan", på djuraffären som ska va bra, men så var de någon här vars djur var allergisk mot fiskprotein och de finns de i det här fodret:confused: Jag är tacksam för svar om ni har någon mer erfarenhet om katter och klåda.
Kattmamma och Smilla
Blissan skrev:Det finns många bra kattfoder på marknaden (och i stort sett alla innehåller fiskprotein.)Jag vidhåller att du ska rådgöra med din vet.och OM du vill utreda vad din katt är allergisk mot så är det ett Hypoallergent veterinärfoder som är det bästa.Vill man inte lägga pengar på en utredning så visst,kortison funkar på de flesta allergier,tar bort klådan och "plitorna".Det finns inga måsten men just nu mår inte katten bra(tänk bara vad ett litet myggbett kan klia!).;)
kattmamma skrev:Hello allihopa. Har varit hos vet, hon har pratat med en kollega och en som kan om hudsjukdomar. Nu tror de alldeles säkert att det är demodex:confused:, ett hårsäckskvalster. Hon har fått antibiotika för inflammation i huden och ska sedan få sex st sprutor, sex veckor framåt. Det var tydligen ovanligt på katter men så klart kunde de få de. Har även tittat ihjäl mig på foder utan fisk i, men de är ju alltid något sådant i. Symtomen på Smilla har nog kommit smygande. Hon har alltid tvättat sig ganska mycket, men trodde de var normalt. Vi hoppas på förbättring...[:o]