Katt och akvarium

#1 - 29 april 2008 10:16
Vad händer med firrarna om en katt som ligger på rampen kräks så det rinner ner i akvariet eller (herregud att jag bara törs fråga nästa fråga[:o]) om en katt pinkar på rampen så att det rinner ner i karet? Vilka åtgärder bör man vidta förutom att inte låta katten komma in i rummet med karet överhuvudtaget?

De som har en heltäckande ramp råkar ju inte ut för detta, men om man har två ramper där det finns en glipa emellan och inte har täckglas, jo jag förstår att ert råd kommer att vara att skaffa täckglas:) Men om man nu inte har det, hur farligt är de ovan beskrivna scenariorna för fiskar och växter och hur rädda den uppkomna situationen akut?
#2 - 29 april 2008 10:26
eftersom du nu redan insett att detta kan bli ett problem kanske du skulle åtgärda det innan det nu eventuellt inträffar, eller?
#3 - 29 april 2008 10:37
Gaffel skrev:
eftersom du nu redan insett att detta kan bli ett problem kanske du skulle åtgärda det innan det nu eventuellt inträffar, eller?

Hehe - jag försöker bara ha lite framförhållning.:D Har inte ens sand i karet än men katterna älskar att ligga på rampen. Min fråga kvarstår dock, hur rädda upp om det skulle uppstå. Jag antar att fiskarna gladeligen skulle äta upp kattkräk som rinner ner i karet men om pink rinner ner stiger väl ammoniumvärdena i höjden? Eller?

Är heltäckande täckglas din lösning Gaffel?
#4 - 29 april 2008 11:09
Kissar inte katterna bara i kattlådan?
#5 - 29 april 2008 11:26
Potträning eller kattfritt akvarium är min lösning..
#6 - 29 april 2008 11:36
Lär katterna var de inte får ligga, jag har lärt de katter jag har haft att hit men inte längre när det gäller akvariumen.Nu vet jag att det kan vara svårt att bryta en vana men varför riskera nåt.
#7 - 29 april 2008 11:39
Lösningen, som redan sagts, är ju naturligtvis att se till att katten går på lådan samt spyr någon annanstans än i akvariet. Har själv tre vuxna katter och lika många akvarier och har aldrig råkat ut för något dylikt.
De tittar ju nyfiket på fiskarna, men därifrån till att kissa på dem är en ganska lång väg:p:D
#8 - 29 april 2008 11:43
Vi vägrade låta katterna ligga på det öppna akvariet pga kräkfaran, så med en vattenspruta lärde de sig extremt snabbt att det inte var ok att ligga där. Däremot får de ligga på vårt andra akvarium, som har heltäckande ramp. En kompromiss helt enkelt. :) Och de misstar ALDRIG vilket akvarium de får ligga på och inte.

Vattenspruta är en bra investering med andra ord. :)
#9 - 29 april 2008 13:46
kattskrällar :D HUND skal det vara ;) !
#10 - 29 april 2008 14:22
MIn katt älskade ligga på akvariumet ........ ..................... ...................................... ................................................................... tills täckglasskivan gick sönder och han föll ner i vattnet.. nu Vågar han bara Titta från sidan ;p
#11 - 29 april 2008 20:12
Lustigt, mina har aldrig ens tänkt tanken. Kan det vara för att jag sagt åt dem att jag knuffar i dem om de hoppar upp?
#12 - 29 april 2008 20:23
Har Juwels 54L akvarium med heltäckande ramp och vår katt älskar att stoppa ner tassen i "sladdhålet" för att dricka.
Kan det smutsa ner vattnet på nåt vis tror ni ?? Vet att ni kommer säga att jag ska schasa väck katten men hon dricker där ändå när vi inte ser :p
Kan det vara farligt för katten om man har tex medicin eller andra tillsatser i akvariet och hon dricker av det ??
#13 - 29 april 2008 20:23
Aircut64 skrev:
kattskrällar :D HUND skal det vara ;) !

Tramsa int! Båda delarna ska det vara! Varför välja mellan det bästa av två världar när man kan få allt?

Nå, iallafall så kan jag väl inte tillägga mer än vad som redan är sagt. Antingen lära katten att inte ligga på akvariet eller skaffa täckglas. Själv är jag mer rädd att katterna ska falla i och drunkna. Nu har jag ju heltäckande ramper eller glas på alla, men nångång har jag ju glömt nån lucka öppen.
Kan ju bara utgå från mina egna och jag har svårt att tro att dom skulle kissa på ett akvarium. Isåfall finns det härligare, mjuka ställen att pinka på. Däremot rann det ner nån liten skvätt kattspya i nåt akvarium när min katt, Nova (vila i frid), spydde då hon fick njursvikt... fast det var så lite att man som inte kunde se några eventuella negativa effekter
#14 - 29 april 2008 20:24
Jag låter katten ligga på akvariet bäst han vill, han kräks väldigt sällan och skulle ALDRIG kissa någon annan stans än i lådan. Visst åker det ner ett hårstrå eller tre ibland, men det känns inte så farligt. Dessutom verkar både han och fiskarna vara rätt nyfikna på varandra, och jag har inte hjärta att förbjuda honom att ligga på ett ställe där magen är varm, han har underhållning rakt under näsan och dessutom har uppsikt över hela lägenheten.
#15 - 29 april 2008 20:29
Jag låter katten ligga på akvariet bäst han vill, han kräks väldigt sällan och skulle ALDRIG kissa någon annan stans än i lådan. Visst åker det ner ett hårstrå eller tre ibland, men det känns inte så farligt. Dessutom verkar både han och fiskarna vara rätt nyfikna på varandra, och jag har inte hjärta att förbjuda honom att ligga på ett ställe där magen är varm, han har underhållning rakt under näsan och dessutom har uppsikt över hela lägenheten.

Nä, självklart ska dom ligga på akvarierna... mina får vara på allihopa. Det ser ju så skönt ut! Enda gången nån katt har kissat på annan plats än i lådan är vid sjukdom och då har det definitivt inte varit på nåt akvarium... men jag har läst om nån katt som kissat i vattnet. Nånstans. Konstig katt :p
#16 - 29 april 2008 20:34
Hur ska jag ha hjärta att förneka honom det här liksom: http://i27.tinypic.com/n523yr.jpg
#17 - 29 april 2008 20:52
Hur ska jag ha hjärta att förneka honom det här liksom

:D:D:D

MVH Lasse
#18 - 29 april 2008 20:52
miluhe skrev:
Kissar inte katterna bara i kattlådan?

Nää, Katter kissar och skiter hos grannen!!!
Nån som vet hur man blir av med katter?
#19 - 29 april 2008 21:10
Det lättaste sättet att få en katt att sluta göra något man inte vill är att spruta vatten på den med en blomdusch om det är innomhus och vattenslang om du vill bli av med grannens katt från din trädgård.
#20 - 29 april 2008 21:25
Min pinsamma katt har trillat ner i sköldpaddans öppna akvarium två ggr. En gång rev han nästan med sig ljusrampen ner...:eek: Jag trodde han skulle bli avskräckt efter första gången, men han glömde tydligen fort. Sköldpaddan är alldeles för intressant... Det är inte så djupt som tur var, så han lär i alla fall inte drunkna. Klart han vet att han inte får vara där, så han passar på när ingen ser.
#21 - 29 april 2008 21:40
#22 - 29 april 2008 22:04
- Vår stora katthane älskar att ligga lojt ovanpå täckglaset till sällskapsakvariet. Där ligger han och slötittar på alla fiskar som stimmar under honom. Han kan ligga länge och kika. Tycks verkligen njuta. Någon form av Animal Planet för katter kanske.

- Nåväl! En dag höll jag på med lite pyssel i burken och tog självklart bort täckglasen. Detta observerade inte nämnda katt. När jag gick bort till köket passade katten på att med ett pantersprång hoppa upp på .... ja just det ...det fanns inget täckglas!

- Jag hörde bara ett våldsamt plaskande och ljudet av vatten som stänkte/rann! Fick panik. Trodde innerpumpen kommit ur läge och börjat spruta vatten ut på golvet. När jag rusade fram mot burken gick det vågor i karet. Vatten var stänkt upp mot taket! Det rann ned på golvet! Flytväxter överallt. Då fattade jag! Kattfan!

- Jag kunde sedan följa spåren av en mycket blöt katt in under en soffa. Där satt en tilltufsad kisse! Vad lärde han sig av detta! Inte ett smack. Jag lärde mig dock att katter är jädrigt snabba på att ta sig ur ett akvarium :)

(För övrigt har lill-katten ibland hoppat ned i hinkar med akvariesand och där gjort sina behov. Inte kul. Men där är man lite medskyldig.)
#23 - 30 april 2008 08:23
En frisk kastrerad katt kissar inte på en ljusramp. Gör den det är något fel. En fertil katt kan markera, men mängden urin är så liten så att det knappast påverkar ett större akvarium med växter i balans.

En katt kan kräkas var som helst. En katt som tvångsmässigt äter för mycket torrfoder och sedan kräks upp alltihop så att det hamnar i ett akvarium kan göra skada. Med hela täckglas på är risken liten att det kommer ner mer än lite magsaft. Lyckas katten ändå kräkas en hel magsäck fylld av högvärdigt torrfoder ner i vattnet, får man fånga upp så mycket foder man kan med en håv och sedan byta häften av akvarievattnet varje dag de närmaste dagarna.
#24 - 1 maj 2008 12:56
Jo, mina 15 åriga kastrerade kattgubbar skulle aldrig komma på tanken. Men jag har två fertila honor i huset också, och när de löper så kan de göra just det du säger dvs markera på de mest konstiga ställen. Kastrering av dessa två damer ingår dock i framtidsplanerna.
#25 - 1 maj 2008 14:30
löper katter?
#26 - 1 maj 2008 14:39
Chese skrev:
löper katter?

JA :D

Annons