Katten spyr fragda, går på sne, får ryckningar?

#1 - 18 januari 2007 20:13
Hej..

Vår ena katt är nu sjuk på något sätt, vet inte vad det är. Hon går på sne, spyr fragda och fick ryckningar. Skitäckligt :/. Nån som vet vad det kan vara?

Hon fick först ett ryck, hon sprang rundor, sen lade sig ner och fick ryck.
Det andra var att hon gick på sne, med tjock svans, och spydde fragda.

Någon som vet vad det kan vara, och vad jag ska göra?

Tack på förhand. : /
#2 - 18 januari 2007 20:16
Vad du ska göra?
Du ska kontakta en veterinär NU!
#3 - 18 januari 2007 20:18
qenzo skrev:
Vad du ska göra?

Du ska kontakta en veterinär NU!

Måste nog avvakta till imorgon, sa mina föräldrar :/
#4 - 18 januari 2007 20:42
Det låter som den har ätit något giftigt! Det låter akut! VETERINÄR!!!
#5 - 18 januari 2007 20:43
Phillee skrev:
Måste nog avvakta till imorgon, sa mina föräldrar :/

Tja det är ju eran katt, hade mitt djur börjat bete sig så som du beskriver hade jag tagit smällen med extra kostnader för en jourtid hos veterinären.
#6 - 18 januari 2007 20:46
ÅK FÖRTUSAN AKUT TILL VETERINÄR
Katten lider och är mycket sjuk...visa detta för dina föräldrar vad vi skrivit.
#7 - 18 januari 2007 21:22
solbacka skrev:
ÅK FÖRTUSAN AKUT TILL VETERINÄR

Katten lider och är mycket sjuk...visa detta för dina föräldrar vad vi skrivit.

De sover nu tyvär :/. Men hon har klarat sig hittills, hon klarar sig till morgondagen, det vet jag! Ska visa dem imorgon, lovar jag :)
#8 - 18 januari 2007 21:43
En tanke...

Hon har inte svalt någonting som sitter fast i halsen???

Resonerar man som dina föräldrar ska man inte ha djur!!!!!!!!!!!!! [:(!]

Stackars dig :(

Tillägg:
En annan tanke är något i hjärnan, typ epilepsi. Hur som helst är det MYCKET allvarliga symtom :(
#9 - 18 januari 2007 21:45
Detta är ju inte klokt!
Vad är det för föräldrar som går och lägger sig att sova när katten helt klart är sjuk.
Hade jag varit du hade jag inte gett mig.
Men det är ju klart, jag vill ju ha kvar mina katter och vill att dom ska vara i god hälsa. Kanske bara jag.
#10 - 18 januari 2007 21:59
Faktiskt... om jag ska vara brutalt ärlig (tyvärr får nu du ta smällen och inte dina föräldrar) så hoppas jag att katten inte klarar sig.
Det låter idiotiskt kanske, men utifrån vad du skrivit, om dess symptom så har den det inte bra. Ett avlidet djur lider inte.
Hur gammal är du? Du kan, utan föräldrarnas medgivande, ringa en jourveterinär och fråga dessa vad du kan göra för att underlätta för katten, tills dess dina föräldrar kliver upp och anser sig ha tid med sin sjuka katt.

Alt är att du fixar tid hos veterinären NU, väcker dina föräldrar och åker dit, eller sonika tar dit katten ensam och sedan ger dina föräldrar räkningen.
Jag blir chockad över hur de behandlar sitt husdjur och jag blir stolt (ja faktiskt) över att Du visar mer sympati och iaf frågar om saken.
#11 - 19 januari 2007 07:01
Du måste berätta hur det gick. Jag tror inte heller det går så bra tyvärr låter som förgiftning och/eller hjärnskador...
#12 - 19 januari 2007 08:43
tror tyvärr att det är vanligt....

Jag tror tyvärr att det är vanligt att folk ( inte alla) väntar och ser hur det går innan de söker veterinärhjälp.
Jag har hört många skrämmande fall där man inte tycker att det är värt pengarna att uppsöka vet...hade en arbetskamrat där fågeln hade brutet vingen, han gjorde inte ett dugg för fågeln...den fick självdö:mad:
Ibland blir man förvånad/förskräckt när personer som ser helt normala ut har en sån syn på sitt husdjur[:(!]
#13 - 19 januari 2007 08:54
Phillee skrev:

Vår ena katt är nu sjuk på något sätt, vet inte vad det är. Hon går på sne, spyr fragda och fick ryckningar. Skitäckligt :/. Nån som vet vad det kan vara?

Tyvärr tycker jag att det påminner om epilepsi-symtom.
Hur gammal är katten?
#14 - 19 januari 2007 09:26
Phillee skrev:
Hej..

Förstår inte varför djurägare ska avvakta hela tiden när det är uppenbart att djuret behöver hjälp snarast, om inte er katt är försäkrad hoppas jag att Du gör det efter detta, om Nu inte katten bör avlivas.

Folk är så snikna som inte tar sig råd med detta, det är ju bara en katt och inget värd[:(!]
Om katten är en utekatt är det möjligt att den kan ha blivit påkörd, om inte så är det möjligt med epelepsi som några andra skriver eller fått i sig ngt giftigt:confused:
Du bör ta och ställa frågan till Dina föräldrar om Ni ska ha djur över huvudtaget....
Tala som sagt om hur det gick....
#15 - 19 januari 2007 09:31
Förklaring...

Om du inte vet det så är epilepsi ett symtom på en hjärnskada och det går oftast att behandla även djur med medicin :p
#16 - 19 januari 2007 13:56
Katharina skrev:
Om du inte vet det så är epilepsi ett symtom på en hjärnskada och det går oftast att behandla även djur med medicin :p

Men det vet jag väl, jobbar inom vården, det jag menade var att katten ska inte behöva plågas ngn längre tid för att det är en sjukdom, utan att man bör ta hjälp snarast så katten kan få medicin och må bra igen...
Förstår Du nu?;)
#17 - 19 januari 2007 16:26
.....

Det här är ju så man mår riktigt dåligt.

Har själv haft folk som kommit in till mig då jag jobbade i djuraffär och frågat liknade saker. Att folk inte fattar att djur behöver veterinärhjälp.
Hade detta vart en människa hade personen legat på sjukhuset vid det här laget.

En kund kom in till mig en gång och berättade att hans katt ca: 1år. Hade kräkts ca 20 gånger dagen innan. Så han undrade om det fanns något man kunde köpa så att magen lugnade ner sig.

Och jag sa direkt att han måste till veterinären, att katten behöver få dropp.
Och han fattade verkligen inte detta.

HAde även en kund som undrade om det fanns nån salva man kunde köpa för att hans hund blödde ur analöppningen. Något han inte vart hos veterinären för att kolla upp.

Jag hoppas verkligen att den här stackars katten får hjälp eller åtminstonde slipper lida. Vuxna verkar inte förstå att de är ansvariga för familjens husdjur och att ett barn inte kan klara detta själv.
#18 - 19 januari 2007 17:58
Ovaccinerad?

Phillee skrev:
Hej..

:( Kattpest:( ???
#19 - 19 januari 2007 18:10
Katt pest kan du nog räkna bort. Då hade katten haft både diaree och kräks hela tiden. Jag tycker det verkar som din katt har fått något anfall av något slag. Men helt klart måste en vetrinär titta på katten.
#20 - 19 januari 2007 18:42
min lilla katt som jag hade för några år sen betedde sig nästan lika dan.. han givk inte snett men hans bak kropp kunde han int bära tillslut. allt hände väldigt fort. han hade varit lite slö bara tyckte jag några dagar innan. sen dog han i mina händer när jag lyfte honom till kattlådan.

det var en liten kattunge som hade kommit från sina förräldrar alldeles för tidigt så han hade hjärnhinneinflammation.

obs. tog inte katten från mamman utan det var en lösdrivande katt som av någon anledning hade gått ifrån katten i en ladugård..
jag och min dåvarande flickvän tänkte att vi skulle rädda stackaren.
#21 - 19 januari 2007 21:38
Är det en ute katt? har den nyligen haft fästingar på sig??
#22 - 19 januari 2007 21:43
Hur har det gått???

OROLIG!
#23 - 19 januari 2007 21:44
Skrämd...

Jag tror att vi skrämde bort Phillee med våra fördömmanden mot hans föräldrar... Hoppas vi fick veta hur det gick... [:o]
#24 - 19 januari 2007 21:51
min lilla katt som jag hade för några år sen betedde sig nästan lika dan.. han givk inte snett men hans bak kropp kunde han int bära tillslut. allt hände väldigt fort. han hade varit lite slö bara tyckte jag några dagar innan. sen dog han i mina händer när jag lyfte honom till kattlådan.

det var en liten kattunge som hade kommit från sina förräldrar alldeles för tidigt så han hade hjärnhinneinflammation.

obs. tog inte katten från mamman utan det var en lösdrivande katt som av någon anledning hade gått ifrån katten i en ladugård..

jag och min dåvarande flickvän tänkte att vi skulle rädda stackaren.

Med risk for å høres veldig dum ut; mener du at katten var syk fordi den ble tatt tidlig fra mammaen?
#25 - 19 januari 2007 23:44
Hur har det gått med den stackars katten??
Aldrig att jag hade vågat vänta om nån av mina katter blivit så sjuka!
#26 - 19 januari 2007 23:55
Om det skulle varit min katt skulle jag åkt fast 500 km för att försöka rädda den
#27 - 20 januari 2007 03:16
Med risk for å høres veldig dum ut; mener du at katten var syk fordi den ble tatt tidlig fra mammaen?

ja det menar jag, katten måste ha mjölk från mamman för att växa upp och må bra. . jag pratar om en katt som var kanske 4-5 veckor gammal. en katt som ät så liten klarar sig inte utan sin mamma tydligen (enligt vetrinären)
#28 - 20 januari 2007 10:11
Hm... bli inte sura nu.... men.... vi ska kanske inte utesluta möjligheten att detta skulle kunna ha varit ett "bus" av en uttråkad människa... många forum råkar ju ut för detta ibland... särskilt som detta var en nyreggad användares första inlägg....

Bara en tanke alltså....
#29 - 20 januari 2007 11:51
Katharina skrev:
Hon har inte svalt någonting som sitter fast i halsen???

Resonerar man som dina föräldrar ska man inte ha djur!!!!!!!!!!!!! [:(!]

Stackars dig :(

Tillägg:

En annan tanke är något i hjärnan, typ epilepsi. Hur som helst är det MYCKET allvarliga symtom :(

Hon mår bra nu :D Det var något fall av ett anfall, min morsa ringde veterinären. Det var inget farligt, men om det fortsatte skulle man få medicin. Hon hade varit mycket stressad, för det var en gubbe som hade varit o bytt Varmvattenberedaren. Och våra katter är Mycket folkskygga!
#30 - 20 januari 2007 11:52
Hm... bli inte sura nu.... men.... vi ska kanske inte utesluta möjligheten att detta skulle kunna ha varit ett "bus" av en uttråkad människa... många forum råkar ju ut för detta ibland... särskilt som detta var en nyreggad användares första inlägg....

Bara en tanke alltså....

jaja okej, förfaen jag var ju rädd, därför blev jag medlem. Ville ha snabba svar -_-
#31 - 20 januari 2007 12:13
Phillee skrev:
jaja okej, förfaen jag var ju rädd, därför blev jag medlem. Ville ha snabba svar -_-

Som sagt var, jag reserverade mej väldigt, sånt förekommer faktiskt och när hela gårdagen gick utan att du hörde av dej igen började jag undra. Tag det inte personligt, du har ju inte gjort något fel! :)
Som tur var hade jag fel och som tur var svarade du nu så att alla vi som vart väldigt oroliga kan lugna ned oss igen. Jag tyckte att det var helt rätt av dej att höra av dej hit, det var starkt! :D
Läste i en annan tråd om någon sorts feromongrej som man pluggar in i kontakten som ska lugna ner oroliga katter.

Lycka till!
#32 - 20 januari 2007 12:56
Åh va skööönt...

Phillee skrev:
Hon mår bra nu :D Det var något fall av ett anfall, min morsa ringde veterinären. Det var inget farligt, men om det fortsatte skulle man få medicin. Hon hade varit mycket stressad, för det var en gubbe som hade varit o bytt Varmvattenberedaren. Och våra katter är Mycket folkskygga!

Håll lite koll på henne, det kan gärna komma när de ska sova och slappnar av...
Om hon får fler anfall är frågan om man inte ska göra en EEG, alltså röntgen av hjärnan... Då ser man eventuell hjärnskada och kan ge medicin i förebyggande syfte... Beror på hur gammal hon är??? Ett yngre djur skulle jag göra EEG på.. Ett äldre djur skulle jag låta vara så länge hon inte lider...

Vid anfall, se till att hon kan andas och inte biter sig i tungan om hon börjar tugga, man kan använda en liten träsked eller liknande... Lycka till ;)
#33 - 20 januari 2007 15:13
ja det menar jag, katten måste ha mjölk från mamman för att växa upp och må bra. . jag pratar om en katt som var kanske 4-5 veckor gammal. en katt som ät så liten klarar sig inte utan sin mamma tydligen (enligt vetrinären)

Mine to små kattepuser er nok et bevis på det motsatte. Moren deres var veldig ung da hun fikk dem, så hun brydde seg ikke om dem når de var født, hun var bare inne av og til og ammet dem. Når de var 5 uker gamle tok jeg dem med meg hjem, og de lever i beste vegående :) Kan du fortelle veterinæren om han/hun sier det samme igjen...
#34 - 20 januari 2007 16:07
Mine to små kattepuser er nok et bevis på det motsatte. Moren deres var veldig ung da hun fikk dem, så hun brydde seg ikke om dem når de var født, hun var bare inne av og til og ammet dem. Når de var 5 uker gamle tok jeg dem med meg hjem, og de lever i beste vegående :) Kan du fortelle veterinæren om han/hun sier det samme igjen...

du kanske hade tur för.. men den kattungen som jag hade blev aldrig ammad tydligen. så den fick ju ingen näring alls.

men det är ju kul att dina katter överlevde.

Annons