Kattnamn?

#1 - 26 maj 2004 17:40
Har någon en bra ide få ett lite annorlunda kattnamn kille eller tjej?

[:-8]
#2 - 26 maj 2004 17:54
När jag letar namn till valparna (vet att vi pratar katter men det är väll ung samma princip) söker jag efter namnsajter på nätet. Förra kullen var vi väldigt inne på alvnamn eller indiannamn så jag vet att det finns en hel del sådana sajter, en del kan översätta olika ord. Har en valp som ägarna döpte till Gebo vilket var en runa som betyder gåva.

Men måste ju få tipsa om mina favvorit kattnamn: Tarzan, Snusan & Trasan (hetter en ca 14år gamal hankatt vi tog hand om)

Hoppas du hittar några bra namn.
Mvh /Anna
#3 - 26 maj 2004 18:15
"att ge namn åt en katt det är knepigt som katten. Det är inte många som duger till det. Man grubblar sig tokig av grubbel om natten. Ett namn är för lite - en katt vill ha tre" (T S Elliot - De knepiga katternas bok)
Plocka från din favoritbok eller film. Knepiga katternas bok har en hel del roliga kattnamn att låna.
Mitt nick är från början nammnet jag gav en av mina katter , egentligen är det en sorts körsbär... Man kan hitta namn på rätt konstiga ställen. När jag var liten hade jag en docka som jag kallade för "lingonsylt" (ja, jag är liite knäpp *s*)
#4 - 26 maj 2004 19:21
Min första katt hette Frågen....det betyder "fråga honnom" på Jämtländska.... Så, när någon frågade vad han hette så svarade man bara -Frågen....
Mina andra katter har hetat Sixten och Ceasar... mindre orginellt kanske... Min mammas honkatt hette Skrållan.... åsså hade hon en hanne som hette Karl-Moses....
#5 - 26 maj 2004 19:21
Min flickväns katt hade ögoninfektion på ena ögat när hon fick den så den fick heta "Oden"... enligt mig fint och ovanligt... =)
#6 - 26 maj 2004 19:36
våran katt heter Rasmus,den är fin.!
#7 - 26 maj 2004 20:45
Min sambo har döpt sina till Oliver och Molly.
Jag gillar inte katter så mycket så jag hade döpt dom till pesten och råttan. :)
#8 - 26 maj 2004 20:47
Min sambo har döpt sina till Oliver och Molly.
Jag gillar inte katter så mycket så jag hade döpt dom till pesten och råttan. :)
#9 - 26 maj 2004 20:55
Min katt heter Morris..han är 12 år och tror att han bestämmer allt. Mina fiskar döper jag efter fantasy böcker..läser just nu Robert Jordan, Sagan om Draken återkomst. Läst tips om någon vill ha det :)
#10 - 26 maj 2004 23:57
Oj de finns nog massor me namn man kan välja. Men de e ju trevligt om man har ett namn som betyder nåt.
Själv gillar jag Islänska namn, har en hel bok me massor me namn. Tog ett därifrån som jag har som nickname.. Lygna = stilla vatten :)

Skussi betyder latmask, dagdrivare o är ett pojknamn. Lite gulligt tycker jag. O Sunna e ett flicknamn o betyder sol :) Eller om man skaffar sig en katt som låter väldigt mycket kan man ju alltid döpa den till Hrina (Rina) som betyder tjutande vind, hehe...

Lycka till me ditt namnletande ;)

//Lygna.
#11 - 27 maj 2004 00:00
Hej

Jag har en norsk skogskatt som heter Kajsa [:)]
Men det var uppfödaren som döpte henne till det. Se´n har vi syrrans och hennes killes katter som heter Sessan Och Zelda. Samtidigt som jag tycker det skulle vara kul att ha en katt som är döpt efter en favoritkaraktär i ett spel eller en film, så känns det lite fantasilöst.

MVH Micke
#12 - 27 maj 2004 07:46
Vår katt är född halv-vild (bor på landet), men en dag tog hungern o nyfikenheten över, så hon kom insmygandes i köket plötsligt. Sen stannade hon kvar. Efter som hon var liten, tunn o svart så fick hon heta "Billie" efter Billie Holiday!

Om det nu är nån som inte vet vem Billie Holiday var, så har ni många timmars fin musikuplevelse framför er!

#13 - 27 maj 2004 07:54
Mina katter har haft dessa namn.
Måns, Gumman, Taniya, Madidiya, Fidiy, Absolut Röd, Michael med sch-ljud, Tussie, mm.
#14 - 27 maj 2004 09:05
Jag brukar leta i kartböcker, där finns det fullt av bra namn.
Det var så min katt fick sitt namn Sir Delvin ( muppins )... ( Delvin är ett litet samhälle på Irland ).
#15 - 27 maj 2004 09:13
Mina kissar heter Tea och Orion.
Tea är förkortning på Galatea som var en grakisk havsnymf som blev kär i en gud. Och Orion, ja, stjärnbilden..=)
Tidigare katter har hetat: Tusse, Tiny, Snuttan samt Tirami.

Använd fantasin. jag tycker det är roligast med namn som inte finns på alla katter redan, hitta på något eget fint. Tusse är väl rätt vanlikgt iofs, men jag var 9 när vi döpte honom, så jag skyller på det.

//Karin
#16 - 27 maj 2004 17:31
Mantissa är ett bra kattman om man vill snobba som (eller imponera på en) matematiker.Förklaring: http://www.hyperdictionary.com/dictionary/mantissa
mvh/harbard
#17 - 27 maj 2004 17:34
Kossan är ett roligt och annorlunda namn om det är en tjej.
#18 - 27 maj 2004 17:53
Mård du har verkligen bra boksmak! Ska precis köpa del nr20! Längtar..... [:-54] Ska nog döpa min nästa katt till Rand [:-54]

ps, om du inte redan har läst dem så är Niklas Krog (Jor & Ka m.m) en helt underbar fanatsy författare (den enda svenska sådan) för att inte tala om Tracy Hickman & Margaret Weiss (dragon lance)[:-50] , helt klart att rekomendera!

Mvh /Anna
#19 - 27 maj 2004 18:05
De katter vi har hatt heter/hette:
*Fluffy
*Fisen
*Mimmi
*Trixy
Va hade en annan katt när jag var liten, men den kan jag inte namnet på...
#20 - 28 maj 2004 09:46
Allis (Sprallan) heter min yngsta misse som kom till oss 8 veckor gammal. Desdemona (Dessan) kom till oss som hittekatt och skulle egentligen hetat Sibban efter Jean Sibelius, men efter tankeöverföring (?) råkade jag säga fel av någon anledning och det visade sig att hon lystrade till Desdemona... Så man kan säga att hon nog bestämde sitt namn själv.
#21 - 28 maj 2004 09:50
Glömde säga... håller med om att det är bra att leta i böcker, filmer och pjäser. Där finns ofta annorlunda och roliga namn. Har själv tidigare haft katter som hetat exempelvis Gandalf, Sauron, Anna (efter lilla Anna och långa farbrorn;) Pelle (hade ingen svans) Mimmi och Musse (var inte så gammal då...) m.fl.
#22 - 28 maj 2004 12:49
Tack för alla förslag! Skriv gärna mer fina katt namn.
Men bara så att ni vet så har jag redan djur som heter: Kajsa,
Smulan och pigelin.
#23 - 28 maj 2004 13:07
Våran katthona heter Leva, för att jag räddade livet på henne när hon föddes, och mamman inte brydde sig... Hon låg på golvet under soffan och krälade runt med fosterhinnan kvar när vi vaknade på morgonen, medan kattmamman inte visade minsta lilla intresse för att göra henne ren... Det låg en död kattunge bredvid, som förmodligen hade kvävts ihjäl pga av mammans ointresse... Så vi tyckte att Leva var ett passande namn på den som levde... ;-) Våra hanar heter Tigger och Gubben...
#24 - 28 maj 2004 13:29
Brorsan hade en katt som hette Cosby, den var svart. Mina hette Frida (Fido) och Madam (Maddis). Frida var döpt efter en tuff schäfertik. Det passade väldigt bra på henne. Och smeknamnet Fido var faktiskt ännu bättre för hon var stentuff. Maddis var en liten madam, väldigt smickrande och inställsam. Det passade henne bra. Sen har jag haft råttor med mer eller mindre bra namn. Ett favvonamn var Kimchi. Han var en siamestecknad, släthårig krabat. Alla 14 syskon i den kullen blev döpta efter japanska maträtter och ingredienser. Saké och Sushi är ju inte helt fel. Annars kan man vänta ett tag med att ge namn. Katten/djuret brukar få ett lämpligt namn av sig själv efter ett tag. Plötsligt ropar man något som är så väldigt rätt.
#25 - 28 maj 2004 14:14
Våra katter heter Tjoffsan, Trissan och Georg. Hade katter när jag var liten som hette Cheba och Chessie. Chessie skulle egentligen ha hetat Chess då eftersom det var en svartvit katt, men då det var en hona blev det Chessie.
#26 - 28 maj 2004 14:26
klart en katt ska heta som jag gör. Riven !!
#27 - 28 maj 2004 15:10
Min heter Findus.Oliver är små och gröna djur, det kan nog katter inte heta?
#28 - 30 maj 2004 10:28
TACK för att ni kom på mer fina namn med alla dem här förslagen får den nog ett jätte bra namn.

MVH//Rebecka
#29 - 30 maj 2004 14:38
Vore kul att få läsa vilket namn du bestämde dig för!
#30 - 30 maj 2004 15:27
Jag tycker Skorpan & Mio är fina namn...

#31 - 30 maj 2004 15:46
Jag vet...Felix och Gnuttan :-)
#32 - 30 maj 2004 20:55
TACK! Jag har inte bestämt mig än för jag vet inte vilket som är finast alla har ju skrivit så fina namn men ni får gärna skriva mer om ni vill.

MVH//Rebecka
#33 - 31 maj 2004 11:35
Jag hade två katter som bara för några dagar sedan tyvärr avlivades på grund av hög ålder och sjukdom. De hette i alla fall Norna och Freja och var norska skogskatter.

Andra namn på katter jag har eller har haft i min omgivning är Leo, Cleo, Frigga, Thor, Frej, Tiger, Neptuna, Pünktchen, Snukkepuss (sötnos på norska sägs det), Elektra, Tara och givetvis Maja..

Hoppas du kommer på något bra!
#34 - 1 juni 2004 19:02
Tack igen för alla förslag.
Idag så födes katterna jag har inte sett dem än men ska åka dit i hälgen.

MVH//Rebecka
#35 - 1 juni 2004 19:16
Lycka till med din nya katt & glöm inte att skriva vilket namn du valde!

Mvh /Anna
#36 - 9 juni 2004 20:40
Mina små gullungar heter
Lady
Oskar
Sigge
Linus
Herkules
och...Casper

Märks det att jag tycker om katter eller?[:-60]
#37 - 28 juni 2004 08:41
Zacharias, otroligt fint namn till en katt.
Smeknamn Zack :)
#38 - 28 juni 2004 22:43
Jag har haft många katter, men mina favvomissar hette: Laos, Ville, Stoffis (kom till mig som en Christoffer, blev först Stoffe och till slut Stoffis)och Fia (åååh, *sakna*). Sen fick Fia ungar: Chewie, Leia, Solo och Yoda. Jag har haft ett gäng katter till, men inga som varit hos mig tillräckligt länge för att "göra intryck". Mina målsmän var duktiga på att "tappa bort" mina djur när jag inte var hemma.
#39 - 6 juli 2004 11:45
Mina katter heter, Missy, Hobbe (efter seriefiguren kalle & Hobbe), Amore (även kallad Ozzy), Fluffy (väldigt fluffy päls), Zeeka (trodde det var en hane från början ,Zeeke =) efter gladiatorn. ) och Lana
#40 - 6 juli 2004 12:11
Smulan, Ada, Pojken, Misse, Pia och Pip.
Pip är den som stannade från födseln tills hans nio liv var över vid nästan 15 års ålder. Från början kallades han PipMåns eftersom han ständigt pep efter mig istället för sin mor Ada. Han låg i min skjortficka (lånade karlns skjortor för att ungen skulle få plats) dagarna i ända. Jag la ner honom en gång i timmen så han fick mat och en tvättning. Sedan var det bara att sätta handen vid lådöppningen och han krälade själv upp på den. Sonen ville egentligen ha den rödspräckliga Misse ur den kullen men Pip valde mig och fick stanna. Saknar honom oerhört mycket och är fortfarande kattlös efter snart tre år.

Sonen har numera egna katter och de har fått namn som WC, Fisen, Arnold och Lisa.
#41 - 13 augusti 2004 22:48
Mina katter heter Tiili, Pixie och Dida (Tiili och Dida efter karaktärer i sagan om isfolket, Tiili betyder lilla blomma).

Andra katter jag känner med fina namn heter Nero, Vincent, Ester, Legolas, Ebba, Estrelle och Jasmin.
#42 - 14 augusti 2004 12:51
I höst flyttar det in en liten Zappa och en liten Syko hos oss. Brorsan Sixten stannar där han är född. Nu ska vi bli kattägda igen. ;)
#43 - 14 augusti 2004 13:24
Våra första katter hetter buus och lurfs (kallas lurven), för katt 1 var busig och katt 2 lurvig....
Buus lever inte idag (vet. slarv).
Sedan skaffade vi en urgullig hon katt som fick heta Ida efter Ida i Emil i Lönneberga. Hon fick en katt unge, som var väldigt tjock (kanske för han var ensam) Och fick namnet Mulle efter den tjocka valpen i 101 dalmantiner.
Ida är idag en sur katt madam men ser söt ut fortfarande. Mulle är en stor ganska smal elegant katt som sätter våra hundar (stora) på plats.
Jag tror man ska välja namn som man tror passar katten, det som känns rätt.
Lycka till med ditt namnval.
#44 - 14 augusti 2004 13:27
Våran äldsta katt heter Nisse, vääääldigt orginellt.... De två senaste tillskotten har döpts till Ragnar och Carmen.
När jag var liten fanns ett barnprogram som hette Ragnar - Farbrorn som inte ville vara stor, därav det namnvalet. Och Carmen ställde till med en halv opera-aria första gången vi lyfte upp henne.
#45 - 20 augusti 2004 17:57
Min ena katt heter Kissen, kom inte på vad hon skulle heta så de fick helt enkelt bli det...men det är ett jättebra namn, hon kommer alltid när man ropar hennes namn och det är ju perfekt när någon som aldrig hälsat på henne förut kommer för dom flesta säger ju hej kissen när dom inte vet vad katter heter, så hon måste ju tro att alla kan hennes namn [:)]

Den andra har iallafall fått ett ordentligt namn, han heter Zingo men det har han nog inte fattat att han heter för han tittar inte ens på en när man säger det...skulle kanske döpt honom till katten istället [:-100]

mvh Therese
#46 - 20 augusti 2004 18:13
Har, som säkert många andra, haft en katt som hette Smulan.

Mina föräldrar och min syster har nu katter som heter Miranda och Moa.

När jag var väldig liten hade vi en som hette Grålle Makrill. Han hette egentligen Grålle men försvann ett tag och togs om hand av en familj som kallade honom makrillen för att han var randig som en makrill. När han kom till rätta igen fick han det tillägget efter sitt lilla äventyr.

Min farmors katt heter Johansson. Farmor heter Johansson i efternamn så det är även kattens rätta efternamn. Pondus i det namnet tycker jag...
#47 - 11 december 2006 16:38
Elin

Hej:) Vi har haft ett antal katter . De har hetat
Ferdinan, Sören ,Lasse , Torsten och Sverker :)
Och snart ska vi även få två till små kattungar:D 1 hona och 1 hane:P
Hanen är min ,,, Fast jag har inte riktigt bestämt vad den ska heta:
har några namn som jag gillar, Rasmus , Romeo och Lucas =D
#48 - 11 december 2006 17:29
Katterna vi har/har haft här heter Cliff, Elvis, Zion och Katt. Sen har jag en gång haft en katt som hette Fenix också, fast hon fick väl oftast heta bara "Nix" eller "Nixa".
#49 - 15 december 2006 18:17
våran katt heter Lissabon :) min syrras kille dom döpte honom när de hade katten. så när vi tog över honom var det lite sent att byta....så gissa om det kändes konstigt att öppna dörren o ropa Liiiiiisabon ;) men nu är det som vilket namn som helst :D

//kim
#50 - 16 december 2006 00:07
Något gammal tråd, men jag kommer här med mitt förslag på kattnamn. Vi hade en brittisk korthår som hette Mansi, det tyckte jag iaf var fint. Har haft många katter med många namn, men det har stannat kvar i minnet. Mina två nuvarande heter Baghera och Jezzie.
Har haft en buse som hette Turbo, men det var för att hon sprang lika fort baklänges som framlänges när hon var liten. :)
#51 - 16 december 2006 01:56
jag hade en katt som hette Miramis, mysigaste gosedjuret nånsin...

Annons