SimonSaysBaka skrev:Är det någon som testat MissCat Orginal till era växtkar? har sökt som en galning, här och på plantswap men hittade ingenting, tack på förhand.
Otto the Otocinclus skrev:Vad är denna Mo-lera egentligen?? Är den tänkt som bottensubstrat till akvariehobbyn eller har den något annat användningsområde??
lilleulv skrev:Det är en 60 meter tjock havsavlejring (stavning ?) .
lilleulv skrev:Moleran brytes på 2 danska öer i Limfjorden. Det är en 60 meter tjock havsavlejring (stavning ?) skapar för ca. 54 mill. år sedan. Det är en blanding av kiesel från havet - med massor av förstenade havsdjur och växter, lera från land och aska från kraftig vulkanisme.
Utvinnas för isoleringsmaterial - ljud och branddämpande - och - ja kattsand.
Sultanen skrev:Den är med andra ord kalkhaltig (?) och bör då inte vara speciellt lämplig som bottenmaterial i ett kar där man inte kör Malawi eller liknande.
Kalket kommer ha en starkt buffrande effekt med höjt PH som följd, känns inte så optimalt i en räkburk iaf :d
Otto the Otocinclus skrev:Avlagring :)
Så Mo-leran är havsbotten som blivit kattströ för att sedan åter bli botten i ett akvarium istället. Ironiskt men kul :p.
Hur använder man den (inte som katt utan som akvarist :p)?? Har man ett lager med grus ovanpå?? Påverkar den PH:t?? Skall snart starta upp en 10-15 liters Räkvas-växtakvarium där borde den passa bra eller??
andersfiskar skrev:hmmm...
Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.
andersfiskar skrev:hmmm...
Jag har fått lite skumma algproblem efter mitt kattsandstilltag. (trodde det var coop men den var inte vattenfast, det var allafall bentonitlera). Ngn som haft liknande effekt? I 480-litrarn blev det cyano och i 112:an ngn slags grönalg.
sofiemedg skrev:helt ny på det här med kattsand, har superfula växter och det verkar som att inget hjälper. kanske kan prova det här? måste man ha ngt mellan kattsanden och gruset eller är det bara lägga kaka på kaka? något annat tips på hjälp till fula växter?
sofiemedg skrev:har provat det med men det händer inte mkt mer än att det blev massor av algeroch smuts i akvariet? men kanske skulle hålla igång lite längre än jag gjorde. hur lång tid tar det för näringen att ge resultat? blir det lätt alger och smutsigt innan det ställer iordning sig?