Kattsand vs blästersand?

#1 - 9 juni 2011 09:19
Ja...finns det några fördelar/nackdelar det ena ställt mot det andra alternativet?

Är något av dem bättre lämpade för växtlighet....fiskar?

Är det en bra idé att använda dem båda i två lager var för sig...eller blandat?
#2 - 9 juni 2011 09:30
Skrivet av defdac i denna tråd

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109432&
"Lera har skyhög CEC (katjonbytesförmåga, dvs suger till sig och ger ifrån sig näringsämnen lätt) och brukar även innehålla en ansenlig mängd mineraler, t ex järn."

Om jag var du skulle jag köra kattsand och rådan i lager för sig, tycker det blir snyggast :) Men läs i tråden om vilken kattsand du ska ha och så :)

hoppas att mitt svar hjälpte
#3 - 9 juni 2011 10:53
Skrivet av defdac i denna tråd

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109432&

"Lera har skyhög CEC (katjonbytesförmåga, dvs suger till sig och ger ifrån sig näringsämnen lätt) och brukar även innehålla en ansenlig mängd mineraler, t ex järn."

Om jag var du skulle jag köra kattsand och rådan i lager för sig, tycker det blir snyggast :) Men läs i tråden om vilken kattsand du ska ha och så :)

hoppas att mitt svar hjälpte

- Tack för länken. Helt klart intressant och dessutom förvånansvärt att inte alla som har växter i burken använder kattsanden som underst substrat? Verkar vara rena näringsfabriken : )
#4 - 9 juni 2011 11:20
ja det är förvånansvärt:) det bara vattnas i munnen om man kollar på växtkaret som defdac hade med kattsand:D när jag gör om mitt yngelkar nästa gång så ska jag definitivt använda kattsand:)
#5 - 9 juni 2011 13:38
defdac! - var är du när man behöver dig? : )

Berätta nu om det är en bra idé att ha ett lager kattsand under sin blästersand? Spelar det någon roll om man har det i två separata lager eller kommer ändå Malaysia-snäckorna att blanda så duktigt att man likaväl kan göra det från början?
#6 - 15 juni 2011 14:00
Nu antar jag att ni menar kattsand i form av bentonitlera och den löser sig i vattnet. Det skall du i så fall ha under grus eller sand för att tillföra mineraler o prylar. Om du rör i den blir det lervatten ett par dagar. Om du inte har ett täckande lager grus över bentonitleran ser karet alltid ut som en lerpöl. Om du har ett kar med grus eller sand i kan du frysa kattsandsklumpar och köra ned i sanden runt växterna så funkar det ungefär som 7kulor-micronäringen. blanda med lite vatten o rulla. Man känner sig som ett barn igen när man får gegga ner sig.
#7 - 15 juni 2011 14:26
Nu antar jag att ni menar kattsand i form av bentonitlera och den löser sig i vattnet. Det skall du i så fall ha under grus eller sand för att tillföra mineraler o prylar. Om du rör i den blir det lervatten ett par dagar. Om du inte har ett täckande lager grus över bentonitleran ser karet alltid ut som en lerpöl. Om du har ett kar med grus eller sand i kan du frysa kattsandsklumpar och köra ned i sanden runt växterna så funkar det ungefär som 7kulor-micronäringen. blanda med lite vatten o rulla. Man känner sig som ett barn igen när man får gegga ner sig.

- Jag vet inte vilken typ av kattsand som avses, men ska man behöva få lervälling så snart en fisk eller sandsnäcka bökar i botten så är det ju uppenbarligen inget alternativ hur bra det må vara för växterna. Passar kanske bara i växtakvarium då?

Vad jag förstått ska det vara icke-klumpbildande sådan iallafall.
#8 - 16 juni 2011 07:19
Om du har fiskar som gräver väldigt mycket så kan det vara opraktiskt. Tex. Lamprologus Multifasciatus skulle göra så att allt blev blandat. Om du har ett rejält lager sand på så är det ingen fara med malajserna dock. Jag har kattsand med sand ovanpå i mitt yngelkar och där går ett gäng malajser. De borrar sig mest genom sanden, de flyttar inget, som Multifasciatus och många andra ciklider gör.
#9 - 16 juni 2011 08:40
Jag hade t.o.m Khulii men det grävde bara i sanden och rörde aldrig leran. Tror de inte kan gräva i den. Den blir såpass kompakt så det brukar funka. Men det blir lerpöl så fort du skall plantera om en växt. Men det brukar lägga sig efter ett eller ett par dygn. Däremot fick jag lite cyano efter att jag började med leran. I båda karen. Vet inte om det hade ngt samband dock.
#10 - 16 juni 2011 10:50
Hmm...cyano efter lera, säger du? Var det allts kattsand du hade i botten då?

Någon mer som upplever det eller ökad algtillväxt i samband med kattsand?
#11 - 16 juni 2011 10:51
Nasso skrev:
Om du har fiskar som gräver väldigt mycket så kan det vara opraktiskt. Tex. Lamprologus Multifasciatus skulle göra så att allt blev blandat. Om du har ett rejält lager sand på så är det ingen fara med malajserna dock. Jag har kattsand med sand ovanpå i mitt yngelkar och där går ett gäng malajser. De borrar sig mest genom sanden, de flyttar inget, som Multifasciatus och många andra ciklider gör.

- Hur tjockt lager sand har du ovan kattsanden på ett ungefär?

Annons