Kaxig kampfiskhona

#1 - 14 februari 2008 16:52
Jag har ett akvarie med två honor och en hane, och häromdagen upptäckte jag att hanen hade fenröta, så jag klippte bort det dåliga och satte honom i karantän tills idag då jag tyckte fenorna såg fina ut och var på väg ut igen. Men när jag satte tillbaka honom i akvariet började både han och min ena kampfiskhona blåsa upp sig för att senare slåss, är det så att kampfiskhonan fått för sig att akvariet är hennes nu eller är det så att det egentligen är en hane?

För innan har den alltid betett sig som en hona, aldrig jagat andra honan, bråkat med hanen och hanen har ofta jagat henne.
#2 - 14 februari 2008 17:22
kolla om "hon" har en vitt prick framför analfenan ("ägglägningsröret") det är väll ett av de mest säkra sätten att könsbestämma dem på.

om "hon" nu är en hona så kan det bara vara att de behövde markera lite revir och hierarki och därför bråkade ett tag men avvakta under kvällen och blir det inte lugnare ta ut en av dem.
#3 - 14 februari 2008 17:50
Har försökt ha dom tillsammans nu men han ser lite lemlestad ut och hon ser ut att ha blivit tuggad på fenorna så jag vågar inte riktigt ha dom tillsammans mer, grejen är bara den att jag har ett akvarie och ett väldigt litet, så jag vet inte riktigt vad jag borde göra?
#4 - 14 februari 2008 18:51
då är det bättre att ha honom i det lila än att de slås, Ikea (säkert även andra ställen med) har förvaringsboxar i plast för billig penning som kan funka till du hittat något mer permanent

Annons