Ikväll fick jag ett mejl från en STOR akvariebutik på nätet, ett kedjebrev för att vara mer exakt. Innehåll: En dikt om barnmisshandel. Fler som fått detta?
Det lustiga med detta är att denna butik har denna text på sin sida:
"Vi respekterar din intigritet. All information som samlas ihop från denna sida, kommer att hållas strikt konfidentiell och inte skickas eller säljas vidare, lämnas ut, uthyras eller på något annat sätt användas. All information du lämnar oss, kommer att handhavas med absolut största diskretion och kommer inte användas på annat sätt än du medgivit till. Ifall du har några frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss!"
I kedjebrevet jag fick har denna butik (alla) kundernas mejladresser, dvs. jag kan se vad alla heter och vad de har för mejl. Detta är därför ett lagbrott. Har de skickat detta medvetet måste de tappat en skruv. Har de fått in virus som gjort detta är de inte tillräckligt försiktiga med sina kunduppgifter.
För det första är detta uppgifter som kunder lämnat i förtroende, och få vill förmodligen att deras mejl skall hamna i andras händer.
För det andra så är det via dessa kedjebrev man får in mer spam och virus.
Tragiskt och väldigt okunnigt av en sådan stor butik! :mad: