Kemikalier eller rent?

#1 - 7 januari 2011 14:14
Måste slänga ut denna frågan i etern för att se vad ni tycker. Jag har tå akvarium på ren nybörjar/hobby invå.

Jag har sen start tillsatt "antistress" och salt vid varje vattenbyte, detta på rekommendationer från zoobutiken (klart de vill tjäna pengar). Nu undrar jag... gör ni det också? Använder ni salt i förebyggande syfte eller bara vid sjukdom? Använder ni antistress vid varje vattenbyte?? (sera-vattenberedare, tror jag det heter) eller kör ni bara med rent kommunalt vatten?

I mina kar simma guppy, platy, kuhliålar, silverhajar och sebratetror.
#2 - 7 januari 2011 14:16
Bara salttillsats vid ev. sjukdom...och ingen tillsats vid vattenbyte. Det sista är lite beroende på hur vattnet renas i kommunen:).
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 januari 2011 15:38
Samma svar som ansjo.

Jag använder enbart salt vid sjukdom.
Vattenberedningspreparat vid uppstart eller vid extremt stora vattenbyten. Dock så går det inte att svara på den frågan eftersom det beror helt på vilka tillsatser som din kommun har i vattnet. På flera orter tillsätts t.ex. kloramin och där SKALL man ha vattenberedningspreparat, ibland rensar vattenverken ledningarna (vilket man inte vet) och då skall man också använda vattenberedningspreparat
#4 - 7 januari 2011 16:06
Oj, oj, hur får jag reda på om mitt vatten "kräver" vattenberedningspreparat??
#5 - 7 januari 2011 16:10
Här finns en tråd om kloramin och vilka orter som använder det, den är inte 100% säker på att den tar upp alla kommuner vad jag vet, men det är en början.
#6 - 7 januari 2011 16:21
Håller helt med ansjo och Kjell.

Tänk på att alla Vattenberedningspreparat inte klarar kloramin, bara klor. Så kolla vilket du skall använda.

Ett bra trick är annars att låta vattnet du skall hälla i får stå i ett öppet kärl ett dygn eller 2. Då gasas en del av kommunens eventuella gifter ur.
#7 - 7 januari 2011 16:39
Såg att Göteborg var med på kloraminlistan. Men jag använder aldrig vattenberedningsmedel eller annat vid delvattenbyte, trots att jag har kommunalt Göteborgsvatten. Jag har dock aldrig märkt några negativa effekter av detta.
#8 - 7 januari 2011 16:44
Använder i princip aldrig medel. Har rätt bra kranvatten för mina fiskar. Har en balja SM vattnet får snurra i några dagar innan med torv så jag får ned ph och får lite extra tanniner och färg i vattnet.
#9 - 7 januari 2011 17:10
Tack!! =) Min kommun fanns inte med på listan... då antar jag att det inte behövs medel.... suck, detta är en djungel ;) Och inget salt. =) Strålande. Tack för alla svar.
// Nina
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 januari 2011 17:35
bossep skrev:
Håller helt med ansjo och Kjell.

Tänk på att alla Vattenberedningspreparat inte klarar kloramin, bara klor. Så kolla vilket du skall använda.

Ett bra trick är annars att låta vattnet du skall hälla i får stå i ett öppet kärl ett dygn eller 2. Då gasas en del av kommunens eventuella gifter ur.

Men kloramin blir man inte av med den vägen - men annars håller jag helt med dig i din kommentar. Det är bara vissa vattenberedningspreparat som tar kloramin
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 januari 2011 17:39
hdnina skrev:
Tack!! =) Min kommun fanns inte med på listan... då antar jag att det inte behövs medel.... suck, detta är en djungel ;) Och inget salt. =) Strålande. Tack för alla svar.

// Nina

Nej - du tolkar helt fel. Massvis av kommuner står inte med för att ingen har kollat där. Så sdu kan absolut INTE utgå från att kommunen inte tillsätter kloramin i kranvattnet
#12 - 7 januari 2011 18:18
Men kloramin blir man inte av med den vägen - men annars håller jag helt med dig i din kommentar. Det är bara vissa vattenberedningspreparat som tar kloramin

Ja jag vet men vattenpottan funkar på en del annat och är enkelt.
Vad jag och andra ofta använder är ett kolfilter på ledningen, exempelvis mellan kranen och akvariet. Det kostar runt 300 -400 Kr och att man är lite händig med kopplingar och sådant. Jag har Gardena snabbkoppling på kranen och slangen. Sedan lika på båda sidor om filterpatronen och sedan Gardena kran på slangen till akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 7 januari 2011 18:47
bossep skrev:

Vad jag och andra ofta använder är ett kolfilter på ledningen, exempelvis mellan kranen och akvariet. Det kostar runt 300 -400 Kr och att man är lite händig med kopplingar och sådant. Jag har Gardena snabbkoppling på kranen och slangen. Sedan lika på båda sidor om filterpatronen och sedan Gardena kran på slangen till akvariet.

OM det nu bara är kloraminen man vill ha bort (det kan finnas annat också i kranvatten) så är vanligt C-vitamin billigt och bra
#14 - 7 januari 2011 19:06
Vill man vara helt säker ska man kontakta vattenverket. Du kan leta upp dem via internet (googla på "<kommun> vattenverk") så brukar man kunna leta upp info om vattnet och dess värde som det när det lämnar reningsverket (även om vissa hemsidor är minst sagt svårnavigerade). Om inget annat hittar du telefonnumret till dem eller e-mail.
Bilagor:
#15 - 7 januari 2011 19:17
OM det nu bara är kloraminen man vill ha bort (det kan finnas annat också i kranvatten) så är vanligt C-vitamin billigt och bra

Vitaminkuren får du gärna beskriva ingående:)
#16 - 7 januari 2011 20:02

Bra! Hade glömt det tricket!
#17 - 7 januari 2011 20:04
MVN skrev:
Vill man vara helt säker ska man kontakta vattenverket. Du kan leta upp dem via internet (googla på "<kommun> vattenverk") så brukar man kunna leta upp info om vattnet och dess värde som det när det lämnar reningsverket (även om vissa hemsidor är minst sagt svårnavigerade). Om inget annat hittar du telefonnumret till dem eller e-mail.

Jag litar inte på dessa uppgifter. Kanske funkar som standard men dom häller i en massa jox i bland som kanski inte är skadligt för mäniskor men dåligt för fiskar.
#18 - 7 januari 2011 20:20
bossep skrev:

Av alla akvarister jag känner kör ingen med kolfilter det är nig inte så vanligt i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.

bossep skrev:
Jag litar inte på dessa uppgifter. Kanske funkar som standard men dom häller i en massa jox i bland som kanski inte är skadligt för mäniskor men dåligt för fiskar.

Så du menar att vattenverket skulle ljuga och skita i och skriva ut vad de tillsätter i dricksvattnet. Nu vet jag inte om du varit på ett vattenverk men de har järnkoll på vad de gör med vattnet och hur mycket råvatten de tillsätter och hur de blandar upp det.

Du ger en väldigt tvetydig bild av dit kunnande i denna tråd.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 7 januari 2011 20:26
bossep skrev:

Instämmer helt. Jag har då och då under årens lopp åkt på rejäla smällar pga att kommunen har gjort någon tillfällig förändring - som att backspola ett rörsystem.
Sedan brukar man också lägga i extra mycket kemikalier när förbrukningen kan vara extra hög etc. etc.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 7 januari 2011 20:30
stefanr72 skrev:
Vitaminkuren får du gärna beskriva ingående:)

Nja inga konstigheter.
5 ml askorbinsyra till 400 L vatten neutraliserar kloramin (dock inget annat).
Ett annat namn på askorbinsyra är C-vitamin
#21 - 7 januari 2011 20:36
Instämmer helt. Jag har då och då under årens lopp åkt på rejäla smällar pga att kommunen har gjort någon tillfällig förändring - som att backspola ett rörsystem.

Sedan brukar man också lägga i extra mycket kemikalier när förbrukningen kan vara extra hög etc. etc.

Det är nog känsligare i stor städerna här har vi bra grund förutsättningar vi kör i princip sjövattnet genom en grus bädd blandar upp det med lite råvatten från en källa som ligger nedanför en ås som filtrerar vattnet på naturlig väg och sedan ut.

Det stora kruxet är ledningsnätet år det dåligt och av modell äldre drar detju med sig att det ibland händer att de får stänga av och reparera och ev bakspola som du skrev då far det med skräp och annat oönskat. Då kan de gotta på med lite kemikalier för att inte få bakterier osv i det hela.

En annan sak man kan ha i minnet är att ta det lite försiktigt vid snösmältningen då kan vatten täkter osv bli översvämmade och grundvatten nivån är ju naturligtvis ovanligt hög då kan vattenverket också höja halterna av tex klor och kloraminer.
#22 - 7 januari 2011 20:46
bossep skrev:

Ah, jag syftade nu enbart på kloramin. Håller helt klart med dig om det andra, om inget annat doserar de olika från dag till dag.

Uppenbarligen finns det något i vattnet som påverkar mer än kloramin i en del fall. Det har framgått av andra att fiskar blir livligare, färgar mer m.m. med kolfilter även om de inte har kloramin. Vattenberedningsmedel tar ju en del men verkar vara mindre effektivt än kolfilter.
Ska man vara så säker som man kan vara använder man 2st kolfilter och byter ut kolfiltret med jämna mellanrum.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 7 januari 2011 20:57
lillfrasse skrev:
Det är nog känsligare i stor städerna här har vi bra grund förutsättningar vi kör i princip sjövattnet genom en grus bädd blandar upp det med lite råvatten från en källa som ligger nedanför en ås som filtrerar vattnet på naturlig väg och sedan ut.

Det stora kruxet är ledningsnätet år det dåligt och av modell äldre drar detju med sig att det ibland händer att de får stänga av och reparera och ev bakspola som du skrev då far det med skräp och annat oönskat. Då kan de gotta på med lite kemikalier för att inte få bakterier osv i det hela.

En annan sak man kan ha i minnet är att ta det lite försiktigt vid snösmältningen då kan vatten täkter osv bli översvämmade och grundvatten nivån är ju naturligtvis ovanligt hög då kan vattenverket också höja halterna av tex klor och kloraminer.

Tror nästan att det är tvärtom - jag har råkat ut för små smällar sedan jag hamnade i Göteborgsregionen - men när jag var i Kalmar var det åtskilliga sådana.

Vad man skall vara orolig för är när det varit läckage någonstans på rörledningssystemet. Då brukar de backspola sysmet efteråt och då släpper en massa "skit" och då drar de dessutom på med extra kemikalier (som t.ex. kloraminer).

Jag vet en gång när jag hade affär i Kalmar och det helt plötsligt började strula överallt i affärsakvarierna, samtidigt som massor av kunder kom in och klagade på att fiskarna hade dött efter vattenbyten.
Jag ringde till vattenverket och frågade och de nekade till att ha gjort något. Någon vecka senare kom en kund in som jobbade (just det - på vattenverket) och jag frågade då honom och han talade om att de just då hade haft ett läckage och hade backspolat ledningarna efteråt.

Men visst varierar det säkert mellan kommunerna och även inom olika områden i en kommun och mellan olika tider på året. men säker kan man aldrig vara och om det sedan innebär att man jämt måste använda vattenberedninsgspreparat är upp till en själv att avgöra.

Vid start skall man dock använda det, om kommunen tillsätter kloraminer skall man använda det.

Men i övrigt - det är som sagt upp till en själv att avgöra.

En del påstår dock att vattenberedningspreparat i affärerna är bluff som de bara säljer för att tjäna pengar. De är definitivt inte bluff utan fyller en klar funktion. Sedan är det en annan sak att de inte ALLTID behövs - men DET är som sagt upp till en själv att avgöra
#24 - 7 januari 2011 20:57
nja inga konstigheter.

5 ml askorbinsyra till 400 l vatten neutraliserar kloramin (dock inget annat).

Ett annat namn på askorbinsyra är c-vitamin

tackar:)
Bilagor:
#25 - 7 januari 2011 21:03
lillfrasse skrev:
Av alla akvarister jag känner kör ingen med kolfilter det är nig inte så vanligt i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.

Tja, vi kanske har olika kompisar du och jag! Kan du upplysa mig om vad man ersätter kolfilter med nu för tiden? Ingen är för gammal för att lära sig något nytt!

Så du menar att vattenverket skulle ljuga och skita i och skriva ut vad de tillsätter i dricksvattnet. Nu vet jag inte om du varit på ett vattenverk men de har järnkoll på vad de gör med vattnet och hur mycket råvatten de tillsätter och hur de blandar upp det.

Hmmm, Vad de har i normalt har de nog koll på och att vad de tillsätter inte är skadligt för människor. Men vid kris situationer och exempelvis reparationer går så vitt jag vet ingen kommun ut och meddelar vad de tillsätter eller i vilka mängder.

Jag hade inte för avsikt att diskutera avancerad vattenkemi eller hightech lösningar i den här tråden. Bara försöka hjälpa en vanlig akvarist med frågan om vattenberedningsmedel.
Du kan ju starta en ny tråd och ställa mig till svars för allehanda dumheter från min sida!
#26 - 7 januari 2011 21:05
Tror nästan att det är tvärtom - jag har råkat ut för små smällar sedan jag hamnade i Göteborgsregionen - men när jag var i Kalmar var det åtskilliga sådana.

Vad man skall vara orolig för är när det varit läckage någonstans på rörledningssystemet. Då brukar de backspola sysmet efteråt och då släpper en massa "skit" och då drar de dessutom på med extra kemikalier (som t.ex. kloraminer).

Jag vet en gång när jag hade affär i Kalmar och det helt plötsligt började strula överallt i affärsakvarierna, samtidigt som massor av kunder kom in och klagade på att fiskarna hade dött efter vattenbyten.

Jag ringde till vattenverket och frågade och de nekade till att ha gjort något. Någon vecka senare kom en kund in som jobbade (just det - på vattenverket) och jag frågade då honom och han talade om att de just då hade haft ett läckage och hade backspolat ledningarna efteråt.

Men visst varierar det säkert mellan kommunerna och även inom olika områden i en kommun och mellan olika tider på året. men säker kan man aldrig vara och om det sedan innebär att man jämt måste använda vattenberedninsgspreparat är upp till en själv att avgöra.

Vid start skall man dock använda det, om kommunen tillsätter kloraminer skall man använda det.

Men i övrigt - det är som sagt upp till en själv att avgöra.

En del påstår dock att vattenberedningspreparat i affärerna är bluff som de bara säljer för att tjäna pengar. De är definitivt inte bluff utan fyller en klar funktion. Sedan är det en annan sak att de inte ALLTID behövs - men DET är som sagt upp till en själv att avgöra

Ja det skiljer säg säkert åt en hel del. Jag kan vara lite färgad då jag ju faktiskt jobbat som rörkrökare och känner alla på vatten och renningsverken här i byn.

Vi kan nog iaf vara överens om att man får testa sig fram om man behöver vattenberedningspreparat eller inte behövs det så är det ju så bara gilla läget och tillsätta det och behöver man det inte skall man vara tacksam över det.
#27 - 7 januari 2011 21:32
Jag kör i alla fall i Nutrafin Aqua+ står att den tar bort Kloramin om man doserar 10 ml per 38 liter och Klor vid 5 ml per 38 liter. Kommer i alla fall att fortsätta med det tills jag får något svar från kommunen eller vattenverket här om vad och hur mycket de tillsätter i vattnet. Fiskarna i karet är ju i alla fall mycket dyrare än vattenberedningsmedlet trots allt.
#28 - 7 januari 2011 21:41
bossep skrev:
Tja, vi kanske har olika kompisar du och jag! Kan du upplysa mig om vad man ersätter kolfilter med nu för tiden? Ingen är för gammal för att lära sig något nytt!

Hmmm, Vad de har i normalt har de nog koll på och att vad de tillsätter inte är skadligt för människor. Men vid kris situationer och exempelvis reparationer går så vitt jag vet ingen kommun ut och meddelar vad de tillsätter eller i vilka mängder.

Jag hade inte för avsikt att diskutera avancerad vattenkemi eller hightech lösningar i den här tråden. Bara försöka hjälpa en vanlig akvarist med frågan om vattenberedningsmedel.

Du kan ju starta en ny tråd och ställa mig till svars för allehanda dumheter från min sida!

Du beskrev i första posten att det var lämpligt att lufta vattnet. Nu gällde det till största delen kloraminer om jag tolkade tråd startaren rätt och det luftar man inte ut som kjell redan påpekat. Mig veterligen använder inga av mina zoopet bekanta kolfilter. Kol används främst för att för att förbättra färg, lukt och smak på dricksvatten från brunnar/borrade källor. Och är särdeles ovanligt där det finns komunalt vatten. Kloramin tillsätts för att det är luktlöst och inte kan bilda andra klorföreningar

Hur man behandlar just sitt vatten beror helt och hållet på vad som finns i. Vill du se olika lösningar på det kan du kolla in calldus hemsida eller annan tillverkare av liknande produkter.
#29 - 7 januari 2011 22:25
lillfrasse skrev:

Hur man behandlar just sitt vatten beror helt och hållet på vad som finns i. Vill du se olika lösningar på det kan du kolla in calldus hemsida eller annan tillverkare av liknande produkter.

De highttech filter du hänvisar till är inte (för mig) intressanta eller relevanta. Varför? jo för att ta bort kloramin använder de kolfilter i kombination med annat för exempelvis flouridfilter... alltså även om tekniken är gammal har den inte ersatts för att ta bort kloraminer. Men nu är vi så mycket offtopic att detta är d sista jag skriver i denna tråd.
#30 - 7 januari 2011 22:42
De produkter du hänvisar till använder kolfilter för att ta bort kloramin så jag förstår inte vad som ersätter kolfiltermetoden. Jag förstår att de tar bort mer än enbart kolfilter eftersom de kombinerar kolfilter med annat...... men fortfarande kolfilter.
#31 - 7 januari 2011 23:14
MVN skrev:
De produkter du hänvisar till använder kolfilter för att ta bort kloramin så jag förstår inte vad som ersätter kolfiltermetoden. Jag förstår att de tar bort mer än enbart kolfilter eftersom de kombinerar kolfilter med annat...... men fortfarande kolfilter.

I detta specefika fall om man inte vill skruva upp patronfilter på sitt inkommande vatten så använder man vattenberedningsmedel eller askorbinsyra om det enbart gäller kloraminer. Callidus hänvisar inte hur man renar kloraminer med sina lösa kolfilter vad jag vet och kloraminer är inget problem i dricksvattensammanhang så det finns inget specifikt filter framtaget för det. Mitt inlägg gällde mer allmän vattenrening än just specifika ämnen. Uv i kombination med andra filter tex partikelfilter är det som används mest.

Kolet borde ta kloraminet och på säck är det inte särkilt dyrt heller om man nu orkar slabba med sådant.
#32 - 7 januari 2011 23:21
lillfrasse skrev:
Du beskrev i första posten att det var lämpligt att lufta vattnet. Nu gällde det till största delen kloraminer om jag tolkade tråd startaren rätt och det luftar man inte ut som kjell redan påpekat. Mig veterligen använder inga av mina zoopet bekanta kolfilter. Kol används främst för att för att förbättra färg, lukt och smak på dricksvatten från brunnar/borrade källor. Och är särdeles ovanligt där det finns komunalt vatten. Kloramin tillsätts för att det är luktlöst och inte kan bilda andra klorföreningar

Nu skulle jag kunna vara riktigt spydig och säga att du skall läsa på innan du kallar gubben gaggig och stenålders, men det skall jag inte.
Vad är det som säger att något inte är bra för att dina kompisar inte använder exempelvis kolfilter? Jag har hjälm på huvudet när jag kör motorcykel fast mina kompisar tycker det är fräckt när håret fladdrar.

Jag jobbar inom vattenrening och aktivt kol är fortfarande EN AV det olika filter man använder och fortfarande ett av de bästa när man har problem vatten. Jag är ärligt intresserad om du vett något bättre då aktivt kol är både dyrt och besvärligt i stora anläggningar.

Jag säger inte att det är frälsningen för allt, lång därifrån. Bland annat var jag inkopplad lite på problemet i Östersund och var en av dem som kom upp med lösningen, eftersom den typen av problem är vanligt där jag bor. Varken din grusås eller mitt kolfilter hade hjälpt i det fallet.

Tråden handlade till en början INTE om kloramin utan vattenberedningsmedel.

Trådskaparen hade kollat upp om dennes kommun använde kloramin och skrev att så inte är fallet. Då kan man kanske förmoda att så inte är fallet utan de använder vanligt klor. Då hjälper urluftnings metoden mycket bra. Frågan är om Kjells brustablett funkar på vanligt klor också.

Enligt många så fungerar faktiskt aktivt kol som kloramin filter. Skall jag skicka referenser? Dessutom tar det bort en hel hög andra skadliga grejer i vattnet inte bara färg. Vill du ha en lista? Vad man skall akta sig för vad det gäller kolfilter är betade filter från till exempel gasmasker.

Annars tycker jag att 3-400 kronor kan vara en bra investering för säkerhets skull. Det gör nog ingen större skada i alla fall!

Det finns många skolor inom vattenrening och jag hör till de som tycker att man skall ta bort det som är skadligt och inte tillsätta ännu mer kemikalier. För mig är det logiskt men jag respekterar andras åsikter.
#33 - 7 januari 2011 23:29
bossep skrev:
Nu skulle jag kunna vara riktigt spydig och säga att du skall läsa på innan du kallar gubben gaggig och stenålders, men det skall jag inte.

Vad är det som säger att något inte är bra för att dina kompisar inte använder exempelvis kolfilter? Jag har hjälm på huvudet när jag kör motorcykel fast mina kompisar tycker det är fräckt när håret fladdrar.

Jag jobbar inom vattenrening och aktivt kol är fortfarande EN AV det olika filter man använder och fortfarande ett av de bästa när man har problem vatten. Jag är ärligt intresserad om du vett något bättre då aktivt kol är både dyrt och besvärligt i stora anläggningar.

Jag säger inte att det är frälsningen för allt, lång därifrån. Bland annat var jag inkopplad lite på problemet i Östersund och var en av dem som kom upp med lösningen, eftersom den typen av problem är vanligt där jag bor. Varken din grusås eller mitt kolfilter hade hjälpt i det fallet.

Tråden handlade till en början INTE om kloramin utan vattenberedningsmedel.

Trådskaparen hade kollat upp om dennes kommun använde kloramin och skrev att så inte är fallet. Då kan man kanske förmoda att så inte är fallet utan de använder vanligt klor. Då hjälper urluftnings metoden mycket bra. Frågan är om Kjells brustablett funkar på vanligt klor också.

Enligt många så fungerar faktiskt aktivt kol som kloramin filter. Skall jag skicka referenser? Dessutom tar det bort en hel hög andra skadliga grejer i vattnet inte bara färg. Vill du ha en lista? Vad man skall akta sig för vad det gäller kolfilter är betade filter från till exempel gasmasker.

Annars tycker jag att 3-400 kronor kan vara en bra investering för säkerhets skull. Det gör nog ingen större skada i alla fall!

Det finns många skolor inom vattenrening och jag hör till de som tycker att man skall ta bort det som är skadligt och inte tillsätta ännu mer kemikalier. För mig är det logiskt men jag respekterar andras åsikter.

Skicka gärna referenser jag läser gärna då jag långt ifrån vet allt jag har aldrig läst eller sett anlägningar där man anväder kol för att ta bort kloraminer. Det används främst som patron filter i mindre anläggningar kanske främst pga att det ärr ett hyffsat billigt sätt att rena på.

Jag skrev att du gav en tvetydig bild av ditt kunnande alltså att dina poster på sidan 1 var otydliga och inte riktigt gick ihop.
Om du försöker förstå vad jag skriver bara för att jag skrev att de jag känner som sysslar med akvarium inte använder en massa filter innan de häller sitt vatten i akvariet har jag väll inte sågat metoden eller utan menar att det inte är så himla vanligt som du vill påvisa.
#34 - 8 januari 2011 00:36
lillfrasse skrev:
Skicka gärna referenser jag läser gärna då jag långt ifrån vet allt jag har aldrig läst eller sett anlägningar där man anväder kol för att ta bort kloraminer. Det används främst som patron filter i mindre anläggningar kanske främst pga att det ärr ett hyffsat billigt sätt att rena på.

Jag vill vända på det och säga att man inte använder det så ofta i stora anläggningar då det blir dyrt och är besvärligt. Det är svårt att veta när det skall bytas ut bland annat. Detta tar inte bort vad du säger att det är hyfsat billigt i hemma filter! Vi har båda rätt.

Jag skrev att du gav en tvetydig bild av ditt kunnande alltså att dina poster på sidan 1 var otydliga och inte riktigt gick ihop.

Om du försöker förstå vad jag skriver bara för att jag skrev att de jag känner som sysslar med akvarium inte använder en massa filter innan de häller sitt vatten i akvariet har jag väll inte sågat metoden eller utan menar att det inte är så himla vanligt som du vill påvisa.

Jag kanske var lite otydlig. Det blir ofta så när man inte vill skriva en lång utläggning av olika anledningar.
Vad jag reagerade på var dessa två rader vilka jag tycker var onödiga. Jag skyller på att du var ovetande om fakta viket är förlåtet.
……i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.

Problemet med dåligt dricksvatten och användande av allehanda kemikalier är mycket större i min del av värden och har varit ett problem mycket längre. Därför hoppas jag kunna bidra med eventuella kunskaper och råd som fungerat här nu när Sverige också börjar få dessa problem.

Och

Vilket jag tog som att du idiotförklarade mig.

Nåväl, Här har du ett par länkar. Du kan hitta mer om du söker på ”activated carbon chloramine”.
http://www.watertechonline.com/article.asp?IndexID=6634370
http://www.wqa.org/pdf/TechBulletins/TB-Chloramine.pdf
Som du ser så är det inte den mekaniska filtreringen i kolet som tar bort kloraminer utan en oxiderings process. För att bli av med kloraminet till 100% eller nära det får man ta till relativt drastiska och komplicerade metoder som att tillsätta massor med klor och reglera Ph med syror. Sedan får man ta hand om restprodukterna från det med andra metoder där kolfilter och avgasning kan vara en del. Men detta är helt utanför en normal akvarists möjligheter.
Wikipedia har en relativt bra inte alltför vetenskaplig artikel om aktivt kol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Activated_carbon
Lite Amerikanska stenålders filter.
http://www.yardneyfilters.com/broch1.pdf
Man kör även kol ibland i enligt mitt tycke ett av världens bästa filter och det är svenskt!
http://www.filter.ee/extensions/filter/brochures/97-90466.pdf
Du kan också leta efter Adsorption och Absorption om du förstår det förstår du aktivt kol.

Vad jag håller på att försöka lura ut är vad som händer med kloramin (NH2Cl) i ett biologiskt kretslopp. Som du kanske vet består det oftast av en förening Ammoniak och Klor. Därför kan man anta att när det bryts ner återgår det till ursprungsformerna det vill säga Ammoniak och Klor. Jag TROR att det är Ammoniaken som är riktigt skadligt för fiskarna inte så mycket Kloret! Detta är dock bara spekulationer från min sida.
#35 - 8 januari 2011 00:44
bossep skrev:
Hej,

Här har du ett par länkar. Du kan hitta mer om du söker på &#8221;activated carbon chloramine&#8221;.

http://www.watertechonline.com/article.asp?IndexID=6634370

http://www.wqa.org/pdf/TechBulletins/TB-Chloramine.pdf

Som du ser så är det inte den mekaniska filtreringen i kolet som tar bort kloraminer utan en oxiderings process. För att bli av med kloraminet till 100% eller nära det får man ta till relativt drastiska och komplicerade metoder som att tillsätta massor med klor och reglera Ph med syror. Sedan får man ta hand om restprodukterna från det med andra metoder där kolfilter och avgasning kan vara en del. Men detta är helt utanför en normal akvarists möjligheter.

Wikipedia har en relativt bra inte alltför vetenskaplig artikel om aktivt kol:

http://en.wikipedia.org/wiki/Activated_carbon

Lite Amerikanska stenålders filter.

http://www.yardneyfilters.com/broch1.pdf

Man kör även kol ibland i enligt mitt tycke ett av världens bästa filter och det är svenskt!

http://www.filter.ee/extensions/filter/brochures/97-90466.pdf

Du kan också leta efter Adsorption och Absorption om du förstår det förstår du aktivt kol.

Vad jag håller på att försöka lura ut är vad som händer med kloramin (NH2Cl) i ett biologiskt kretslopp. Som du kanske vet består det oftast av en förening Ammoniak och Klor. Därför kan man anta att när det bryts ner återgår det till ursprungsformerna det vill säga Ammoniak och Klor. Jag TROR att det är Ammoniaken som är riktigt skadligt för fiskarna inte så mycket Kloret! Detta är dock bara spekulationer från min sida.

Intressant skall avnjutas när man är lite fräschare i skallen.

Helt klart är det nog som du säger Ammoniaken som fiskar reagerar på. Detta är intressant då vissa har stora problem med det.

Förresten vad var lösningen i östersund? Jag har följt det i media men inte fått någon klar bild i upplösningen i det hela.
#36 - 8 januari 2011 01:13
lillfrasse skrev:
Intressant skall avnjutas när man är lite fräschare i skallen.

Helt klart är det nog som du säger Ammoniaken som fiskar reagerar på. Detta är intressant då vissa har stora problem med det.

Förresten vad var lösningen i östersund? Jag har följt det i media men inte fått någon klar bild i upplösningen i det hela.

Jag ändrade lite i min post ovan eftersom vi tydligen skrev om varandra eller så var det ett Cyber hick-up!
Ammonium/Ammoniak är ett stort problem speciellt i växt lösa akvarier. Mycket större en man tycks tro. Speciellt i burkar med högt Ph. Jag fattar liksom inte varför man är så fixerad på Nitrit då Ammonium/Ammoniak kan kallas för förstadiet till det senare och är lika giftigt! Skadan är redan skedd när man upptäcker det.
Östersundslösningen var UV-C filter. Jag vet inte om de installerade AC filter också. Dessa är i så fall för att ta hand om döda bakterier och parasiter till viss del.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3029540.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3055331.ece
http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2010/smittskyddsinstitutets-arbete-med-det-vattenburna-utbrottet-av-cryptosporidium-i-ostersund/
Jag kom faktiskt i kontakt via zoopet!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133792&page=4
Jag installerade ett sådant filter på en livsmedels fabrik här för ett tag sedan. Då använde vi AC/UV-C/AC som slutsteg.

Som du ser i artiklarna så tar nog inte kolet bort allt kloramin men oftat så sjunker det till acceptabla nivåer. Man blir nog inte av med detta ofog (kloramin) förens man kan påvisa att barn och gamla tanter dör av det!
#37 - 8 januari 2011 01:24
MVN skrev:

Kan du länka till den infon?
#38 - 8 januari 2011 10:25
bossep skrev:
Kan du länka till den infon?

citerar deras hemsida: för en produkt

"Ett litet, lättplacerat vattenfilter med en separat tappkran för att rena dricksvattnet. Använder metoden omvänd osmos med fyra olika membran/filter som vattnet passerar genom. Renar även bl.a. salt/klorider, nitrat, nitrit och metaller."
Produktbladet: I produktbladet framgår det att det är kolfilter före och efter osmos processen. De använder reversed osmos för att ta bort ammoniumet som kolfiltret ger om kloramin finns. Framgår inte jättetydligt för de skriver bara klor men det är rätt klart varför de har RO efter kolfilter.

Kloraminanvändningen vs ammonium är en intressant diskussion om vilket som är värst. Fiskar tar upp kloramin direkt i blodet så de kan dö av syrebrist. Ett citat från PatrikMalmö (på ciklid.org) har hittat från ett annat forum (inläggen från orginalforumet är borta):

"The human digestive tract is able to breakdown the chloramines into a harmless form, however with fish, the chloramines are absorbed directly into the bloodstream through the gill membranes and it locks up the hemaglobin molecule and the fish die for lack of oxygen in their bloodstream."

Har man växter tar dessa hand om ammonium, så låter man vattnet stå och lufta sig innan med växter slipper man mycket problem. Tyvärr skapas andra för växter suger åt all näring och spårämnen... Har även för mig att karbonater används och kan sänka kh till sist.
#39 - 8 januari 2011 21:40
MVN skrev:
citerar deras hemsida: för en produkt

"Ett litet, lättplacerat vattenfilter med en separat tappkran för att rena dricksvattnet. Använder metoden omvänd osmos med fyra olika membran/filter som vattnet passerar genom. Renar även bl.a. salt/klorider, nitrat, nitrit och metaller."

Produktbladet: I produktbladet framgår det att det är kolfilter före och efter osmos processen. De använder reversed osmos för att ta bort ammoniumet som kolfiltret ger om kloramin finns. Framgår inte jättetydligt för de skriver bara klor men det är rätt klart varför de har RO efter kolfilter.

Kloraminanvändningen vs ammonium är en intressant diskussion om vilket som är värst. Fiskar tar upp kloramin direkt i blodet så de kan dö av syrebrist. Ett citat från PatrikMalmö (på ciklid.org) har hittat från ett annat forum (inläggen från orginalforumet är borta):

"The human digestive tract is able to breakdown the chloramines into a harmless form, however with fish, the chloramines are absorbed directly into the bloodstream through the gill membranes and it locks up the hemaglobin molecule and the fish die for lack of oxygen in their bloodstream."

Har man växter tar dessa hand om ammonium, så låter man vattnet stå och lufta sig innan med växter slipper man mycket problem. Tyvärr skapas andra för växter suger åt all näring och spårämnen... Har även för mig att karbonater används och kan sänka kh till sist.

Tack för info!
Ja att man använder kolfilter före RO är helt vedertaget av många anledningar men hela kloramin biten tål nog att diskuteras vidare.

Patrik måste nog betraktas som en Guru inom vatten och akvarier och jag vet att han har massor med intressanta synpunkter. Skulle vara kul om han klev in i diskussionen. Tyvärr har jag ganska fullt på mitt bord just nu så jag har nog inte tid att ge mig in på alltför vetenskapliga analyser. Men min kollega är kemist med inriktning på vattenrening och klorföreningar så det finns kanske visst hopp att vi kan reda ut det här. Det enda jag med säkerhet kan säga är att ett välfungerande kolfilter kan REDUCERA mängden kloraminer.

Vad jag tror är att många förväxlar användandet av aktiva kolfilter i ett akvarium och på tilloppsvattnet.

Jag håller med om att kolfilter i akvariet endast har ett begränsat användande då det snabbt blir förbrukat och troligen tar bort en massa grejor vi vill ha kvar i vattnet.

Håller med om att kombinationen växter/alger och fisk är mycket bra och skulle råda bot på mycket av problemen inom hobbyn! Vad det gäller Ammonium/Ammoniak tror jag det finns en hel del att klargöra och studera.

Min hypotes är att fiskarna skadas av detta redan innan växterna tar hand om det och i fallet Ammoniak det avgår till viss del till luften via gas utbyte vid ytan. Jag TROR också att detta till en del är orsak till fiskdöd vid relativt snabba Ph svängningar exempelvis vid vattenbyten. Men det är en annan historia.
#40 - 8 januari 2011 22:33
Tack det var ett bra och enkelt recept - inga pansarmalar som stryker med? Askorbinsyra ger surt vatten men frågan är om den lilla mängden påverkar pH över huvud...

Annons