[SIZE=3][FONT=Calibri]Alltså, det här med Kensa + Doppvärmare är tydligen ingen bra kombination. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har tidigare lyckats med konstycket att koka fiskar i mitt 240 liters pga [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]3 st felaktiga doppisar under ett år. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu har jag lyckats med konstycket att få en värmare att snurra som fasen [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]utan att producera någon värme. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det rör sig om doppisen till mitt 150 liters egenbygge. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Där gick jag, vis av erfarenheten om hur man enklast kokar fisk, på en doppis s[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]om är ganska klen, den ligger på 50W. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]För att få det så esteiskt som möjligt i karet så ville jag ha doppisen inne i det [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]egenbyggda innerfiltret som är en del av bakgrunden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Filterkammaren är egenligen en enda hög kub, där jag har ett intag nere vid botten, o[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]ch sedan trycker jag ner 8 st mattor i storleken 10x18x5cm, dvs en hyfsad filtervolym p[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]å 7,2 liter, ovanpå mattorna igger det en cirkpump med ett utblås prexis vid ytan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Så, när då doppisen skulle ner, så la jag den först tillsammans med cirk pumpen. [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]Men det gick inte så bra. De låg och vibrererade mot varandra. Lät för djävligt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ville inte alls ha den utanför kammaren. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Får då, enligt mig själv iaf, världens bästa snilleblixt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag lägger den mellan 2 mattor, så ut med 4 mattor, ner med doppisen, ner med m[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]attorna ovanpå, och drar igång skiten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Gid va bra det blev
..i 2 veckor. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sedan börjar mina scalarer uppträda lite konstigt. De börjar stå stilla i en hörna. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hmmmmm
.eftersom jag hade råkat ut för en större katastrof prexis innan [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]I karet med förgiftade och stendöda fiskar, så blir jag lite nojjig. Jag börjar byta v[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]atten oftare, ner med aquasafe, ner med nitrivec (hittade ingen nitrit, men iaf). [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Blev bara bättre tillfälligtvis. Kanske närmaste timmen eller så efter vattenbyte. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Till slut så byter jag vatten 3ggr i veckan, 20-40% varje gång. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Alltid med kallt friskt vatten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kollar nitrit, nitrat, ph och en massa annat. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Men inte fasen blir det bättre. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Scalarerna blir slöare och slöare. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Igår var katastrofen nära, de stod, nästan låg på sidan uppe vid ytan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu är det paaaaanik !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Fram med frugan som hjälpreda. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ber henne plocka ur allt filtermatrial medans jag tappar upp nytt vatten och bereder lite. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu utspelar sig följande diskussion när jag kommer in i rummet med 25 liters dunken m[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]ed nytt fint kallt vatten. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Du, jag har tatt ur alla filtermattor + doppvärmaren. Har du sett hur den ser ut ?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Öhh
nä
.vaddå ? [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Den är jätteäcklig, och vattnet är ju iskallt. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Vaddå kallt ? Vattnet har väl som vanligt sina 26-27 grader Vaddå äcklig ?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Nä, det här vattnet har inte 26/27 grader. Känn själv. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ner med handen i karet
.Va Faaaaa
..?.....Det är ju iskallt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Var är termometern. Där. Den står ju på
..jo 26 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Tittar närmare på termomern. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den är trasig, har fått sig en knäck, inte läckt, men är stukad. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den har hängt sig. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hämtar en annan termometer,,,,,efter 30 sek har den rasat ner till 19 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Kollar då på doppisen som skulle vara äcklig. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den är helt täckt av ett svart/brunt stenhårt hölje. Kort och fastbränd skit. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vilket fungerar som ett väldigt bra isoleringsmatrial visar det sig. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Stackars scalarer. Tempen har med andra ord sakta men säkert sjunkit. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Grad för grad medans skiten bränner fast mer och mer på doppisen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och jag mitt dumma nöt, jag fyller alltid på med kallt vatten. Eftersom jag inte h[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]ar haft handen nere i karet på ett tag, så har jag inte känt med handen [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]hur varmet / kallt vattnet är. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Snabbt ner med reservdoppisen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Imorse var tempen uppe i 26 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Märkligt så var scalarerna helt normala igen
[/FONT][/SIZE]
Suck.......
.