Kensa + Doppvärmare = Katastrof !?!?

#1 - 17 mars 2009 11:25
[SIZE=3][FONT=Calibri]Alltså, det här med Kensa + Doppvärmare är tydligen ingen bra kombination. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har tidigare lyckats med konstycket att koka fiskar i mitt 240 liters pga [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]3 st felaktiga doppisar under ett år. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu har jag lyckats med konstycket att få en värmare att snurra som fasen [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]utan att producera någon värme. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det rör sig om doppisen till mitt 150 liters egenbygge. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Där gick jag, vis av erfarenheten om hur man ”enklast” kokar fisk, på en doppis s[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]om är ganska klen, den ligger på 50W. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]För att få det så esteiskt som möjligt i karet så ville jag ha doppisen inne i det [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]egenbyggda innerfiltret som är en del av bakgrunden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Filterkammaren är egenligen en enda hög kub, där jag har ett intag nere vid botten, o[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]ch sedan trycker jag ner 8 st mattor i storleken 10x18x5cm, dvs en hyfsad filtervolym p[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]å 7,2 liter, ovanpå mattorna igger det en cirkpump med ett utblås prexis vid ytan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Så, när då doppisen skulle ner, så la jag den först tillsammans med cirk pumpen. [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]Men det gick inte så bra. De låg och vibrererade mot varandra. Lät för djävligt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ville inte alls ha den utanför kammaren. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Får då, enligt mig själv iaf, världens bästa snilleblixt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag lägger den mellan 2 mattor, så ut med 4 mattor, ner med doppisen, ner med m[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]attorna ovanpå, och drar igång skiten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Gid va bra det blev…………………..i 2 veckor. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sedan börjar mina scalarer uppträda lite konstigt. De börjar stå stilla i en hörna. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hmmmmm…….eftersom jag hade råkat ut för en större katastrof prexis innan [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]I karet med förgiftade och stendöda fiskar, så blir jag lite nojjig. Jag börjar byta v[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]atten oftare, ner med aquasafe, ner med nitrivec (hittade ingen nitrit, men iaf). [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Blev bara bättre tillfälligtvis. Kanske närmaste timmen eller så efter vattenbyte. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Till slut så byter jag vatten 3ggr i veckan, 20-40% varje gång. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Alltid med kallt friskt vatten. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kollar nitrit, nitrat, ph och en massa annat. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Men inte fasen blir det bättre. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Scalarerna blir slöare och slöare. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Igår var katastrofen nära, de stod, nästan låg på sidan uppe vid ytan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu är det paaaaanik !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Fram med frugan som hjälpreda. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ber henne plocka ur allt filtermatrial medans jag tappar upp nytt vatten och bereder lite. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu utspelar sig följande diskussion när jag kommer in i rummet med 25 liters dunken m[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]ed nytt fint kallt vatten. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Du, jag har tatt ur alla filtermattor + doppvärmaren. Har du sett hur den ser ut ?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Öhh…nä….vaddå ? [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Den är jätteäcklig, och vattnet är ju iskallt. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Vaddå kallt ? Vattnet har väl som vanligt sina 26-27 grader Vaddå äcklig ?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][FONT=Calibri][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT] [/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Nä, det här vattnet har inte 26/27 grader. Känn själv. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ner med handen i karet…….Va Faaaaa……..?.....Det är ju iskallt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Var är termometern. Där. Den står ju på…..jo 26 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Tittar närmare på termomern. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den är trasig, har fått sig en knäck, inte läckt, men är ”stukad”. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den har hängt sig. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hämtar en annan termometer,,,,,efter 30 sek har den rasat ner till 19 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Kollar då på doppisen som skulle vara äcklig. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Den är helt täckt av ett svart/brunt stenhårt hölje. Kort och fastbränd skit. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vilket fungerar som ett väldigt bra isoleringsmatrial visar det sig. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Stackars scalarer. Tempen har med andra ord sakta men säkert sjunkit. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Grad för grad medans skiten bränner fast mer och mer på doppisen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och jag mitt dumma nöt, jag fyller alltid på med kallt vatten. Eftersom jag inte h[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Calibri]ar haft handen nere i karet på ett tag, så har jag inte känt med handen [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]hur varmet / kallt vattnet är. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Snabbt ner med reservdoppisen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Imorse var tempen uppe i 26 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Märkligt så var scalarerna helt normala igen…………………………[/FONT][/SIZE]
Suck.......

.
#2 - 17 mars 2009 11:30
Hur kommer det sig att det inte är första gången som du lyckas råka ut för så här komiska kriser? :D
#3 - 17 mars 2009 11:33
Sultanen skrev:
Hur kommer det sig att det inte är första gången som du lyckas råka ut för så här komiska kriser? :D

vissa kallar det för talang....andra för begåvning.....

.
#4 - 17 mars 2009 11:40
En kombination av båda nog. Tur att fiskarna, tack vare frugan, klarade sig.
#5 - 17 mars 2009 11:48
jag sticker ner ett finger i mina kar flera gånger om dagen för att känna på tempen. Jag liter ju inte på värmare till 100% direkt
#6 - 17 mars 2009 11:52
jag tror du är en lite disträ individ kenska;) det brukar alltid stå angivet på instruktionen att det är viktigt att doppvärmaren placeras fritt från andra föremål och sen kan det knappast vara bra för nitrifierings bakterierna att grillas av doppen[xx(] Sen stoppar man väl ALLTID i ett finger för att känna att bytesvattnet stämmer ungefär med akvarievattnet... man måste vara omsorgsfull när man håller på:) Brukar det hända att du glömmer kidsen i bollhavet på IKEA ibland?:D
#7 - 17 mars 2009 14:34
Nu får du dra ut febertermometern ur röva och torka av den innan du återbördar den i akvariet..
åheim skrev:
Brukar det hända att du glömmer kidsen i bollhavet på IKEA ibland?:D
Den mannen ska va gla att han har en fru som är förstående! ;)
#8 - 17 mars 2009 14:37
Gaffel skrev:
Nu får du dra ut febertermometern ur röva och torka av den innan du återbördar den i akvariet..Den mannen ska va gla att han har en fru som är förstående! ;)

nåja....jag brukar bara göra misstagen en gång.....:)

frugan är förstående.....oftast...;)

.
#9 - 18 mars 2009 08:46
Du har aldrig funderat över att köra med värmemattor istället?
dessa brukar ju aldrig gå sönder och har ingen termostat som kan gå sönder utan man får ju anpassa tiden dom är påslagna med en timer eller bara välja ett passande watt antal som får gå konstant :)
#10 - 18 mars 2009 09:01
Det här med doppvärmare är ett ämne för sig.
Min största fadäs var när jag byggde upp en i mitt tycke snygg bakgrund med stående skifferplattor. Bakom dom satte jag doppvärmaren och i andra änden av akvariet filtret.
Det hela funkade bra i några dagar men en morgon så sprack bakrutan uppifrån och ned och ut forsade 150 liter vatten!
Jag lyckades rädda fiskarna men fick en rejäl stöt när jag lyfte undan akvarierampen med blöta händer.

Antagligen hade det sakta men säkert byggts upp en tempskillnad i akvariet som till slut utlöste någon spänning i detsamma.
Jag hörde senare att det gick rykten om att butiken som sålde akvariet hade limmat akvarier av resterna av skadade skyltfönster! Jag tog aldrig reda på om det låg någon sanning bakom ryktena, kanske kan sånt här hända även med ett helt ok akvarium?

Mvh UB

Annons